Switch to full style
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Besvara

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

fre 29 mar, 2019 18:33

TKO skrev:Det kunde ju gått lite snabbare att få undan bussen kan jag tycka..

Ja, men sedan skulle spårvägens luftledning inspekteras innan den strömsattes också, enligt Svt/Stockholm.
SvT/Stockholm skrev:– Bussen går på samma gata som Tvärbanan, och man ska undersöka om strömkabeln har tagit skada av branden innan strömmen slås på, säger Göran Norman.

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

fre 29 mar, 2019 19:00

Slå på strömmen och se om det funkar tycker jag efter några glas Rioja...
'Strömkabel'!
(Och ja jag vet att man 'spänningsätter' - nåt kommer jag ihåg från elläran på gymnasiet.)
/TKO

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

ons 01 maj, 2019 10:19

Tillbaka till bussexplosionen. Det var tydligen flera brister bakom bussexplosionen enligt en oberoende utredning.

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

sön 25 aug, 2019 19:07

Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

sön 25 aug, 2019 20:41

Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?

Bättre förare kanske?

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

sön 25 aug, 2019 21:31

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?

Bättre förare kanske?

Några nya varningsskyltar är nog billigare.

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

sön 25 aug, 2019 22:14

Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?


Nä, men ett antal kubik betong så vi kan fylla igen Klaratunneln för gott... :cheesygrin:

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

mån 26 aug, 2019 15:17

Harald skrev:Några nya varningsskyltar är nog billigare.


Ja, men också helt meningslöst när det gäller förare av "SL-bussar". En förare som huvudsakligen kör linjetrafik läser i praktiken knappast på några skyltar, man vet ju var man ska svänga och man "vet" att bussen kommer fram där. Jag lovar att om du sätter upp en balk över Valhallavägen en decimeter för lågt och skyltar den oklanderligt med sex vägmärken, så kommer ett gäng SL-bussar att köra in i den helt enkelt därför att föraren inte förväntar sig något hinder där. Jag brukar inte heller läsa så mycket skyltar när jag kör personbil i stan men min har bra vändradie, hög markfrigång och backväxel :-)

Sen är det såklart knepigare när det blir omläggningar eller beställningskörning eller när man bara ska gena lite på en tomkörning men grundkonceptet kvarstår - inte läsa skyltar. Linjeutbildningen och trafikledningen är helt oumbärliga barriärer i stadsbusstrafiken, oavsett vad man tycker om att ha förarkompetens och följa trafikregler. Det här var väl nån förortsförare som kör åt en UE till Nobina, jag vet inte om det var beställning eller tomkörning men vad hen skulle på Mäster Samuelsgatan att göra får väl utredningen visa men fel blev det i alla fall :cheesygrin:

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

tis 27 aug, 2019 7:52

Harald skrev:
Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Då var det dags igen:

Buss fastnade i Klaratunneln

Behövs bättre varningsskyltar?

Bättre förare kanske?

Några nya varningsskyltar är nog billigare.


Om man inte ser dagens varningsskyltar, balkar och annat som finns på aktuell plats lär man nog inte se ett gäng nya skyltar.

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

tis 27 aug, 2019 12:22

Mitt inlägg var ironiskt menat. Vill man ha bättre förare kanske man får betala bättre.

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

tis 27 aug, 2019 13:26

Harald skrev:Mitt inlägg var ironiskt menat. Vill man ha bättre förare kanske man får betala bättre.


Skulle dagens bussentreprenörer vara intresserade av att betala bättre?
Ja det var verkligen en ironisk kommentar!

/TKO

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

tis 27 aug, 2019 19:27

Harald skrev:Mitt inlägg var ironiskt menat. Vill man ha bättre förare kanske man får betala bättre.


De UE som vill ha betalt på normalnivå och har erfarna seriösa förare får inga SL-jobb. Så är det bara.

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

tis 27 aug, 2019 19:36

daniel_s skrev:
Harald skrev:Några nya varningsskyltar är nog billigare.


Ja, men också helt meningslöst när det gäller förare av "SL-bussar". En förare som huvudsakligen kör linjetrafik läser i praktiken knappast på några skyltar, man vet ju var man ska svänga och man "vet" att bussen kommer fram där. Jag lovar att om du sätter upp en balk över Valhallavägen en decimeter för lågt och skyltar den oklanderligt med sex vägmärken, så kommer ett gäng SL-bussar att köra in i den helt enkelt därför att föraren inte förväntar sig något hinder där. Jag brukar inte heller läsa så mycket skyltar när jag kör personbil i stan men min har bra vändradie, hög markfrigång och backväxel :-)

Sen är det såklart knepigare när det blir omläggningar eller beställningskörning eller när man bara ska gena lite på en tomkörning men grundkonceptet kvarstår - inte läsa skyltar. Linjeutbildningen och trafikledningen är helt oumbärliga barriärer i stadsbusstrafiken, oavsett vad man tycker om att ha förarkompetens och följa trafikregler. Det här var väl nån förortsförare som kör åt en UE till Nobina, jag vet inte om det var beställning eller tomkörning men vad hen skulle på Mäster Samuelsgatan att göra får väl utredningen visa men fel blev det i alla fall :cheesygrin:



Kanske geofencing vore på sin plats?
Nu avser exemplet nedan buss 55 i Göteborg, men framtiden kan nog se till att inga bussar ens kommer i närheten av Klaratunneln...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... geofencing

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

fre 30 aug, 2019 11:01

roggek skrev:Kanske geofencing vore på sin plats?
Nu avser exemplet nedan buss 55 i Göteborg, men framtiden kan nog se till att inga bussar ens kommer i närheten av Klaratunneln...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... geofencing

Nått verkar va på gång: "Teknisk nödbroms ska hindra framtida bussolyckor i Klaratunneln".
Men hur och när verkar mer svävande. För i artikeln kan man läsa "I just Klaratunneln är gps-positioneringen än så länge inte så precis att geofencing går att använda för att varna bussförare och andra förare av för stora fordon."

Re: Bussbrand i centrala Stockholm

fre 30 aug, 2019 21:44

Just den delen är inget problem. Med "assisterad död räkning", dvs tröghetsnavigering plus tachometerinformation så kan man få en felmarginal på 2% med fordonsmonterad utrustning. I kombination med satellitmottagning får man en precision som räcker för navigering i Stockholms tunnlar och parkeringsgarage med god marginal.

https://www.u-blox.com/sites/default/files/NEO-M8L_ProductSummary_%28UBX-16000760%29.pdf
Besvara