Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav twr » lör 14 apr, 2018 20:57

hgsldf skrev:Na und, varför flyttade man dit?

Menar du nu att de inte är värda kollektivtrafik eftersom de var dumma nog att flytta dit?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav Enceladus » sön 15 apr, 2018 0:40

twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?


Den här diskussionen verkar utgå från en felaktig premiss. Det kommer inte att byggas någon tunnelbana utan tillhörande bostadsbyggande. För att det ska fattas beslut om tunnelbana till Tyresö så måste det byggas så många bostäder där att de flesta faktiskt skulle tjäna på tunnelbana jämfört med buss. Jämför utbyggnaden i Nacka. Det är också där skon klämmer. Tyresö vill inte bygga så många bostäder. Jämför denna gång den misslyckade förhandlingen med Lidingö.

(Tyresö kan inte riktigt trixa med bostadsbyggandet på samma sätt som Stockholms kommun gjorde i Sverigeförhandlingen eftersom det inte byggs så mycket i kommunen i övrigt.)
Enceladus
 
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav Lars_L » sön 15 apr, 2018 6:23

Enceladus skrev:
twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?


Den här diskussionen verkar utgå från en felaktig premiss. Det kommer inte att byggas någon tunnelbana utan tillhörande bostadsbyggande. För att det ska fattas beslut om tunnelbana till Tyresö så måste det byggas så många bostäder där att de flesta faktiskt skulle tjäna på tunnelbana jämfört med buss. Jämför utbyggnaden i Nacka. Det är också där skon klämmer. Tyresö vill inte bygga så många bostäder. Jämför denna gång den misslyckade förhandlingen med Lidingö.

(Tyresö kan inte riktigt trixa med bostadsbyggandet på samma sätt som Stockholms kommun gjorde i Sverigeförhandlingen eftersom det inte byggs så mycket i kommunen i övrigt.)


Men det är ju tyvärr inte riktigt så Sverigeförhandlingen har fungerat. Här har man ju då inte utgått från att tunnelbana (eller annan spårförbindelse) ska ge ett nettovärde i upplevd restid. Det är ju det som är problemet. Snarare har man använt något slags mått på antal bostäder i förhållande till kostnaden för investeringen.

Skillnaden är att i det förra fallet tittar man på alternativ och ser till att man får fram en bra kollektivtrafiklösning. I det nuvarande fallet ser man om någon är beredd att bygga tillräckligt mycket för att motivera investeringen, oavsett om lösningen blir bra eller inte...

Sedan får vi ju se nu om kommunerna kommer nå upp till de höga krav på bostadsbyggande som ställts. Utan egna stora bolag att bygga (som då förvisso Stockholms stad har), är det inte så lätt att kommendera fram bostäder direkt....

Men däremot håller jag med om att en tunnelbana till Tyresö bör ju handla om att man bygger ett stråk med bostäder där det finns möjlighet, vilket går om man ger sträckan en något mer södergående sträckning.

Oavsett kan man ju konstatera att när blåa linjen tillkommer så blir ju obalansen i resandet mellan Skarpnäck- och Farstagrenen mer påtagligt. Åtminstone 4 00 bostäder borde byggas längs Skarpnäcksgrenen. Om det sker via förtätning eller förlängning av banan är ju däremot ointressant. Därtill finns ju nu utrymme (alltså med plats i tunnelbanan) för att bygga ca 10 000 bostäder fördelat jämnt mellan de två grenarna, och ytterligare 5 000 längs Hagsätragrenen.

Det är ju inte heller säkert att en förlängning till Tyresö är det mest effektiva sättet att ta tillvara den lediga kapacitet som nu uppstår på.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav twr » sön 15 apr, 2018 8:04

Enceladus, lite mer ödmjukhet kan vara lämpligt, det är inte så enkelt som att du alltid har rätt. "Premissen" som du beskriver är inte alls en premiss för diskussionen, det är din tolkning av det mest realistiska scenariot i dagens politiska situation. (Och formulerat på det sättet håller jag med dig.)

Det är också så att den högre kollektivtrafikandel du beskriver inte handlar om dagens Tyresöbor, utan om nya invånare som du antar. Därför är det inte rättvisande att beskriva det som en förbättring för Tyresö, även om du kam tycka att det är en bra lösning för Stockholmsregionen.

Det är inte heller självklart att kalla det för en "misslyckad förhandling" med Lidingö. På vilket sätt? Anser du att det bör byggas tunnelbana till Lidingö till vilket pris som helst?

Det vore lämpligt om du är lite tydligare med alla värderingar som ligger till grund för dina resonemang.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav twr » sön 15 apr, 2018 8:06

Lars_L, håller med dig.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav Enceladus » sön 15 apr, 2018 8:34

twr skrev:Det är också så att den högre kollektivtrafikandel du beskriver inte handlar om dagens Tyresöbor, utan om nya invånare som du antar. Därför är det inte rättvisande att beskriva det som en förbättring för Tyresö, även om du kam tycka att det är en bra lösning för Stockholmsregionen.


Jag är inte alls säker på att tunnelbana till Tyresö är en bra lösning för hela regionen, eller om tunnelbana är en bra lösning för Tyresö, men jag ville påpeka att man inte bara kan ta hänsyn till dagens befolkning.

twr skrev:Det är inte heller självklart att kalla det för en "misslyckad förhandling" med Lidingö. På vilket sätt? Anser du att det bör byggas tunnelbana till Lidingö till vilket pris som helst?


Jag anser inte att det bör byggas tunnelbana till Lidingö med kommunens nuvarande bostadspolitik (Lidingöbanan är en annan sak eftersom det faktiskt byggs lite där). Däremot är sagda politik ett misslyckande - ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Den skapar onödigt långa resor, vilka tär på både miljö och ekonomi, samtidigt som segregationen ökar när antalet centrala bostäder inte tillåts motsvara efterfrågan.
Enceladus
 
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav Lars_L » sön 15 apr, 2018 10:00

twr skrev:Lars_L, håller med dig.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)


Absolut, en förlängning till Sköndal vore ju ytterst intressant. 6 000 nya lägenheter och en omfördelning av resenärer till Skarpnäcksgrenen från nuvarande Sköndal skulle ge ett bra underlag för en station/några stationer.

Men jag förstår egentligen inte varför Stockholm stad skulle betala. Däremot kanske det är rimligt att Stockholm får medfinansiera ifall man vill att den ska gå via Sköndals centrum. Där går det nog inte att förtäta tillräckligt mycket för att motivera tunnelbana. Sedan får det förstås som i övriga avtal ingå att Stockholms stad är med och förskotterar pengar.

Till skillnad från många andra förslag är ju detta i alla fall vettigt samhällsekonomiskt. Kostnaden för bana (ca 2 km) och en station, skulle väl landa på drygt 3 miljarder kronor. Restidsvinsten bör väl hamna på omkring 90 miljoner per år (om man fortfarande ska räkna med 1 krona per minut), kapitalkostnader och avskrivningar i genomsnitt 95 miljoner per år. Driftskostnaderna blir något lägre än för buss, så detta skulle nog vara en av få investeringar som skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam. Men det bygger förstås på att man verkligen bygger 6 000 lägenheter, och på sådant sätt att inte avståndet till t-bana blir för stort (då restidsvinsten minskar i förhållande till buss).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav twr » sön 15 apr, 2018 10:30

Lars_L skrev:
twr skrev:Lars_L, håller med dig.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)


Absolut, en förlängning till Sköndal vore ju ytterst intressant. 6 000 nya lägenheter och en omfördelning av resenärer till Skarpnäcksgrenen från nuvarande Sköndal skulle ge ett bra underlag för en station/några stationer.

Men jag förstår egentligen inte varför Stockholm stad skulle betala. Däremot kanske det är rimligt att Stockholm får medfinansiera ifall man vill att den ska gå via Sköndals centrum. Där går det nog inte att förtäta tillräckligt mycket för att motivera tunnelbana. Sedan får det förstås som i övriga avtal ingå att Stockholms stad är med och förskotterar pengar.

Till skillnad från många andra förslag är ju detta i alla fall vettigt samhällsekonomiskt. Kostnaden för bana (ca 2 km) och en station, skulle väl landa på drygt 3 miljarder kronor. Restidsvinsten bör väl hamna på omkring 90 miljoner per år (om man fortfarande ska räkna med 1 krona per minut), kapitalkostnader och avskrivningar i genomsnitt 95 miljoner per år. Driftskostnaderna blir något lägre än för buss, så detta skulle nog vara en av få investeringar som skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam. Men det bygger förstås på att man verkligen bygger 6 000 lägenheter, och på sådant sätt att inte avståndet till t-bana blir för stort (då restidsvinsten minskar i förhållande till buss).

Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav Lars_L » sön 15 apr, 2018 10:50

twr skrev:Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.


Det problemet har vi ju alltid förstås. Men blir det i slutändan bara några tusen bostäder, med en massa pynt emellan, så försvinner ju också vitsen lite med t-bana. Här kan man ju i och för sig då tycka att hela Flatens naturreservat ligger på andra sidan viken och att det skulle räcka. Men det är klart att det är en särpräglad miljö där och det är väl i och för sig inte konstigt att det blir protester mot bostadsbebyggelse på platsen.

Så endera skulle jag säga att man har tillräckligt underlag för t-bana, annars bör man nog inte bygga. Inte minst då bebyggelsen i övrigt i Sköndal är ganska utspridd. Direktbussen till Gullmarsplan blir ju ändå ett bättre alternativ än om man får gå en lång sträcka till t-banan eller ta matarbuss till en annan t-banestation. I det senare fallet ger det ju ingen större vinst jämfört med dagens trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inläggav twr » sön 15 apr, 2018 11:42

Lars_L skrev:
twr skrev:Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.


Det problemet har vi ju alltid förstås. Men blir det i slutändan bara några tusen bostäder, med en massa pynt emellan, så försvinner ju också vitsen lite med t-bana. Här kan man ju i och för sig då tycka att hela Flatens naturreservat ligger på andra sidan viken och att det skulle räcka. Men det är klart att det är en särpräglad miljö där och det är väl i och för sig inte konstigt att det blir protester mot bostadsbebyggelse på platsen.

Så endera skulle jag säga att man har tillräckligt underlag för t-bana, annars bör man nog inte bygga. Inte minst då bebyggelsen i övrigt i Sköndal är ganska utspridd. Direktbussen till Gullmarsplan blir ju ändå ett bättre alternativ än om man får gå en lång sträcka till t-banan eller ta matarbuss till en annan t-banestation. I det senare fallet ger det ju ingen större vinst jämfört med dagens trafik.

Håller med om allt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7754
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst