Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Enceladus » ons 20 feb, 2019 14:21

Frågan om vilka busslinjer som bör vara stomlinjer har nämnts i flera andra trådar. Därför kan den gärna få en egen tråd.

Vid en första anblick kan dagens indelning av busslinjerna upplevas som godtycklig, men det finns faktiskt ett mönster. Det finns tre sorters stomlinjer: innerstadslinjer med stort resande (1, 2, 3, 4, 6), tvärförbindelser med stort resande (172, 173, 176, 177, 178, 179, 677) samt direktlinjer till kommuncentrum (471, 474, 670, 676, 873, 875). Linjerna 176 och 177 är även direktlinjer till Ekerö centrum, men räknas som tvärförbindelser eftersom större delen av sträckan är tvärgående. Stomlinjerna kännetecknas av att de trafikeras med blå ledbussar eller dubbeldäckare. (Än så länge körs dubbeldäckare bara på linje 676.)

Dessa linjer har vitt skilda trafikuppgifter. Även innerstadslinjerna varierar mellan renodlade tvärförbindelser och linjer som trafikförsörjer områden utan spårtrafik. Linjerna har emellertid något gemensamt: de trafikeras med kapacitetsstarka fordon under hela trafikdygnet. (Linje 677 har dock endast 2-timmarstrafik vissa dagar.) Stomlinjerna är alltså en brokig skara busslinjer som har ett så stort resande att kapacitetsstarka fordon kan motiveras under hela trafikdygnet. Nu diskuteras även frågan om påstigning genom alla dörrar på stombussarna - på grund av ett stort resande. Det verkar vara det stora resandet som definierar konceptet.

Är stomlinjer då de linjer som har störst resande? Vi börjar med innerstadslinjerna! Hösten 2013 gjordes en utredning av trängseln i kollektivtrafiken. Innerstadslinjerna återfinns på sidan 71 (förutom nattbussarna). (Observera att Stockholm innerstad fick ett nytt bussnät år 2015, så många linjer har bytt nummer eller sträckning.) Som synes är det inte bara stomlinjerna som har ett stort resande. Flera vanliga linjer som trafikeras med ledbussar är både röda och orangea. Linje 76 förefaller ha högre belastning än stomlinje 2 - visst är det så. Nu när linje 73 har blivit stomlinje 6 så har skillnaden mellan vanliga linjer och stomlinjer blivit ännu diffusare. Jag gillar signaturen "Lars_L":s tidigare förslag om ett tiotal högfrekventa huvudlinjer som kompletteras med några lågfrekventa kvarterslinjer. Det är ju så resandet ser ut!

Valet av stomlinjer i de två andra kategorierna kan också ifrågasättas, men det finns ett mycket mer fundamentalt problem: Två typer av linjer försummas eller saknas. Tangentiella förbindelser utgör en orimligt liten del av tvärförbindelserna. Direktlinjer till centrum som inte är kommuncentrum saknas helt! Detta bekräftas av trängselutredningen från hösten 2013. Låt oss titta på vilka linjer som är både röda och orangea. För att få en bättre helhetssyn behöver vi filtrera bort några linjer: överbelastade linjer som är lågfrekventa, t.ex. linje 143 som precis har rullat i 50 år, samt överbelastade linjer som inte trafikeras med ledbussar, t.ex. linje 141. Dessa linjer är överbelastade på grund av för få avgångar eller fel fordonstyp snarare än ett stort resande.

Följande högfrekventa eller extremt högfrekventa linjer trafikeras med ledbussar och är överbelastade (både röda och orangea): 144, 172, 179, 401, 471, 541, 607 och 807. Mindre än hälften av linjerna är stomlinjer! Linjerna 401 (Älta), 541 (Backlura), 607 (Edsberg, Sjöberg) och 807 (Trollbäcken, Brandbergen) trafikerar stora områden som inte är kommuncentrum. Linje 144 är hur linje 173 borde gå öster om Älvsjö station. Linje 172 är en av få tangentiella förbindelser i länet, t.ex. mellan Norra Botkyrka och Flemingsberg samt mellan Huddinge och Högdalen. Linjen är samtidigt den enda extremt högfrekventa tvärförbindelsen som dessutom är överbelastad. Det behövs fler sådana linjer i länet och just denna kan behöva konverteras till spårtrafik på de två sträckor som nämns ovan. Linje 179 har också ett så stort resande att spårtrafik kan vara mer lämplig för trafikuppgiften. Linje 471 ersätts om några år med matartrafik till den nya tunnelbanan i Nacka.

Har genomförandet av stomlinjekonceptet helt missat målet?
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav twr » tor 21 feb, 2019 17:01

Intressant genomgång.

En kommentar är att linjerna i 7x-serien definieras som "förstärkningslinjer", som i en del fall går delvis samma sträckning som stomlinjer. Hursomhelst definieras de av SL som ett slags "nästan-stomlinjer".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav daniel_s » tor 21 feb, 2019 17:25

Det var väl själva konceptet som missade målet redan från början... och sen spårade det ur på riktigt när man började inrätta stomlinjer i de tresiffriga områdena. Det ligger ju liksom i sakens natur att det inte kan vara för många stomlinjer, dock tycker jag att 401 är ett märkligt fenomen. För att göra stombuss av den måste man väl duplicera den, "spara som" 470 eller nåt och dra in minst en hållplats, men det är väl bara att göra - simsalabim :cheesygrin:
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Enceladus » tor 21 feb, 2019 18:24

Det är också viktigt att skilja på linjer och stråk. Flera stråk har avlastande linjer. Den här distinktionen framgår tydligt i linje 807:s tidtabell. Mellan halv 19 och halv 22 har linjen 15-minuterstrafik. Sedan får den helt plötsligt 10-minuterstrafik fram till midnatt. Det beror förstås inte på att resandet ökar då, utan på att avlastningslinje 806 slutar gå klockan 22. Dessa avlastningslinjer gör att linje 807 inte hamnar så högt i alla trafikantmätningar, men vilken annan busslinje har 10-minuterstrafik fram till midnatt? Inte linje 1. Inte linje 4. Inte linje 160. Finns det någon?
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav daniel_s » tor 21 feb, 2019 18:54

4:an har iofs det på helgerna!
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Enceladus » tor 21 feb, 2019 19:05

daniel_s skrev:4:an har iofs det på helgerna!


Jo, det är ju där vinterns billigaste ölrunda går...
Enceladus
 
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav daniel_s » tor 21 feb, 2019 19:16

Tycker nog att de missade en del! Men men, de hittar väl bara längs stomlinjerna :lol:
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav TKO » tor 21 feb, 2019 19:24

Dom åkte ju inte till Östberga!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8902
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav LÅ1 » tor 21 feb, 2019 19:48

Enceladus skrev:Jo, det är ju där vinterns billigaste ölrunda går...
Det var en kul, och informativ, vinkling! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Verspieder » tor 21 feb, 2019 21:17

Jag har aldrig förstått argumentet med att "kommuncentrum" påstås vara en faktor i sammanhanget. Landstingets kollektivtrafik ska väl vara uppbyggd på resenärernas resandemönster, och att länet är en enhet utan en massa inbördes smågränser? Man åker ju faktisk kollektivt med SL. Aldrig "kommunalt", då detta är något man i stort sett bara kan göra i Skellefteå tätort numera.

Ett annat exempel från Roslagen är jämförelsen mellan blåa 677 och röda 639. Står man en morgon i Rimbo ser man den "viktiga" stomlinjen 677 passera två gånger per timme, med nätt och jämt halvfulla bussar. På vissa enstaka avgångar går en röd buss som 647 som avlastning fem minuter i förväg, men då enbart på sträckan mellan Rimbo och Norrtälje.
Den enligt SL mindre viktiga (dvs röda) 639 däremot, matar på var 10:e minut med mer eller mindre fulla bussar, in mot Stockholm. Bussarna har, trots sin röda lack, wi-fi, USB-uttag för laddning av mobila enheter, samt fällbara ryggstöd på stolarna. Vilket stombussarna på 677 saknar.

Hade Sjuhundra (Rimbo) och Häverö (Hallstavik) varit egna kommuner även efter 1971, hade 639 och 641 säkerligen blivit blå stomlinjer redan innan 677 blev detta (augusti 2008), men idag får dessa linjer inte bli blåa, då SL vidhåller att "kommuncentrum" uppenbarligen är en viktig faktor. Trots att detta inte inverkar ett dugg på resenärernas resvanor.
Verspieder
 
Inlägg: 2573
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Ulrik Berggren » tor 21 feb, 2019 21:40

Varför inte lära av Göteborg med sina färgade expresser (=regionala stomlinjer). Men, nä det går ju inte (not invented on Kungsholmen :twisted: )?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2835
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Verspieder » tor 21 feb, 2019 21:49

Ulrik Berggren skrev:Varför inte lära av Göteborg med sina färgade expresser (=regionala stomlinjer). Men, nä det går ju inte (not invented on Kungsholmen :twisted: )?


Man hade ju samma tema i SL-trafiken på 1990-talet, med de vita så kallade "hockeyklubborna" på sidorna. Dessa bussar skulle främst gå på tyngre linjer, som var föregångare till dagens stomlinjer. T.ex 610 till Vallentuna, 640 till Norrtälje och 670 till Vaxholm.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4100/Busslink%204167%20PWE613%20Sollentuna%20070420.jpg

Omkring 1998 kom man på att man skulle lacka dem blå, och omkring 2008 kom man på att en sjua i mitten på linjenumret tydligen var viktigt och tydligt.
Verspieder
 
Inlägg: 2573
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav daniel_s » lör 23 feb, 2019 9:35

Vad gnäller du nu över egentligen? Det är väl bara bra att man inte stombussifierar vissa linjer då det obönhörligen skulle leda till en mer steril och tråkig standard.
daniel_s
 
Inlägg: 11994
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Vilka busslinjer bör vara stomlinjer?

Inläggav Karsten » sön 24 feb, 2019 9:10

Verspieder skrev:
Ulrik Berggren skrev:Varför inte lära av Göteborg med sina färgade expresser (=regionala stomlinjer). Men, nä det går ju inte (not invented on Kungsholmen :twisted: )?


Man hade ju samma tema i SL-trafiken på 1990-talet, med de vita så kallade "hockeyklubborna" på sidorna. Dessa bussar skulle främst gå på tyngre linjer, som var föregångare till dagens stomlinjer. T.ex 610 till Vallentuna, 640 till Norrtälje och 670 till Vaxholm.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/4100/Busslink%204167%20PWE613%20Sollentuna%20070420.jpg

Omkring 1998 kom man på att man skulle lacka dem blå, och omkring 2008 kom man på att en sjua i mitten på linjenumret tydligen var viktigt och tydligt.


Nä, det var väl ingen tanke på att hockeyklubbebussarna skulle gå på tyngre linjer? De gick nog företrädelsevis på längre linjer pga den högre komforten, men knappast låst till vissa linjer. Även Tyresö och Björknäs fick ju såna här bussar.
Användarvisningsbild
Karsten
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 13 sep, 2004 22:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst