Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » mån 22 jan, 2018 18:59

Lars Ödlund skrev:Att ha Skarpnäck som bytespunkt för Tyresöbussarna (och bussar från delar av Vendelsö och Trollbäcken) är knappast en bra idé.

Den omfattande trafikökningen skulle knappast vägnätet klara utan omfattande förändringar där den södra uppgången skulle placeras, restiderna skulle förlängas med gissningsvis 10 minuter samt att nuvarande trafik på linje 17 inte alls är anpassad för den volymökning som uppstår.

Den som är intresserad kan ju ställas sig vid Gup i maxtimmen och räkna avstigande från Älta-Tyresö-Trollbäcken :-)

Vad gäller nuvarande terminal så är det ju meningen att däcket som terminalen består av ska kunna flexa, så har ju varit sedan terminalen färdigställdes som jag minns det, jag upplever inte alls att det blivit någon märkbar förändring de senaste 15 åren typ

Klokt inlägg!

Får jag fråga vad "flexa" betyder?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » mån 22 jan, 2018 19:04

twr skrev:
Lars Ödlund skrev:Vad gäller nuvarande terminal så är det ju meningen att däcket som terminalen består av ska kunna flexa, så har ju varit sedan terminalen färdigställdes som jag minns det, jag upplever inte alls att det blivit någon märkbar förändring de senaste 15 åren typ

Klokt inlägg!

Får jag fråga vad "flexa" betyder?

Böja sig. När en buss är på en plats så tynger den ner den delen av däcket och när den flyttar sig till en annan plats betyder det att saker rör sig i höjdled.
daniel_s

Inläggav twr » mån 22 jan, 2018 19:58

daniel_s skrev:
twr skrev:Får jag fråga vad "flexa" betyder?

Böja sig. När en buss är på en plats så tynger den ner den delen av däcket och när den flyttar sig till en annan plats betyder det att saker rör sig i höjdled.

Tack, jag förstår!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LasseW » fre 09 feb, 2018 11:04

Kommer bussarna (8xx) kunna trafikera nuvarande bussterminal när arbetet med blå linjen pågår vig T-Gullmarsplan?
LasseW

Inläggav Anders Hanquist » fre 09 feb, 2018 11:50

Som jag förstått det byggs den långt under marken, medan bussterminalen ligger över gröna linjens station. Så det borde inte bli problem i det läget. Sedan när man river sträckan GUP-ENG kanske det kan påverka något.
Anders Hanquist

Inläggav TKO » fre 09 feb, 2018 11:50

LasseW skrev:Kommer bussarna (8xx) kunna trafikera nuvarande bussterminal när arbetet med blå linjen pågår vig T-Gullmarsplan?

Vad jag kan utläsa av handlingarna så kommer hissschakten från den nya tunnelstationen att effektivt spärra rundkörningsmöjligheten vid bussterminalen, inte bara under byggtiden utan även senare i driftsskedet. Om detta är riktigt förutsätter det att bussterminalen byggs om eller flyttas senast när arbetena med den nya tunnelstationen startas.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... rsplan.pdf

Sektion finns på nedanstående länk, men det verkar inte funka att visa den i nätläsaren utan man får ladda hem filen:
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunn ... rsplan.pdf

en förvånad
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Stefan Widén » fre 09 feb, 2018 14:17

Ja ni ser... bussarna hamnar på nya platser.... Inte för att jag driver det av jäkelskap men tror det kan skapa nya resvägar i takt med att hela sthlm växer. Trycket på Gup har ju vart stort hela tiden. Precis som vid Slussen och alla andra stora terminaler.

Eftersom de största bussterminalerna har det gemensamt att de är ändhållplatser och ofta har en lång gemensam sträcka innan terminalen tjänstgör de inte som bytespunkter mellan busslinjer förutom de som går tvärs åt andra håll.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 14:29

TKO skrev:
LasseW skrev:Kommer bussarna (8xx) kunna trafikera nuvarande bussterminal när arbetet med blå linjen pågår vig T-Gullmarsplan?

Vad jag kan utläsa av handlingarna så kommer hissschakten från den nya tunnelstationen att effektivt spärra rundkörningsmöjligheten vid bussterminalen, inte bara under byggtiden utan även senare i driftsskedet. Om detta är riktigt förutsätter det att bussterminalen byggs om eller flyttas senast när arbetena med den nya tunnelstationen startas.

Sektion finns på nedanstående länk, men det verkar inte funka att visa den i nätläsaren utan man får ladda hem filen:

en förvånad
Thomas K Ohlsson

Ja, bussterminalen kommer att behöva byggas om. FUT och TF arbetar med frågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 14:59

Inge skrev:Jag är fortfarande konfunderad. Finns det någon vettig anledning till att man inte lade hela paketet. Tunnelbanestation och bussterminal vid Skärmarbrink enligt 60-talsplanernan, nu när man ändå flyttar bussterminalen?

Många tunnelbaneresenärer hade tjänat en station och därmed tid om man valt Skärmarbrink.

Vilka menar du hade tjänat på det?

En sak som inte finns i Skärmarbrink är Tvärbanan. Annars är förslaget intressant. Jag vet inte om det övervägdes. Menar du att det även planerades bussterminal där på 60-talet, det visste jag inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 15:18

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Jag är fortfarande konfunderad. Finns det någon vettig anledning till att man inte lade hela paketet. Tunnelbanestation och bussterminal vid Skärmarbrink enligt 60-talsplanernan, nu när man ändå flyttar bussterminalen?

Många tunnelbaneresenärer hade tjänat en station och därmed tid om man valt Skärmarbrink.

Vilka menar du hade tjänat på det?

En sak som inte finns i Skärmarbrink är Tvärbanan. Annars är förslaget intressant. Jag vet inte om det övervägdes. Menar du att det även planerades bussterminal där på 60-talet, det visste jag inte.

Tvärbanan nås även från stationen under Hammarby kanal.

Ja, för Nackagrenen. Men byten mellan Hagsätragrenen och Tvärbanan respektive mellan Nynäsbussar och Tvärbanan, var skulle de ske?

Inge skrev:Alla som skall göra vinkelbyte hade förstås tjänat en station. Dessutom alla som skall åka mellan grön linje söderut och blå linje norrut. Kort sagt alla som kommer från eller skall till grön linje söderut och kommer från eller skall till blå linje.

Ja, förstås. Tack för förklaringen!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 15:33

Du får tydliggöra vad du menar. Är det Sofia eller Hammarby kanal som blir grenstation? Det förstnämnda saknar koppling till Tvärbanan och det sistnämnda innebär en omväg. Dessutom har 160:an och 144:an tillsammans cirka 30 000 dagliga resenärer, så dessa linjer är kanske ännu viktigare än Tvärbanan.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 09 feb, 2018 16:07

Nej nej nej - dessa bussar hade istället dragits om för att gå till SKAVSTA, det är ju som alla vet det största resmålet i Svealand!
(Möjligen undantaget ICA Maxi i Hornsberg...)

Ärligt talat - signaturen "inge":s olika idéer om Gullmarsplan saknar all verklighetsförankring (Hur skulle bussarna ta sej till Skärmarbrink? Finns det plats för en stor bussterminal där? etc)
Men eftersom det liggande förslaget har stora brister är en seriös och kritisk diskussion nödvändig. Så jag föreslår därför att vi lämnar pajaserierna och fokuserar på det som nu är föreslaget, för att se vad som kan göras bättre!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » fre 09 feb, 2018 16:13

twr skrev:
TKO skrev:

en förvånad
Thomas K Ohlsson

Ja, bussterminalen kommer att behöva byggas om. FUT och TF arbetar med frågan.

Att det krävs en total ombyggnad/flytt av bussterminalen har inte riktigt kommunicerats... (eller så har jag missat det).
Det kan ju förklara att de skisser som tidigare funnits tillgängliga på en flytt av bussterminalen försvunnit, eller i varje fall är svåra att hitta. Jag antar att man insett att man nu måste börja om från noll!

När jag ser de ritningar som hittills tagits fram på ombyggnaden av tunnelbanestationen verkar man inte ha kommit särskilt långt i funderandet - det verkar som om man hittat ett "hål" i spårområdet söder om stationen och där tryckt in det hissbatteri man anser vara en bra lösning. Att det går rätt genom bussterminalen och långt från de befintliga plattformarna verkar man inte bry sej om... men man kanske ska göra en totalombyggnad av stationen? DET tror jag inte fanns med i kalkylen - hur översiktlig den än var!

suckar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 16:33

TKO skrev:Att det krävs en total ombyggnad/flytt av bussterminalen har inte riktigt kommunicerats... (eller så har jag missat det).
Det kan ju förklara att de skisser som tidigare funnits tillgängliga på en flytt av bussterminalen försvunnit, eller i varje fall är svåra att hitta.

Vad är det för skisser?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 16:55

TKO skrev:Nej nej nej - dessa bussar hade istället dragits om för att gå till SKAVSTA, det är ju som alla vet det största resmålet i Svealand!
(Möjligen undantaget ICA Maxi i Hornsberg...)

Ärligt talat - signaturen "inge":s olika idéer om Gullmarsplan saknar all verklighetsförankring (Hur skulle bussarna ta sej till Skärmarbrink? Finns det plats för en stor bussterminal där? etc)
Men eftersom det liggande förslaget har stora brister är en seriös och kritisk diskussion nödvändig. Så jag föreslår därför att vi lämnar pajaserierna och fokuserar på det som nu är föreslaget, för att se vad som kan göras bättre!

uppmanar
Thomas K Ohlsson

Ja, man skulle kunna tänka sig en bussterminal vid Hammarbybacken i norra änden av Skärmarbrink. Det skulle kräva nya entréer för tunnelbanan, ta i anspråk en hel del naturmark och säkert varit en stor åtgärd på många sätt. Jag vet inte om det någonsin har studerats. Men tänkbart är det väl.

Bussterminalen placerades i Gullmarsplan 1990, sedan kom Tvärbanan 2000, och nu är Blå linjen på väg dit. Bussterminalen och Tvärbanan är anledningen till att Blå linjen kommer dit, och bland annat på grund av Blå linjen behöver bussterminalen ligga kvar där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 18:51

Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.
Enceladus

Inläggav twr » fre 09 feb, 2018 19:05

Enceladus skrev:Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.

Nja, tvärförbindelser är bra om de har bra turtäthet. För den som kan åka direkt är de väldigt attraktiva, och med ett byte är de fortfarande bra. I de fall det krävs två byten kan en vinkelresa vara att föredra. Så formulerat så generellt som du skriver stämmer inte påståendet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 20:45

twr skrev:
Enceladus skrev:Det är en tänkvärd idé du för på tal, men spontant låter det som att nackdelarna överväger fördelarna. Resor mellan grenarna ordnas bäst med tvärförbindelser och inte vinkelbyten - de tunga stationerna ligger ju längre ut. Annars verkar förslaget främst innebära försämringar, framför allt för det du kallar resor i udda relationer.

Nja, tvärförbindelser är bra om de har bra turtäthet. För den som kan åka direkt är de väldigt attraktiva, och med ett byte är de fortfarande bra. I de fall det krävs två byten kan en vinkelresa vara att föredra. Så formulerat så generellt som du skriver stämmer inte påståendet.

Påståendet var inte generellt, utan specifikt för gröna linjen. Till skillnad från röda och blå linjen så har den små stationer nära grenpunkten.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 09 feb, 2018 23:11

Inge skrev:Nåja, om man tex skall åka mellan Högdalen och Skarpnäck så är det där man får byta. Men också om man tex vill åka mellan (västra) Solna och Farsta. Det blir en hel del relationer när man lägger samman det.

Det var inga bra exempel du hittade, men det kanske beror på att det inte finns några? I båda fallen finns eller planeras direktförbindelser, även om den senare kan kräva en kortare promenad.
Enceladus

Inläggav Enceladus » lör 10 feb, 2018 0:57

Stefan Widén skrev:Ja ni ser... bussarna hamnar på nya platser.... Inte för att jag driver det av jäkelskap men tror det kan skapa nya resvägar i takt med att hela sthlm växer. Trycket på Gup har ju vart stort hela tiden. Precis som vid Slussen och alla andra stora terminaler.

Eftersom de största bussterminalerna har det gemensamt att de är ändhållplatser och ofta har en lång gemensam sträcka innan terminalen tjänstgör de inte som bytespunkter mellan busslinjer förutom de som går tvärs åt andra håll.

Stefan

Nej, men Gullmarsplan är ju mycket större än terminalen. Det skulle vara intressant att se exakt statistik, men jag skulle gissa att lokalbussarna (4, 144, 160, 164 och 168) har ungefär lika många påstigande som Nynäsbussarna. Förrförra året hade bussarna vid Gullmarsplan 30 700 påstigande per dag, så det är en rimlig gissning. Förmodligen kommer de flesta av fyrans påstigande från andra busslinjer, framför allt från terminalen.

Detta gör mig skeptisk till idén, inte minst för att två av de tyngsta linjerna (4 och 160) skulle få betydligt längre resväg. För linje 144 borde det dock gå på ett ut om det skapas en länk mellan Sockenvägen och Bägerstavägen.
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar