Broarna vid Danvikstull

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Broarna vid Danvikstull

Inläggav LÅ1 » tor 07 dec, 2017 23:32

Vid Danvikstull finns en, eller om det är två(?), broar för biltrafiken till och från Värmdövägen. Där finns också en bro med spår för Saltsjöbanan och en körbana för bussarna mot Slussen. Den sistnämnda bron skall repareras. Helst medan trafiken på Saltsjöbanan ändå är avstängd på grund av Slussenombyggnaden. Får se om man hinner det, man har ju "bara" fram till 2025 på sig! :roll:

När reparationen sker så måste bussarna samsas med biltrafiken i kanske två års tid. Hur många bilar får då plats mellan alla bussar, tycks en del fråga sig. Men det finns två filer över bron, så det borde gå bra. Längre fram så blir det ju ändå bara en fil förbi Slussen. Eller det är så just nu i alla fall. Men en del av trafiken över bron kör ju upp Folkungagatan och Söder, och en del kanske skall till någon målpunkt på kajen, så trafikmängden över bron är större än förbi Slussen.

Någon som har en bra uppskattning på antal bussar som passerar per tidsenhet här i rusning? Förutom ordinarie 400-bussar så är det ju ersättningstrafik för Saltsjöbanan. Jag har en bild av att det är ständig kö av bussar in till Slussenterminalen. Kan det vara en buss i minuten?

NVP: "Bytet av Danviksbron försenas".
SR: "Byte av Danviksbron drar ut på tiden".
Stockholm direkt: "Bussbron vid Danvikstull stängs – i upp till två år".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Broarna vid Danvikstull

Inläggav Lars_L » fre 08 dec, 2017 6:25

LÅ1 skrev:
Någon som har en bra uppskattning på antal bussar som passerar per tidsenhet här i rusning? Förutom ordinarie 400-bussar så är det ju ersättningstrafik för Saltsjöbanan. Jag har en bild av att det är ständig kö av bussar in till Slussenterminalen. Kan det vara en buss i minuten?

Betydligt mer! Räknar man in 53:an och 71:an också, så blir det väl närmare 170 avgångar. Nästan 3 per minut alltså. Nu var det några år sedan jag räknade, så det är ingen exakt siffra. Beror ju också alltid på vilken tid man räknar. Under maxtid (max 15-minuter), ligger det säkert över 3 per minut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav LÅ1 » fre 08 dec, 2017 12:33

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:

Betydligt mer! Räknar man in 53:an och 71:an också, så blir det väl närmare 170 avgångar. Nästan 3 per minut alltså. Nu var det några år sedan jag räknade, så det är ingen exakt siffra. Beror ju också alltid på vilken tid man räknar. Under maxtid (max 15-minuter), ligger det säkert över 3 per minut.

Jag försökte minnas hur man såg bussarna komma på rad, och tre, fyra bussar kom förbi trafikljuset. sedan var det stopp igen. det svåra var att bedöma hur lång det var mellan bussarnas grönfas. Men minns nu också när jag åkte i morgonrusningen från Slussen. Det brukade vara många avgångar på jämna 5-minutersklockslag, och sedan flera bussar däremellan. har jag för mig. Och så ersättningsbussarna och linjerna 53 och 71. Så jag inser nu att jag tog till rejält i underkant.

Kanske lika bra att låta en fil bli kollektivfält och låta övrig trafik bara få ett körfält över bron. Hur är det i andra riktningen? Är där totalt tre filer, varav en bara för bussar?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars Ödlund » fre 08 dec, 2017 21:15

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:

Jag försökte minnas hur man såg bussarna komma på rad, och tre, fyra bussar kom förbi trafikljuset. sedan var det stopp igen. det svåra var att bedöma hur lång det var mellan bussarnas grönfas. Men minns nu också när jag åkte i morgonrusningen från Slussen. Det brukade vara många avgångar på jämna 5-minutersklockslag, och sedan flera bussar däremellan. har jag för mig. Och så ersättningsbussarna och linjerna 53 och 71. Så jag inser nu att jag tog till rejält i underkant.

Kanske lika bra att låta en fil bli kollektivfält och låta övrig trafik bara få ett körfält över bron. Hur är det i andra riktningen? Är där totalt tre filer, varav en bara för bussar?

Ja, det är två vanliga filer och en kollektivfil i vardera riktningen.

Att körfältet på järnvägsbron mot staden behöver ses över är ju inte så märkligt, det är en ganska rejäl påfrestning när fullsatta bussar går ut på bron och därför har man sedan länge hastighetsbegränsning där, redan på -80 och -90 talet undvek jag om möjligt att använda det körfältet om trafiksituationen medgav det.

Så länge jag minns har det alltid bildats en svacka där man kör ut på bron vilket förstärker påfrestningen på konstruktionen.
Lars Ödlund

Återgå till Bussar