Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 10:11

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.

Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.

Bara fånigt. Det är ganska många arbetsplatser längs blå linje. Så säg att åtminstone 10.000 resenärer per dag hade sparat två minuter. Det blir 120.000 timmar per år.

I pengar anses det motsvara ca 10 miljoner per år eller ca 150-200 miljoner i nuvärde.

Inte jättemycket förstås, men mer än försumbart. Dessutom kan det nog vara fler än 10.000 per dygn som skulle fått sin resa förkortad.

Hur många kommer resa från Hagsätragrenen mot Södermalm med Gröna linjen? De skulle få längre restid om bytet låg i Skärmarbrink.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 10:14

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.

Nja, tvärförbindelser är bra om de har bra turtäthet. För den som kan åka direkt är de väldigt attraktiva, och med ett byte är de fortfarande bra. I de fall det krävs två byten kan en vinkelresa vara att föredra. Så formulerat så generellt som du skriver stämmer inte påståendet.

Påståendet var inte generellt, utan specifikt för gröna linjen. Till skillnad från röda och blå linjen så har den små stationer nära grenpunkten.

Anser du att "Slakthuset" ska räknas som en "liten station"? Det blir många arbetsplatser där.

På Skarpnäcksgrenen är stationerna ganska jämnstora längs banan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 10:31

Inge skrev:
twr skrev:Hur många kommer resa från Hagsätragrenen mot Södermalm med Gröna linjen? De skulle få längre restid om bytet låg i Skärmarbrink.

Inte många. Det är ju bara delar Södermalm det gäller. De som skall till Vasastan tjänar ändå på att byta vid T-centralen och de till Västerort vid Fridhemsplan. Blå linjen är ju snabbare under stan och får dessutom egna stationer under Södermalm.

Det hade varit intressant att se en ordentlig utredning som visar restidsnyttorna.

Jag skulle dock tro att Stockholmsförhandlingen pekade ut Gullmarsplan och att en alternativ sträckning via Skärmarbrink inte har utretts.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 12:55

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.

Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.

Bara fånigt. Det är ganska många arbetsplatser längs blå linje. Så säg att åtminstone 10.000 resenärer per dag hade sparat två minuter. Det blir 120.000 timmar per år.

I pengar anses det motsvara ca 10 miljoner per år eller ca 150-200 miljoner i nuvärde.

Inte jättemycket förstås, men mer än försumbart. Dessutom kan det nog vara fler än 10.000 per dygn som skulle fått sin resa förkortad.

Detta räcker ju inte för att kompensera för restidsförlängningen på 4:an och 160:an. TKO har säkert exakta siffror för dessa linjer, men de borde ha runt 10 000 påstigande vid Gullmarsplan, kanske mer. Men det är intressant att du betonar blå linjens vikt i det här fallet samtidigt som du föreslår att pendelns centralstation placeras vid Norrmalmstorg (på grund av det långa uppehållet vid City är bytet till Tvärbanan i Solna eller Helenelund ganska opraktiskt). Att sabba bytet mellan Hagsätragrenen och Tvärbanan borde dock vara tillräckligt för att avfärda förslaget. Sämre tvärförbindelser är det sista Stockholm behöver.
Enceladus

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 13:21

"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 13:30

twr skrev:"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.

D.v.s. det omvända scenariot mot det Inge föreslår här. Visserligen skulle det bli en förbättring för resor med röda linjen norrut, men här verkar blå linjen värderas mycket högre. Det är betydligt fler som skulle få en försämring med en bytespunkt i Skärmarbrink. Förmodligen kräver idén att gröna linjen förlängs till Tyresö så att det blir fler tunnelbaneresenärer och färre bussresenärer, men som vanligt vägrar Inge vara explicit. Dessutom har Tyresös starke man en minst sagt annorlunda inställning i frågan.
Enceladus

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 13:41

Enceladus skrev:
twr skrev:"Norrmalmstorg" har jag tolkat som byte till Blå linjen i Kungsträdgården och Röd linje i Östermalmstorg.

D.v.s. det omvända scenariot mot det Inge föreslår här. Visserligen skulle det bli en förbättring för resor med röda linjen norrut, men här verkar blå linjen värderas mycket högre. Det är betydligt fler som skulle få en försämring med en bytespunkt i Skärmarbrink. Förmodligen kräver idén att gröna linjen förlängs till Tyresö så att det blir fler tunnelbaneresenärer och färre bussresenärer, men som vanligt vägrar Inge vara explicit. Dessutom har Tyresös starke man en minst sagt annorlunda inställning i frågan.

Förutsättningen skulle ju vara att även bussterminalen skulle ligga i Skärmarbrink. Men då kvarstår frågan om Tvärbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 13:46

twr skrev:
Enceladus skrev:

Förutsättningen skulle ju vara att även bussterminalen skulle ligga i Skärmarbrink. Men då kvarstår frågan om Tvärbanan.

Fast det är ju poängen. Nynäsbussarnas resenärer som byter till fyran får en långsammare resa, liksom de som reser med 160:an (alternativt sämre bytesmöjligheter). För att fördelarna ska överväga behöver gröna linjen fler resenärer relativt bussarna.
Enceladus

Inläggav twr » lör 10 feb, 2018 13:58

Det mesta talar förstås för Gullmarsplan. Särskilt Tvärbanan, men även Årstabussarna och linje 4. Det är ofta rationellt att samla saker. Liknande mekanismer som gör Gullnarsplan till en allt större knutpunkt verkar även i T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LasseW » lör 10 feb, 2018 19:00

M.a.o. tillbaka till trådens ämne. Vad kommer hända, har sett skisser på blåa linjens nya station och dess uppgångar, men har inte förstått påverkan på 8xx bussarna. Någon som har tillgång till bättre mtrl?
LasseW

Inläggav daniel_s » sön 11 feb, 2018 20:01

Är inte nedgången där bakom dubbeldäckaren?
daniel_s

Inläggav daniel_s » sön 11 feb, 2018 22:43

Jag skulle nog påstå att upphöjningen är för gångtunneln under Götgatan. Spärrlinjen låg ju på plattformen, någon biljetthall i ordets rätta bemärkelse existerade egentligen inte. Det fanns uppgångar öster och väster om Götgatan men bara norr om Ringvägen. Så här var det fram till 2000-talet men sedan byggde man om och inrättade gångtunneln under Ringvägen som du nämner, och då flyttades även den dittills befintliga västra uppgången.
daniel_s

Inläggav twr » sön 11 feb, 2018 23:41

I planen för "Södra Skanstull", som är pausad för tillfället, illustreras en T-skylt en bra bit söderut. Gissningsvis en fortsättning på gångtunneln.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 12 feb, 2018 9:28

Inge skrev:Ja det finns plats och att ta sig dit är tämligen enkelt. Man svänger höger istället för att köra runt i klöverbladet, när man kör av Nynäsvägen.

Jag tror att signaturen "Inge" borde göra ett besök på platsen:

1) Det är inget klöverblad utan en mycket enklare korsning - en variant av icke fullt utbildad "trumpet" skulle jag säga. Men trafikplanering kanske inte ingick i kursplanen?

2) Därför finns ingen förbindelse FRÅN Hammarbybacken/Arenavägen till Nynäsvägen söderut - södergående trafik på Rv 73 leds via Gullmarsplan.

3) Ingen av bussarna 144 och 160 går på Nynäsvägen...

Av dessa skäl så tvingas jag underkänna hela argumentationen och uppmanar (som vanligt) till fördjupade studier innan nästa tentamensförsök!

Thomas K Ohlsson
examinator
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » mån 12 feb, 2018 9:43

Enceladus skrev:Detta räcker ju inte för att kompensera för restidsförlängningen på 4:an och 160:an. TKO har säkert exakta siffror för dessa linjer, men de borde ha runt 10 000 påstigande vid Gullmarsplan, kanske mer.
---klipp---

En rätt bra gissning. De senaste siffror jag har är dock två år gamla, då hade 4:an 4 400 och Årstapilen (160 alltså) 4 800 påstigande vid Gullmarsplan.

Dock drabbas ju inte alla dessa av den restidsförlängning som signaturen "Inge" föreslår - jag utgår från att bussarna fortfarande skall angöra Gullmarsplan. Och då kommer ju de flesta byten att ske där...

Men som signaturen "inge" själ så klok konstaterade - lokaliseringsbeslutet är redan taget så det är egentligen meningslöst att diskutera andra alterantiv. Det viktiga är nu att utformningen vid Gullmarsplan blir bra!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » mån 12 feb, 2018 9:49

twr skrev:
TKO skrev:Att det krävs en total ombyggnad/flytt av bussterminalen har inte riktigt kommunicerats... (eller så har jag missat det).
Det kan ju förklara att de skisser som tidigare funnits tillgängliga på en flytt av bussterminalen försvunnit, eller i varje fall är svåra att hitta.

Vad är det för skisser?

Ja tänk om mitt minne var lite bättre!

Dessa skisser har jag antingen sett på stadens nätplats angående "söderstaden", eller så var de med i något rapportärende till Trafiknämnden (SLL). Jag har letat men hittar inget, jag har å andra sidan inte gått igenom handlingarna till varje nämndmöte. Skisserna visade en flytt av bussterminalen så att den låg ovanför tunnelbanans plattformar och ny bebyggelse där den nuvarande terminalen ligger.
(Jag borde sparat dokumentet på in egen dator - men det gjorde jag visst inte....)

/TKO

PS:
Nu hittade jag dokumentet!
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... rsplan.pdf
Eftersom det har nästan 4 år på nacken är det väl helt inaktuellt...

/TKO
TKO

Inläggav twr » mån 12 feb, 2018 9:56

TKO skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Att det krävs en total ombyggnad/flytt av bussterminalen har inte riktigt kommunicerats... (eller så har jag missat det).
Det kan ju förklara att de skisser som tidigare funnits tillgängliga på en flytt av bussterminalen försvunnit, eller i varje fall är svåra att hitta.

Vad är det för skisser?

Ja tänk om mitt minne var lite bättre!

Dessa skisser har jag antingen sett på stadens nätplats angående "söderstaden", eller så var de med i något rapportärende till Trafiknämnden (SLL). Jag har letat men hittar inget, jag har å andra sidan inte gått igenom handlingarna till varje nämndmöte. Skisserna visade en flytt av bussterminalen så att den låg ovanför tunnelbanans plattformar och ny bebyggelse där den nuvarande terminalen ligger.
(Jag borde sparat dokumentet på in egen dator - men det gjorde jag visst inte....)

/TKO

PS:
Nu hittade jag dokumentet!
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... rsplan.pdf
Eftersom det har nästan 4 år på nacken är det väl helt inaktuellt...

/TKO

Tack!

Ja, det där blir väl inaktuellt just på grund av Blå linjen och dess hissar. Terminalen som visas där hamnar för långt bort från hissarna, det blir inget bra byte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 12 feb, 2018 9:58

TKO skrev:
2) Därför finns ingen förbindelse FRÅN Hammarbybacken/Arenavägen till Nynäsvägen söderut - södergående trafik på Rv 73 leds via Gullmarsplan.

Trafiken söderut från terminalen skulle få gå via Arenavägen och på kopplet som kanske ser ut som en del av bussterminalen, men som även är öppen för biltrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 12 feb, 2018 10:49

twr skrev:
TKO skrev:

Trafiken söderut från terminalen skulle få gå via Arenavägen och på kopplet som kanske ser ut som en del av bussterminalen, men som även är öppen för biltrafik.

Det stämmer ju!
(Mina bristfälliga kunskaper skyller jag på att jag varken har bil eller körkort...)
Men det är knappast en idealisk sträcka, vilket förklarar varför Rv 73 inte är skyltad denna väg.

Tack för korrigeringen.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 12 feb, 2018 12:30

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev:Ja det finns plats och att ta sig dit är tämligen enkelt. Man svänger höger istället för att köra runt i klöverbladet, när man kör av Nynäsvägen.

Jag tror att signaturen "Inge" borde göra ett besök på platsen:

1) Det är inget klöverblad utan en mycket enklare korsning - en variant av icke fullt utbildad "trumpet" skulle jag säga. Men trafikplanering kanske inte ingick i kursplanen?

3) Ingen av bussarna 144 och 160 går på Nynäsvägen...

Av dessa skäl så tvingas jag underkänna hela argumentationen och uppmanar (som vanligt) till fördjupade studier innan nästa tentamensförsök!

Thomas K Ohlsson
examinator

1. Jo, det finns ett klöverblad. Det som används om man kommer söderifrån och skall västerut. Dvs det som bussarna använder idag, men inte skulle behöva använda om terminalen låh österut....

2. Med grundläggande kunskap om bilkörning i Stockholms innerstad vet man att man vid kö vid Skanstull har ett alternativ. Först brukas Ringvägen lokalgata. Sedan glider man fram ett kvarter i den från bussfil övergående till svängfil anordnade filen. Därefter under hotell Clarion och över Skansbron. Uppför Hammarbybacken och runt via bussterminalen ut på Nynäsvägen och simsalabim, man förbi kön! Den sista delen av manövern är till och med fullt tillåten.

3. Nä. Och?

1) För korrekta trafiktekniska termer hänvisar jag till "riktiga Bygg" (Handboken Bygg, tredje upplagan) kapitel 834. Den har väl alla seriösa trafikdebattörer nära till hands?

2) Jo en del anser det är helt ok att bryta mot lagar för egen vinnings skull. Behovsprövade körtillstånd inom kommungränsen framstår alltmer som ett berättigat krav!
Dessutom måste vi få en fullständig prioritering av kollektivtrafiken på Ringvägen - bil får man köra på landet är mitt tips...

3) Ja min fråga om hur busstrafiken skulle dras till shangri-la-terminalen vid Skärmarbrink ställdes ju i samband med en diskussion kring linjerna 144 och 160. Signaturen "Inge":s svar var därför mycket märkligt! (Det vore bra för debattnivån om signaturen "Inge" bemödade sej om att läsa de inlägg hen besvarar och inte använda autopiloten...)

vänligen
Thomas K Ohlsson

(Konstigt att inte felfinnarmästaren upptäckt att jag förmodligen blandat ihop Rv 73 och 75. Men eftersom jag bara åker cykel, buss och taxi på det allmänna vägnätet behöver jag inte ha koll på sådant!)
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar