Metrobussar (BRT) vid Göteborg Central

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Metrobussar (BRT) vid Göteborg Central

Inläggav Memius » tis 21 nov, 2017 9:45

I Göteborg har man visioner om att bygga vidare på det nät av expressbussar som idag benämns med färger, t.ex. "röd express" eller "grön express". Konceptet kallas "Metrobuss" och går ut på att man vill använda de trafikleder som går genom och runt Göteborg för att skapa ett system motsvarande tunnelbana. Stationerna ska ligga glesare än spårvägen men tätare än pendeltågen och tanken är att bussarna ska få en egen infrastruktur separerad från övrig trafik. Det kan handla om upphöjda pelarbanor eller bussfiler av hög kvalitet.

Även om mycket fokus ligger på att skapa tvärförbindelser (t.ex. på Söderleden) så kommer den största delen av trafiken även fortsättningsvis gå genom centrala Göteborg. Och det är även ingången till min fråga: Hur skapar man en bra lösning för dessa bussar runt Centralen? Det är ändå BRT av hög standard man vill ha, så hur gör man? Bussarna kommer förmodligen komma in på Götaleden från öster och väster, och Ullevigatan från söder.

Bild
Senast redigerad av Memius tis 21 nov, 2017 10:30, redigerad totalt 2 gånger.
Memius

Re: Metrobussar (BRT) vid Göteborg Central

Inläggav Harald » tis 21 nov, 2017 9:54

Det bästa och enklaste är väl att förse bangårdsviadukten med kollektivkörfält och tillräckliga hållplatsytrymmen.
Harald

Inläggav Memius » tis 21 nov, 2017 10:29

Harald skrev:Det bästa och enklaste är väl att förse bangårdsviadukten med kollektivkörfält och tillräckliga hållplatsytrymmen.

Ja, Bangårdsviadukten borde vara en del av lösningen, åtminstone för de linjer som kommer gå via Ullevigatan. Det bästa vore väl om bussarna kunde gå på en pelarbana i Ullevigatan direkt upp på Bangårdsviadukten. Sen är ju frågan hur man gör norr om Bangårdsviadukten. Där håller man just nu på att sänka ner Götaleden och frågan är hur ramperna ner i tunneln ska kunna anpassas för BRT. Är det något man överhuvudtaget funderar på nu? Och var ska bussarna i öst-västlig riktning stanna, de som egentligen inte skulle behöva lämna Götaleden.
Memius

Inläggav Harald » tis 21 nov, 2017 21:21

Planeringen i Göteborg hänger väl inte riktigt ihop. Här är det ju minst tre olika detaljplaner, med olika tidplan, Hisingsbron, bangårdsviadukten och Västlänken. Sen blir det väl inte bättre med det nuvarande stadsplaneringsmodet, som tycks vara något slags nostalgisk längtan efter det tidiga 1900-talets kvartersstad. Medvetandet om att en nutida stad kräver effektiva kommunikationer verkar dåligt. Vill man ha en tät stad, så måste de yteffektiva kommunikationerna (d.v.s. kollektivtrafik) ges förutsättningar för att vara attraktiva. Så är det inte i Göteborg nu, utan kollektivtrafikens anläggningar verkar mest ses som något som är i vägen för stadsplanerarnas visioner.
Harald

Inläggav Odd » tis 21 nov, 2017 21:35

De kan ju försöka. Konceptet har ju enbart testats på några få ställen i världen och det är ju inte direkt någon succé. Funkar något bättre på ställen som har lågavlönade chaufförer. Bättre i så fall att satsa på snabbspårväg och/eller tunnelbana. I Stockholm kör man ju 60 meterståg, vilket skulle motsvara minst 3-4 bussar.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Memius » ons 22 nov, 2017 9:50

Odd skrev:De kan ju försöka. Konceptet har ju enbart testats på några få ställen i världen och det är ju inte direkt någon succé. Funkar något bättre på ställen som har lågavlönade chaufförer. Bättre i så fall att satsa på snabbspårväg och/eller tunnelbana. I Stockholm kör man ju 60 meterståg, vilket skulle motsvara minst 3-4 bussar.

Intresset för BRT hänger nog delvis ihop med den teknikutveckling (eller hype) som finns inom (gummihjuls-)fordonsindustrin just nu. Man pratar om eldrivna självkörande bussar, och om möjligheten att logiskt koppla ihop flera fordon till ett långt tåg. Personligen hade jag hellre sett att man bygger vidare på systemet kring Västlänken. Det är den centrala stomme som Göteborg väntat på i årtionden, och med så omfattande förberedelser för fyrspåriga stationer som ändå görs så kommer tunneln klara mycket hög kapacitet. Men det verkar finnas varken pengar eller intresse att fortsätta på det spåret...
Senast redigerad av Memius ons 22 nov, 2017 9:59, redigerad totalt 1 gång.
Memius

Inläggav Memius » ons 22 nov, 2017 9:58

Harald skrev:Planeringen i Göteborg hänger väl inte riktigt ihop. Här är det ju minst tre olika detaljplaner, med olika tidplan, Hisingsbron, bangårdsviadukten och Västlänken. Sen blir det väl inte bättre med det nuvarande stadsplaneringsmodet, som tycks vara något slags nostalgisk längtan efter det tidiga 1900-talets kvartersstad. Medvetandet om att en nutida stad kräver effektiva kommunikationer verkar dåligt. Vill man ha en tät stad, så måste de yteffektiva kommunikationerna (d.v.s. kollektivtrafik) ges förutsättningar för att vara attraktiva. Så är det inte i Göteborg nu, utan kollektivtrafikens anläggningar verkar mest ses som något som är i vägen för stadsplanerarnas visioner.

Inget fel på den täta blandstad som man nu bygger, men precis som du säger, man måste planera in infrastrukturen också, och då gärna tänka ett steg längre. Speciellt i en stad som Göteborg där det finns gott om djupa lerlager i centrum. Att gräva tunnlar i efterhand går liksom inte.
Memius

Inläggav Harald » ons 22 nov, 2017 12:18

Jag tycker inte heller att det är något fel på en tät blandstad, men man måste bygga efter nutidens förutsättningar. Man kan inte snegla på en tid när många hade gångavstånd till arbetet och övriga reste med långsamma tvåaxliga spårvagnar eller färjor över älven. Ett exempel på hur man försämrar kollektivtrafiken i den nya stadsplaneringen är Bellevue, där man tog bort en välbelägen vändslinga med bekvämt byte mellan buss och spårvagn och ersatte den med halvmesyren vid Nymånegatan. Vid Gamlestaden ska man återinföra plankorsning mellan spårvagnar och bilar i Gamlestadsvägen, till råga på allt planerar man att dra spåren genom en rondell, en lösning som man vet är olycksdrabbad. De mest ivriga vill ju också ta bort planskillnaden vid Vågmästarplatsen. Eftersom den enda "säkerhetsåtgärd" som verkar vara känd i Göteborg är sänkt hastighet för spårvagnarna, kommer kommer vi att få se förlängda restider med minskad attraktivitet som följd.
Harald

Inläggav Memius » ons 22 nov, 2017 14:18

Harald skrev:Jag tycker inte heller att det är något fel på en tät blandstad, men man måste bygga efter nutidens förutsättningar. Man kan inte snegla på en tid när många hade gångavstånd till arbetet och övriga reste med långsamma tvåaxliga spårvagnar eller färjor över älven. Ett exempel på hur man försämrar kollektivtrafiken i den nya stadsplaneringen är Bellevue, där man tog bort en välbelägen vändslinga med bekvämt byte mellan buss och spårvagn och ersatte den med halvmesyren vid Nymånegatan. Vid Gamlestaden ska man återinföra plankorsning mellan spårvagnar och bilar i Gamlestadsvägen, till råga på allt planerar man att dra spåren genom en rondell, en lösning som man vet är olycksdrabbad. De mest ivriga vill ju också ta bort planskillnaden vid Vågmästarplatsen. Eftersom den enda "säkerhetsåtgärd" som verkar vara känd i Göteborg är sänkt hastighet för spårvagnarna, kommer kommer vi att få se förlängda restider med minskad attraktivitet som följd.

Det tragiska är att samtidigt som man i Koll2035 konstaterar att spårvägen behöver snabbas upp så håller man just nu på att bygga bort den stadsbanestandard man faktiskt har. Galmestaden/Bellevue är ett bra exempel. Jag gillar planerna för området men stadsbanan kommer tyvärr vara bortstrukturerad för evigt.
Memius

Inläggav Harald » ons 22 nov, 2017 16:56

I Gamlestaden finns ytterligare ett exempel på att man inte tänker på kollektivtrafikens behov. Bron över Säveån borde ha gjorts trespårig så att vagnar mot Angered som får vänta på körsignal vid spårkorset inte står i vägen för vagnar mot Bergsjön.
Harald

Inläggav 2763 » tor 23 nov, 2017 11:30

Harald skrev:I Gamlestaden finns ytterligare ett exempel på att man inte tänker på kollektivtrafikens behov. Bron över Säveån borde ha gjorts trespårig så att vagnar mot Angered som får vänta på körsignal vid spårkorset inte står i vägen för vagnar mot Bergsjön.

Det finns andra sätt att lösa det...
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » tor 23 nov, 2017 13:05

2763 skrev:
Harald skrev:I Gamlestaden finns ytterligare ett exempel på att man inte tänker på kollektivtrafikens behov. Bron över Säveån borde ha gjorts trespårig så att vagnar mot Angered som får vänta på körsignal vid spårkorset inte står i vägen för vagnar mot Bergsjön.

Det finns andra sätt att lösa det...

Hur ser de sätten ut? Jag kommer inte på något.
Harald

Inläggav TKO » mån 04 dec, 2017 10:39

Memius skrev:I Göteborg har man visioner om att bygga vidare på det nät av expressbussar som idag benämns med färger, t.ex. "röd express" eller "grön express". Konceptet kallas "Metrobuss" och går ut på att man vill använda de trafikleder som går genom och runt Göteborg för att skapa ett system motsvarande tunnelbana. Stationerna ska ligga glesare än spårvägen men tätare än pendeltågen och tanken är att bussarna ska få en egen infrastruktur separerad från övrig trafik. Det kan handla om upphöjda pelarbanor eller bussfiler av hög kvalitet.

Även om mycket fokus ligger på att skapa tvärförbindelser (t.ex. på Söderleden) så kommer den största delen av trafiken även fortsättningsvis gå genom centrala Göteborg. Och det är även ingången till min fråga: Hur skapar man en bra lösning för dessa bussar runt Centralen? Det är ändå BRT av hög standard man vill ha, så hur gör man? Bussarna kommer förmodligen komma in på Götaleden från öster och väster, och Ullevigatan från söder.

Bild

(Efter viss tvekan tänker jag - trots att jag ej är göteborgare - hoppa in i debatten...)

Intressant frågeställning!

Men jag som ej helt följt turerna kring "Metrobuss"-konceptet har några frågor:

- Planeras inga "Metrobusslinjer" från Hisingen som berör Centralen/Drottningtorget?

- Bussar som kommer från Ullivigatan, tänker man sej att dessa skall fortsätta västerut på Götaleden?

- Hur "separerad" kommer busstrafiken att vara på Götaleden? Kollektivkörfält, egna avskiljda körbanor i nivå med övrig trafik, höjdseparerade körbanor, något helt annat?

- Vilken/vilka är de(n) viktigaste målpunkten/erna för resande med "Metrobuss" i Centralen/Drottningtorget/Brunnsparksområdet? Är det att byta till spårvägs/stadsbusslinjer, byta till pendeltåg/regionala busslinjer eller är det stadscentrum i sej - för arbete, inköp, nöjen etc? Det påverkar vad jag kan se hur hållplatserna för "Metrobussarna" skall utformas, framför allt placeringen. (Som "icke göteborgare" har jag svårt att avgöra om Brunnsparken eller Drottningtorget/Centralen är den viktigaste destinationen. Eller anser lokalbefolkningen att dessa ligger så nära varandra att frågeställningen är irrelevant?)

- Slutligen: Vad finns publicerat om "Metrobussplanerna"? (Jag har läst - eller i varje fall skummat - "Målbild Koll2035" /Förslagshandling/. Ett första intryck är "mycket vision - lite verkstad". Men jag kan ha fel!)

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Harald » mån 04 dec, 2017 15:27

Ja, det är många visioner i Målbild 2035, men ännu inte så mycket om hur man ska kunna realisera visionerna. Det är stråk utpekade för Metrobussarna men exakt hur linjerna kommer att gå är väl inte bestämt, mer än att det ska finnas en "mellanstadsring". Den ska gå Söderleden-Västerleden-Älvsborgsbron-Lundbyleden-E6. Sedan är det antal radiella förbindelser som alltså kommer att passera centrum. Sådana planeras även från Hisingen.

Brunnsparkens roll som bytesplats vill man minska genom att sprida bytena till fler platser i centrum och inte minst till platser utanför centrum, t.ex. Västlänkens stationer Haga och Korsvägen liksom bytespunkterna längs planerade tvärförbindelser (t.ex. mellanstadsringen och spårväg Linnéplatsen-Stigbergstorget-Lindholmen). Det är alltså meningen att resor till centrum i större grad ska vara resor till centrum som mål.

Om det blir kollektivkörfält på Götaleden/Oskarsleden står nog skrivet i stjärnirna. Den har två genomgående körfält i varje riktning och det är nog svårt att få plats med fler.
Harald

Inläggav TKO » mån 04 dec, 2017 16:11

Tack för svaret/kommentaren!

Om det nu inte går att få plats med avskilda "bussbanor" (är väl det begrepp man använder i målbilden?) på Götaleden så faller väl hela Metrobusskonceptet?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Harald » mån 04 dec, 2017 18:56

Man har en vision om bussbanor på en egen nivå över bilarna. Det kan kanske gå på ytsträckorna, men hur ska man göra med tunnelsträckorna? Det finns väl en orsak till att kostnader för Oscarsleden-Götaleden "uppskattas ... exklusive åtgärder i Götatunneln." Kostnader för mellanstadsringen är också "exklusive åtgärder på Älvsborgsbron". Där är det ju inte heller så lätt att skapa en extra nivå. Men där är det tre körfält i varje riktning, så där kan man kanske ta ett från bilarna.
Harald

Inläggav Enceladus » mån 04 dec, 2017 19:42

Jag skulle vilja se att det blev fysiskt omöjligt för vanliga bilar att använda bussfiler. Det är tyvärr en alltför vanlig syn att dessa används för andra ändamål. Jag skulle också gärna se plattformsdörrar vid större hållplatser vid större vägar. Eftersom ordet "metro" syftar på internationell tunnelbana så vore det ju naturligt.
Enceladus

Inläggav Odd » mån 04 dec, 2017 22:21

Ett rätt lätt sätt att ordna det är att sätta stålhjul på bussarna, förlänga dem, förstärka konstruktionen lite, sätta i elmotorer på fler axlar, ge möjlighet att ta kraft fån ovan, byta till boggier runtom och ta bort asfalten och lägga dit makadam, gres eller andra typer av obekväma hinder för bilisterna, så slipper man ha dem i vägen :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Memius » tis 05 dec, 2017 10:05

TKO skrev:(Efter viss tvekan tänker jag - trots att jag ej är göteborgare - hoppa in i debatten...)

