Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav LÅ1 » mån 20 maj, 2019 19:24

twr skrev:Jag tror att 160 till Årstaberg och 160 till Liljeholmen kommer att börja räknas som två olika linjer.

Hur menar du? Nytt linjenummer men trafik som i dag, eller nya linjen Årstaberg - Liljeholmen samtidigt som ingen 160:a går förbi Årstaberg?
Antar att du menar det sistnämnda. Det känns naturligt, men en och annan kommer säkert att klaga på att behöva byta buss vid Årstaberg. Men de blir nog få, skulle jag tro.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 12930
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 5:24

LÅ1 skrev:
twr skrev:Jag tror att 160 till Årstaberg och 160 till Liljeholmen kommer att börja räknas som två olika linjer.

Hur menar du? Nytt linjenummer men trafik som i dag, eller nya linjen Årstaberg - Liljeholmen samtidigt som ingen 160:a går förbi Årstaberg?
Antar att du menar det sistnämnda. Det känns naturligt, men en och annan kommer säkert att klaga på att behöva byta buss vid Årstaberg. Men de blir nog få, skulle jag tro.

Nej trafik som idag menar jag förstås. Men med två olika linjenummer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 10:42

Enceladus skrev:Linje 168 har för lång restid och för gles turtäthet för att vara ett attraktivt alternativ. Det är ju ganska orimligt att det går snabbare att åka mellan Gullmarsplan och Tyresö centrum än att åka hela sträckan på linje 168. Den långa restiden minskar linjens attraktivitet och i slutändan dess turtäthet. Södra länken stängs ofta av på grund av köbildning så den vägen kan inte användas. I vanliga fall skulle linje 134 förlängas åt andra hållet för att skapa en högfrekvent direktförbindelse med gröna linjen, men väginfrastrukturen medger inte heller genomgående trafik. En attraktiv busslösning kräver således kraftigt utbyggd väginfrastruktur, och då är det nog bättre att satsa på spårtrafik.


I "utvecklingsplanen" för Östberga - vi har haft den uppe tidigare i detta forum - föreslås kompletterande gatuförbindelser mellan Höjden och Stamgatan så att genomgående busstrafik kan ordnas. Det ser inte så särskilt dyrt ut...

Det vore intressant att se resandesiffror för 168, samt även att veta vilket slutmål resenärerna har. I dag gissar jag att det går fortare att gå från Östbergahöjden till Huddingevägen och ta 144:an från Tussmötevägen till Gullmarsplan än att åka hela vägen med 168:an...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 14:00

TKO skrev:I "utvecklingsplanen" för Östberga - vi har haft den uppe tidigare i detta forum - föreslås kompletterande gatuförbindelser mellan Höjden och Stamgatan så att genomgående busstrafik kan ordnas. Det ser inte så särskilt dyrt ut...

Det vore intressant att se resandesiffror för 168, samt även att veta vilket slutmål resenärerna har. I dag gissar jag att det går fortare att gå från Östbergahöjden till Huddingevägen och ta 144:an från Tussmötevägen till Gullmarsplan än att åka hela vägen med 168:an...

/TKO


Hur lång tid skulle det ta för en sådan busslinje att nå en station på gröna linjen?

Årsta och Solberga är exempel på områden där busstrafik kan vara en attraktiv lösning. I båda områdena är bebyggelsen koncentrerad längs en snabb väg mellan större knutpunkter. Det tar drygt tio mintuer att åka mellan Gullmarsplan och Årstaberg respektive Älvsjö och Telefonplan. Detta innebär att alla har nära till båda knutpunkterna. På Östbergahöjden är förutsättningarna annorlunda. Det finns inga snabba vägar och bebyggelsen är inte ens koncentrerad längs en väg. Hur många trafikljus finns det i Årsta? Jämför nu med sträckningen för linje 134. Busstrafik är helt enkelt fel lösning i det här fallet.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 14:08

Enceladus skrev:
TKO skrev:I "utvecklingsplanen" för Östberga - vi har haft den uppe tidigare i detta forum - föreslås kompletterande gatuförbindelser mellan Höjden och Stamgatan så att genomgående busstrafik kan ordnas. Det ser inte så särskilt dyrt ut...

Det vore intressant att se resandesiffror för 168, samt även att veta vilket slutmål resenärerna har. I dag gissar jag att det går fortare att gå från Östbergahöjden till Huddingevägen och ta 144:an från Tussmötevägen till Gullmarsplan än att åka hela vägen med 168:an...

/TKO


Hur lång tid skulle det ta för en sådan busslinje att nå en station på gröna linjen?

Årsta och Solberga är exempel på områden där busstrafik kan vara en attraktiv lösning. I båda områdena är bebyggelsen koncentrerad längs en snabb väg mellan större knutpunkter. Det tar drygt tio mintuer att åka mellan Gullmarsplan och Årstaberg respektive Älvsjö och Telefonplan. Detta innebär att alla har nära till båda knutpunkterna. På Östbergahöjden är förutsättningarna annorlunda. Det finns inga snabba vägar och bebyggelsen är inte ens koncentrerad längs en väg. Hur många trafikljus finns det i Årsta? Jämför nu med sträckningen för linje 134. Busstrafik är helt enkelt fel lösning i det här fallet.


Och? Vilka slutsatser ska vi dra av dessa iakttagelser?
(Tussmötevägen-GUP tar 11 minuter, Östberga Torg-Tussmötevägen 900 meter/9 minuters gångväg)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 14:26

TKO skrev:Och? Vilka slutsatser ska vi dra av dessa iakttagelser?
(Tussmötevägen-GUP tar 11 minuter, Östberga Torg-Tussmötevägen 900 meter/9 minuters gångväg)


Slutsatsen är att det inte går att erbjuda attraktiv busstrafik med befintlig väginfrastruktur. På längre sikt behövs därför antingen kraftigt utbyggd väginfrastruktur, t.ex. en motorvägstunnel från Åbyvägen till Ringvägen, eller andra lösningar, t.ex. spårtrafik. Vad som är mest önskvärt får var och en avgöra.

På kortare sikt går det att införa en högfrekvent, om än långsam, busslinje som når flera större knutpunkter, t.ex. Årstaberg och Liljeholmen. Ännu bättre om denna linje ginge till Hornstull och Fridhemsplan. För att skapa tillräckligt resandeunderlag behöver linje 168 läggas ner.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 14:39

Enceladus skrev:
TKO skrev:Och? Vilka slutsatser ska vi dra av dessa iakttagelser?
(Tussmötevägen-GUP tar 11 minuter, Östberga Torg-Tussmötevägen 900 meter/9 minuters gångväg)


Slutsatsen är att det inte går att erbjuda attraktiv busstrafik med befintlig väginfrastruktur. På längre sikt behövs därför antingen kraftigt utbyggd väginfrastruktur, t.ex. en motorvägstunnel från Åbyvägen till Ringvägen, eller andra lösningar, t.ex. spårtrafik. Vad som är mest önskvärt får var och en avgöra.


Detta är ju totalt nonsens!
Jag föreslår att signaturen "Enceladus" än en gång tar och tittar på hur många som bor på Östbergahöjden, och sedan funderar över om det är rimligt med "motorvägstunnel från Åbyvägen till Ringvägen" för att klara av deras resebehov? Gör sedan samma analys avseende en tunnelbanelinje...

Som överkurs kan skribenten sedan göra en uppskattning av restiden från Haringegränd 114 till Hötorget med följande alternativ:
1) Dagens trafiknät.
2) Expressturer på 134 till Liljeholmen.
3) Förlängd 134 via ny väg Östbergabackarna-Stamgatan sedan Tussmötevägen till Svedmyra.
4) Tunnelbana till Liljeholmen/Fridhemsplan.

Lycka till!

/TKO

PS: Nästa övningsuppgift blir att kostnadsberäkna dessa alternativ samt att ställa kostnaderna i relation till eventuella restidsvinster!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav haba » ons 29 maj, 2019 22:57

TKO skrev:1) Dagens trafiknät.
2) Expressturer på 134 till Liljeholmen.
3) Förlängd 134 via ny väg Östbergabackarna-Stamgatan sedan Tussmötevägen till Svedmyra.
4) Tunnelbana till Liljeholmen/Fridhemsplan.


Så länge vägnätet alltid korkar igen när (inte om) Södra Länken stängs så funkar ingen buss på samma vägnät. Endast att skyffla folk åt fel håll på Tussmötevägen kan vara en nödlösning, men inte om det är samma linje eftersom då lär alla bussar sitta fast nån annanstans på denna linje. Om man nödvändigtvis måste använda buss så får man dra det en väg där trafiken inte står stil. Jag bor inte där längre, men har många år skumpat på 134:an, med och utan sightseeing via Partihallarna, ett sätt att verkligen visa hur lågt man värderar 134:ans passagerare. Samma gällde när man minskade turtätheten och "kompenserade" detta med större bussar.

Eftersom man ändå går tlll tvärbanan (trots att det är lite väl långt och blåsigt) när detta inträffar så borde man förlänga tvärbanan, dock finns inget naturligt vidare ställe att dra den till efter att ha nått Östberga. Det är nog därav alla udda förslag kommer upp som att låta Doppelmayr lösa problemet.

Harald.
haba
 
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » tor 30 maj, 2019 9:03

haba skrev:
TKO skrev:1) Dagens trafiknät.
2) Expressturer på 134 till Liljeholmen.
3) Förlängd 134 via ny väg Östbergabackarna-Stamgatan sedan Tussmötevägen till Svedmyra.
4) Tunnelbana till Liljeholmen/Fridhemsplan.


Så länge vägnätet alltid korkar igen när (inte om) Södra Länken stängs så funkar ingen buss på samma vägnät. Endast att skyffla folk åt fel håll på Tussmötevägen kan vara en nödlösning, men inte om det är samma linje eftersom då lär alla bussar sitta fast nån annanstans på denna linje. Om man nödvändigtvis måste använda buss så får man dra det en väg där trafiken inte står stil. Jag bor inte där längre, men har många år skumpat på 134:an, med och utan sightseeing via Partihallarna, ett sätt att verkligen visa hur lågt man värderar 134:ans passagerare. Samma gällde när man minskade turtätheten och "kompenserade" detta med större bussar.

Eftersom man ändå går tlll tvärbanan (trots att det är lite väl långt och blåsigt) när detta inträffar så borde man förlänga tvärbanan, dock finns inget naturligt vidare ställe att dra den till efter att ha nått Östberga. Det är nog därav alla udda förslag kommer upp som att låta Doppelmayr lösa problemet.

Harald.


Flera skribenter på detta forum verkar vara övertygade om att busstrafik inte behöver någon infrastruktur - det är bara att dra ett streck på en karta. Enligt min bedömning är bristerna i väginfrastruktren för stora för att ens överväga en busslösning till Östberga. En ny motorvägstunnel skulle väl kosta minst lika mycket som den beslutade tunnelbanan... :roll:

Den mest kostnadseffektiva lösningen hade nog varit att bygga ett spårvägsnät som omringar Årstafältet, t.ex. spårvägslinjerna Skärholmen–Fruängen–Älvsjö–Juliaborg–Gullmarsplan och Liljeholmen–Årstaberg–Östberga–Juliaborg–Högdalen. Stockholms kommun ville dock ha tunnelbana av olika skäl och då föll spårvägslösningen.

Det är också hög tid att se över bussnätet i närområdet. Linje 145 borde delas upp i Årstaberg. Sedan kan Årsta partihallar trafikeras av endera linjen. Antingen förlängs bussen som trafikerar Årstadal till Årsta partihallar eller den som trafikerar Västberga industriområde. I det senare fallet skulle det kunna bildas en ringlinje mellan Älvsjö, Västberga industriområde, Årstaberg och Årsta partihallar som motsvarar de före detta linjerna 143 och 154. Denna skulle endast trafikeras i högtrafik. En fördel med ett sådant upplägg är att alla linjer får samma sträckning under hela trafikdygnet.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » tor 30 maj, 2019 9:41

Jag ser att alla skribenter (ja två då) sågar alla förslag som inte innebär dyr spårtrafik till Östbergahöjden, men ingen verkar ens ha brytt sej om att göra en uppskattning av restid för de alternativ jag la fram tidigare... nej det var väl för jobbigt och resultatet kunde ju bli "fel"!

Om vi ska bygga tunnelbana, eller ens spårväg, till varje bostadsområde av Östbergahöjdens storlek är det många kilometer spår som behövs, för att inte tala om vilket skatteuttag som krävs för att finansiera det hela. Någon sorts realism anbefalls i debatten!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » tor 30 maj, 2019 10:50

TKO skrev:Jag ser att alla skribenter (ja två då) sågar alla förslag som inte innebär dyr spårtrafik till Östbergahöjden, men ingen verkar ens ha brytt sej om att göra en uppskattning av restid för de alternativ jag la fram tidigare... nej det var väl för jobbigt och resultatet kunde ju bli "fel"!

Om vi ska bygga tunnelbana, eller ens spårväg, till varje bostadsområde av Östbergahöjdens storlek är det många kilometer spår som behövs, för att inte tala om vilket skatteuttag som krävs för att finansiera det hela. Någon sorts realism anbefalls i debatten!


Hur många av dessa bostadsområden har lika stora brister i väginfrastruktren som Östbergahöjden? Södra länken är väl Sveriges mest överbelastade väg.
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » tor 30 maj, 2019 12:34

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag ser att alla skribenter (ja två då) sågar alla förslag som inte innebär dyr spårtrafik till Östbergahöjden, men ingen verkar ens ha brytt sej om att göra en uppskattning av restid för de alternativ jag la fram tidigare... nej det var väl för jobbigt och resultatet kunde ju bli "fel"!

Om vi ska bygga tunnelbana, eller ens spårväg, till varje bostadsområde av Östbergahöjdens storlek är det många kilometer spår som behövs, för att inte tala om vilket skatteuttag som krävs för att finansiera det hela. Någon sorts realism anbefalls i debatten!


Hur många av dessa bostadsområden har lika stora brister i väginfrastruktren som Östbergahöjden? Södra länken är väl Sveriges mest överbelastade väg.


Ääähhh…. Nu går ju inte bussarna till Östbergahöjden på Södra länken. Jag upprepar att signaturen "Enceladus" borde göra ett studiebesök i Östberga!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » tor 30 maj, 2019 14:29

TKO skrev:Ääähhh…. Nu går ju inte bussarna till Östbergahöjden på Södra länken. Jag upprepar att signaturen "Enceladus" borde göra ett studiebesök i Östberga!


Nedanstående redogörelse beskriver trafiksituationen mycket väl:

haba skrev:Så länge vägnätet alltid korkar igen när (inte om) Södra Länken stängs så funkar ingen buss på samma vägnät.


Således behövs ett eget vägnät för en attraktiv busslösning. Hur mycket skulle det kosta att bygga och trafikera en BRT-bana med en sträckning som motsvarar "dyr spårtrafik till Östbergahöjden"? Förmodligen mycket mer! :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav haba » fre 31 maj, 2019 21:23

TKO skrev:
Ääähhh…. Nu går ju inte bussarna till Östbergahöjden på Södra länken. Jag upprepar att signaturen "Enceladus" borde göra ett studiebesök i Östberga!

/TKO


Nej, det gör de inte, men genom att när man byggde Södra Länken lobotomerade gatusystemet på ytan och att den korkar igen varje morgon så får man två effekter

1. Man kan inte köra en buss genom tunneln (skulle annars varit smidigt)
Gullmarsplan - Talltunneln (KÖ eller avstängt) - Koppartunneln - Huddingevägen - Östbergavägen
Östbergavägen - Huddingevägen - Bronstunneln - Björktunneln (super KÖ) - Gullmarsplan

2. Man kan inte köra en buss på ytan
Gullmarsplan - Johanneshovsvägen - där cykelvägen går bredvid Huddingevägen som inte är byggd - Östbergavägen
Östbergavägen - biten som inte är byggd - Johanneshovsvägen (liten KÖ) - Gullmarsplan

Jag tror 2. skulle kunna fixas igentligen inte alltför dyrt och utan att runda industrierna via Sockenvägen.

Motsvarande åt andra hållet där det fattas en förbindelse mellan Östbergavägen och Årstabergsvägen som inte går över Åbyvägen. Fast sedan hamnar man in den fullständigt felplanerade "bussfällan" Årstaberg. Den byggdes så att alla passagerarströmmar och fordonsvägar måste korsa varandra på sämsta sätt (okej, plankorsning för pendeln fattas, mem annars....). Klocka någon gång hur långt det tar för en buss att köra från korsnigen med Sjöviksbacken till OKQ8 via vänstersväng in til Årstaberg och ut igen.

Mvh,
Harald.
haba
 
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » fre 31 maj, 2019 22:50

haba skrev:Jag tror 2. skulle kunna fixas igentligen inte alltför dyrt och utan att runda industrierna via Sockenvägen.


En av poängerna med att bygga ut kollektivtrafiken till Östbergahöjden är ju att möjliggöra en exploatering av Årstafältet. Då är det direkt kontraproduktivt att bygga en motortrafikled genom området som ska exploateras. Om motortrafikleden byggs för nära Huddingevägen finns dessutom risken att den korkar igen. Trafikverket har fastslagit att "det är varken möjligt eller önskvärt att bygga ikapp efterfrågan" på Södra länken - inte ens med en framtida utbyggnad av Östlig förbindelse! (Läs hela sidan 31.)

Du har själv konstaterat att kollektivtrafiken inte kan använda samma infrastruktur som dagens biltrafik. Alternativen är då spårtrafik eller en ny motorvägstunnel som är helt oberoende av trafiken på Södra länken. Jag hoppas att inte alltför många skribenter på detta forum förespråkar motorvägsalternativet!

(Personligen tror jag att Östlig förbindelse kommer att byggas eftersom det inte finns något parti som vill bygga ut kollektivtrafiken i den omfattning som krävs för att göra motorvägen överflödig.)

När det gäller busstrafiken till Gullmarsplan så planeras det för nya kollektivkörfält och andra framkomlighetsåtgärder på Nynäsvägen. Det räcker inte att dra ett streck på en karta och säga att det går att köra buss där. Se objektet "väg 73 Norra Sköndal–Gullmars­plan–Solna C" i länsplanen. Om nu politikerna vill satsa på infrastruktur för busstrafik mellan Gullmarsplan och Hagastaden så kan det vara klokt att låta en annan tunnelbana gå till Hagastaden...

(När ska Stomnätsplanen uppdateras?)
Enceladus
 
Inlägg: 3248
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst