Stockholm: Linje 77/Stombuss 5

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Stockholm: Linje 77/Stombuss 5

Inläggav ADDE » sön 07 jan, 2018 9:24

Ett förslag för stomlinje 5, eller dagens högtrafiklinje 77 är nog att förlänga den från Liljeholmen till Årstaberg, och låta bussen vända där. Något jag stör mig är alla dessa busslinjer som envisas att apssera bade Liljeholmen och Årstaberg vid vidare färd, speciellt de som sedan fortsatte via västberga mot älvsjö. Nu verkar många busslinjer ha försvunnit och lagts om helt på dessa sträckor, men jag har mina förslag kvar:

-Som linje 77: Forstsätter mot Årstaberg via Årstadal!
-Som stomlinje 5: Fortsätter mot Årstaberg via Nybodahöjden!
-134: Läggs om för att trafikera Årstadal!
-145: Vander vid Årstaberg. Kan nog gå som en ringlinje tillbaka till Älvsjö via årsta Partihallar (som gamla 152:an) (Tänk på att I Västberga så finns buss 165 som går direkt till liljeholmen.)
-160: Vänder vid årstaberg, vilket gör att korta bussar försvinner och man kan fokusera på att få med det stora passagerartalet som sker I Årsta!

I liljeholmen så går linje 77/6 som följande: Mot årstaberg så går bussen Liljeholmsberget runt och angör hållplatsläget vid/kring tvärbanans hållplats. Hållplats Marievik flyttas från Motorvägen och in på den infart som leder mot Gröndal! Mot Hornstull så trafikerar bussen inte liljeholmen, utan man får stiga av vid Marievik.
Senast redigerad av ADDE sön 07 jan, 2018 15:05, redigerad totalt 1 gång.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav twr » sön 07 jan, 2018 10:51

ADDE skrev:Ett förslag för stomlinje 6, eller dagens högtrafiklinje 77 är nog att förlänga den från Liljeholmen till Årstaberg, och låta bussen vända där. Något jag stör mig är alla dessa busslinjer som envisas att apssera bade Liljeholmen och Årstaberg vid vidare färd, speciellt de som sedan fortsatte via västberga mot älvsjö. Nu verkar många busslinjer ha försvunnit och lagts om helt på dessa sträckor, men jag har mina förslag kvar:

-Som stomlinje 6: Fortsätter mot Årstaberg via Nybodahöjden!
-145: Vander vid Årstaberg. Kan nog gå som en ringlinje tillbaka till Älvsjö via årsta Partihallar (som gamla 152:an) (Tänk på att I Västberga så finns buss 165 som går direkt till liljeholmen.)
-160: Vänder vid årstaberg, vilket gör att korta bussar försvinner och man kan fokusera på att få med det stora passagerartalet som sker I Årsta!

I liljeholmen så går linje 77/6 som följande: Mot årstaberg så går bussen Liljeholmsberget runt och angör hållplatsläget vid/kring tvärbanans hållplats. Hållplats Marievik flyttas från Motorvägen och in på den infart som leder mot Gröndal! Mot Hornstull så trafikerar bussen inte liljeholmen, utan man får stiga av vid Marievik.

Intressant. Du menar Stomlinje 5 va (du skriver 6)? Och när du skriver motorvägen menar du Södertäljevägen? Den har ju aldrig varit motorväg här, men den kanske ser ut så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » sön 07 jan, 2018 11:20

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Det spelar stor roll att bussen har ett dåligt hållplatsläge vid Liljeholmen. Denna buss tar 6 minuter mellan Liljeholmen och Hornstull, medan tunnelbanan tar 2 minuter. Det är en acceptabel skillnad om man tar hänsyn till att det tar cirka 2 minuter att gå ner till perrongen. Men den som vill resa med denna buss måste också gå ner till perrongen! Då kan resenären lika gärna ta tunnelbanan som inte bara går snabbare, utan även oftare. Det är ett stort misslyckande för denna buss att den är usel för resor mellan Liljeholmen och Hornstull. Det är just korta resor långsamma bussar ska används för!

Som jag ser idag - om vi då tar 77, så är det dels resenärer från/till Marievik, dels resenärer som ska till andra hållplatser, alltså inte Hornstull. Det är ju själva syftet som jag ser det. Västerbroplan är en ganska stor arbetsplats och även Lindhagen - varifrån man kan gå från Mariebergsgatan. Det är dessa linjen är till för. Men på det sättet ger den restidsvinster eftersom folk har närmare till busshållplatsen än tunnelbanan och slipper ett byte. På så sätt avlastar den också t-banan.

Men för att utreda detta närmare skulle vi väl egentligen behöva lite mer specifik resandestatistik. Största problemet idag är väl snarast kanske att den är ganska okänd för många resenärer som åker till/från Liljeholmen.

Sedan är ju den intressanta frågan om den behövs för att avlasta trafiken på sträckan Hornsberg-Fridhemsplan där många inte kommer med bussarna idag i rusningstrafik. Behövs den här, så är ju - som i fråga om Hagastaden, extrakostnaden så pass liten för att linjen fortsätter över till Liljeholmen att det nog är samhällsekonomiskt motiverat, eller i vilket fall inte någon större kostnad.

På grund av det dåliga hållplatsläget går det dock snabbare att ta tunnelbanan till Hornstull och sedan byta till någon av bussarna därifrån (turtätheten påverkar också). Det främsta skälet att välja denna linje är då om risken är stor att tunnelbanan eller fyran är full. Alltså kan linjen under nuvarande omständigheter inte bli något annat än en högtrafiklinje (om man inte accepterar en låg beläggning för att erbjuda vad du kallar "stadstrafik", tänk linje 96).

Men turtätheten kommer ju inte bli dålig. I dag är det ju mer en servicefunktion för äldre att den går dagtid. Men som stomlije får man ju förutsätta att den uppyfyller riktlinjerna för stomlinjer.

Men det är väl bara att räkna:
Åka med stombuss 5 från Liljeholmen till Västerbroplan. Genomsnittlig väntetid vid Liljeholmen 3,75 minuter gånger 2 (den upplevda genomsnittliga väntetiden som dubblerad mot restid)- alltså 7,5-minuter + restiden på 7 minuter. Total upplevd restid (exklusive gång) Summa14 minuter och 30 sekunder

Åka tunnelbanan mellan Liljeholmen och Hornstull. Genomsnittlig väntetid vid Liljeholmen: 106,5 sekunder, * 2 alltså 213 sekunder. Restid 120 sekunder. Straff för byte 300 sekunder. Gångtid tunnelbanan hållplats vid Hornstull 180 sekunder. Väntetid på buss, 112, 5, sekunder *2 alltså, 225 sekunder + restid 180 minuter.
Summa 20 minuter och 18 sekunder

Alltså är den upplevda restiden av att åka linje 5i detta fall 28,6 procent lägre än att göra ett byte vid Hornstull.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav ADDE » sön 07 jan, 2018 11:48

twr skrev:
ADDE skrev:Ett förslag för stomlinje 6, eller dagens högtrafiklinje 77 är nog att förlänga den från Liljeholmen till Årstaberg, och låta bussen vända där. Något jag stör mig är alla dessa busslinjer som envisas att apssera bade Liljeholmen och Årstaberg vid vidare färd, speciellt de som sedan fortsatte via västberga mot älvsjö. Nu verkar många busslinjer ha försvunnit och lagts om helt på dessa sträckor, men jag har mina förslag kvar:

-Som stomlinje 6: Fortsätter mot Årstaberg via Nybodahöjden!

Intressant. Du menar Stomlinje 5 va (du skriver 6)? Och när du skriver motorvägen menar du Södertäljevägen? Den har ju aldrig varit motorväg här, men den kanske ser ut så.

Jo, linje 5 menade jag. blandade ihop dessa. Och då jag inte kunde vägarna kring liljeholmen så bra så kallade jag södertäljevägen för "Motorvägen".
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav TKO » sön 07 jan, 2018 13:07

Inge skrev:Hur menar ni att underlaget skulle kunna komma från pendeltågs och tunnelbanereaenärer som skall till Fridhemsplan. Dessa har veterligen redan linje 4. Inte tusan går det snabbare att köra till Årstaberg än till Södra station.

Varför skulle pendeltågsresenärer som ska till Fridhemsplan använda buss 4?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » sön 07 jan, 2018 14:11

Jaha - så när signaturen 'Inge' skriver Fridhemsplan menar hen något helt annat... är det inte ett tecken på 'skrämmande inkompetens' eller något annat som skribenten brukar beskylla i stort sett alla andra för?

Vad det gäller restider från Årstaberg respektive Södra stationen får jag återkomma - eftersom jag inte har dessa i huvet. Och jag vill ju ogärna komma med felaktigheter.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » sön 07 jan, 2018 14:22

En snabb koll ger vid handen att det restidsmässigt går på ett ut om en från söder kommande pendeltågsresenär byter vid Södra till 4an eller vid Årstaberg till en ny direktlinje (via Liljeholmen) för en resa till 'västra Kungsholmen'. Kör vi direktbussar från Årstaberg (utan stopp vid Liljeholmen) vinner detta alternativ klart. Förmodligen är dessutom förseningsrisken större för 4an...

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » sön 07 jan, 2018 15:00

TKO skrev:En snabb koll ger vid handen att det restidsmässigt går på ett ut om en från söder kommande pendeltågsresenär byter vid Södra till 4an eller vid Årstaberg till en ny direktlinje (via Liljeholmen) för en resa till 'västra Kungsholmen'. Kör vi direktbussar från Årstaberg (utan stopp vid Liljeholmen) vinner detta alternativ klart. Förmodligen är dessutom förseningsrisken större för 4an...

upplyser
Thomas K Ohlsson

Gissade att det skulle vara ungefär så. Jag tror att en sådan linje skulle ha en del potential.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » sön 07 jan, 2018 17:32

Jag hittar i varje fall inte på felaktiga restider...

Jag föreslår att signaturen 'Inge' tar till sej att hen hade fel - det skulle underlätta en eventuell fortsatt diskussion. Dessutom kan hen ta fram en karta och fundera på om Fridhemsplan - eller ens Västerbroplan - ligger på 'västra Kungsholmen'.
När det gäller turtätheten på buss 4 riktning Kungsholmen på Rosenlundsgatan under högtrafik kan den bäst beskrivas som intermitent - bussarna går inte direkt enligt tidtabell. Ett platsbesök rekommenderas för den som har annan uppfattning!

Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » sön 07 jan, 2018 18:47

Specifika platsen - är det västra Kungsholmen som avses då?

Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » sön 07 jan, 2018 19:45

Eftersom skribenten 'Inge' verkar ha lite svårt med kompassen ansåg jag det bäst att fråga!

När det gäller 4ans regelmässighet vid Rosenlundsgatan mellan sej 7:30 och 8:30 en vardagsmorgon så måste man ha lågt ställda krav om den kan kallas tillfredställande...

/TKO
TKO

Inläggav Kristofer » mån 08 jan, 2018 13:58

Vad som är "västra Kungsholmen" är inte entydigt.

Menar man ön så kan man exempelvis likställa uttrycket med stadsdelarna Marieberg, Fredhäll, Kristineberg och Stadshagen. I så fall ligger både hållplatserna Västerbroplan och Mariebergsgatan på "västra Kungsholmen", eftersom de båda ligger i stadsdelen Marieberg.

Menar man istället stadsdelen Kungsholmen så är det ju ingen tvekan om att både linje 4 och 77 (och en eventuell kommande linje 5) berör "västra Kungsholmen" eftersom den stadsdelens landgräns går rakt igenom själva Fridhemsplan. (Om nu någon mot förmodan inte skulle ha koll på stadsdelsgränserna så har jag ritat in Kungsholmens gräns mot Marieberg och Stadshagen på en karta. :D )

Sedan finns ju även stadsdelsområdet Kungsholmen som omfattar de fem ovan nämnda stadsdelarna plus Stora och Lilla Essingen. Då förskjuts ju tyngdpunkten åt sydväst.

Sedan kan man naturligtvis välja att definiera "västra Kungsholmen" på något annat sätt, och då är det ju fullt möjligt att komma till ett annat resultat. Kungsholms församling är till exempel mindre än stadsdelen Kungsholmen. Men de tre ovan nämnda är de enda som är entydigt beskrivna av kommunen (ja ön är väl snarast definierad av naturen...).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav TKO » mån 08 jan, 2018 14:23

En liten korrigering till ovanstående i och för sej intressanta inlägg:

- Kungsholms församling finns inte längre, den är ersatt av Västermalms församling, som innefattar hela Kungsholmens SDN-område.

När jag bodde i Kristineberg så tyckte jag nog inte att jag bodde "på Kungsholmen", jag tyckte inte ens att jag bodde "i stan". Därför tog man tunnelbanan "in till stan", som började ungefär vid Fridhemsplan. Men numera så är ju "Västra Kungsholmen" t ex Hornsbergs strand, åtminstone om vi skall tro mäklarannonser...

tycker
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » mån 08 jan, 2018 14:40

Stockholms kommun har valt att definiera "Västra Kungsholmen" som stadsdelarna Kristineberg, Hornsberg och Stadshagen (detta kan dock vara förvirrande för den som frekventerar Ica Maxi på Lindhagensgatan).

Åter till ämnet. Jag tror liksom flera andra skribenter att det finns potential för en stomlinje i detta stråk, men det finns många möjliga varianter och det är inte självklart vilken som är bäst. Det finns också några varianter som definitivt är dåliga - enligt min mening är nuvarande linje 77 en av dem. Om linjen ska dras till Årstaberg så kan den även fortsätta till Årstafältet och helst även till Östberga. Det borde inte dröja särskilt länge innan det finns underlag för en högfrekvent busslinje. Den största nackdelen skulle egentligen vara att linjen blir ganska kortlivad, men det är nog ofrånkomligt i en växande storstadsregion.
Enceladus

Inläggav Kristofer » mån 08 jan, 2018 15:09

TKO skrev:En liten korrigering till ovanstående i och för sej intressanta inlägg:

- Kungsholms församling finns inte längre, den är ersatt av Västermalms församling, som innefattar hela Kungsholmens SDN-område.

När jag bodde i Kristineberg så tyckte jag nog inte att jag bodde "på Kungsholmen", jag tyckte inte ens att jag bodde "i stan". Därför tog man tunnelbanan "in till stan", som började ungefär vid Fridhemsplan. Men numera så är ju "Västra Kungsholmen" t ex Hornsbergs strand, åtminstone om vi skall tro mäklarannonser...

tycker
Thomas K Ohlsson

Tack för korrigeringen.
Jag upplevde det på samma sätt när jag bodde i Kristineberg, och definitionsmässigt är det ju utanför tullarna i alla fall.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Föregående

Återgå till Bussar