Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav LÅ1 » tor 17 okt, 2019 22:52

Artikeln handlar inte enbart om Tyresöbussarna, även om rubriken säger så. "Förslag: Förläng Tyresös bussar till Årstaberg". Förslagsställaren har gett upphov till en annan tråd här på forumet. Men Just de förslagen som finns i denna tråd verkar inte ha diskuterats i den tråden. (En tråd som jag bara snabbt ögnat igenom då det blivit "tråkig". I alla fall har jag upplevt den så.)

Här föreslås i alla fall att vissa Tyresöbussar ska fortsätta från Gullmarsplan till Årstaberg och kanske till Liljeholmen. Beroende på var Tyresöresenärernas målpunkter finns så kanske det kan göra nytta. Eller så vill ingen till dessa knutpunkter. Men SL gör väl resvaneundersökningar där start- och målpunkt redovisas? Så det borde väl finnas bra underlag för att studera detta?

Gullmarsplans bussterminal får nog minskad kapacitet snart, när hissarna ner nya plattformen för blå linje byggs. Men Gullmarsplan och Liljeholmen har väl knappast heller goda förutsättningar för att ta emot fler linjer?

Artikeln handlar också om linjerna 172 och 173 samt om att ha lägre taxa de tider "när det är mindre folk i tunnelbanan och på bussar.".
När det gäller belastningen över dygnet så går väl trenden mot att belastningen mitt på dagen närmar sig morgon- och kvällsrusningarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13169
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Enceladus » fre 18 okt, 2019 10:49

Själva idén är inte dum. Däremot är det dumt att gå via Gullmarsplan. De flesta resenärer skulle stiga av där och därefter skulle bussarna gå nästan tomma. Den som vill resa mellan Gullmarsplan, Årstaberg och Liljeholmen skulle fortfarande välja Tvärbanan. Dessutom går det väl ändå snabbare att köra via Örbyleden både till Årstaberg och Liljeholmen. Det satsas också på kollektivkörfält där för att den tvärgående kollektivtrafiken ska gå ännu snabbare.

Linje 803 sägs ha kortats av från Liljeholmen till Telefonplan på grund av "terminalsituationen i Liljeholmen", men sanningshalten i det påståendet är upp till var och en att bedöma. Den hade ju kunnat förlängas till Fridhemsplan via Västberga allé. Ett annat alternativ är att föreslagna superlinje 182 mellan Sköndal och Hornsberg via Årstaberg och Marievik förlängs till Tyresö - om det inte finns underlag för ännu en tvärförbindelse!
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav TKO » fre 18 okt, 2019 11:07

Ur artikeln:
"Jonas Eliasson tycker även att man borde utreda hur långt in mot stan som Tyresöbussarna kan gå. Att förlänga vissa av busslinjerna till Årstaberg, eller Liljeholmen, och inte låta dem stanna vid Gullmarsplan skulle kunna ge fördelar."

Bussarna till Årstaberg/Liljeholmen skall alltså inte gå via Gullmarsplan.
Hur klokt det är att med nuvarande utformning av knutpunkten dra fler busslinjer till Årstaberg behöver knappast diskuteras - det fungerar inte.
Dessutom är ju pendeltågen enligt säker källa redan så överfulla att de knappt skulle klara av denna trafikökning.

Liljeholmen kanske skulle fungera, men hur lång kommer restiden dit att vara från t ex Tyresö centrum?

Och sedan återstår frågan vilka busslinjer som skall gå till Gullmarsplan, vilka som ska gå till Årstaberg/Liljeholmen och vilka som skall gå in till city. Att ha många linjer kan ge dålig turtäthet på var och en.

När alla tidigarelagda spårtrafiksprojekt är klara är det förmodligen dags att göra en total översyn av bussnätet i hela regionen. Då kanske Tyresöbussarna skall gå till Älvsjö, så blir det lite mer resande på Genibanan? Men innan dess skall vi nog vänta med stora omdaningar - däremot är förslagen om utökade busskörfält utmärkta. Det är bara att ta fram trafiklinjefärgen och sätta igång!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9460
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav roggek » lör 19 okt, 2019 2:50

Hur många minns parollen "nej till Gullmarsplan - vi vill in till stan!" ?
Populär då Tyresö/Haningebussarna flyttades från Skanstull till Gullmarsplan 20 augusti 1990.

Och nu vill man flytta bussarna till ett ännu pissigare ändhållplatslägeläge... :shock:

Heja!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav twr » sön 20 okt, 2019 17:19

TKO skrev:Ur artikeln:
"Jonas Eliasson tycker även att man borde utreda hur långt in mot stan som Tyresöbussarna kan gå. Att förlänga vissa av busslinjerna till Årstaberg, eller Liljeholmen, och inte låta dem stanna vid Gullmarsplan skulle kunna ge fördelar."

Bussarna till Årstaberg/Liljeholmen skall alltså inte gå via Gullmarsplan.
Hur klokt det är att med nuvarande utformning av knutpunkten dra fler busslinjer till Årstaberg behöver knappast diskuteras - det fungerar inte.
Dessutom är ju pendeltågen enligt säker källa redan så överfulla att de knappt skulle klara av denna trafikökning.

Liljeholmen kanske skulle fungera, men hur lång kommer restiden dit att vara från t ex Tyresö centrum?

Och sedan återstår frågan vilka busslinjer som skall gå till Gullmarsplan, vilka som ska gå till Årstaberg/Liljeholmen och vilka som skall gå in till city. Att ha många linjer kan ge dålig turtäthet på var och en.

När alla tidigarelagda spårtrafiksprojekt är klara är det förmodligen dags att göra en total översyn av bussnätet i hela regionen. Då kanske Tyresöbussarna skall gå till Älvsjö, så blir det lite mer resande på Genibanan? Men innan dess skall vi nog vänta med stora omdaningar - däremot är förslagen om utökade busskörfält utmärkta. Det är bara att ta fram trafiklinjefärgen och sätta igång!

/TKO

Det beror på om han menar "stanna" som i "göra uppehåll för passagerarutbyte" eller "terminera".

Sen är väl varken Årstaberg eller Liljeholmen "närmare stan" än Gullmarsplan, så det är ju lite märklig formulering. Och terminalerna har knappast kapacitet heller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav TKO » mån 21 okt, 2019 10:38

twr skrev:
TKO skrev:Ur artikeln:
"Jonas Eliasson tycker även att man borde utreda hur långt in mot stan som Tyresöbussarna kan gå. Att förlänga vissa av busslinjerna till Årstaberg, eller Liljeholmen, och inte låta dem stanna vid Gullmarsplan skulle kunna ge fördelar."

Bussarna till Årstaberg/Liljeholmen skall alltså inte gå via Gullmarsplan.
Hur klokt det är att med nuvarande utformning av knutpunkten dra fler busslinjer till Årstaberg behöver knappast diskuteras - det fungerar inte.
Dessutom är ju pendeltågen enligt säker källa redan så överfulla att de knappt skulle klara av denna trafikökning.

Liljeholmen kanske skulle fungera, men hur lång kommer restiden dit att vara från t ex Tyresö centrum?

Och sedan återstår frågan vilka busslinjer som skall gå till Gullmarsplan, vilka som ska gå till Årstaberg/Liljeholmen och vilka som skall gå in till city. Att ha många linjer kan ge dålig turtäthet på var och en.

När alla tidigarelagda spårtrafiksprojekt är klara är det förmodligen dags att göra en total översyn av bussnätet i hela regionen. Då kanske Tyresöbussarna skall gå till Älvsjö, så blir det lite mer resande på Genibanan? Men innan dess skall vi nog vänta med stora omdaningar - däremot är förslagen om utökade busskörfält utmärkta. Det är bara att ta fram trafiklinjefärgen och sätta igång!

/TKO

Det beror på om han menar "stanna" som i "göra uppehåll för passagerarutbyte" eller "terminera".

Sen är väl varken Årstaberg eller Liljeholmen "närmare stan" än Gullmarsplan, så det är ju lite märklig formulering. Och terminalerna har knappast kapacitet heller.


Jag tolkade "stanna" som "göra uppehåll vid" men det kan mycket väl vara något annat han menar!

Hur som helst - förslaget håller nästan "Fagersjöklass" tycker jag. Varifrån kommer alla dumma idéer?

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9460
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Lars_L » mån 28 okt, 2019 23:15

LÅ1 skrev:Artikeln handlar inte enbart om Tyresöbussarna, även om rubriken säger så. "Förslag: Förläng Tyresös bussar till Årstaberg". Förslagsställaren har gett upphov till en annan tråd här på forumet. Men Just de förslagen som finns i denna tråd verkar inte ha diskuterats i den tråden. (En tråd som jag bara snabbt ögnat igenom då det blivit "tråkig". I alla fall har jag upplevt den så.)

Här föreslås i alla fall att vissa Tyresöbussar ska fortsätta från Gullmarsplan till Årstaberg och kanske till Liljeholmen. Beroende på var Tyresöresenärernas målpunkter finns så kanske det kan göra nytta. Eller så vill ingen till dessa knutpunkter. Men SL gör väl resvaneundersökningar där start- och målpunkt redovisas? Så det borde väl finnas bra underlag för att studera detta?

Gullmarsplans bussterminal får nog minskad kapacitet snart, när hissarna ner nya plattformen för blå linje byggs. Men Gullmarsplan och Liljeholmen har väl knappast heller goda förutsättningar för att ta emot fler linjer?

Artikeln handlar också om linjerna 172 och 173 samt om att ha lägre taxa de tider "när det är mindre folk i tunnelbanan och på bussar.".
När det gäller belastningen över dygnet så går väl trenden mot att belastningen mitt på dagen närmar sig morgon- och kvällsrusningarna.


Allt handlar ju om kostnad också. Det är väldigt dyrt att förlänga linjer i högtrafik. Särskilt på en sträcka som till/från Tyresö, där de direkt blir dimensionerande (längre linjer har inte riktigt det problemet, eftersom bussarna ändå inte kan merutnyttjas under rusningen). I Södra länken får man ju inte köra med buss - så då blir det ju att skumpa runt på lokalgatorna till Årstaberg och Liljeholmen vilket tar sin tid.

Vinsten är knappast så stor heller. Men man har ju försökt ha linjer från Tyresö både till Farsta och Huddinge, men eftersom bytesmöjligheterna vid Sköndal är så pass bra, är det inte värt det riktigt - för de flesta går det ju fortare att åka direkt till Sköndal än att ta en blåbuss från Tyresö Centrum. Detta är ju samma anledning till varför det inte är någon bra idé med tunnelbana till Tyresö.

Problemet för terminalerna är ju också störst i eftermiddagsrusningen, I morgonrusningen är det ofta så få vagnar som avgår från terminalen att det mer är bolagens effektiviseringsmått som gör att man låter bussarna ta plats i terminalen.

Att ha lägre taxa i lågtrafik har ju ingen som helst effekt eftersom nästan alla har periodkort i Stockholm som åker dagligen. Men det är ju det som Eliasson vill ha bort. Naturligtvis har han en poäng i att det skulle bli färre som åkte i rusningen om det blir så dyrt att folk inte har råd. Men å andra sidan kan man ju också då fråga sig vilket syftet är med kollektivtrafiken. Fast sådant tar förstås inte de nationalekonomiska modellerna hänsyn till.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2730
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Enceladus » tis 29 okt, 2019 0:27

Lars_L skrev:Allt handlar ju om kostnad också. Det är väldigt dyrt att förlänga linjer i högtrafik. Särskilt på en sträcka som till/från Tyresö, där de direkt blir dimensionerande (längre linjer har inte riktigt det problemet, eftersom bussarna ändå inte kan merutnyttjas under rusningen). I Södra länken får man ju inte köra med buss - så då blir det ju att skumpa runt på lokalgatorna till Årstaberg och Liljeholmen vilket tar sin tid.

Vinsten är knappast så stor heller. Men man har ju försökt ha linjer från Tyresö både till Farsta och Huddinge, men eftersom bytesmöjligheterna vid Sköndal är så pass bra, är det inte värt det riktigt - för de flesta går det ju fortare att åka direkt till Sköndal än att ta en blåbuss från Tyresö Centrum. Detta är ju samma anledning till varför det inte är någon bra idé med tunnelbana till Tyresö.


Bytesmöjligheterna vid Norra Sköndal är uppenbarligen inte tillräckligt bra. Det finns inga linjer till Liljeholmen eller Årstaberg och de linjer som finns går inte tillräckligt snabbt. Visserligen har linjerna 172 och 173 snabbats upp en del, men det finns fortfarande ingen linje som kör på Örbyleden hela vägen. Linje 173 tar alltjämt omvägen via Bandhagen. Nya linje 803 löser detta problem, men den saknar istället koppling till Vantörsbanan. Den tvärgående trafiken skulle vara både attraktivare och effektivare om Bandhagen hade en uppgång vid Örbyleden - precis som Hökarängen har på Farstabanan, vilken är en relativt välfungerande knutpunkt. På samma sätt borde Skarpnäck ha en uppgång i närheten av Norra Sköndal, vilket också har föreslagits vid flera tillfällen.

