Dubbeldäckare testas i Åbo

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav Hechtwagen » mån 07 okt, 2019 21:13

Enceladus skrev:Jag tycker att följande stycke förtjänar lite extra uppmärksamhet:

Föli skrev:Dubbeldäckare har inte tidigare använts i Finland i lokaltrafik. Ute i världen används de i London och bland annat Amsterdam och Berlin. Närmaste dubbeldäckare finns i Stockholm där de har trafikerat mellan Stockholm och Norrtälje redan i åtta år.


Den fria rörligheten har gjort det väldigt enkelt för vanliga människor att jämföra kollektivtrafiken i olika regioner. Det som är en dogm i en region kan visa sig vara ett dåligt skämt i en annan. I många regioner har det varit en dogm att dubbeldäckare inte fungerar i stadstrafik. Denna dogm blir dock allt svårare att försvara när en allt större del av befolkningen har sett sanningen i London med sina egna ögon.

Det hjälper inte att huvudstaden i grannlandet i väster har statistik som svart på vitt visar att resenärer uppskattar dubbeldäckare. Ända sedan dubbeldäckarna infördes på linje 676 har Norrtälje haft högst kundnöjdhet i Stockholm. Detta trots att motsvarande linjer till andra orter i regionen har något högre turtäthet. För många kan det då vara svårt att motstå frestelsen att vinna popularitet genom att införa dubbeldäckare...


Det är väl sannolikt bussarnas höga komfort resenärerna uppskattar mer än att de har två våningar!

Sätt dubbeldäckare med innerstadsinredning i trafiken till Norrtälje så är resenärerna garanterat inte nöjdare än andra bussresenärer!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2121
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav Hechtwagen » mån 07 okt, 2019 21:19

Per Lind skrev:Förra omgången det fanns dubbeldäckare i Stockholm var runt 1967.
Problemet då var väl att ingen ville gå upp på övervåningen.
Jag tror att dubbeldäckare kan vara bra på långa linjer där man åker länge. Skall man bara några hållplatser gör man sig inte besväret att gå upp.
Det måste finnas bra cirkulationsmöjligheter, en trappa upp och en annan ned samt mycket bra möjligheter att hålla i sig, annars väntar folk med att resa sig tills bussen står still. Antingen vid 1 hållplats tidigare eller så hinner man inte av.
-Per


Var finns det stöd för påstpendet att resenärerna inte ville åka på övervåningen som man har hört genom åren? Jag ville det! Var det verkligen därför man slopade dubbeldäckarna? Någon seriös källa måste väl finnas?
Senast redigerad av Hechtwagen mån 07 okt, 2019 21:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2121
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav TKO » mån 07 okt, 2019 21:20

Sätt in en 'dubbeldäckare med innerstadsinredning' på valfri innerstadslunje så blir det kaos. Sätt in bussarna på 4:an och set blir upplopp...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav Hechtwagen » tis 08 okt, 2019 0:26

TKO skrev:Sätt in en 'dubbeldäckare med innerstadsinredning' på valfri innerstadslunje så blir det kaos. Sätt in bussarna på 4:an och set blir upplopp...

/TKO


Det blev det inte på 54:an!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2121
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav Enceladus » tis 08 okt, 2019 8:38

Hechtwagen skrev:
TKO skrev:Sätt in en 'dubbeldäckare med innerstadsinredning' på valfri innerstadslunje så blir det kaos. Sätt in bussarna på 4:an och set blir upplopp...

/TKO


Det blev det inte på 54:an!


Innerstadstrafiken skulle antagligen fungera bättre med dubbeldäckare på de tunga linjerna:

Yle skrev:– Det skulle vara bra att kunna erbjuda bussar med många sittplatser. Längre bussar skulle kräva längre busshållsplatser, men högre bussar kräver inte större busshållplatser.


Det är inte nödvändigt att återuppfinna hjulet. Om Föli kan lära sig av TfL så kan SL också göra det!

(Det finns dock ganska många innerstadslinjer som inte ens har underlag för ledbussar. Där skulle det givetvis vara olämpligt att sätta in dubbeldäckare.)
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav TKO » tis 08 okt, 2019 9:03

Hechtwagen skrev:
TKO skrev:Sätt in en 'dubbeldäckare med innerstadsinredning' på valfri innerstadslunje så blir det kaos. Sätt in bussarna på 4:an och set blir upplopp...

/TKO


Det blev det inte på 54:an!


På den tiden kände trafikanterna inte till fenomenet 'ledbuss'!

Dessutom ser trafikantkollektivet lite annorlunda ut nu 50 år senare, fler barnvagnar och personer med begränsad rörlighet t ex...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav TKO » tis 08 okt, 2019 9:05

Enceladus skrev:
Hechtwagen skrev:
TKO skrev:Sätt in en 'dubbeldäckare med innerstadsinredning' på valfri innerstadslunje så blir det kaos. Sätt in bussarna på 4:an och set blir upplopp...

/TKO


Det blev det inte på 54:an!


Innerstadstrafiken skulle antagligen fungera bättre med dubbeldäckare på de tunga linjerna:

Yle skrev:– Det skulle vara bra att kunna erbjuda bussar med många sittplatser. Längre bussar skulle kräva längre busshållsplatser, men högre bussar kräver inte större busshållplatser.


Det är inte nödvändigt att återuppfinna hjulet. Om Föli kan lära sig av TfL så kan SL också göra det!

(Det finns dock ganska många innerstadslinjer som inte ens har underlag för ledbussar. Där skulle det givetvis vara olämpligt att sätta in dubbeldäckare.)


Nej - när det gäller busstrafik har SL inget att lära av TfL! Av väldigt många skäl...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav Enceladus » fre 03 jan, 2020 9:26

Dubbeldäckaren i Åbo fick både beröm och kritik – beslut fattas tidigast på våren

Å ena sidan fick dubbeldäckaren beröm:

Hufvudstadsbladet skrev:Sirpa Korte säger att den gula dubbeldäckaren ökade Åbos synlighet och höjde stadens profil. Hälften av dem som svarade på kundenkäten tyckte att tvåvåningsbussen förbättrade stadens anseende.


Å andra sidan fick dubbeldäckaren kritik:

Hufvudstadsbladet skrev:De som åkt med dubbeldäckaren gav den 3,8 i helhetsvitsord på en skala från 1 till 5, berättar Korte. Det är aningen lägre än det vitsord som Åboregionens kollektivtrafik som helhet fått av sina kunder.
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav TKO » fre 03 jan, 2020 15:32

Enceladus skrev:Dubbeldäckaren i Åbo fick både beröm och kritik – beslut fattas tidigast på våren

Å ena sidan fick dubbeldäckaren beröm:

Hufvudstadsbladet skrev:Sirpa Korte säger att den gula dubbeldäckaren ökade Åbos synlighet och höjde stadens profil. Hälften av dem som svarade på kundenkäten tyckte att tvåvåningsbussen förbättrade stadens anseende.


Å andra sidan fick dubbeldäckaren kritik:

Hufvudstadsbladet skrev:De som åkt med dubbeldäckaren gav den 3,8 i helhetsvitsord på en skala från 1 till 5, berättar Korte. Det är aningen lägre än det vitsord som Åboregionens kollektivtrafik som helhet fått av sina kunder.


Tydligen gillas dubbeldäckarna mest av dom som inte åker med dom - utan tycker dessa är ett kul inslag i gatubilden!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav Lars_L » lör 04 jan, 2020 10:30

TKO skrev:
Enceladus skrev:
Det är inte nödvändigt att återuppfinna hjulet. Om Föli kan lära sig av TfL så kan SL också göra det!

(Det finns dock ganska många innerstadslinjer som inte ens har underlag för ledbussar. Där skulle det givetvis vara olämpligt att sätta in dubbeldäckare.)


Nej - när det gäller busstrafik har SL inget att lära av TfL! Av väldigt många skäl...

/TKO


Man måste dock komma ihåg att de tunga linjer som finns i Stockholms innerstad, handlar som mest om att åka 5-6 hållplatser. I London är det ju regel rätt långa sträckor folk åker buss, även om ju hela London nästan kan betraktas som innerstad med tanke på hur stan är bebyggd. Där fungerar ju bussarna mycket för att täcka upp sträckor som inte har spårbunden trafik, men också att många med sämre ekonomi använder dem eftersom prisskillnaden gentemot Underground är så stor.

Ledbussar är ju ganska bra - om nu bara Trafikförvaltningen som i Londons innerstad tillät påstigning genom bakdörrarna (se där något att lära). Men TFL har ju också ganska segt system där påstigningar (i övrigt) och hållplatsuppehåll tar relativt lång tid och ofta tätt mellan hållplatserna. Dock är ju inte det så mycket orsakat av dubbeldäckarna som andra faktorer.

Vad som är bra med dubbeldäckare är ju dock som sagt att de inte tar så stort utrymme och kan erbjuda många sittplatser. Därtill är de ju naturligt anpassade för personer med funktionshinder och barnvagnar etc.

Där det passar bäst - och så är det väl främst tänkt i Åbo också, är ju på linjer där folk har lite längre restid och med inte alltför många tunga hållplatser (med många av- och påstigande).

Är väl främst dock blåbussarna utanför city som de är ett betydligt bättre och intressantare alternativ.

Men sedan tycker jag man nog kan lära sig en del av London ändå. Framförallt deras tanke om att ha ett bra turutbud där man under mellantrafiken sällan har sämre turtäthet än var 12:e minut. Fast egentligen är det väl så att Stockholms spårvägar och SL på 1970-talet var mer inspirerade av London än man är idag. Gäller ju inte bara dubbeldäckarna, utan också synen på en bra turtäthet även utanför högtrafik som exempel. I London har man också kvalitetsuppföljning per linje. I Stockholm sker ju den bara på trafikområden och omfattar då bara ett fåtal av de linjer som körs. Detta gör att bolagen kan strunta i trafiken i vissa områden, eftersom linjerna aldrig följs upp. Sedan påverkar ändå inte mindre linjer exempelvis kvalitén eftersom de som mäts, ändå viktas ned. Så det finns en hel del att lära av TFL!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Dubbeldäckare testas i Åbo

Inläggav KurtL » lör 11 jan, 2020 15:38

Lite reflektioner från Västsverige om dubbeldäckare.
Västtrafik använder, så vitt jag vet, dubbeldäckare för två relationer. Den ena är Borås-Göteborg som har extremt långt mellan hållplatserna på sin motorvägssträcka, körtid ca 45 minuter utan stopp. Här passar det bra med bekväma långfärdsbussar med många sittplatser. Det kanske skulle fungera med en långfärdsanpassad ledbuss, men jag vet inte om sådana är så vanliga. Åtminstone används ledbussar i Göteborg mest för att erbjuda många ståplatser på hårt belastade busslinjer, bl a till Norra Älvstranden.
Den andra relationen med dubbeldäckare är mellan Göteborg och Öckerö kommun. Även den trafiken har expresskaraktär med ganska långt mellan hållplatserna. Dessutom är det fördel med en kortare buss med tanke på att den går med färja ut till Hönö, där det i rusningstrafik är intressant att bussen inte tar för mycket plats.
/Kurt Lundberg
KurtL
 
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 03 apr, 2019 19:23

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster