Kan 69:an bli stomlinje 8?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Kan 69:an bli stomlinje 8?

Inläggav SouthernCross88au » tis 14 nov, 2017 21:34

Nu när vi har ytterligare en stomlinje snart (6:an) så undrar jag om inte det kommer att komma fler snart. 5:an är bara en tidsfråga innan den blir av eftersom det antingen blir nuvarande 77:an eller 50:an (beroende på hur man definierar "stomlinjer" antar jag).

En linje som verkligen behöver synas är 69:an. Denna linje tar turister ut till många muséer på Djurgården och är ofta mycket belastad. Nu när den också bara ska gå från Centralen i fortsättningen är det inga problem att också köra den med ledbuss hela tiden. Möjligtvis kan den bli avkortad till Kaknästornet om detta är ett problem, men som jag ser det är det inga större problem att låta denna linje fortsätta gå till Blockhusudden.

6:ans nya tidtabell visar ju att tidsintervaller mellan bussarna uppenbarligen inte är ett kriterion för vad som får kallas stomlinje eller inte. På söndagsmorgnar kommer 6:an att gå var 30:e minut!

Dessutom skulle det passa bra parallellt med spårvägstrafiken (7:an) att ha en busslinje (8:an) som servar muséerna på Djurgården (det andra turiststråket).

Jag tror att vi kommer att se många diskussioner och omdefinieringar av vad som faktiskt är en "stomlinjebuss" inom snar framtid.
Senast redigerad av SouthernCross88au tis 14 nov, 2017 22:28, redigerad totalt 1 gång.
SouthernCross88au

Re: Kan 69:an bli stomlinje 8?

Inläggav Traesk » tis 14 nov, 2017 21:46

Absolut ingen dum idé!
Traesk

Inläggav Enceladus » ons 15 nov, 2017 0:05

Låt oss istället ställa den omvända frågan: Finns det någon linje som inte borde vara stombuss?
Enceladus

Inläggav daniel_s » ons 15 nov, 2017 0:09

Ja, minst en linje i vart och ett av ett antal områden måste vara icke-stombuss, annars är ju uttrycket stombuss meningslöst.

Men tillbaka till tråden: Vilken del av 69:an talar ni om egentligen?

Om en månad kommer ju en väsentlig del av linjesträckningen att bli linje 53.
daniel_s

Inläggav Enceladus » ons 15 nov, 2017 0:21

daniel_s skrev:Ja, minst en linje i vart och ett av ett antal områden måste vara icke-stombuss, annars är ju uttrycket stombuss meningslöst.

Men tillbaka till tråden: Vilken del av 69:an talar ni om egentligen?

Om en månad kommer ju en väsentlig del av linjesträckningen att bli linje 53.

Gissningsvis handlar det om den del som har högst turtäthet, d.v.s. den del som blir kvar som linje 69 i T18 (Centralen–Blockhusudden/Kaknästornet).
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 15 nov, 2017 6:57

Hela konceptet med stombussar är ju lite obsolet när det gäller stadstrafik. Alla städer låter ju idag snarare flertalet linjer vara huvudlinjer, som sedan kompletteras med ett fåtal kvarterslinjer eller servicelinjer. Det är en betydligt bättre variant. Vi hittar ju exempel på denna lösning i exempelvis Västerås och Örebro. I exempelvis Uppsala har man ju av någon oförklarlig anledning fortsatt att kalla ett fåtal linjer för stomlinjer som inte skiljer sig nämnvärt i turtäthet eller nödvändigtvis i fordonstyp från andra som inte kallas för sådana...Men i princip är det ändå ett sådant system man valt.

Enligt den ursprungliga stomlinjetanken skulle ju bussarna gå i egna filer och med få hållplatser. Detta skulle kompletteras med vanliga linjer med fler hållplatser som går samma sträcka. Det hela blir bara rörigt och ineffektivt och bussarna blockerar varandra.

Bättre då att komplettera med ett fåtal expressbusslinjer. Men dessa måste ju ha betydligt längre ändå mellan hållplatserna. Mer som Göteborgsmodellen. Man kan också tänka sig Malmös variant, med linje 5, eller Köpenhamns med 5C. Men de bygger ju på att man i princip ska ha full framkomlighet. Några sådana åtgärder är ju inte direkt aktuella i Stockholms innerstad i realiteten. Man kan inte ha det stora antalet konkurrerande linjer längs exempelvis linje 4 sträckning idag om man verkligen ska få ner körtiderna annat än marginellt.

Alltså bör man satsa på ca 10 huvudlinjer som trafikerar de större stråken och med hög turtäthet. Minst 10-minuterstrafik i hög- och mellantrafik och 20-minuterstrafik i lågtrafik. Detta kompletteras med ett fåtal linjer som går på mindre gator och med 20-minhterstrafik dagtid och 30-minuterstrafik som lägsta turtäthet.

Alltså som huvudlinjer (här utan ytterligare linjeändringar, men som nog skulle behövas om man verkligen genomförde detta koncept avser från december)
1-6, 50-55 och 69. Resterande som kvarterslinjer (resp. högtrafiklinjer). Några fler justeringar skulle behöva göras. Kanske skulle 76 behöva uppgraderas något till huvudlinje och några andra lösningar istället för 61. Men här mer presenterat som en princip än någon helhetslösning.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » ons 15 nov, 2017 10:59

Jag tycker att idén med stomlinjer inte är så dum - men då får man inte urvattna konceptet som man nu gjort. Och jag har lite högre krav på dessa linjer än av övriga skribenter verkar ha:

- Minst 7½-minuterstrafik dagtid (eller "hög- och mellantrafik" som det visst heter numera) i innerstad och närförort.

- Minst 10-minuterstrafik dagtid övriga linjer.

- Hög (fullständig?) signalprioritering.

- Längre hållplatsavstånd, kanske 400 m?

- Linjesträckning utan kringelikrokar mellan bytespunkter och andra stora målpunkter.

Det är först vid denna turtäthet som det är riktig "turn-up-and-go", om än med knapp marginal.
I Oslo kallar man det väl "rullende fortau" och kör var femte minut?

Nu är det något år sedan jag regelbundet åkte buss i Uppsala - det var alltså det "gamla" nätet utan lika uttalade stomlinjer - men nog tyckte jag att det var skillnad på "stomlinjerna" och "vanliga" bussar.

Som svar på frågan angående linje 69: Nej!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 15 nov, 2017 12:14

Skal 69:an bli stomlinje kan man väl inte ha två olika ändhållplatser?
Om det är lämpligt att stomlinje har vändning i slinga vet jag inte. Men jag tycker inte det är ett problem.

Linjen har väl i övrigt många egenskaper som skulle kunna motivera den som stomlinje:
* Hög belastning
* Redan nu hög turtäthet
* Rak linjesträckning, alltså inga kringelkrokar
* Goda förutsättningar att ha långa hållplatsavstånd
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav TKO » ons 15 nov, 2017 12:32

Efter att ha tittat på tidtabellen som gäller från 10:e december kanske jag måste ändra uppfattning - det är betydligt tätare trafik än vad jag kunde föreställa mej... vilka är det egentligen som åker ut mot Djurgårdsbrunn klockan 8 en vardag? Eller går dom flesta av längs Strandvägen - är kanske den täta trafiken delvis att betrakta som ersättning på grund av att spårvagnen inte går till Sergels torg?

en lätt förvånad
Thomas K Ohlsson

(Kanske ska jag kolla först och avfärda sen? Ska tänka på det!)
TKO

Inläggav Enceladus » ons 15 nov, 2017 12:46

TKO skrev:Efter att ha tittat på tidtabellen som gäller från 10:e december kanske jag måste ändra uppfattning - det är betydligt tätare trafik än vad jag kunde föreställa mej... vilka är det egentligen som åker ut mot Djurgårdsbrunn klockan 8 en vardag? Eller går dom flesta av längs Strandvägen - är kanske den täta trafiken delvis att betrakta som ersättning på grund av att spårvagnen inte går till Sergels torg?

en lätt förvånad
Thomas K Ohlsson

Vid den tiden borde det vara skolelever som åker till Campus Manilla (därav följande not: "Endast skoldagar. Fortsätter till hållplats Manilla."). Annars är det nog inte så ovanligt att skolklasser har aktiviteter vid museerna.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 15 nov, 2017 13:18

Enceladus skrev:
TKO skrev:Efter att ha tittat på tidtabellen som gäller från 10:e december kanske jag måste ändra uppfattning - det är betydligt tätare trafik än vad jag kunde föreställa mej... vilka är det egentligen som åker ut mot Djurgårdsbrunn klockan 8 en vardag? Eller går dom flesta av längs Strandvägen - är kanske den täta trafiken delvis att betrakta som ersättning på grund av att spårvagnen inte går till Sergels torg?

en lätt förvånad
Thomas K Ohlsson

Vid den tiden borde det vara skolelever som åker till Campus Manilla (därav följande not: "Endast skoldagar. Fortsätter till hållplats Manilla."). Annars är det nog inte så ovanligt att skolklasser har aktiviteter vid museerna.

Ja det är väl innerstadsföräldrar som plötsligt kommit på att miljön kanske inte är den bästa för skolbarn, och därför skickar iväg dom till en skola längst ut på Djurgården - allt på skattebetalarnas bekostnad. "Vad får man för skattepengarna" frågar dom säkert sen!

Då passar det ju extra bra att måla bussen blå...

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 15 nov, 2017 13:35

Det kan vara smockfullt på många turer från centralen och mot Djurgården på mornarna. Skolklasser och "dagis"-klasser är vanliga. Ofta flera klasser i samma buss. Och de fortsätter förbi Ambassaderna, sen vet jag inte. Vår och höst är det nog inte ovanligt att skolklasserna kommer från övriga Sverige, medans det nog mest är barn och ungdomar från länet övriga delar av året.
Vissa turer går nästan tomma. Men andra är fyllda till sista ståplats.
Det förekommer att passagerare byter till 7:an vid Kungsträdgården eller Djurgårdsbron, men det antalet är förvånansvärt lågt. Och de passagerarna försvinner väl när 7:an dras upp till T-centralen.

På eftermiddagarna kommer det ofta bussar mot stan som är fullsatta, och alltså inte stannar för påstigande. Även så här års. Och då är det sällan mer än sex minuter mellan bussarna. Många bussar är ledbussar.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 15 nov, 2017 13:41

TKO skrev:Ja det är väl innerstadsföräldrar som plötsligt kommit på att miljön kanske inte är den bästa för skolbarn, och därför skickar iväg dom till en skola längst ut på Djurgården - allt på skattebetalarnas bekostnad. "Vad får man för skattepengarna" frågar dom säkert sen!

/TKO

Tror att många som går på Manillaskolan kommer från Östermalm. Det blir ju kort skolväg. Men skolturerna utgår från Centralen och många elever stiger säkert på redan där.
Det föräldrarna får för skattepengarna är förhoppningsvis bra skolundervisning för sina telningar, vilket man hoppas att alla föräldrar får, var de än bor, och vad de än betalar i skatt. Det skulle missgynna Sverige om det inte var så!
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 15 nov, 2017 13:49

Problemet är dock att den går nästan tom på kvällarna. Det skulle vara ett slöseri att köra ledbussar då.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 15 nov, 2017 14:28

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Ja det är väl innerstadsföräldrar som plötsligt kommit på att miljön kanske inte är den bästa för skolbarn, och därför skickar iväg dom till en skola längst ut på Djurgården - allt på skattebetalarnas bekostnad. "Vad får man för skattepengarna" frågar dom säkert sen!

/TKO

Tror att många som går på Manillaskolan kommer från Östermalm. Det blir ju kort skolväg. Men skolturerna utgår från Centralen och många elever stiger säkert på redan där.
Det föräldrarna får för skattepengarna är förhoppningsvis bra skolundervisning för sina telningar, vilket man hoppas att alla föräldrar får, var de än bor, och vad de än betalar i skatt. Det skulle missgynna Sverige om det inte var så!

Det är egentligen en helt annan diskussion - men med relevans för kollektivtrafiken - men jag tycker det är något grundläggande strukturfel när barn i en tätbefolkad innerstadsdel - t ex Östermalm - måste åka buss till skolan redan från F-klass...

/TKO

PS: Finns det inte bra skolor PÅ Östermalm? Har Carlssons tappat stinget?
O tempora, o mores...
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 15 nov, 2017 15:01

TKO skrev:PS: Finns det inte bra skolor PÅ Östermalm?

Det borde väl även finnas bra KOMMUNALA skolor även på Östermalm. Men finns det inte det så är det väl inte konstigt att eleverna sätts i andra skolor?
Men skolresorna med 69:an är förstås en mycket liten andel av linjens resande. Så de har mycket lite relevans för trådens diskussion.
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » ons 15 nov, 2017 15:32

Ledvagnarna får bara gå till Kaknäs. Det är trångt runt Blockhusudden.

Sen ska ju 8 bli spv linjen till Ropsten.....fast vi kanske ska lobba för att den går via Kaknäs :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » ons 15 nov, 2017 17:52

Stefan Widén skrev:Ledvagnarna får bara gå till Kaknäs. Det är trångt runt Blockhusudden.

Sen ska ju 8 bli spv linjen till Ropsten.....fast vi kanske ska lobba för att den går via Kaknäs :D

Stefan

Skulle inte en enkelriktning för all motorfordonstrafik i slingan där ute möjliggöra att ledbussar kan användas? Eller blir det trångt ändå?

Angående linjenummer så är det väl mest lämpat att 69 blir 9.
Och så får vi hoppas att linje 8 snart byggs! Kan man då korta 76:an och vända vid Nybroplan eller Radiohuset eller nått?
LÅ1

Inläggav SouthernCross88au » ons 15 nov, 2017 17:58

LÅ1 skrev:

/TKO

Nu är det så att Manillaskolan faktiskt är en skola för döva barn eller barn med hörselnedsättning så man kan knappast kalla den en traditionell skola. Det är specialpedagogiska skolmyndigheten som driver den. Så föräldrar som skickar sina barn långt ute på Djurgården kanske inte har den möjligheten som barn utan handikapp har.

Men återigen, en stomlinje kanske måste definieras med mer än vilken turtäthet den har. 69:an är ibland ganska full och belastad och jag tror inte att 6:an kommer att ha speciellt många resande heller klockan 1 på natten, då sista turen går från Norra Djurgårdsstaden - speciellt som 55:an är den linjen som tar alla ned till City. Jag misstänker att 6:an kommer att bli en flopp då många resande vill åka till Stureplan istället. Fler diskussioner kommer nog att komma upp över vad en "stomlinje" faktiskt är och vad som definierar den.

Det följande är mitt förslag för ett stomlinjenät i Stockholm:

1: Nuvarande 1:an
2: Nuvarande 2:an
3: Nuvarande 3:an
4: Nuvarande 4:an
5: Nuvarande 50:an (som det är nu)
6: Blivande 6:an (tills vidare diskussioner tillkommer)
7: Spårvagn 7
8: Nuvarande 69:an
9: Nuvarande 53:an (den till och med nästan går som gamla spårvagnslinje 9 nu då den ska börja gå till Karolinska institutet)
10: Nuvarande 55:an (som går ganska likt gamla spårvagnslinje 10)(Tunnelbanalinjen måste förstås byta nummer - kanske inom 30-serien eftersom den snart blir ledig då pendeltågslinjerna byter till 40-serien)
11: Nuvarande 76:an (kommer att bli mer belastad på söder nu då 59:an läggs ned)(Tunnelbanalinjen kan byta till 31 kanske)

Dessutom - om fler stomlinjer ska tillkomma kanske som sagt tunnelbanan får ändra sin nummerserie (kanske till bokstäver som de har i New York - A-train till Hässelby. :)
SouthernCross88au

Inläggav SouthernCross88au » ons 15 nov, 2017 18:04

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Ledvagnarna får bara gå till Kaknäs. Det är trångt runt Blockhusudden.

Stefan

Skulle inte en enkelriktning för all motorfordonstrafik i slingan där ute möjliggöra att ledbussar kan användas? Eller blir det trångt ändå?

Angående linjenummer så är det väl mest lämpat att 69 blir 9.
Och så får vi hoppas att linje 8 snart byggs! Kan man då korta 76:an och vända vid Nybroplan eller Radiohuset eller nått?

Slingan är redan enkelriktad så jag förstår inte egentligen varför inte ledbussar skulle kunna användas där, kanske bärigheten på vägen?
SouthernCross88au

Nästa

Återgå till Bussar