Givetvis är det vansinne att förlänga befintliga linjer från Gullmarsplan till Liljeholmen eller Årstaberg. Dels är väginfrastrukturen otillräcklig för ändamålet, dels skulle för få sitta kvar efter Gullmarsplan. Däremot behöver nya tvärförbindelser från Tyresö inte vara en dålig idé - bara de utformas rätt. Exempelvis skulle föreslagna superlinje 182 kunna utgå från Tyresö istället för från Sköndal. Till skillnad från varianterna via Gullmarsplan skulle linjen ha många resenärer efter Norra Sköndal och därmed en bättre trafikekonomi. Dessutom går det inte ens snabbare att köra via Gullmarsplan. Det är bara om linjerna går via Gullmarsplan som förslaget framstår som vansinne!

Sedan är det förstås olyckligt att ingen av nattbussarna till centrala Tyresö - linjerna 491 och 890 - stannar vid Norra Sköndal. Med nattrafik på linje 172 blir denna brist ännu tydligare. Norra Sköndal trafikeras emellertid av linje 892 som är i princip samma sak som linje 807. Om Skarpnäck hade en södra uppgång så skulle linjerna 172 och 173 - eller åtminstone en av dem - kunna fortsätta till Tyresö utan att förlora kopplingen till Skarpnäcksbanan. Linje 890 går så långsamt att det skulle gå snabbare att ta linje 892 från Gullmarsplan och sedan byta vid Norra Sköndal. Dessutom skulle det vara mer fördelaktigt att ha några få högfrekventa linjer som är både snabba och har koppling till samtliga tunnelbanegrenar än många lågfrekventa linjer med olika uppehållsmönster och en sämre trafikekonomi.
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Lars_L » tis 29 okt, 2019 7:41

Fast problemet blir ju oavsett att skapa en attraktiv tvärförbindelse från Tyresö. Det beror ju på att inga åker via Tyresö centrum (nästan) i högtrafik då man har direktbussar. För flertalet blir det alltså inga restidsvinster gentemot att byta i Sköndal eller Gullmarsplan, såvida inte tvärförbindelsen passerar arbetsplatsen. Därför blir det ju mest att kasta pengarna i sjön, åtminstone om man ska uppnå en attraktiv turtäthet och i annat fall blir det ju ändå meningslöst.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2730
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Enceladus » tis 29 okt, 2019 11:06

Lars_L skrev:Fast problemet blir ju oavsett att skapa en attraktiv tvärförbindelse från Tyresö. Det beror ju på att inga åker via Tyresö centrum (nästan) i högtrafik då man har direktbussar. För flertalet blir det alltså inga restidsvinster gentemot att byta i Sköndal eller Gullmarsplan, såvida inte tvärförbindelsen passerar arbetsplatsen. Därför blir det ju mest att kasta pengarna i sjön, åtminstone om man ska uppnå en attraktiv turtäthet och i annat fall blir det ju ändå meningslöst.


Denna analys är för onyanserad. För det första bor det ganska många på gångavstånd till hållplatserna mellan Tyresö centrum och Masten. Under de senaste åren har det genomförts en hel del förtätningar i centrala Tyresö. För dessa resenärer blir det ett byte mindre. För det andra finns det några tvärgående busslinjer som inte går till Norra Sköndal och Gullmarsplan. Från vissa områden kan det därför vara smidigare att byta vid Tyresö centrum. Dessutom är Tyresö centrum en mycket tryggare plats än Norra Sköndal.

Sedan har vi det där med trafikekonomin. Tyvärr är det dyrt att ha överkapacitet mellan Norra Sköndal och Gullmarsplan. Alternativet att planera för stående resenärer mellan Masten och Norra Sköndal är inte heller särskilt tilltalande. Trafikförvaltningen skriver följande om linje 803: "Linjerna till Gullmarsplan kommer få mindre trängsel och ha kapacitet till de som faktiskt ska åka in till centrala eller norra delarna av Stockholm." Tvärförbindelser har inte detta problem eftersom de har påstigande längs hela linjesträckningen.
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav TKO » tis 29 okt, 2019 11:46

Enceladus skrev:Denna analys är för onyanserad. För det första bor det ganska många på gångavstånd till hållplatserna mellan Tyresö centrum och Masten. Under de senaste åren har det genomförts en hel del förtätningar i centrala Tyresö. För dessa resenärer blir det ett byte mindre. För det andra finns det några tvärgående busslinjer som inte går till Norra Sköndal och Gullmarsplan. Från vissa områden kan det därför vara smidigare att byta vid Tyresö centrum. Dessutom är Tyresö centrum en mycket tryggare plats än Norra Sköndal.


