sön 29 apr, 2018 22:11
Lars_L skrev:Enceladus skrev:Så besvärligt behöver det väl inte bli vid hållplatsläge H? Flest avgångar är det mellan 17 och 18. Då har linjerna följande antal turer:
Linje 413 - 5 turer/h
Linje 414 - 2 turer/h
Linje 420 - 2 turer/h
Linje 422 - 2 turer/h
Totalt är det 11 turer/h. Det är minst 4 minuters avstånd mellan varje avgång. Då har ju 401/403 både fler avgångar (13 turer/h) och mindre avstånd mellan avgångarna (3 minuter). Även 474 har fler avgångar (12 turer/h).
Hållplatsläge E har också 11 turer/h med minst 4 minuters avstånd. Förstår därför inte heller varför E skulle bli knepigare.
Man ska dock vara glad att eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Annars hade det verkligen inte fungerat.
Okej, gränsen för "knepigheten" kan väl diskuteras. Men det är ju också belastningen på linjerna som är avgörande. Eftersom avgångarna på 403 ligger så utspridda har man i alla fall lättare att återställa - bara inte 401 kör in till hållplatsläget före 403. 403 har ju också ganska litet resande.
Men från linjer där man mer eller mindre har ett konstant flöde av resenärer (som vid H och där flertalet resenärer kan ta flertalet linjer), så är det väldigt lätt att de fyra minuterna blir för kort tid, ens för att hinna lasta och köra ut från hållplatsläget.
Sedan att enstaka turer blir försenade är ju ingen katastrof. Problemet är ju om det inte finns någon uppställningsplats att ställa upp bussen på, i avvaktan på att gaten ska bli ledig. Och då är det avgörande för hur stor andel av bussarna som kommer in i trafik och avgår från en viss gate. Desto större andel som inte tomkör in till terminalen till en viss linje, desto större risk är det ju att det blir ett problem. För 401 är det ju ganska känt. Beroende på om den andelen blir större, eller mindre för några av de andra gaterna, så påverkar det ju knepigheten.
Helt klart blir det avgörande hur man klarar av att trafikleda det hela vid Slussen.
mån 30 apr, 2018 5:31
Enceladus skrev:
Lastningstiden är ett stort problem för busstrafiken i allmänhet. Det sägs ju vara en av orsakerna till friåkningen på linje 179. Den tillfälliga bussterminalen vid Slussen förvärrar förstås problemet. Det konstiga är att det här problemet är relativt lätt att lösa. Det är bara att placera en sluten spärrlinje runt terminalen. Räknat per resenär blir kostnaden väldigt låg.
Sedan ska man komma ihåg att många linjer har en förhållandevis låg beläggning vid Slussen. 5 400 avstigande i maxtimmen fördelade över 180 bussar ger bara 30 avstigande per buss.
ons 02 maj, 2018 8:31
ons 02 maj, 2018 10:46
ons 02 maj, 2018 11:15
LÅ1 skrev:643 skrev:Önskar förtydligande om vad uttrycket "färst resenärer" kan tänkas betyda...
Många -flera -flest
Få - färre - ......
ons 02 maj, 2018 12:49
ons 02 maj, 2018 19:16
ons 02 maj, 2018 20:24
Hechtwagen skrev:240.000 kr per meter kostade denna TILLFÄLLIGA bussterminal att bygga! Var är stockholms handelskammare? Borde inte de gå i taket över detta?
tor 03 maj, 2018 6:01
Enceladus skrev:Hechtwagen skrev:240.000 kr per meter kostade denna TILLFÄLLIGA bussterminal att bygga! Var är stockholms handelskammare? Borde inte de gå i taket över detta?
Den tillfälliga bussterminalen har väl kostat 60 miljoner kronor att uppföra och är 225 meter lång? Då blir kvoten cirka 270 000 kronor per meter. Det låter inte orimligt dyrt. Däremot blir den permanenta terminalen rejält överdimensionerad. Resandet från Nacka och Värmdö måste i princip fördubblas för att motivera den storleken. Detta exklusive eventuell trafik genom Östlig förbindelse. Dit bör kritiken riktas.
tor 03 maj, 2018 6:26
Lars_L skrev:Enceladus skrev:Hechtwagen skrev:240.000 kr per meter kostade denna TILLFÄLLIGA bussterminal att bygga! Var är stockholms handelskammare? Borde inte de gå i taket över detta?
Den tillfälliga bussterminalen har väl kostat 60 miljoner kronor att uppföra och är 225 meter lång? Då blir kvoten cirka 270 000 kronor per meter. Det låter inte orimligt dyrt. Däremot blir den permanenta terminalen rejält överdimensionerad. Resandet från Nacka och Värmdö måste i princip fördubblas för att motivera den storleken. Detta exklusive eventuell trafik genom Östlig förbindelse. Dit bör kritiken riktas.
Nej, den blir inte alls överdimensionerad. Snarare tvärtom. Man minskade den ju något nu när det blev klart med tunnelbanan. Åren före invigningen kommer det nog vara ganska krisartat. Flertalet bussar kommer ju fortsätta gå till Slussen. Är ju bara ett fåtal lokalvagnar som dras in i högtrafik. Detta är naturligt eftersom ingen gör någon restidsvinst på tunnelbanan som idag bor i Nacka och Värmdö och kapaciteten i princip bara räcker för den nybyggnation som görs i Nacka. Som bekant kommer nybyggnationen bara som sådan generera omkring 3 500 resenärer i maxtimmen. Det är ungefär vad tunnelbanan kommer kunna svälja (förutom lokalresandet).
Man hade förstås kunna göra annorlunda utan en gren till Gullmarsplan och om man byggt ut tunnelbanan till Orminge. Men även därifrån kommer det ju nu fortsätta gå direktbussar i högtrafik till Slussen.
tor 03 maj, 2018 20:21
tor 03 maj, 2018 20:42
fre 04 maj, 2018 18:41
fre 04 maj, 2018 20:17
LÅ1 skrev:Jag var och kollade läget vis Slussen i dag. Strax före rusning, ca kl 15 - 15.30
Det fungerade tämligen väl, efter vad jag kunde bedöma. Det fanns mer utrymme bakom bussarna än vad jag föreställt mig. Bussarna kunde backade ut samtidigt som andra bussar kunde passera bakom dem.
En sak jag lade märke till var att det fanns klossar som bussarna hjul gick emot, så att alla bussar kör lika långt fram. Om nu alla bussar har samma mått mellan framhjulen och bussfronten.
Vid hissen upp till gångbron över arbetsplatsen var det kö. Mest av folk som hade svårt att gå i trappor med resväskor, "dramatenvagnar" eller rullatorer.
De stora trapporna upp var besvärliga eftersom man mötte så många som skulle ner. Gick förstås så långt åt höger som möjligt. Men själva trappan var lättgången. Det finns ytterligare en gångbro men där trapporna inte är färdigbyggda. Den är nog tänkt för att anländande resenärer skall gå upp där. Då blir trängseln i trapporna mindre.
En stor del av terminalen syns på webbkameran här!
tis 17 jul, 2018 19:42
Lars_L skrev:Tydligen blir hållplatslägena följande:
A-B, 25B (A även 497).
C, 471
D, 402
E, 441, 444, 445
F, 401, 403, 491
G, 409, 410, 496
H, 413, 414, 420, 422
I, 443
J, 442, 442X
K, 474
L, 423, 425
M, 428-430,
N, 433,
O, 432, 434
P, 435-440
Z, 446 och 449 (vid avstigningshållplatserna)
tor 02 aug, 2018 9:50
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Tydligen blir hållplatslägena följande:
A-B, 25B (A även 497).
C, 471
D, 402
E, 441, 444, 445
F, 401, 403, 491
G, 409, 410, 496
H, 413, 414, 420, 422
I, 443
J, 442, 442X
K, 474
L, 423, 425
M, 428-430,
N, 433,
O, 432, 434
P, 435-440
Z, 446 och 449 (vid avstigningshållplatserna)
De fyra linjerna 423, 442X, 446 och 449 ryker från Slussen den 20 augusti.
tis 04 sep, 2018 16:27
tis 04 sep, 2018 16:52
Enceladus skrev:SL får kritik för nya rusningsbussar på Söder
Många är missnöjda med omledningen, men somliga upplever den som en förbättring.
fre 09 nov, 2018 21:56
Lars_L skrev:471 går ju än så länge bara var 6:e minut, Men å andra sidan har ju den flest stående resenärer, så det gör att marginalerna blir för små i alla fall.
tis 11 dec, 2018 17:03