Sida 4 av 6

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 09 nov, 2017 14:32
av TKO
Kantorn skrev:
TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.


Ja men Årsta är ju en FÖRORT - och det hoppas jag Årsta förblir - och i FÖRORTEN åker man MATARBUSS till tunnelbanan! Ska verkligen innevånarna i den nya "Norra Djurgårdsstaden" behöva utsättas för något sådant??? Se hur det gick i Södra Hammarbyhamnen, där fick man först MATARSPÅRVÄG - men det dög inte. Sen skulle spårvägen dras in till Slussen, men det kom visst nåt emellan. Och nu blir det tunnelbana - det blir säkert jättebra, men det hade varit ännu bättre om detta varit med i den ursprungliga planeringen!

Nåväl - vi kan då konstatera att busslinjen - i varje fall på sträckan Ropsten-Östra station - är en simpel matarbuss. Fast det ordet finns visst inte längre i SL:s vokabulär?

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 09 nov, 2017 15:25
av Anders Hanquist
Matarbussarna var väl formellt "anslutningslinjer". Med detta avsågs biljetten från tunnelbanan gällde även på den anslutande bussen. På den tiden var det bara EN övergång mellan linjer inom en timme. Men hade man bytt från till exempel buss till tunnelbana inne i stan så kunde man fortsätta med en sådan anslutningsbuss. Det bytet "räknades" således inte som en omstigning utan som en anslutande fortsättning. Så vill jag minnas att var i alla fall, kan ha missat något. Senare blev det obegränsat antal byten inom tidsramen och då försvann ju behovet av att speciellt definiera anslutningslinjer.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 09 nov, 2017 15:59
av TKO
Anders Hanquist skrev:Matarbussarna var väl formellt "anslutningslinjer". Med detta avsågs biljetten från tunnelbanan gällde även på den anslutande bussen. På den tiden var det bara EN övergång mellan linjer inom en timme. Men hade man bytt från till exempel buss till tunnelbana inne i stan så kunde man fortsätta med en sådan anslutningsbuss. Det bytet "räknades" således inte som en omstigning utan som en anslutande fortsättning. Så vill jag minnas att var i alla fall, kan ha missat något. Senare blev det obegränsat antal byten inom tidsramen och då försvann ju behovet av att speciellt definiera anslutningslinjer.


Det är förmodligen en riktig historieskrivning!
(Fast under vissa perioder var det väl så att det var olika taxa för en enkel resa och en övergångsresa? Och var det inte en reslängdsberoende taxa nån gång på 50-talet?)

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 09 nov, 2017 16:27
av Kantorn
TKO skrev:
Kantorn skrev:
TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.


Ja men Årsta är ju en FÖRORT - och det hoppas jag Årsta förblir - och i FÖRORTEN åker man MATARBUSS till tunnelbanan!

Om man inte bor i Tyresö, Åkersberga och andra delar av förorten som kräver direktbussar in till City. (Även om Åkersbergabussarna hamnar i den lite "finare" delen av City...)
Själv tyckte jag förr att fyran kunde förlängts till Årstaberg (och ersatt 160 på den sträckan). Men sen kom jag att tänka på att Årstaborna inte ville få hemskanes (som det heter i Småland) ojämna tider som inte hade något med tidtabellen att göra.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 09 nov, 2017 16:39
av TKO
Kantorn skrev:Om man inte bor i Tyresö, Åkersberga och andra delar av förorten som kräver direktbussar in till City. (Även om Åkersbergabussarna hamnar i den lite "finare" delen av City...)
Själv tyckte jag förr att fyran kunde förlängts till Årstaberg (och ersatt 160 på den sträckan). Men sen kom jag att tänka på att Årstaborna inte ville få hemskanes (som det heter i Småland) ojämna tider som inte hade något med tidtabellen att göra.


[anekdot på] När jag var på Handelskammarens seminarium om utbyggd tunnelbana var det i stort sett enbart kommunalråd som yttrade sej när publiken fick tillfälle att komma till tals. Bland annat Tyresös KSO (minns inte namnet) som bestämt sa nej till tunnelbana, istället ville han ha "BRT"! Men till sist var det en man som presenterade sej som "trafikjournalist" (minns inte heller namnet - men har var så lik Christer G Wennerholm att jag först trodde det var han) och tog till orda:

"Tyresöborna tyckte på 60-talet det var bättre med buss, dom går ju ändå in till stan - ändstationen var Skanstull. Sedan flyttades ändstationen ut till Gullmarsplan.
Vad säger du - riktat till kommunalrådet - om SL nästa gång flyttar ändstationen till Skarpnäck eller Farsta?"

(fritt ur minnet)

Ja vem vet hur detta drama slutar? [anekdot av]

Om inte annat är denna tråd ett exempel på att även en diskussion om bussar kan spåra ur!

Godmiddag
önskar
Thomas K Ohlsson

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 09 nov, 2017 16:50
av Harald
TKO skrev:under vissa perioder var det väl så att det var olika taxa för en enkel resa och en övergångsresa? Och var det inte en reslängdsberoende taxa nån gång på 50-talet?

Olika taxa med eller utan övergång får man nog gå väldigt långt tillbaka för att finna. Vad som fanns fram till införandet av kupongtaxan var häften med 10 rabattbiljetter till lägre pris. Dessa gällde inte för övergång, men man kunde alltså resa både tunnelbana och anslutningslinje på dem, eftersom det inte var en taxemässig övergång. Utöver detta med fritt byte, så var anslutningslinjernas tidtabeller anpassade till tunnelbanans. Anlutningslinjerna hade linjenummer på 100-talet utom linje 12, fast den hade ju faktiskt 120 ett tag också. Jag undrar om inte 90 och 91 också var anslutningslinjer under de tider de var avkortade till Gullmarsplan.

Ja, reslängdstaxan infördes den 24 november 1957, men den blev inte så långlivad. Den avskaffades den 1 mars 1959. Det var ju vid den tiden som lokaltrafiken i de större städerna började ge företagsekonomiskt underskott. I ett försök att höja intäkterna utan att korta resor blev orimligt dyra införde flera städer reslängdstaxa av något slag. Även Göteborg gjorde ju detta och samtidigt införde man kupongerna som begreppsmässigt hängde med ända till införandet av den nuvarande taxan. Även om de fysiska kupongerna försvann med Prodatasystemet så fanns de som begrepp i form av siffror på knapparna på maskinerna. Även i Göteborg avskaffades reslängdstaxan inom kommunen men inte i ett svep som i Stockholm, utan gradvis genom att man minskade antalet taxesteg och till slut var det bara ett kvar. Malmö hade också reslängdstaxa med linjerna indelade i sektioner, men bara två taxesteg, kort resa (högst två sektioner) och lång resa (mer än två sektioner).

Re: Stombuss 6

InläggPostat: mån 13 nov, 2017 19:15
av Enceladus
Denna linjes tidtabell finns nu tillgänglig under följande länk: https://sl.se/ficktid/vinter/V06.pdf

Det blir något bättre utbud än linje 73, speciellt i mellan- och lågtrafik, men fortfarande en bit ifrån linje 50.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: mån 13 nov, 2017 19:26
av daniel_s
Märkligt att den ska stanna vid Dalagatan, men inte vid Hälsingegatan åt andra hållet...

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 14 nov, 2017 20:09
av Matsen
Gott att du skriver i vilken stad.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 15 nov, 2017 0:29
av Enceladus
Matsen skrev:Gott att du skriver i vilken stad.


Bra fråga! Det står faktiskt inte explicit på sl.se i vilken stad trafiken bedrivs.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tor 16 nov, 2017 22:50
av daniel_s
På min dator står det "AB Storstockholms Lokaltrafik" i adressfältet när jag skriver in sl.se och enter...

Re: Stombuss 6

InläggPostat: fre 17 nov, 2017 0:35
av Enceladus
daniel_s skrev:På min dator står det "AB Storstockholms Lokaltrafik" i adressfältet när jag skriver in sl.se och enter...


Namnet leder inte alltid åt rätt håll. Den som söker sig till Olssons Skor för att köpa tofflor lär bli ganska besviken...

Re: Stombuss 6

InläggPostat: fre 17 nov, 2017 10:09
av TKO
Då tycker jag att linje 179 efter tidtabellsskiftet i stort sett förtjänar epitetet "STOMBUSS"!

(Om vi bortser från "kringelikrokandet" genom Tensta-Rinkeby....)

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 21 nov, 2017 14:33
av TKO
Inge skrev:512:ans tidtabell är ännu inte publicerad. Men mha. reseplaneraren kan man ändå se hur det blir och det blev bra, man har tänkt till så att 118/512 får 15-minuterstrafik sammantaget genom Bromsten.

Bravo ! -Nu återstår kringelkrokarna genom Rinkeby. Tyvärr är ju linjeomläggningar en fråga som Arriva inte rår över själva, utan trafikförvaltningen måste kopplas in och när det dessutom gäller en stombuss lär det dyka upp en hel kader av revirpinkare som inget annat har att bevaka.


Har jag missat något? Som att stomlinje 6 skall gå genom BROMSTEN?????

utropar
Thomas K Ohlsson

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 21 nov, 2017 15:36
av TKO
Nu vid tidtabellsskiftet i december?

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: tis 21 nov, 2017 16:08
av Enceladus
TKO skrev:Nu vid tidtabellsskiftet i december?

/TKO


Detta är bara fantasier om en gammal linje som inte längre finns.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 22 nov, 2017 11:46
av Kantorn
TKO skrev:
Inge skrev:512:ans tidtabell är ännu inte publicerad. Men mha. reseplaneraren kan man ändå se hur det blir och det blev bra, man har tänkt till så att 118/512 får 15-minuterstrafik sammantaget genom Bromsten.

Bravo ! -Nu återstår kringelkrokarna genom Rinkeby. Tyvärr är ju linjeomläggningar en fråga som Arriva inte rår över själva, utan trafikförvaltningen måste kopplas in och när det dessutom gäller en stombuss lär det dyka upp en hel kader av revirpinkare som inget annat har att bevaka.


Har jag missat något? Som att stomlinje 6 skall gå genom BROMSTEN?????

utropar
Thomas K Ohlsson

Nej, men enligt gamla planer skulle motsvarande buss gå till Vällingby om jag inte minns fel.

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 22 nov, 2017 13:31
av ADDE
Om Busslinje 6 skulle ha bättre nytta som tättrafikerad stomlinje så borde den förlängas over lidingöbron någonstans. Kanske inte förbi centrum där vi lobbar för spårväg och som de flesta busslinjer ändå trafikerar, men kanske längs Norra Kungsvägen till Rudboda?

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 22 nov, 2017 17:10
av TKO
Fast finns det underlag ens för en 'lätttrafikerad' stomlinje till Rudboda? Nu är det väl snart 40 år sedan jag besökte dom trakterna, men då var det rätt glest där ute...

/TKO

Re: Stombuss 6

InläggPostat: ons 22 nov, 2017 21:39
av Traesk
ADDE skrev:Om Busslinje 6 skulle ha bättre nytta som tättrafikerad stomlinje så borde den förlängas over lidingöbron någonstans. Kanske inte förbi centrum där vi lobbar för spårväg och som de flesta busslinjer ändå trafikerar, men kanske längs Norra Kungsvägen till Rudboda?

Fram till och med Lidingö C hade inte varit så dumt i alla fall!