Bussförare och ramadan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Bussförare och ramadan

Inläggav LÅ1 » fre 18 maj, 2018 19:36

Hörde några diskutera om man vågar åka buss varma dagar om föraren tillämpar fastan under ramadan. Fastan innebär ju att man inte får äta eller dricka medan solen är uppe.

Har SL och anda länstrafiksorganisationer någon policy angående fasta? Att sitta och köra en buss en hel dag utan att inta vätska kan väl knappast vara trafiksäkert? I alla fall inte när solen skiner och temperaturen är runt 30 grader.

Ramadan började 16 maj och pågår till och med 14 juni.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Bussförare och ramadan

Inläggav Lars Ödlund » fre 18 maj, 2018 20:53

Det var mkt länge sedan SL lade sig i chaufförernas religionstillhörighet och hur man utövade den, möjligen kan det vara en arbetsgivarfråga och i extremfall en polisiär fråga
Lars Ödlund

Inläggav TKO » lör 19 maj, 2018 0:03

Jag har åkt buss i Marocko under ramadan - inga som helst problem, tvärt om en mycket trevlig upplevelse!
(Eventuellt återkommer jag med en mycket anekdotisk berättelse från en av dessa resor...)

/TKO

PS: Koranen innehåller ett antal undantag/lättnader när det gäller fastan. En av dessa är om du är "på resa" - vilket en busschaufför ju är!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » lör 19 maj, 2018 4:23

Har "SL" någon policy mot att man som förare måste ha ätit innan man börjar sitt pass? Detta oavsett trosuppfattning.

Jag tror nog att alla vi som är ute i verkligheten har arbetat utan att ätit ordentligt innan och utan att ätit lunch. Jag ser verken skillnaden eller eventuellt problem.
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 19 maj, 2018 9:01

BSB101 skrev:Har "SL" någon policy mot att man som förare måste ha ätit innan man börjar sitt pass? Detta oavsett trosuppfattning.

Jag tror nog att alla vi som är ute i verkligheten har arbetat utan att ätit ordentligt innan och utan att ätit lunch. Jag ser verken skillnaden eller eventuellt problem.

Inte matbrist, utan vätskebrist är är det som skulle kunna vara en fara. Det förekommer att folk får yrsel eller tuppar av på grund av vätskebrist. Och man märker ju själv vilken hur vederkvickande det är att får i sig något drickbart om man varit ute i solskenet en varm sommardag.

Fastepåbudet ger ju undantag för barn, äldre och sjuka. Det kanske finns fler, som t.ex. att man måste kunna utföra de uppgifter man är ålagd. Islams "huvudfåra" är en tolerant religion har jag fått lära mig. Sedan finns det där sådana som tolkar koranen som en viss bockfotsförsedd potentat tolkar bibeln.
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 19 maj, 2018 9:39

Vart vill du komma egentligen?

Det här är faktiskt väldigt enkelt. Arbetsgivaren bestämmer ingenting om när man ska äta och dricka, det får man hålla reda på själv.

Sen vet jag inte riktigt vad du har för grund för din oro om att man skulle drabbas av vätskebrist. En frisk person klarar sig väl normalt utan vatten en hel dag utan problem om man får dricka vatten på kvällen. Jag skulle oroa mig mer för trötthet, nu när ramadan är mitt i sommaren.

Precis som med vissa kristna traditioner så får man väl hantera det här så gott man kan och vid behov stanna hemma från jobbet. Alla jag känner hanterar detta utmärkt.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 19 maj, 2018 11:06

daniel_s skrev:Vart vill du komma egentligen?

Det här är faktiskt väldigt enkelt. Arbetsgivaren bestämmer ingenting om när man ska äta och dricka, det får man hålla reda på själv.

Sen vet jag inte riktigt vad du har för grund för din oro om att man skulle drabbas av vätskebrist. En frisk person klarar sig väl normalt utan vatten en hel dag utan problem om man får dricka vatten på kvällen. Jag skulle oroa mig mer för trötthet, nu när ramadan är mitt i sommaren.

Precis som med vissa kristna traditioner så får man väl hantera det här så gott man kan och vid behov stanna hemma från jobbet. Alla jag känner hanterar detta utmärkt.

Jag vet bara hur det kan vara varma dagar om man inte druckit något på flera timmar. Men det är väl så att de som vet att de inte får dricka något under dagen kan se till att få sig ordentligt med vätska på dygnets mörka timmar. Och man har ju aldrig hört talas om att det skulle förorsakat olyckor, vare sig i trafiken eller i övrigt.
Det som väckte funderingar hos mig var när jag talade med någon som uttryckte oro för just detta.
LÅ1

Inläggav NerdBoy » lör 19 maj, 2018 11:10

Häromdagen var det en förare som skyllde på värmen när han skulle till Vaxholm och hamnade i Arninge. Religion okänd.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » lör 19 maj, 2018 11:36

NerdBoy skrev:Häromdagen var det en förare som skyllde på värmen när han skulle till Vaxholm och hamnade i Arninge. Religion okänd.

Ja, sådant har hänt mer eller mindre dagligen i SL-trafiken sedan 1967.
daniel_s

Inläggav NerdBoy » lör 19 maj, 2018 12:07

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:Häromdagen var det en förare som skyllde på värmen när han skulle till Vaxholm och hamnade i Arninge. Religion okänd.

Ja, sådant har hänt mer eller mindre dagligen i SL-trafiken sedan 1967.

Ja, Stockholm är ju känt för värmeböljor året runt... :roll:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » lör 19 maj, 2018 12:26

Värmebölja eller inte, så kör förare fel ibland. Sen har jag en känsla av att man gärna hänvisar till något man inte kan påverka (temperatur, tidtabell, tjänstgöringstur) oavsett om detta är den egentliga orsaken eller inte.
daniel_s

Inläggav NerdBoy » lör 19 maj, 2018 12:33

Vilken tur att du var med och kan avfärda föraren som lögnare.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » lör 19 maj, 2018 13:05

NerdBoy skrev:Vilken tur att du var med och kan avfärda föraren som lögnare.

Gulit by association? Jag har inte påstått att någon skulle ljuga. Såna där påståenden tror man säkert själv på när man säger dem, då är det lite svårt att kalla det för lögn. Men ärlighet är inte detsamma som sanning heller. Dessutom kan de ju vara alldeles sanna! Jag vill bara påpeka att man inte bör fästa alltför stort avseende vid folks förklaringar till olika saker.
daniel_s

Inläggav ADDE » mån 21 maj, 2018 9:52

Att köra fel har hänt många gånger, bl.a. har en 704-chafför missat att svänga vänster från Vänhemsvägen in mot Norrängsvägen och körde rakt framåt mot stuvsta-hållet istället.

Värsta exemplet jag vittnade skedde för flera år sedan då en chafför på dåvarande busslinje 65 körde längs Upplandsgatan, missade att svänga in mot Rådmansgatan och köra Västmannagatan ner mot Norra Bantorget. Bussen ställde sig diagonalt vid korsningen Upplandsgatan/Wallingatan med varningsblinkers på och hörde radiokommunikationen mellan chaffören och TLC. Chaffören hade tömt sina passagerare. Detta då bussen inte kan göra U-Sväng, och enda vägen vidare (Wallingatan mot Drottninggatan) såg ut att vara för smalt för bussen att ta sig igenom. Så chaffören hade verkligen hamnat ikläm. Hur den berättelsen slutade vet jag inte...

Hade inget med religion med att göra...
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav daniel_s » tis 22 maj, 2018 22:12

ADDE skrev:Värsta exemplet jag vittnade skedde för flera år sedan då en chafför på dåvarande busslinje 65 körde längs Upplandsgatan, missade att svänga in mot Rådmansgatan och köra Västmannagatan ner mot Norra Bantorget. Bussen ställde sig diagonalt vid korsningen Upplandsgatan/Wallingatan med varningsblinkers på och hörde radiokommunikationen mellan chaffören och TLC. Chaffören hade tömt sina passagerare. Detta då bussen inte kan göra U-Sväng, och enda vägen vidare (Wallingatan mot Drottninggatan) såg ut att vara för smalt för bussen att ta sig igenom. Så chaffören hade verkligen hamnat ikläm. Hur den berättelsen slutade vet jag inte...

Hade inget med religion med att göra...

Nej men det är väl lika bra det, risken för att köra fel har knappast heller något med religion att göra.

Sen fattar jag ju inte varför man ska försöka vända med en buss som hamnat på fel gata på vägen ner till Norra bantorget. Antingen så får man helt enkelt stå sitt kast och fortsätta framåt tills man är inne på linjen igen, eller så kör man ett ”ärevarv” via parallellgatorna så att man inte missar någon hållplats, och så blir man några minuter sen. Hittar man inte i innerstan ska man inte köra buss i innerstan (det finns sannerligen jobb i förorterna också), sen är det inte hela världen om man kör fel ibland men man måste kunna fatta vettiga beslut när man inser sitt misstag!
daniel_s

Återgå till Bussar