Intressant frågeställning!

Men jag som ej helt följt turerna kring "Metrobuss"-konceptet har några frågor:

- Planeras inga "Metrobusslinjer" från Hisingen som berör Centralen/Drottningtorget?

Det jag sett hittills är den här trafikeringsskissen, och man får nog utgå från att man kommer trafikera Ullevigatan-Hisingen med tanke på dagens färgexpresser som kommer bli en del av systemet. Men det blir nog Tingstadstunneln/Marieholmstunneln/Älvsborgsbron istället för Hisingsbron.

Bild

TKO skrev:- Bussar som kommer från Ullivigatan, tänker man sej att dessa skall fortsätta västerut på Götaleden?

Bra fråga, det är nog inte säkert.

TKO skrev:- Hur "separerad" kommer busstrafiken att vara på Götaleden? Kollektivkörfält, egna avskiljda körbanor i nivå med övrig trafik, höjdseparerade körbanor, något helt annat?

Det är också en bra fråga. Man vill ju lägga en hel del pengar på detta, men jag misstänker att det kommer bli ganska urvattnat med tiden. Dom här lederna är ju riksintressen och frågan är hur långt Trafikverket kan gå.

TKO skrev:- Vilken/vilka är de(n) viktigaste målpunkten/erna för resande med "Metrobuss" i Centralen/Drottningtorget/Brunnsparksområdet? Är det att byta till spårvägs/stadsbusslinjer, byta till pendeltåg/regionala busslinjer eller är det stadscentrum i sej - för arbete, inköp, nöjen etc? Det påverkar vad jag kan se hur hållplatserna för "Metrobussarna" skall utformas, framför allt placeringen. (Som "icke göteborgare" har jag svårt att avgöra om Brunnsparken eller Drottningtorget/Centralen är den viktigaste destinationen. Eller anser lokalbefolkningen att dessa ligger så nära varandra att frågeställningen är irrelevant?)

När Västlänken, Allelänken och Bangårdsviadukten är klara kommer vi få en utspridd megaknutpunkt i centrala Göteborg, och det är nog svårt att säga vilken del som är viktigast i den. Den består mer eller mindre av:
- Nuvarande Centralstationen
- Nils Ericsonterminalen
- Västlänken Station Centralen
- En kommande terminal på Bangårdsviadukten
- Drottningtorget
- En "stadsbaneterminal" vid Polhemsplatsen
- Buss/spårvagnshållplatser runt Nordstan
- Brunnsparken

TKO skrev:- Slutligen: Vad finns publicerat om "Metrobussplanerna"? (Jag har läst - eller i varje fall skummat - "Målbild Koll2035" /Förslagshandling/. Ett första intryck är "mycket vision - lite verkstad". Men jag kan ha fel!)

Mitt intryck är att man är på ett mycket tidigt stadium.
Memius

Inläggav Memius » tis 05 dec, 2017 10:27

Harald skrev:Brunnsparkens roll som bytesplats vill man minska genom att sprida bytena till fler platser i centrum och inte minst till platser utanför centrum, t.ex. Västlänkens stationer Haga och Korsvägen liksom bytespunkterna längs planerade tvärförbindelser (t.ex. mellanstadsringen och spårväg Linnéplatsen-Stigbergstorget-Lindholmen). Det är alltså meningen att resor till centrum i större grad ska vara resor till centrum som mål.

Det tragiska är dock att när pendeltågen väl fått bra knutpunkter så vill man istället flytta bort expressbussarna. Istället för Korsvägen ser det ut att bli en ny terminal vid E6:an (500 m gångväg), och istället för att stanna vid Haga-stationen så ser det ut att bli en terminal strax norr om Järntorget (700 m gångväg). Det var även någon remissinstans som påpekade detta, kommer dock inte ihåg vilken.
Memius

Återgå till Bussar