Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enceladus skrev:Blå linjens förlängning till Gullmarsplan kan eventuellt innebära att några direktbussar till City dras in (detta påverkar främst Tyresö och Haninge, men även Sköndal). Några faktorer som kan avgöra är trängsel och framkomlighet. Om det fortfarande är trångt i tunnelbanan och det går snabbare att köra buss så kan vissa direktbussar behållas. Gullmarsplans bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Röda linjens förlängning till Fridhemsplan borde innebära att de flesta direktbussar till Fridhemsplan dras in. Linje 151 och 153 kan försvinna helt, medan 743 och 745 kan kortas av till Liljeholmen. Linje 726 kan antingen kortas av eller dras in. Liljeholmen bussterminal kan behöva högre kapacitet.
Det har funnits flera busslinjer mellan Älvsjö och Liljeholmen. För några år sedan gick linje 143 mellan Högdalen och Liljeholmen samt linje 152 mellan Älvsjö och Bromma flygplats. På grund av framkomlighetsproblem delades linje 152 upp i två delar: linje 152 mellan Liljeholmen och Bromma flygplats samt linje 154 mellan Älvsjö och Liljeholmen. När Tvärbanan blev genomgående reducerades utbudet kraftigt på linje 152 mellan Liljeholmen och Solna centrum, och när Kistagrenen öppnas lär denna linjedel försvinna helt. Linje 154 kunde inte riktigt konkurrera med pendeltågets och Tvärbanans högre turtäthet, så resandet minskade och linjen drogs in. Sedermera delades också linje 143 upp i två delar: linje 143 mellan Högdalen och Älvsjö samt linje 145 mellan Älvsjö och Liljeholmen. Eftersom det inte fanns underlag för en något genare busslinje mellan Älvsjö och Liljeholmen så fick den en sträckning för lokalt resande, bl.a. till Västberga och Liljeholmskajen, därav omvägen via Årstaberg. Den snabbaste bussen mellan Älvsjö och "Liljeholmen" (Marievik) är linje 726, och den finns fortfarande kvar.
(Linje 745 är alltså en annan linje.)
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
twr skrev:145 infördes ju först i och med att bron för Västberga allé revs, men då gick den till Telefonplan och inte Älvsjö.
Enceladus skrev:twr skrev:145 infördes ju först i och med att bron för Västberga allé revs, men då gick den till Telefonplan och inte Älvsjö.
Jo, så var det. Inte lätt att komma ihåg hela händelseförloppet. När både Telefonplan och Årstaberg förtätas kan det återigen bli aktuellt med en busslinje mellan dessa knutpunkter. Det är dock svårt att veta hur det lokala resandet kommer att utvecklas i framtiden. Saker som högskolor och sjukhus påverkar mycket. Lyckligtvis behöver lokala busslinjer inte planeras i förväg. Det är bara att pröva olika linjevarianter och se vilka som får tillräckligt underlag. Det är främst bussterminaler som behöver dimensioneras. Där kan nya Telefonplan eventuellt bli ett bekymmer när den gamla bussterminalen bebyggs.
twr skrev:Med eventuella byggplaner vid Telefonplan, Årstaberg, Gullmarsplan, Skärholmen (utformningen av Spårväg syd), Älvsjö (gamla mässområdet), kanske även exploateringstryck i Farsta centrum och Farsta strand (?) berör många av Söderorts busslinjer en bussterminal. Liljeholmen finns redan. Då kanske det ändå behöver tänkas långsiktigt, i den mån det går?
Enceladus skrev:
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
Söderort FTW skrev:Enceladus skrev:
Den viktigaste frågan för busstrafiken i Söderort borde vara om Sköndal får tunnelbana. Det planeras för tusentals nya bostäder i området, och de linjer som går där idag har redan stort resande. Linje 188 föreslås få 5-minuterstrafik nästa år. Detta kan bli länets tyngsta busslinje på längre sikt!
Spårväg direkt till Gullmars på egen banvall i mittfil på Nynäsvägen? Skulle kunna fortsätta in till stan som linje 4?
Enceladus skrev:Varifrån kommer då det stora resandet i Högdalen? Om det är linje 172 så verkar det finnas underlag för någon sorts spårförbindelse mellan Rågsved/Högdalen och Huddinge/Flemingsberg. Det borde inte vara så dyrt att förlänga tunnelbanan ovanpå Rågsvedsvägen och Huddingevägen. Hagsätra skulle dock behöva flyttas över till tunnelbanan mot Fridhemsplan, och då blir det inte längre billigt, även om Hagsätra skulle tjäna en del på en sådan omlänkning. Pendeltåg kan också vara ett alternativ, men stationen skulle ligga en bit ifrån både Högdalen och Rågsved. Men vi behöver inte vänta på detta för att göra förbättringar. Linje 172 föreslås både få nattrafik och förlängas till Tyresö!
ADDE skrev:Enceladus skrev:Varifrån kommer då det stora resandet i Högdalen? Om det är linje 172 så verkar det finnas underlag för någon sorts spårförbindelse mellan Rågsved/Högdalen och Huddinge/Flemingsberg. Det borde inte vara så dyrt att förlänga tunnelbanan ovanpå Rågsvedsvägen och Huddingevägen. Hagsätra skulle dock behöva flyttas över till tunnelbanan mot Fridhemsplan, och då blir det inte längre billigt, även om Hagsätra skulle tjäna en del på en sådan omlänkning. Pendeltåg kan också vara ett alternativ, men stationen skulle ligga en bit ifrån både Högdalen och Rågsved. Men vi behöver inte vänta på detta för att göra förbättringar. Linje 172 föreslås både få nattrafik och förlängas till Tyresö!
Nja, spårväg till flemingsberg från Högdalen blir lite väl krokigt, däremot till Älvsjö hade nog passat utmärkt, men då kanske idéerna på T-baneutbyggnad Hagsätra-älvsjö dör...
Från flemingsberg så kanske är nog en snabbspårväg längs södertörnsleden till Handen mera lämplig. Från åbde Högdalen och Handen kan man till slut möta dessa ändar av spårväg syd vid Tyresö.
Enceladus skrev:Landstinget föreslår "Ny linje Tyresö-Liljeholmen/Älvsjö". Det framgår inte hur den är tänkt att gå, men det är en av länkarna som Saweståhl tjatade om förra året.
Enceladus skrev:Ett annat förslag är "Dubbeldäckare linje 809 Svartbäcken-Gullmarsplan". Tyvärr stannar den inte vid Sköndal, men det är alltid trevligt att se fler dubbeldäckare i länet.
Enceladus skrev:En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
TKO skrev:Enceladus skrev:En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Hur ofta kommer bussen att gå? Vilket resandeunderlag finns det? Hur länge kommer försöket att pågå?
Men testa gärna - busstrafik är billig!
Direktpress skrev:För ett år sedan föreslogs en ny busslinje från Ekerö till Fittja. Sedan togs den bort. Nu föreslår trafikförvaltningen återigen busstrafik via färjan.
Trafikförvaltningen skrev:Stråket mellan Ekerö C och Fittja via färjan saknar idag trafik. Ekerö kommun och trafikförvaltningen har i samarbete utrett förutsättningarna för trafiken och kommit fram till att den är samhällsekonomiskt motiverad och därtill betydelsefull för den regionala tillgängligheten. Trafiken i stråket kan om entreprenören så önskar förlängas bortom Ekerö C samt från Fittja till Flemingsberg eller Kungens Kurva och Skärholmen. En förutsättning för trafikeringen är att kommunens planerade ombyggnader av färjelägenas klaffar färdigställts. När förbifart Stockholm öppnar ändras stråket till Skärholmen via tunneln. Trafikering av stråket bör inledas så snart det är praktiskt möjligt, vilket dock förutsätter att nödvändiga budgetmedel finna avsatta.
LÅ1 skrev:TKO skrev:Enceladus skrev:En gammal klassiker är "Ny färjelinje 340 Ekerö-Fittja". Äntligen?
Hur ofta kommer bussen att gå? Vilket resandeunderlag finns det? Hur länge kommer försöket att pågå?
Men testa gärna - busstrafik är billig!
Det har ju gått buss via färjan upp till Fitja för ett antal år sedan. När var det? Varför la man ner linjen?
TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!
TKO skrev:Men visst testa gärna - busstrafik är billig!
TKO skrev:Men testa gärna - busstrafik är billig!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster