Många vagnfel för Arriva i Norrort (Stockholm)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Många vagnfel för Arriva i Norrort (Stockholm)

Inläggav NerdBoy » lör 17 mar, 2018 8:54

Den senaste veckan har bl a linje 670 haft många inställda turer p g vagnfel. Ibland har mer än varannan buss ställts in, som t ex när jag skulle åka hem från jobbet i tisdags:

Bild

Resultatet är självklart trängsel, sura kommentarer, stressade förare, ytterligare förseningar och resenärer som inte får plats (och nästa buss kommer inte, o s v).

Vad är det som händer egentligen? Har alla gamla B9S och låggolvs-scanior skakat sönder för gott? Tål inte bussarna minusgrader längre? Eller är det så enkelt att störningsorsaken “vagnfel” har blivit ett bekvämt sätt att dölja andra problem? Finns det rentav någon ekonomisk fördel med att skylla allt på vagnfel?

(Den runda ikonen på bilden ovan syns för att jag behövde meddela hustrun att jag inte hade en aning om när jag skulle komma hem. Tack och lov lyckades hon hämta ungarna på dagis i tid.)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Re: Många vagnfel för Arriva i Norrort (Stockholm)

Inläggav daniel_s » lör 17 mar, 2018 9:27

Ja, nog är det många vagnar med hög ålder men att de skulle ha skakat sönder för gott är väl att ta i, rimligtvis är det väl som vanligt så här års en kombination av värmeproblem, skador och diverse vagnfel.

Du kan ju prova den här tråden i Svof-forumet om du inte gjort det: https://www.omnibuss.se/forum/index.php ... 375.0.html

Vad beträffar rubriceringen, så vore väl ”vagnbrist” ett bättre uttryck egentligen. Hur som helst spelar det ingen roll för ersättningen.
daniel_s

Inläggav NerdBoy » lör 17 mar, 2018 9:41

Att 20% av bussarna står på verkstad kan väl inte räknas som "vanligt så här års"? :?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav daniel_s » lör 17 mar, 2018 10:11

NerdBoy skrev:Att 20% av bussarna står på verkstad kan väl inte räknas som "vanligt så här års"? :?

Nej, så stora är förstås inte verkstäderna. De flesta står väl snarare i kö till verkstaden, eller i väntan på reservdelar, eller så.

Det jag menar är att det är normalt så här års att ha en blandning av olika orsaker som jag nämnde. Om det totalt blir så mycket som 20% så är det nog lite högt, ja. Man kanske hade fått en lite mer robust vagnpark för ett lite högre pris...
daniel_s

Återgå till Bussar