Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav LÅ1 » tor 14 mar, 2019 13:52

"Nu ska innerstans bussar gå snabbare".

Det finns säkert en hel del att göra.

Korsningen vid Kungsträdgårdens nordöstra hörn är fascinerande att studera. Rätt som det är korkar den igen helt och hållet och bussar och bilar blockerar för varandra. Och i nästa ögonblick är korsningen nästan tom och allt flyter på någon minut. Och så plötsligt står det en 2:a rätt över korsningen och blockerar allt igen.
Ett problem här är just att infarten till högerfilen på Norrlandsgatan ofta blockeras av en bil som blir stående under högersvängen och som ska in i vänsterfilen. om det går att lösa med en ny refug som det antyds i artikeln (sist i gråa rutan) vet jag inte. (Tänk om alla fordonsförare levde efter principen att inte köra in i korsningen om det inte finns plats på andra sidan korsningen. Alltså inte köra in i korsningen om det är risk att bli stående mitt i den. Det var vad jag fick lära mig i bilskolan för mycket länge sedan! :) )
Bättre samordning mellan trafikljusen här och i nästa korsning, vid Mäster Samuelsgatan, kanske skulle kunna förbättra situationen?

Att förlänga hållplatsen Fleminggatan i sydgående riktning på S:t Eriksgatan kan också vara bra. Det betyder väl i princip att hållplatsen flyttas fram några meter så att tre ledbussar ryms där samtidigt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav daniel_s » tor 14 mar, 2019 23:09

Jaha, ska de börja laborera med Fleminggatan och Rödabergsgatan nu igen. Det var då värst vad de ska flytta omkring hållplatser. I det förstnämnda fallet är det ren klåfingrighet och det bör gå åt helvete om man inte samtidigt förbjuder högersväng i den aktuella riktningen. I det andra fallet är det väl en rätt bra ändring som man borde ha gjort för länge sedan, men man knasade upp det förra gången genom att bara dra in hpl rödabergsgatan över en natt och hoppas att ingen skulle märka nåt. Den kom tillbaka efter några veckor :roll:

Finns det inte nåt namn på den här klåfingrigheten?

Förresten känner jag igen rubriken. Första gången jag läste den tror jag var 1992. Sedan har den dykt upp ungefär varannan mandatperiod. Dock trodde jag att innevarande sådan var en "cyklistperiod". Det finns två trafikslag som verkligen INTE hör ihop, innerstadsbussar och cyklar, så de prioriteras aldrig samtidigt.

Vad har de kommit på för snilleblixt vid Stadshagsplan? Ska de göra gatan en meter kortare så att man tar bort precis den där metern som sedan typ 1941 alltid fattats för att komma in till kanten? Och vadå "gäller linje 56"?!? Finns det en annan linje som går till Stadshagsplan som de INTE tänker förbättra för?
Senast redigerad av daniel_s tor 14 mar, 2019 23:32, redigerad totalt 1 gång.
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav LÅ1 » tor 14 mar, 2019 23:30

daniel_s skrev:Jaha, ska de börja laborera med Fleminggatan och Rödabergsgatan nu igen. Det var då värst vad de ska flytta omkring hållplatser. I det förstnämnda fallet är det ren klåfingrighet och det bör gå åt helvete om man inte samtidigt förbjuder högersväng i den aktuella riktningen. I det andra fallet är det väl en rätt bra ändring som man borde ha gjort för länge sedan, men man knasade upp det förra gången genom att bara dra in hpl rödabergsgatan över en natt och hoppas att ingen skulle märka nåt. Den kom tillbaka efter några veckor :roll:

Finns det inte nåt namn på den här klåfingrigheten?

Förresten känner jag igen rubriken. Första gången jag läste den tror jag var 1992. Sedan har den dykt upp ungefär varannan mandatperiod. Dock trodde jag att innevarande sådan var en "cyklistperiod". Det finns två trafikslag som verkligen INTE hör ihop, innerstadsbussar och cyklar, så de prioriteras aldrig samtidigt.

Hållplatsen Fleminggatan är underdimensionerad. Kanske skulle linje 3 kunna stanna efter passagen av Fleminggatan. Problemet då blir att där finns ingen rulltrappa ner till T-banan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav daniel_s » tor 14 mar, 2019 23:37

LÅ1 skrev:Hållplatsen Fleminggatan är underdimensionerad. Kanske skulle linje 3 kunna stanna efter passagen av Fleminggatan. Problemet då blir att där finns ingen rulltrappa ner till T-banan.


Vilket svammel! Jaha men då kanske FYRAN skulle stanna på den sidan i stället? Som har rulltrappa till SAMMA tunnelbanestation vid NÄSTA hållplats! Men nej det går väl inte HELLER för 54:an stannade ju på den sidan på 90-talet när det inte fanns NÅN rulltrappa vid Fleminggatan (annat än de där två gatukontorsrulltrapporna på östra sidan som alltid var trasiga)...
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav LÅ1 » tor 14 mar, 2019 23:44

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Hållplatsen Fleminggatan är underdimensionerad. Kanske skulle linje 3 kunna stanna efter passagen av Fleminggatan. Problemet då blir att där finns ingen rulltrappa ner till T-banan.


Vilket svammel! Jaha men då kanske FYRAN skulle stanna på den sidan i stället? Som har rulltrappa till SAMMA tunnelbanestation vid NÄSTA hållplats! Men nej det går väl inte HELLER för 54:an stannade ju på den sidan på 90-talet när det inte fanns NÅN rulltrappa vid Fleminggatan (annat än de där två gatukontorsrulltrapporna på östra sidan som alltid var trasiga)...

Jag tänkte mest att 3:an fortsätter i annan riktning än 4:an och 77:an. Det är ju så man brukar separera busslinjer när man behöver ha olika hållplatslägen. 54:an (den gamla) har väl de flesta lyckats glömma nu, eller?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav daniel_s » tor 14 mar, 2019 23:47

LÅ1 skrev:Jag tänkte mest att 3:an fortsätter i annan riktning än 4:an och 77:an. Det är ju så man brukar separera busslinjer när man behöver ha olika hållplatslägen. 54:an (den gamla) har väl de flesta lyckats glömma nu, eller?


Jaha och om allt annat är lika, varför vill du flytta just 3:an till "din nygamla hållplats" och behålla de andra två linjerna på den nuvarande i stället för att göra precis tvärtom? Du behöver ju inte precis känna dig bunden av traditionerna!
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav LÅ1 » fre 15 mar, 2019 0:04

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag tänkte mest att 3:an fortsätter i annan riktning än 4:an och 77:an. Det är ju så man brukar separera busslinjer när man behöver ha olika hållplatslägen. 54:an (den gamla) har väl de flesta lyckats glömma nu, eller?


Jaha och om allt annat är lika, varför vill du flytta just 3:an till "din nygamla hållplats" och behålla de andra två linjerna på den nuvarande i stället för att göra precis tvärtom? Du behöver ju inte precis känna dig bunden av traditionerna!

Det skulle funka för mig. Men är det inte bättre plats för två linjer vid nuvarande hållplats?

Eller också skulle man göra Alströmmergatan till återvändsgata och inte tillåta utfart till S:t Eriksgatan. Då kunde nuvarande hållplats förlängas åt norr. Åtminstone en liten bit.
Det man vill komma ifrån är väl att bussar står och väntar för att komma in till hållplatsen. Det är vanligt här.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav daniel_s » fre 15 mar, 2019 0:07

LÅ1 skrev:Det skulle funka för mig. Men är det inte bättre plats för två linjer vid nuvarande hållplats?


Hur menar du då? "Din nygamla hållplats" är ju inte byggd än, så jag ser inte varför den skulle ha en annan hållplatslängd än den nuvarande (jag tycker att vi avrundar nedåt till hela ledbussar).

Alströmergatan stavas med ett m :D
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav LÅ1 » fre 15 mar, 2019 0:19

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Det skulle funka för mig. Men är det inte bättre plats för två linjer vid nuvarande hållplats?


Hur menar du då? "Din nygamla hållplats" är ju inte byggd än, så jag ser inte varför den skulle ha en annan hållplatslängd än den nuvarande (jag tycker att vi avrundar nedåt till hela ledbussar).

Fick för mig att det är kortare utrymme söder om Fleminggatan. Men det är det kanske inte.

Det är väl bara att avvakta och se hur SL och staden löser problemet. Om det nu anses vara ett problem som behöver lösas. Kanske får man vänta ända tills 4:an och/eller 77:an blir spårväg! :D

daniel_s skrev:Alströmergatan stavas med ett m :D

Aj då! :oops: Har hela tiden koncentrerat mig på att inte skriva två m i Fleminggatan av bara farten. Nu blev Alströmergatan drabbad i stället. :|
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förbättringar för innerstadsbussarna i Stockholm

Inläggav daniel_s » fre 15 mar, 2019 23:35

:mrgreen:

Alla dessa "m" som dyker upp där de inte hör hemmma!

Gillar förslaget med spårväg på 77:an!
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst