Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav TKO » fre 23 aug, 2019 9:46

Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9458
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Enceladus » fre 23 aug, 2019 10:50

TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson


Ja. Varför undrar du?
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav TKO » fre 23 aug, 2019 11:44

Enceladus skrev:
TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson


Ja. Varför undrar du?


Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9458
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Enceladus » fre 23 aug, 2019 12:51

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Är det Transdev som kör 560?

undrar
Thomas K Ohlsson


Ja. Varför undrar du?


Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…


Transdev satsar på VDL i Storstockholm

Kan det vara busstypen som visas på bilden?
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav TKO » fre 23 aug, 2019 13:18

Enceladus skrev:
TKO skrev:Under pendeltågsavstängningen har jag använt linjen för att ta mej till mina föräldrar som bor i Norra Kallhäll.
Och då har jag ofta åkt med en för mej ny busstyp - holländsk tror jag - som gjorde ett mycket gott intryck!
Så jag har inget ont att säga om Transdev…


Transdev satsar på VDL i Storstockholm

Kan det vara busstypen som visas på bilden?


Just den ja!

Tack för info.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9458
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Verspieder » fre 23 aug, 2019 17:25

Arriva har ju trafikerat Täby, Vallentuna och Åkersberga med en rejäl mängd VDL Citea sedan 2012, så någon nyhet i SL-trafiken är de knappast.
Verspieder
 
Inlägg: 2585
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav daniel_s » fre 23 aug, 2019 17:28

Verspieder skrev:Arriva har ju trafikerat Täby, Vallentuna och Åkersberga med en rejäl mängd VDL Citea sedan 2012, så någon nyhet i SL-trafiken är de knappast.


2013 om man ska vara petig :-)
daniel_s
 
Inlägg: 12062
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav TKO » fre 23 aug, 2019 19:39

För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9458
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Verspieder » lör 24 aug, 2019 5:26

TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?


För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.
Verspieder
 
Inlägg: 2585
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Lars_L » lör 24 aug, 2019 8:27

Enceladus skrev:
Nu underskattar du väl hur billigt det är att köra tåg. Kostnaden per sittplatskilometer för Stockholms pendeltåg är 0,31 kr. Arlanda Express har färre sittplatser per tåg men högre fart. En rimlig uppskattning är därför att Arlanda Express har ungefär samma kostnad per sittplatskilometer. Beläggningsgraden för direktlinjer brukar vara hög. Samtliga resenärer åker ju hela vägen. Däremot kan resandet vara ganska enkelriktat. Låt oss därför anta att den genomsnittliga beläggningsgraden uppgår till 50 procent. Avståndet mellan Stockholm och Arlanda är väl cirka 40 km. Kostnaden för en osubventionerad resa blir då 24,8 kr. Det finns ingen chans att Flygbussarna skulle kunna konkurrera i pris med tåg som har hög beläggning...


Det är nog snarast du som underskattar en del parametrar i detta. Busskostnader per sittplatskilometer hamnar nog ungefär på hälften gentemot tågets. Men skulle du kunna fylla multipelkopplade avgångar med X60 till Arlanda så skulle förstås kostnaden per sittplatskilometer minska. Ser man på driftkostnaderna för A-ex och räknar ungefärligt antal avgångar hamnar man på ca 0,72 kronor per sittplatskilometer.

Även kostnaden per sittplatskilometer i buss påverkas ju starkt av framkomlighet och sträckning. Vill man ha rimlig standard kan man knappast heller komma upp i en sittplatsbeläggning på 50 procent, vare sig det gäller tåg eller buss. Såvida man inte har en väldigt jämn fördelning av resenärer i båda riktningarna, eller lägger in tomkörningar (fast det senare drar ju upp kostnaden per sittplatskilometer). Man skulle också troligen bli tvungen att reducera trafiken i mellantrafiken.

Däremot har du förstås rätt i att hur väl man lyckas fylla transportmedlen är avgörande. Därför är ju personkilometer ett mer adekvat begrepp att använda, även om båda kan behövas som nyckeltal- tillsammans med vagn- och tågkilometer. Till bussens fördel hör ju att den är lättare att fylla i och med den mindre storleken och därmed också lättare att anpassa turtätheten till olika delar av trafikdygnet för att åstadkomma en god beläggning.

Flixbus erbjuder ju nu resor till Arlanda för 39 kronor. Har man full beläggning på bussarna skulle man göra en god vinst även med den prissättningen. Problemet är ju dock förstås att det inte går att fylla bussarna eftersom priskänsligheten hos kundsegmentet inte är så stort - och dessutom svårt att hitta till nya utbud för resenärerna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2730
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Enceladus » lör 24 aug, 2019 11:50

Lars_L skrev:Det är nog snarast du som underskattar en del parametrar i detta. Busskostnader per sittplatskilometer hamnar nog ungefär på hälften gentemot tågets. Men skulle du kunna fylla multipelkopplade avgångar med X60 till Arlanda så skulle förstås kostnaden per sittplatskilometer minska. Ser man på driftkostnaderna för A-ex och räknar ungefärligt antal avgångar hamnar man på ca 0,72 kronor per sittplatskilometer.


Visst, jag tog i lite väl mycket när jag antog att kostnaden per sittplatskilometer var ungefär samma som för Stockholms pendeltåg. Pyttetågen har ju bara 228 sittplatser - innan ombyggnaden blott 190 sittplatser! Ett fullängds pendeltåg med två X60-enheter har 748 sittplatser, vilket är mer än tre gånger så många som X3. Givet att din uppskattning stämmer kan den högre farten förklara varför kostnaden endast blir drygt två gånger högre. Jag är dock inte övertygad om att bussarna har halva kostnaden. De har ju ännu färre sittplatser.

Lars_L skrev:Även kostnaden per sittplatskilometer i buss påverkas ju starkt av framkomlighet och sträckning. Vill man ha rimlig standard kan man knappast heller komma upp i en sittplatsbeläggning på 50 procent, vare sig det gäller tåg eller buss. Såvida man inte har en väldigt jämn fördelning av resenärer i båda riktningarna, eller lägger in tomkörningar (fast det senare drar ju upp kostnaden per sittplatskilometer). Man skulle också troligen bli tvungen att reducera trafiken i mellantrafiken.


Sittplatsbeläggningen på Lidingöbanan är 45 procent utan tomkörningar. I och för sig kanske den inte kan anses ha "rimlig standard"...

Lars_L skrev:Däremot har du förstås rätt i att hur väl man lyckas fylla transportmedlen är avgörande. Därför är ju personkilometer ett mer adekvat begrepp att använda, även om båda kan behövas som nyckeltal- tillsammans med vagn- och tågkilometer. Till bussens fördel hör ju att den är lättare att fylla i och med den mindre storleken och därmed också lättare att anpassa turtätheten till olika delar av trafikdygnet för att åstadkomma en god beläggning.


Med rimliga priser skulle det nog gå att fylla kapacitetsstarka tåg i tät trafik. Ännu bättre trafikekonomi skulle det väl bli om samma tåg också trafikerade Uppsala?

Lars_L skrev:Flixbus erbjuder ju nu resor till Arlanda för 39 kronor. Har man full beläggning på bussarna skulle man göra en god vinst även med den prissättningen. Problemet är ju dock förstås att det inte går att fylla bussarna eftersom priskänsligheten hos kundsegmentet inte är så stort - och dessutom svårt att hitta till nya utbud för resenärerna.


Med 0,72 kr per sittplatskilometer och 45 procent sittplatsbeläggning blir kostnaden 64 kr för en resa med Arlanda Express. Det priset skulle fortfarande vara konkurrenskraftigt jämfört med den kommersiella busstrafiken. Med kapacitetsstarkare tåg skulle den kommersiella busstrafiken inte kunna konkurrera i pris...
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav TKO » lör 24 aug, 2019 12:13

Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?


För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.


Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9458
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav daniel_s » lör 24 aug, 2019 19:46

TKO skrev:
Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?


För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.


Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!

/TKO


Ja, hellre det än att mutbara 60-talsdirektörer med hornbågade brillor bestämmer det iaf!
daniel_s
 
Inlägg: 12062
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Lars_L » sön 25 aug, 2019 9:11

TKO skrev:
Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?


För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.


Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!

/TKO


Så bra tycker jag kanske inte VDL är - kvalitén är ju inte så där imponerande direkt. Nu finns det ju dock upphandlingsregler - så skulle regionen upphandla så blir det än mer styrt av att ta den busstillverkare som vinner upphandlingen.

I Uppsala (stadstrafiken) blir det därför i princip bara MAN-bussar, eftersom de brukar vara billigast i upphandlingarna....
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2730
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Transdev utmanar Keolis, Arriva och Nobina

Inläggav Enceladus » sön 25 aug, 2019 9:31

TKO skrev:
Verspieder skrev:
TKO skrev:För mej var det en ny busstyp - vi har aldrig sett nåot liknande i Årsta t ex. Varför används inte denna buss överallt inom SL-trafiken?


För att Arriva och Transdev inte vunnit anbuden där? Keolis och Nobina verkar ju föredra Volvo och MAN istället, med undantag av VDL-dubbeldäckarna på 676.


Tänk om det var vi medborgare som via landstinget/regionen fick bestämma vilka bussar som skall rulla i kollektivtrafiken!


Nu tycker jag faktiskt att Keolis får oförtjänt kritik. Volvo 8900 har ju hög standard med höga stolar och gardiner. De nya MAN-lederna är väl ganska trevliga, men det finns kanske för få barnvagnsplatser. Problemet är snarare att de gamla vagnarna inte håller måttet. Keolis har en förhållandevis gammal vagnpark och det märks. De gamla vagnarna hade ju inte försvunnit om Keolis valde VDL istället för Volvo.
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Karsten och 1 gäst