Sida 1 av 6

Stombuss 6

InläggPostat: mån 06 nov, 2017 23:42
av Traesk
Då är det genom reseplaneraren möjligt att hitta tabellerna för tidtabellsskiftet i december. Det ser ut som att linje 6 får 10-minuterstrafik i morgon- och eftermiddagsrusning, annars kvartstrafik. Även kvartstrafik hela dagen och kvällen på helgen.

Bra? Dåligt? Jag är osäker; känns inte riktigt som stomtrafik helt ärligt.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 15:06
av Stefan Widén
Man har nog en ganska god uppfattning om resandeunderlaget och kagt en turlista efter det. Vidare så lär man väl köra ledvagnar om man skall följa konceptet för stombuss. Sen om det tillkommer fler resenärer lär man säkert öka på turerna genom extravagnar.

Stefan

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 16:19
av TKO
Kvartstrafik är väl det vanliga på stombussar i förorten? Och det är väl det det handlar om - även om linjenumret lurar oss att tro det är en innerstadsbuss.
Linjenummer 176 är väl ledigt - det hade passat bättre!

(Riktig stombusstrafik borde ha åtminstone 7½-minuterstrafik hela dagen, men det har ju inte ens linje 160 efter den blågröna koalitionens besparingar...)

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 16:56
av TKO
Inge skrev:Nej, så är det faktiskt inte. 179 tex har 5-minuterstrafik som tätast, 7 minuterstrafik i rusningeni övrigt. 10-minuterstrafik i övrig mellantrafiktid med undantag av ett par timmar på förmiddagen.

Några andra stombussar i förorten har jag nästan inte åkt, förutom att jag åkte till Värmdö en gång. Vilken turtäthet den linjen hade vet jag inte. Men det var hur som helst ingen 17x-linje.

176 är för övrigt inte ett ledigt nummer.


Eftersom min kunskap om alla förortslinjer är begränsad provade jag att söka efter tidtabellen för linje 176 på sl.se - som svarade att någon sådan inte fanns. Det var dock mitt eget fel, eftersom det visade sej att jag sökte efter hållplats och inte linje! Så SL får hitta något annat lämpligt nummer för den blivande linje 6...

"Med undantag av ett par timmar på förmiddagen" innebär väl att bastrafiken dagtid är 15-minutersintervall? Vilket var just det jag påstog, och detta stämmer för de flesta 170-linjer. Men självklart måste signaturen "Inge" ha en annan åsikt, även om den sakligt är felaktig. Vi känner igen mönstret!

vänligen
Thomas K Ohlsson

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 17:08
av Enceladus
Linje 172 har riktig 5-minuterstrafik (d.v.s. i några timmar och inte i tjugo minuter) samt 12-minuterstrafik på förmiddagen (dock är turtätheten lägre på helger).

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 18:52
av Traesk
På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 19:31
av TKO
Inge skrev:Nej, det innebär inte det heller. Det innebär att der är kvartstrafik mellan kl 10 och kl 12 och tätare trafik, minst tiominuterstrafik, i övrigt dagtid.


Jo det innebär precis det - bastrafik är den lägsta frekvensen dagtid. Sedan är det förtätning av olika grad under stora delar av dagen. Men för den som tänker använda linjen och inte tittar i tidtabellen ('turn-up-and-go' i brist på en svensk term) är det just basfrekvensen som är intressant - det är förmodligen lätt att tänka sej att bussen går mer sällan klockan 23 på kvällen, men inte alls självklart att det är så kl 10 eller 11 på förmiddagen.

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 19:37
av TKO
Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?


För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 07 nov, 2017 20:09
av Lars_L
Fast riktlinjerna för stomlinje i innerstaden enligt Trafikförvaltningen är :
var 7,5:e minut i högtrafik
var 10:e minut i mellantrafik
var 15:e minut övrig tid.

Detta är ju grunden för att få kalla det stomlinje enligt de riktlinjer man har. Har alltså väldigt svårt att se hur Trafikförvaltningen kan godkänna en linje som inte uppfyller detta. Då kan man ju lika gärna avskaffa stombusslinjenätet.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 0:18
av Anders Hanquist
TKO skrev:
Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?


För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.

upplyser
Thomas K Ohlsson


Enligt vilken "definition" då? Hjorthagen har väl de senaste hundra åren eller så räknats till innerstaden. Kanske det var ett slags "brukssamhälle" från allra första början när gasverket byggdes. Men SS/SL har aldrig räknat det som förort/ytterstad varken beträffande linjenumrering eller taxemässigt. 69:an till Blockhusudden var visserligen "ytterstadsline" fram till 50-talet någon gång, men inte trafiken till Hjortis.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 6:52
av Kantorn
Anders Hanquist skrev:
TKO skrev:
Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?


För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.

upplyser
Thomas K Ohlsson


Enligt vilken "definition" då? Hjorthagen har väl de senaste hundra åren eller så räknats till innerstaden. Kanske det var ett slags "brukssamhälle" från allra första början när gasverket byggdes. Men SS/SL har aldrig räknat det som förort/ytterstad varken beträffande linjenumrering eller taxemässigt. 69:an till Blockhusudden var visserligen "ytterstadsline" fram till 50-talet någon gång, men inte trafiken till Hjortis.

Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 11:09
av TKO
Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.


Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.

Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!

tycker
Thomas K Ohlsson

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 11:31
av Kantorn
TKO skrev:
Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.


Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.

Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!

tycker
Thomas K Ohlsson

Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 11:59
av AdrianLangemar
Kantorn skrev:
TKO skrev:
Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.


Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.

Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!

tycker
Thomas K Ohlsson

Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...

Stockholms kommun räknar så ja, men det är inget som vi andra behöver bry oss om. Speciellt inte eftersom detta bara var ett fult marknadsföringsknep.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 12:06
av TKO
Kantorn skrev:
TKO skrev:
Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.


Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.

Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!

tycker
Thomas K Ohlsson

Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...


Jo Sjöstaden tillhör av någon för mej oklar anledning Sofia församling, så trots att området definitivt ligger utanför tullarna är det administrativt en del av innerstaden - Södermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Men mej lurar dom inte så lätt!

Bebyggelsen mellan Gasverket och Husarviken räknas som en del av Hjorthagen, som i sin tur är en del av Östermalms stadsdelsområde - alltså administrativt en del av innerstaden. Men lika lite som Kristineberg - där jag bott - tycker jag att Hjorthagen känns "innerstad". "Ytterstad" möjligen!

Och det finns säkert dom som anser att linje 77 (Liljeholmen-Karolinska) är en innerstadslinje, den har ju tvåsiffrigt nummer och går till stora delar inom tullarna.

Men allt detta är mitt personliga tyckande. Det vi dock kan konstatera är att stomlinje 6 har en för "innerstaden" enastående låg turtäthet. Denna kanske ökas i takt med inflyttningen i det nya bostadsområdet, men det är trots allt bara cirka 15 000 boende det handlar om, vilket är något färre än vad Stockholms verkliga pärla* har! Så vi ska nog inte ha alltför stora förväntningar på resande och turtäthet...

vänligen
Thomas K Ohlsson

*) Årsta, ej innerstad.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 12:23
av LÅ1
Kantorn skrev:Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...

Stockholm (staden = kommunen) brukar väl delas upp i tre huvuddelar. Söderort, Västerort och innerstaden. Den senare innefattar även förortsliknande områden som t.ex. Frescati.
Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.

Hur man sedan uppfattar områden till vardags är en annan sak. T.ex. upplevs nog bostadsområdet Tanto (mellan Södersjukhuset och järnvägen) som förort, även om det ligger i innerstaden rent geografiskt. Även Nora djurgårdsstaden kan nog uppfattas som förortslik.

(Ser att det hunnit skrivas ett par inlägg innan jag fick iväg det här.)

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 13:30
av ADDE
Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!

EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 13:41
av LÅ1
ADDE skrev:Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!

EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?

Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 13:46
av Kantorn
TKO skrev:
Kantorn skrev:Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...


Jo Sjöstaden tillhör av någon för mej oklar anledning Sofia församling, så trots att området definitivt ligger utanför tullarna är det administrativt en del av innerstaden - Södermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Men mej lurar dom inte så lätt!

Bebyggelsen mellan Gasverket och Husarviken räknas som en del av Hjorthagen, som i sin tur är en del av Östermalms stadsdelsområde - alltså administrativt en del av innerstaden. Men lika lite som Kristineberg - där jag bott - tycker jag att Hjorthagen känns "innerstad". "Ytterstad" möjligen!

Och det finns säkert dom som anser att linje 77 (Liljeholmen-Karolinska) är en innerstadslinje, den har ju tvåsiffrigt nummer och går till stora delar inom tullarna.

Men allt detta är mitt personliga tyckande. Det vi dock kan konstatera är att stomlinje 6 har en för "innerstaden" enastående låg turtäthet. Denna kanske ökas i takt med inflyttningen i det nya bostadsområdet, men det är trots allt bara cirka 15 000 boende det handlar om, vilket är något färre än vad Stockholms verkliga pärla* har! Så vi ska nog inte ha alltför stora förväntningar på resande och turtäthet...

vänligen
Thomas K Ohlsson

*) Årsta, ej innerstad.

Jag håller med dig i det mesta du säger (så du inte tror jag är motvalls på nåt sätt). Jag tror att begreppen innerstad och förort egentligen inte har något att göra med hur ofta bussar går eller inte, det är snarare behovet av bussar som anger hur ofta de ska (bör?) gå. Och det kan vara stort i förorten (Årsta tex) och litet i innerstaden (Tantolunden).

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 08 nov, 2017 14:06
av ADDE
LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!

EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?

Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)


Färjan mellan sjöstan o Sofia är ju inte landsfast! och det var landsfasta förbindelser som jag är intresserad utav för att räkna med en bostadsområde till innerstan eller till närförort. O Hammarby Sjöstad tycks ligga I södermalm o inte I Hammarby lika mycket som att Årstadal ligger I Liljeholmen och inte I Årsta, om man ska tro stockholms stads fördelningar!