Ledbussar på 55:an

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Ledbussar på 55:an

Inläggav SouthernCross88au » sön 10 dec, 2017 9:08

Nu har äntligen Keolis tagit sitt förnuft till fånga och kommer att köra ledbussar på morgonturerna och eftermiddagsturerna på 55:an. Detta gäller förstås bara kortturerna mellan Ropsten och Stureplan men det är en bra början! Detta leder nog till flera turer i längden då bussen många gånger är väldigt full mellan rusningarna också mitt på dagen.

Dessutom är det nog bättre att förlänga bussen till Slussen istället för Stureplan. Vändningsmöjligheterna är något bättre där. På eftermiddagsturerna kommer bussen konstigt nog att utgå från Stureplan även fast Norrmalmstorgs hållplats befinner sig precis i "vändslingan". :roll:
SouthernCross88au

Re: Ledbussar på 55:an

Inläggav Traesk » sön 10 dec, 2017 9:29

Jättebra! Hade det varit en idé att försöka införa en hållplats vid Norrmalmstorg även söderut? Då på andra sidan torget. Det hade gjort det ännu mer naturligt att köra insatsbussarna runt Norrmalmstorg som vändslinga. Är övertygad om att det finns ett trafikunderlag för det.
Traesk

Inläggav Traesk » sön 10 dec, 2017 9:39

Traesk skrev:Jättebra! Hade det varit en idé att försöka införa en hållplats vid Norrmalmstorg även söderut? Då på andra sidan torget. Det hade gjort det ännu mer naturligt att köra insatsbussarna runt Norrmalmstorg som vändslinga. Är övertygad om att det finns ett trafikunderlag för det.

Eller så kan man förstås använda dagens hållplats Norrmalmstorg i båda riktningarna eftersom det är som ni säger en ”vändslinga”.
Traesk

Inläggav Stefan Widén » sön 10 dec, 2017 21:23

Traesk skrev:
Traesk skrev:Jättebra! Hade det varit en idé att försöka införa en hållplats vid Norrmalmstorg även söderut? Då på andra sidan torget. Det hade gjort det ännu mer naturligt att köra insatsbussarna runt Norrmalmstorg som vändslinga. Är övertygad om att det finns ett trafikunderlag för det.

Eller så kan man förstås använda dagens hållplats Norrmalmstorg i båda riktningarna eftersom det är som ni säger en ”vändslinga”.

Med tanke på hur trångt det är på Hamngatan inte minst med fordon som skall in på Norrlandsgatan hoppas jag man hittar ett alternativ. Jag tror på Kungsgatan ner till Vasagatan och höger. OP gatan till Sveavägen och Kungsgatan ner till Svampen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav SouthernCross88au » sön 10 dec, 2017 22:14

Stefan Widén skrev:
Traesk skrev:

Med tanke på hur trångt det är på Hamngatan inte minst med fordon som skall in på Norrlandsgatan hoppas jag man hittar ett alternativ. Jag tror på Kungsgatan ner till Vasagatan och höger. OP gatan till Sveavägen och Kungsgatan ner till Svampen.

Stefan

Förresten, nu när jag tänker efter så kanske det är lättare att vända vid Nybroplan och det kan vara just det som kortturerna har gjort hittills. Däremot skulle jag nog vilja se kortturer ända ner till Slussen. 2:an går samma väg så det är inget problem med ledvagn och det finns definitivt resenärsunderlag för det. 55:an är mycket belastad på hela den sträckan nuförtiden.
SouthernCross88au

Inläggav LÅ1 » sön 10 dec, 2017 23:52

SouthernCross88au skrev:Förresten, nu när jag tänker efter så kanske det är lättare att vända vid Nybroplan och det kan vara just det som kortturerna har gjort hittills. Däremot skulle jag nog vilja se kortturer ända ner till Slussen. 2:an går samma väg så det är inget problem med ledvagn och det finns definitivt resenärsunderlag för det. 55:an är mycket belastad på hela den sträckan nuförtiden.

Men hur vänder man vid Slussen? En av alla kritiska synpunkter på nya Slussen var ju att bussarna inte kan vända där fortsättningsvis!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » mån 11 dec, 2017 8:52

Inge skrev:Det finns ju en spårvagnsslinga också. Det är väl inte så att infrastrukturchefen oroas av att någon eventuellt får en idé om att använda den?

Ja det vore väl väldigt dumt att använda linje 7 Ns slinga för ordinarie busstrafik. Speciellt på sommaren då vi daglig trafik. Att den sedan är en reservslinga för Set/Ktg i händelse av knas där uppe förbättrar inte läget.

Svaret är alltså att jag inte oroas. Men självklar håller vi alltid alla eggar slipade utifall någon får idéer. Glädjande så har TF förstått slingans betydelse så att den numera finns med på spårkartan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Lars Ödlund » mån 11 dec, 2017 14:34

LÅ1 skrev:
SouthernCross88au skrev:Förresten, nu när jag tänker efter så kanske det är lättare att vända vid Nybroplan och det kan vara just det som kortturerna har gjort hittills. Däremot skulle jag nog vilja se kortturer ända ner till Slussen. 2:an går samma väg så det är inget problem med ledvagn och det finns definitivt resenärsunderlag för det. 55:an är mycket belastad på hela den sträckan nuförtiden.

Men hur vänder man vid Slussen? En av alla kritiska synpunkter på nya Slussen var ju att bussarna inte kan vända där fortsättningsvis!

Går det att vända om man ligger i "högerspåret" vid Södermalmstorg söderut och gör en U-sväng och utför resandeutbytet vid hpl läget norrut? Med reservation för att signalanläggningen sätter stopp för den manövern.
Lars Ödlund

Inläggav SouthernCross88au » mån 11 dec, 2017 15:29

LÅ1 skrev:

Genom Söderledstunneln och via Medborgarplatsen och tillbaka. Det är det enklaste och enda sättet i närheten.
SouthernCross88au

Inläggav LÅ1 » mån 11 dec, 2017 18:19

SouthernCross88au skrev:
LÅ1 skrev:

Genom Söderledstunneln och via Medborgarplatsen och tillbaka. Det är det enklaste och enda sättet i närheten.

Det tänkte jag inte på! Funderade på hur det såg ut vid Mariatorget med omgivningar. Sedan hade ju Lars Ödlund en fundering.
Lars Ödlund skrev:Går det att vända om man ligger i "högerspåret" vid Södermalmstorg söderut och gör en U-sväng och utför resandeutbytet vid hpl läget norrut? Med reservation för att signalanläggningen sätter stopp för den manövern.

Det är ju möjligt att det går.

Men den platsen är ju ett provisorium, om än förmodligen långvarig. Vet inte när man kommer till att bygga västra Slussenområdet. Och när allt är färdigt så skall det ju inte alls gå att vända busstrafik vid Slussen, enligt vad som sagts tidigare. Men det var ju några år sedan, så vem vet, man kanske har ritat om några korsningar för att möjliggöra detta.
LÅ1

Inläggav Karsten » mån 11 dec, 2017 20:23

Behov att vända vid Stureplan och Slussen finns i stort sett inte med dagens trafikering. Ni vet, bussarna kan skylta om till andra linjer.
Användarvisningsbild
Karsten

Inläggav Enceladus » mån 11 dec, 2017 20:50

Karsten skrev:Behov att vända vid Stureplan och Slussen finns i stort sett inte med dagens trafikering. Ni vet, bussarna kan skylta om till andra linjer.

Precis! I de flesta fall är genomgående linjer att föredra.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » mån 11 dec, 2017 21:29

Det som nämndes när det kom upp i debatten om nya Slussen var vändmöjlighet vid trafikstörningar och omlagd trafik, och kanske för extraturer av olika slag. T.ex. vid demonstrationer och liknande. Och vid ersättningstrafik för T-banan.
LÅ1

Inläggav Lars Ödlund » mån 11 dec, 2017 21:31

Enceladus skrev:
Karsten skrev:Behov att vända vid Stureplan och Slussen finns i stort sett inte med dagens trafikering. Ni vet, bussarna kan skylta om till andra linjer.

Då krävs det ju också att man hittar någon linje att koppla till vid Slussen där ledbuss fungerar, alternativt att köra led hela linjesträckningen, det går nog med vissa förändringar i infrastrukturen och komplettering av skyltfloran.

Nu lär det ju se ut som idag vid Södermalmstorg i många år framöver och det som kan behövas idag kanske inte behövs när Slussen-Södermalmstorg är färdigt.

Men som sagt, jag tror det går att vända på beskrivet sätt vid Slussen om det skulle behövas, det kanske behövs en omprogrammering av signalerna för att det ska fungera ordentligt men det är nog allt.

Och att jag är så pass säker beror på att jag faktiskt vänt där, visserligen med en 12 m buss men skillnaden mot ledbussen (dagens ledbuss) är mest att släpet "skär" i innerkurvan men det är inga problem just där, hade man haft en hederlig B58/B10-B12M hade det varit ännu enklare med den styrbara sista axeln.
Lars Ödlund

Inläggav Lars Ödlund » mån 11 dec, 2017 21:32

Enceladus skrev:

Då krävs det ju också att man hittar någon linje att koppla till vid Slussen där ledbuss fungerar, alternativt att köra led hela linjesträckningen, det går nog med vissa förändringar i infrastrukturen och komplettering av skyltfloran.

Nu lär det ju se ut som idag vid Södermalmstorg i många år framöver och det som kan behövas idag kanske inte behövs när Slussen-Södermalmstorg är färdigt.

Men som sagt, jag tror det går att vända på beskrivet sätt vid Slussen om det skulle behövas, det kanske behövs en omprogrammering av signalerna för att det ska fungera ordentligt men det är nog allt.

Och att jag är så pass säker beror på att jag faktiskt vänt där, visserligen med en 12 m buss men skillnaden mot ledbussen (dagens ledbuss) är mest att släpet "skär" i innerkurvan men det är inga problem just där, hade man haft en hederlig B58/B10-B12M hade det varit ännu enklare med den styrbara sista axeln.
Lars Ödlund

Återgå till Bussar