Switch to full style
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Besvara

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

fre 12 jul, 2019 10:30

Harald skrev:
TKO skrev:Man skulle också kunna vägra överfriskade resenärer att åka med bussen... så blir det drägligare för alla dom snabbköpskassörskor och undersköterskor på väg hem från jobbet som påstås vara natttrafikens viktigaste målgrupp.
Fast då kanske det blev rätt tomt på bussarna?

funderar
Thomas K Ohlsson

Det kunde man när jag var busskonduktör för nästan 60 år sedan. Nu skulle jag inte ge mig in på något sådant, och det beror inte på att jag är äldre. Kort sagt så skulle det nog kräva minst två poliser eller ordningsvakter på varje buss.


Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

fre 12 jul, 2019 12:41

TKO skrev:Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson


Tunnelbanan med dess matarbussar är ett slutet system i City och det fungerar ganska bra. För att ta sig till matarbussarna behöver resenärer från City först ta sig in i det slutna tunnelbanesystemet. Att ha ordningsvakter vid varenda hållplats i City är dock orealistiskt. Ta bara en titt på Citys terminalkarta för att se hur utspridda nattbussarna är! City är inte heller den enda problematiska platsen. Medborgarplatsen är ganska stökig och polisen i Norrort vill inte ha några nattbussar på Attundavägen vid Täby centrum.

Notera också skillnaden mellan nattliga matarbussar (t.ex. 610) och nattbussar (t.ex. 690). Trots att linjerna 610 och 690 går nästan samma sträcka mellan Danderyds sjukhus och Rosengården är bara en av dem problematisk. Skillnaden är att bara den senare trafikerar Täby centrum - en trafikuppgift som endast spårtrafiken anses kunna hantera på helgnätter. Här finns det några likheter mellan City och Täby centrum!

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

fre 12 jul, 2019 12:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson


Tunnelbanan med dess matarbussar är ett slutet system i City och det fungerar ganska bra. För att ta sig till matarbussarna behöver resenärer från City först ta sig in i det slutna tunnelbanesystemet. Att ha ordningsvakter vid varenda hållplats i City är dock orealistiskt. Ta bara en titt på Citys terminalkarta för att se hur utspridda nattbussarna är! City är inte heller den enda problematiska platsen. Medborgarplatsen är ganska stökig och polisen i Norrort vill inte ha några nattbussar på Attundavägen vid Täby centrum.

Notera också skillnaden mellan nattliga matarbussar (t.ex. 610) och nattbussar (t.ex. 690). Trots att linjerna 610 och 690 går nästan samma sträcka mellan Danderyds sjukhus och Rosengården är bara en av dem problematisk. Skillnaden är att bara den senare trafikerar Täby centrum - en trafikuppgift som endast spårtrafiken anses kunna hantera på helgnätter. Här finns det några likheter mellan City och Täby centrum!


Om man vill göra något åt situationen får man väl minska antalet nattbusshållplatser i innerstan och förse dessa med bevakning. Eller så låter man bli... att köra nattbussar t ex!

föreslår
Thomas K Ohlsson

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

fre 12 jul, 2019 12:58

TKO skrev:Om man vill göra något åt situationen får man väl minska antalet nattbusshållplatser i innerstan och förse dessa med bevakning. Eller så låter man bli... att köra nattbussar t ex!

föreslår
Thomas K Ohlsson


Jo, åtminstone på helgnätter borde nattbussarna slopas. Köpenhamn och Berlin har väl inte så många nattbussar på helgnätter. Däremot finns en hel del bussar som går hela dygnet, men dessa försöker inte ta sig an trafikuppgifter som endast spårtrafiken kan hantera. På vardagsnätter skulle nattbussarna kunna kortas av till Gullmarsplan, Slussen, Odenplan och Fridhemsplan med avbrottsfri trafik på gröna linjen däremellan. Även om dessa platser inte är de tryggaste så är de bättre än City och Medborgarplatsen på natten.

Nu när polisen i Norrort har marketat sitt missnöje med nattrafiken så blir det kanske svårt för Tamsons att fortsätta på den inslagna vägen? Både Norrort och trygghet ska ju vara Moderaternas trumfkort!

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

fre 12 jul, 2019 19:58

Enceladus skrev:På vardagsnätter skulle nattbussarna kunna kortas av till Gullmarsplan, Slussen, Odenplan och Fridhemsplan med avbrottsfri trafik på gröna linjen däremellan. Även om dessa platser inte är de tryggaste så är de bättre än City och Medborgarplatsen på natten.


Idag ja, men det är väl kanske för att inte så många tunga nattförortslinjer slutar där? Det tycks ju vara närvaron av förortsbor som väntar på bussen som skapar otryggheten i din (måhända inte helt felaktiga) teori.

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

fre 12 jul, 2019 22:18

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:På vardagsnätter skulle nattbussarna kunna kortas av till Gullmarsplan, Slussen, Odenplan och Fridhemsplan med avbrottsfri trafik på gröna linjen däremellan. Även om dessa platser inte är de tryggaste så är de bättre än City och Medborgarplatsen på natten.


Idag ja, men det är väl kanske för att inte så många tunga nattförortslinjer slutar där? Det tycks ju vara närvaron av förortsbor som väntar på bussen som skapar otryggheten i din (måhända inte helt felaktiga) teori.


Det är väl bättre att sprida ut linjerna till fyra platser än en? Om alla linjer får passning till tunnelbanan så blir det också enklare att byta linje. Exempelvis avgår linjerna 690 och 691 från Odenplan två minuter innan linje 595 hinner komma dit...
Besvara