Tidningsartikeln ger inget belägg för påståendet att Tyresö centrum är en mycket tryggare plats än Norra Sköndal, det beskrivna rånet ägde inte ens rum vid hållplatsen utan på väg därifrån. Dessutom straxt före midnatt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9460
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Enceladus » fre 01 nov, 2019 19:59

TKO skrev:Tidningsartikeln ger inget belägg för påståendet att Tyresö centrum är en mycket tryggare plats än Norra Sköndal, det beskrivna rånet ägde inte ens rum vid hållplatsen utan på väg därifrån. Dessutom straxt före midnatt...


”Efterlyst” sätter press på rånare i Sköndal

Mitt i skrev:Enligt Farstapolisen har det skett 16 rån och rånförsök i år vid busshållplatsen Norra Sköndal längs med Tyresövägen.


Det rån som uppmärksammades i programmet "Efterlyst" ägde rum vid hållplatsen. Förhoppningsvis blir platsen tryggare om rånaren identifieras. Från och med december i år går det även att byta vid Hökarängen, Älvsjö eller Telefonplan - men bara i rusningstid. Jag hävdar fortfarande att någon av linjerna 172 och 173 borde förlängas till Tyresö. Kostnaden behöver inte vara så stor om trafiken optimeras.
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Lars_L » lör 02 nov, 2019 10:47

Enceladus skrev:
Det rån som uppmärksammades i programmet "Efterlyst" ägde rum vid hållplatsen. Förhoppningsvis blir platsen tryggare om rånaren identifieras. Från och med december i år går det även att byta vid Hökarängen, Älvsjö eller Telefonplan - men bara i rusningstid. Jag hävdar fortfarande att någon av linjerna 172 och 173 borde förlängas till Tyresö. Kostnaden behöver inte vara så stor om trafiken optimeras.


Men du kan ju inte bestämma trafiken efter var ett rån, eller en stöld förekommit. Det kan ju vara helt slumpmässigt. Jag har aldrig sett någon otrygghet vid Norra Sköndal och uppfattar den som en trygg hållplats, särskilt med tanke på hur många bussar som passerar.

En förlängning av 172 skulle dock drabba de som åker bussen från Skarpnäck, som i sådana fall måste göra byte på denna "otrygga plats".

Men visst, kostnadsmässigt ligger väl en förlängning till Tyresö på inte mer än ca 7-10 miljoner per år. Men frågan är om det egentligen ger någon större nytta och att det blir så många som reser. Har man tio miljoner över så skulle jag nog föredra att lägga det på spårtrafiken istället.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2730
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag på ändringar för bl.a. Tyresöbussarna

Inläggav Enceladus » lör 02 nov, 2019 11:17

Lars_L skrev:Men du kan ju inte bestämma trafiken efter var ett rån, eller en stöld förekommit. Det kan ju vara helt slumpmässigt. Jag har aldrig sett någon otrygghet vid Norra Sköndal och uppfattar den som en trygg hållplats, särskilt med tanke på hur många bussar som passerar.

En förlängning av 172 skulle dock drabba de som åker bussen från Skarpnäck, som i sådana fall måste göra byte på denna "otrygga plats".

Men visst, kostnadsmässigt ligger väl en förlängning till Tyresö på inte mer än ca 7-10 miljoner per år. Men frågan är om det egentligen ger någon större nytta och att det blir så många som reser. Har man tio miljoner över så skulle jag nog föredra att lägga det på spårtrafiken istället.


Nej, förslaget handlar förstås inte om rånvågen, utan om att skapa en attraktivare och effektivare trafik. Däremot kan bytet göras vid Hökarängen om bara en av linjerna 172 och 173 flyttas till Tyresö. Det är ju ganska onödigt att ha två stomlinjer mellan Hökarängen och Skarpnäck...

Det är inte säkert att en förlängning till Tyresö ens kostar något. Hur mycket kostar driften av linje 803? Den linjen skulle väl inte ha införts om någon av linjerna 172 och 173 gick mellan Hökarängen och Tyresö. Linje 173 har högre belastning väster om Älvsjö, så det är egentligen fel att avlasta den öster om Älvsjö på det här sättet. Dessutom behövs inte lika många bussar mellan Tyresö och Gullmarsplan...

Jag tror som sagt att det går att göra något bättre med dessa linjer utan att väsentligt öka kostnaderna. Till att börja med borde linje 173 ta över linje 144 mellan Älvsjö och Gullmarsplan...
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster