Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 12 feb, 2018 12:38

Inge skrev:De verkar ha glömt bort Johanneshovsbron! Å andra sidan, när man kan glömma bort hela E18 i ett strategidokument för stombussar på Järvafältet... So what liksom?


Glömt torde vara fel... jag ser två förklaringar:

- För att göra redovisningen klarare visas inte objekt som saknar betydelse för förslaget, som Johanneshovsbron och Bagartunneln.

- För att möjliggöra den stadbildsmässiga sammankopplingen av Södra Skanstull och Söderstaden föreslås helt enkelt att Johanneshovsbron rivs. Det är ju som alla förstår den enda möjligheten att nå de mål som Stockholms stad i politisk enighet ställt upp!


Jag tror mer på alternativ ett än två...

Dessutom är det knappast korrekt att jämföra detta med ett strategidokument, men adekvat vokabulär är ju svårt ibland!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » mån 12 feb, 2018 19:28

Inge skrev:Jo biljetthallen byggdes samtidigt som gångtunneln under Götgatan. Den fanns på 70-talet.


Stämmer ju inte. Så här såg "biljetthallen" ut 2001 på bild av Jan L: http://www.janlindahl.se/xtemp/20120218a.jpg

Däremot fanns det ju en underjordisk trevägskorsning där trappan från västra gångbanan, gångtunneln från östra gångbanan och trappan ned till plattformen förenades. Men någon biljetthall kunde man inte kalla den för.
daniel_s
 
Inlägg: 11551
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » mån 12 feb, 2018 19:55

Jag skulle vilja påstå att man har utökat utrymmet rätt väsentligt västerut.
daniel_s
 
Inlägg: 11551
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » mån 12 feb, 2018 20:47

Det var ca 2005 man byggde om. Innan dess såg det ut så här: http://img-fotki.yandex.ru/get/3714/sin ... 5cb7b5b3_L

Gammal tråd viewtopic.php?f=2&t=31269
daniel_s
 
Inlägg: 11551
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » tis 13 feb, 2018 8:20

Inge skrev:1. Det är skillnad på ett klöverblad och en hel klöverbladskorsning. Googla vet ja !

2. Själva poängen med manövern är att ta sig ut på landet, dvs till Hammarby, och svänga upp Nynäsvägen där, istället för att köa sig genom det Isakssonska fiaskot vid Skanstull.

3. Bussterminalen skulle ligga på Hammarbybacken 57, inte Nynäsvägen, var inte det klart?

(Det är inte alldeles enkelt att upptäcka vad du menar. Kanske var det Hammarbybacken 57?)


Ja jösses...

1) Jag tror nog mer på vederhäftiga handböcker som "Bygg upplaga 3" än på att "googla". Slå upp kapitlet jag angav, där finns exempel på olika former av planskilda anslutningar. Och de korrekta benämningarna! (Att påstå att "Bygg" skulle ha fel är nästan lika befängt som att påstå att ett recept i "Vår kokbok" inte skulle vara korrekt...!)

2) Jag har förstått poängen - det jag vänder mej mot är den självpåtagna rätten att bryta mot lagar och regler. Var sak på sin plats - banditerna i buren!

3) Diskussionen började med att signaturen "Inge" föreslog att 144 och 160 skulle förlängas till hens tänkta bussterminal i Skärmarbrink. Detta reste frågan "hur skall de köra dit", signaturen "Inge":s svar var "Ja det finns plats och att ta sig dit är tämligen enkelt. Man svänger höger istället för att köra runt i klöverbladet, när man kör av Nynäsvägen."

Det var alltså signaturen själv som började yra om Nynäsvägen - trots att diskussionen handlade om två busslinjer som inte går där.

Men jag lämnar detta nu - jag inser att folkbildning inte alltid är lätt!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » tor 15 mar, 2018 13:18

Kanske fel tråd och kategori egentligen, men känns onödigt att skapa en ny tråd. Hur mycket av Gullmarsplan är från 1946, när spårvägen öppnade? Jag gissar att stationshuset byggdes då? Spårvägen blev till tunnelbana 1950/1951, men det var väl samma spår, plattformar och trappor? Eller skedde någon ombyggnad 1950?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Stefan Widén » tor 15 mar, 2018 16:25

Bron över plattformarna är original och under hänger infästningsjärnen för kontaktledningen. IAF på mittenspåren med tror de finns även på Farsta linjerna. Sen är ju biljetthallen ihopbyggd med bussterminalen. Det går säkert att hitta skarven mellan ursprungshuset/bron och det nya. Minns inte exakt var spärrlinjen var men har för mig att man gick igenom spärrarna och gjorde 180 graderssväng till trapporna.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2293
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » tor 15 mar, 2018 16:55

Jag har säkert frågat det här tidigare, men hade inte gångtunneln i norr förbindelse med plattformarna före tunnelbanefieringen?
daniel_s
 
Inlägg: 11551
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » fre 16 mar, 2018 8:26

daniel_s skrev:Jag har säkert frågat det här tidigare, men hade inte gångtunneln i norr förbindelse med plattformarna före tunnelbanefieringen?

Intressant. Jag har ingen kunskap i frågan.

Om det fanns, hade man inte kunnat behålla det för tunnelbanan? Omvänt, om det inte fungerar för tunnelbanan, byggde man något som bara fanns i fyra år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » fre 16 mar, 2018 9:33

twr skrev:
daniel_s skrev:Jag har säkert frågat det här tidigare, men hade inte gångtunneln i norr förbindelse med plattformarna före tunnelbanefieringen?

Intressant. Jag har ingen kunskap i frågan.

Om det fanns, hade man inte kunnat behålla det för tunnelbanan? Omvänt, om det inte fungerar för tunnelbanan, byggde man något som bara fanns i fyra år?


Banan projekterades ju ursprungligen för 100 m tåglängd, så jag kan tänka mig att om den hade fått behålla den längden så hade kanske läget varit ett annat för den här gångtunneln. Nu kom väl plattformarna att förlängas så att trappschakten inte fick plats, om jag nu inte har drömt ihop alltsammans alltså! Men sen kan man väl säga att gångtunneln huvudsakligen betjänar just gång- (och cykel-)trafiken och hade varit av begränsad betydelse för kontakten med tunnelbanan.
daniel_s
 
Inlägg: 11551
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » fre 16 mar, 2018 9:51

daniel_s skrev:
twr skrev:
daniel_s skrev:Jag har säkert frågat det här tidigare, men hade inte gångtunneln i norr förbindelse med plattformarna före tunnelbanefieringen?

Intressant. Jag har ingen kunskap i frågan.

Om det fanns, hade man inte kunnat behålla det för tunnelbanan? Omvänt, om det inte fungerar för tunnelbanan, byggde man något som bara fanns i fyra år?


Banan projekterades ju ursprungligen för 100 m tåglängd, så jag kan tänka mig att om den hade fått behålla den längden så hade kanske läget varit ett annat för den här gångtunneln. Nu kom väl plattformarna att förlängas så att trappschakten inte fick plats, om jag nu inte har drömt ihop alltsammans alltså! Men sen kan man väl säga att gångtunneln huvudsakligen betjänar just gång- (och cykel-)trafiken och hade varit av begränsad betydelse för kontakten med tunnelbanan.

Det verkar vara i storleksordningen 100 meter till tunneln, så du kan ha kommit på förklaringen där! Det skulle väl bli 6 vagnars tåg, cirka 105 meter får jag det till?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Lars_L » fre 16 mar, 2018 10:07

twr skrev:[
Det verkar vara i storleksordningen 100 meter till tunneln, så du kan ha kommit på förklaringen där! Det skulle väl bli 6 vagnars tåg, cirka 105 meter får jag det till?


Man ökade från 110 meters plattformslängd till 145 för att vara exakt (även om man väl på ett fåtal stationer fick pruta något på 145-meters gränsen). Man behöver ju också omkring 5 meter extra för att slippa allt för stor precision i var tågen stannar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » fre 16 mar, 2018 10:14

Lars_L skrev:
twr skrev:[
Det verkar vara i storleksordningen 100 meter till tunneln, så du kan ha kommit på förklaringen där! Det skulle väl bli 6 vagnars tåg, cirka 105 meter får jag det till?


Man ökade från 110 meters plattformslängd till 145 för att vara exakt (även om man väl på ett fåtal stationer fick pruta något på 145-meters gränsen). Man behöver ju också omkring 5 meter extra för att slippa allt för stor precision i var tågen stannar.

Tack!

Det kan alltså vara så att gångtunneln ligger där den ligger på grund av plattformslängden. Som sedan ändrades bara några år efter att tunneln byggts.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Lars_L » fre 16 mar, 2018 10:43

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:[
Det verkar vara i storleksordningen 100 meter till tunneln, så du kan ha kommit på förklaringen där! Det skulle väl bli 6 vagnars tåg, cirka 105 meter får jag det till?


Man ökade från 110 meters plattformslängd till 145 för att vara exakt (även om man väl på ett fåtal stationer fick pruta något på 145-meters gränsen). Man behöver ju också omkring 5 meter extra för att slippa allt för stor precision i var tågen stannar.

Tack!

Det kan alltså vara så att gångtunneln ligger där den ligger på grund av plattformslängden. Som sedan ändrades bara några år efter att tunneln byggts.


Ja, och för att förklara skillnaden mellan 100 och 110 meter, så är det så att sträckan Skanstull-Slussen planerades för 100 meter när den byggdes på 1930-talet och man planerade ju då för rådande spårvagnslängd (ca 15 meter per vagn). 1941 när man började bygga sträckan på Södertörnsbanan från Johanneshov (Gullmarsplan), så var det ju dock som premetro och med 110 meter som riktmärke. När beslutet om 145 meter kom har jag däremot faktiskt ingen uppgift om. Men eftersom premetro avsnitten på båda sidor av stan hade hunnit byggas med 110 meter som standard, så är det väl troligt att det kom i nära anslutning till att tunnlarna genom stan började byggas, efter krigsslutet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » fre 16 mar, 2018 10:58

Jag vill minnas att det gick 18 månader mellan att man beslöt att bygga 4-spår mellan Slussen och Norrmalm till att man bestämde sig för 8 vagnar i stället för 6. Våren 1945 respektive hösten 1946. Två omprojekteringar på kort tid.

De längre tågen ledde till att stationerna Centralen och Sveaplatsen slogs samman, den vi nu känner som T-Centralen. Även Fleminggatan och Fridhemsplan behövde slås samman. Jag tror att det var detta som ledde till att stationen Traneberg behövde läggas ned, trots att den i detta utförande öppnats så sent som i mitten av 1930-talet. Säkert var det annat som också omprojekterades, skulle jag gissa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6918
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 19 mar, 2018 9:44

daniel_s skrev:Jag har säkert frågat det här tidigare, men hade inte gångtunneln i norr förbindelse med plattformarna före tunnelbanefieringen?


Jag har ingen källhänvisning att komma med, men jag har ett starkt minne av att ha sett bilder där det fanns trappförbindelse mellan plattformarna och gångtunneln i norr. Förmodligen hos Spårvägsmuseum eller Stockholmskällan.

Som svar på en annan fråga: Nejd et finns inget av den ursprungliga stationsbyggnaden kvar. Nuvarande stations/terminalbyggnad är från slutet av 80-talet, ja kanske till och med från 1990. Jag passerade stationen varje dag på den tiden men har faktiskt inga som helst minnen av ombyggnaden, som ju måste varit ganska omfattande!

/TKO

TILLAGT:

Efter en stunds letande hittar jag artikeln Den nya förortsbanan till Gubbängen (förmodligen från Spårväg och Buss) där jag läser på sidan 38 "Den första gångtunneln vid Johanneshov kommer till en början att förses med trappor till stationsplattformarna. I framtiden blir det cykeltunnel under högbron söder om Skansbron".

Trapporna upp till plattformarna verkar alltså redan från början varit ett provisorium, förmodligen var inte Huddingevägens stora viadukt över spårområdet klar när trafiken startade. /TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Kristofer » mån 19 mar, 2018 16:37

Här är några bilder som visar hur stationsbyggnaden vid Gullmarsplan såg ut.

Först en bild från slutet av 40-talet. Ganska minimalistisk byggnad: https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28264

1957 hade man byggt ut ordentligt. Men det ser ut att vara på samma betongplatta som tidigare:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/13003
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/12985
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28212
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1340
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » mån 19 mar, 2018 16:44

Kristofer skrev:Här är några bilder som visar hur stationsbyggnaden vid Gullmarsplan såg ut.

1957 hade man byggt ut ordentligt. Men det ser ut att vara på samma betongplatta som tidigare:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/13003
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/12985
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28212


Såg det ut så här fram till den nya bussterminalen byggdes?
(Jag borde minnas men men har ingen aning....)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav ADDE » tis 20 mar, 2018 11:10

Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Lars Ödlund » tis 20 mar, 2018 11:40

ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:


Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst