Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inläggav LÅ1 » tis 19 mar, 2019 16:08

... när man inte kan köpa biljett ombord.

Svensktalande besökare från Kanada vill kunna köpa biljett ombord på SL-bussarna. ”För svårt att köpa biljett i Stockholms kollektivtrafik”.

Argumenten mot kontantbetalning brukar vara rånrisken. Argument mot kortbetalning brukar var att det är svårt att garantera ständig uppkoppling mot betalningsförmedlaren, tror jag.

Hur är det i övriga landet, jag har lite koll på några områden, och det verkar som om kortköp är möjligt i många regioner. Ibland även kontantköp.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Besvärligt att åka buss i Stockholm ...

Inläggav TKO » tis 19 mar, 2019 16:34

LÅ1 skrev:... när man inte kan köpa biljett ombord.

Svensktalande besökare från Kanada vill kunna köpa biljett ombord på SL-bussarna. ”För svårt att köpa biljett i Stockholms kollektivtrafik”.

Argumenten mot kontantbetalning brukar vara rånrisken. Argument mot kortbetalning brukar var att det är svårt att garantera ständig uppkoppling mot betalningsförmedlaren, tror jag.

Hur är det i övriga landet, jag har lite koll på några områden, och det verkar som om kortköp är möjligt i många regioner. Ibland även kontantköp.

Upplands Lokaltrafik tillåter kortköp men ej kontantköp på bussarna, även stadsbussar.
Det tar en väldig tid när någon ska betala med kort... och inte alltför sällan fungerar inte uppkopplingen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 19 mar, 2019 17:08

Kontant- och kortbetalning ombord på bussarna skulle ta för lång tid. Kontaktlös betalning ska däremot införas detta år. Denna möjlighet finns redan i London sedan flera år tillbaka. Bättre sent än aldrig!

(Sverige ligger något efter andra länder med att implementera kontaktlösa betalningar. De flesta internationella besökare borde ha ett kontaktlöst betalkort eller en mobiltelefon med motsvarande funktionalitet.)
Enceladus

Inläggav TKO » tis 19 mar, 2019 17:58

Enceladus skrev:Kontant- och kortbetalning ombord på bussarna skulle ta för lång tid. Kontaktlös betalning ska däremot införas detta år. Denna möjlighet finns redan i London sedan flera år tillbaka. Bättre sent än aldrig!

(Sverige ligger något efter andra länder med att implementera kontaktlösa betalningar. De flesta internationella besökare borde ha ett kontaktlöst betalkort eller en mobiltelefon med motsvarande funktionalitet.)

Många som reser till Sverige kommer från Tyskland - det skulle förvåna mej om dessa har "kontaktlösa" kort.
(Det är mer än dubbelt så många tyska turister som brittiska... )

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 19 mar, 2019 18:17

TKO skrev:
Enceladus skrev:Kontant- och kortbetalning ombord på bussarna skulle ta för lång tid. Kontaktlös betalning ska däremot införas detta år. Denna möjlighet finns redan i London sedan flera år tillbaka. Bättre sent än aldrig!

Många som reser till Sverige kommer från Tyskland - det skulle förvåna mej om dessa har "kontaktlösa" kort.
(Det är mer än dubbelt så många tyska turister som brittiska... )

/TKO

Dessutom är tyskar mer skeptiska till kortbetalning än vad svenskar är, rent generellt.
LÅ1

Inläggav Odd » tis 19 mar, 2019 18:32

När farsan som bor på landet var på besök när jag bodde på Lidingö så råkade vi ut för situationen att vi inte kunde ta bussen eftersom det inte gick att köpa biljetter och Ica hade inte öppnat än. Med dumtelefoner och utan möjlighet att köpa SMS-biljetter så blev det en märklig situation som slutade med att vi tog bilen i stället.

Att man inte skall kunna köpa biljetter ens med kort på bussen är ju egentligen bara rena dumheterna.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tis 19 mar, 2019 18:45

Några europeiska städer har biljettautomater på själva bussarna. I vissa fall accepteras kontanter, men inte alltid. Detta skulle dock vara omöjligt med dagens viseringssystem. Problemet försvinner väl i takt med att kontaktlös betalning blir allt vanligare...
Enceladus

Inläggav TKO » tis 19 mar, 2019 18:54

Enceladus skrev:Några europeiska städer har biljettautomater på själva bussarna. I vissa fall accepteras kontanter, men inte alltid. Detta skulle dock vara omöjligt med dagens viseringssystem. Problemet försvinner väl i takt med att kontaktlös betalning blir allt vanligare...

Lösningen - när det gäller bussar i stadstrafik - är att inte ha någon biljettförsäljning eller visering på bussarna.

Att just Storbritannien är föresgångare när det gäller "avancerade" betalningsformer inom kollektivtrafiken är en följd av det extrema kontrollbehov och förkärleken för komplexa (det vill säga obegripliga) taxesystem som präglar landet. Jag har sagt det förr men det måste tydligen upprepas:
- Vi har i denna fråga INGENTING att lära av London!

(Den bästa lösningen är naturligtvis nolltaxa. Men jag hyser ringa hopp om att förnuftet segrar i denna fråga under min livstid)

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » ons 20 mar, 2019 5:32

TKO skrev:(Den bästa lösningen är naturligtvis nolltaxa. Men jag hyser ringa hopp om att förnuftet segrar i denna fråga under min livstid)

Varför skulle det vara en seger för förnuftet att införa nolltaxa? Våra skattemedel är en begränsad resurs och i min värld finns det betydligt förnuftigare och (livs)viktigare saker att lägga våra gemensamma saker på. Varför inte nolltaxa inom sjukvården eller inom matsektorn? Båda två är saker som är mer livsnödvändiga än att kunna använda bussar och tåg som värmestugor.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » ons 20 mar, 2019 6:05

BSB101 skrev:
TKO skrev:(Den bästa lösningen är naturligtvis nolltaxa. Men jag hyser ringa hopp om att förnuftet segrar i denna fråga under min livstid)

Varför skulle det vara en seger för förnuftet att införa nolltaxa? Våra skattemedel är en begränsad resurs och i min värld finns det betydligt förnuftigare och (livs)viktigare saker att lägga våra gemensamma saker på. Varför inte nolltaxa inom sjukvården eller inom matsektorn? Båda två är saker som är mer livsnödvändiga än att kunna använda bussar och tåg som värmestugor.

Tätare turer på buss och pendel rena vinsten

Det är samhällsekonomiskt lönsamt att öka kollektivtrafikens subvention från dagens nivåer. Samhället skulle vinna på fler turer och billigare biljetter. Vi kan börja där.

Varför har skolan nolltaxa? Varför subventioneras vården kraftigt? Varför har vi public service? Varför inför vi inte en nattväktarstat istället?
Enceladus

Inläggav daniel_s » ons 20 mar, 2019 7:11

Enceladus skrev:Varför har skolan nolltaxa? Varför subventioneras vården kraftigt? Varför har vi public service? Varför inför vi inte en nattväktarstat istället?

Därför att vi vill att det ska vara så. Om du ska ifrågasätta hela samhället finns det lämpligare forum. Detta är för att diskutera kollektivtrafik.
daniel_s

Inläggav TKO » ons 20 mar, 2019 12:47

BSB101 skrev:

Det var dumt av mej att dra in den diskussionen i denna tråd.

/TKO
TKO

Inläggav Odd » tor 21 mar, 2019 22:29

TKO skrev:...
Att just Storbritannien är föresgångare när det gäller "avancerade" betalningsformer inom kollektivtrafiken är en följd av det extrema kontrollbehov och förkärleken för komplexa (det vill säga obegripliga) taxesystem som präglar landet. Jag har sagt det förr men det måste tydligen upprepas:
...

Tur att inte tex Edinburgh är en del av Storbritannien. Där är det ett ganska enkelt biljettsystem, i alla fall när man skall åka spårvagn. Stoppa i pengar i automaten och så kommer biljett och växel. Om man skulle vilja ha annan biljettyp än enkel vuxen så måste man tyvärr trycka på en knapp innan istopp av pengar. Kan det bli enklare än så?`
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 21 mar, 2019 22:32

Odd skrev:
TKO skrev:...
...

Tur att inte tex Edinburgh är en del av Storbritannien. Där är det ett ganska enkelt biljettsystem, i alla fall när man skall åka spårvagn. Stoppa i pengar i automaten och så kommer biljett och växel. Om man skulle vilja ha annan biljettyp än enkel vuxen så måste man tyvärr trycka på en knapp innan istopp av pengar. Kan det bli enklare än så?`

Kan du byta till buss utan att lösa ny biljett? Eller till pendel/förortståg?
(Jag vet inte - så det är inte retoriska frågor)

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » fre 22 mar, 2019 18:10

Enceladus skrev:Tätare turer på buss och pendel rena vinsten

Det är samhällsekonomiskt lönsamt att öka kollektivtrafikens subvention från dagens nivåer. Samhället skulle vinna på fler turer och billigare biljetter. Vi kan börja där.

Varför svarar du inte på frågorna jag ställer? Ska jag skriva frågorna en gång till? Våra (skatte)pengar är ingen obegränsad reseurs så varför ska just kollektivtrafiken vara avgiftsfri när inte sjukvården eller matsektorn är det?

Varför har skolan nolltaxa? Varför subventioneras vården kraftigt? Varför har vi public service? Varför inför vi inte en nattväktarstat istället?

Dessa frågor visar att du uppenbarligen inte förstått mitt inlägg. Men jag är tålmodig av mig så jag frågar igen. Varför ska just kollektivtrafiken vara avgiftsfri och inte sjukvården eller maten? Båda dessa borde vara betydligt mer viktiga för oss människor än att kunna åka avgiftsfri buss till Södertälje, tycker inte du det?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » fre 22 mar, 2019 18:39

Jag borde hålla käften - men jag kan bara inte!

"Varför skall kollektivtrafikresor vara till hälften skattefinansierade när inte livsmedel är det. Utan mat DÖR vi juuuu!"

"Varför ska bibliotek vara gratis när inte sjukvård är det. Är böcker viktigare än vår hälsa????"

"Varför skall vanliga arbetare skattevägen betala för överklassens tjänstehjon? Vill dom inte städa själva får dom väl betala vad det kostar!"

Ja det finns många frågor man kan ställa - det är inte säkert att det för debatten framåt.

Nu lovar jag att inte återkomma i denna fråga på flera timmar!

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » fre 22 mar, 2019 19:15

Varför just 100% subvention av kollektivtrafikresor? Varför inte 150% så att man får betalt om man åker kollektivt? Eller varför inte -50% så att kollektivresenärerna är med och betalar sjukvården?

När det gäller livsmedel så är det en subvention. 13 procentenheter lägre moms! Man kan också se det som om staten roffar åt sig när människor köper sådant vi inte kan undvara, fast mindre än när vi köper t.ex. kläder.

Men att säga att lägre skatt på något betyder att andra är med och betalar varan är väl lite bakvänt tänkt.
LÅ1

Inläggav Verspieder » fre 22 mar, 2019 22:28

Jag tycker att debatter om subvensioneringsnivån av biljettpriset kan hållas i separata trådar, så kan vi här hålla oss till debatten om var man bör utföra transaktioner och köp. I affärer innan resan påbörjas eller i en lång kö hos föraren medan bussen står stilla. Av egen erfarenhet av busskörning i ett flertal län i norra Sverige samt Mälarlänen, föredrar jag helt klart köp utanför bussen, och därefter bara snabb visering ombord. Hellre många försäljningsställen på gatorna, än alla dessa många och långa hållplatsstopp med alla förseningar det innebar.

Usch! Jag längtar definitivt inte tillbaka till de dagarna då man fick utskällning av resenärer då man var ständigt försenad, och då av samma resenärer som själva stod med en hundralapp för att köpa ännu en kontant enkelbiljett, som de gjorde varje resa till och från jobbet. Trots ett rejält högre pris. Inte heller längtar jag tillbaka till ULs kontokortläsare som tog ännu längre tid på sig, än att växla kontanter vid varje stopp.

Tänk om majoriteten av tunnelbaneresenärer skulle köpa en enkelbiljett med bankkort i luckan av spärrvakten vid varenda resa. Det är vad man får i busstrafiken om man återinför ombordförsäljning.
Verspieder

Inläggav daniel_s » lör 23 mar, 2019 0:04

Verspieder skrev:Tänk om majoriteten av tunnelbaneresenärer skulle köpa en enkelbiljett med bankkort i luckan av spärrvakten vid varenda resa. Det är vad man får i busstrafiken om man återinför ombordförsäljning.

Det beror väl alldeles på vad man sätter för pris på en sådan biljett.

Man kanske t o m kan låta den bli dyrare fr o m andra gången man köper den inom en månad, för att premiera förstagångs- och sällanresenärer för att åka kollektivt utan att göra det till en vana att betala på långsamt sätt.
daniel_s

Inläggav Stefan Isaksson » lör 23 mar, 2019 0:10

TKO skrev:Upplands Lokaltrafik tillåter kortköp men ej kontantköp på bussarna, även stadsbussar.
Det tar en väldig tid när någon ska betala med kort... och inte alltför sällan fungerar inte uppkopplingen.

Du borde ha rätt, men enligt min erfarenhet tar det längre tid att få fram biljetten i appen än att göra ett kortköp.

Mina bistra erfarenheter är vad jag sett av passagerare som misslyckats med att domptera appen i sin mobiltelefon. Själv kör jag bara bussen i Uppsala stad (normalt ej länstrafikslinjer).

Man kan hävda att telefonbiljetten ska vara klar när passageraren kliver ombord på bussen (det står så i taxebestämmelserna, till vad detta nyttar i praktisk trafik), men det tar inte hänsyn till att passageraren kan ha HAFT en giltig biljett klar i mobilen ända till påstigandet. Sedan försvinner den från skärmen och resenären kan inte återfinna den utan letar och letar efter sin giltiga biljett. Jag har varit med om flera tillfällen när resenären erbjudit sig att betala en andra biljett på grund av sitt misslyckande med appens handhavande.

Vidare har jag åtskilliga gånger varit på vippen att säga något syrligt om att passageraren borde köpa biljetten före påstigande bara för att upptäcka att passageraren har en giltig periodbiljett som vederbörande misslyckas med att i rimlig tid få upp på skärmen.

Summa summarum, så är min erfarenhet att telefonbiljetterna är en närmast värre tidstjuv än bankkortsbetalning (eller för den delen kontantbetalnng). Man kan givetvis anföra att det inte skulle vara så om mobiltelefonappen utformats ändamålsenligt, men så länge det inte är så, så är det svårt att hävda att kortköp är något större problem än andra betalningssätt.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Nästa

Återgå till Bussar