Stombuss 6

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Stombuss 6

Inläggav Inge » tor 09 nov, 2017 11:50

Kantorn skrev:
TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.

Det är ju bara att läsa lokalpressen så ser man att "folk" egentligen ville haft ledbuss ar på (den felnumrerade) linje 55 istället.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tor 09 nov, 2017 11:55

Kantorn skrev:
Inge skrev:
Kantorn skrev:Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Det är väl samma sak ungefär, men lappisbussen hade faktiskt 600-nummer när den utgick från Odenplan (eller var det Jarlaplan? ) och nummer 151 när den utgick från Universitetet. Det är bara sedan den kopplats till en innerstadslinje den haft innerstadsnummer.

600-nummer är det lite brist på och onödigt att förbruka. 15x numren har övertagit rollen för de gamla 17x. Men 276 är väl ledigt och rimligt för en buss från Ropsten?

Man skulle också kunna döpa om 176 och 177 till 376 resp 377 och på så vis få några nummer lediga. Linjerns är ju trots allt i första hand till för Mälaröarna. En annan variant är att plocka ner 175 från skyltarna vid hållplatserna på Duvbovägen mm... Det numret är ju egentligen ledigt sedan ganska länge och kunde återanvändas.

Edit: Tillagd fundering om Jarlaplan.

Lappisbussen hade nummer 613 även en stund från Universitetet. Nummerbytet skedde senare (vill jag minnas).
Att 176 och 177 ska byta till 376 resp 377 är väl lite märkligt. Det är ju bussar som faktiskt går i tre nummerserier: Mälaröarna (300), nordväst (500) och nordost (600). (Sen tycker jag att Mälaröarna och Lidingö skulle dela på 300-serien och att södra Norrort - typ till Danderyd, Sundbyberg och Solna ska ha 200-serien. Det frigör nummer på 500- och 600-serien. Men det hör inte hit...)

De går ju genom Bromma också, vilket får förmodas vara anledningen till att de fått nummer 176/177. Men den helt dominerande sträckan är på Mälaröarna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 12:04

Inge skrev:
Kantorn skrev:
Inge skrev:
Det är väl samma sak ungefär, men lappisbussen hade faktiskt 600-nummer när den utgick från Odenplan (eller var det Jarlaplan? ) och nummer 151 när den utgick från Universitetet. Det är bara sedan den kopplats till en innerstadslinje den haft innerstadsnummer.

600-nummer är det lite brist på och onödigt att förbruka. 15x numren har övertagit rollen för de gamla 17x. Men 276 är väl ledigt och rimligt för en buss från Ropsten?

Man skulle också kunna döpa om 176 och 177 till 376 resp 377 och på så vis få några nummer lediga. Linjerns är ju trots allt i första hand till för Mälaröarna. En annan variant är att plocka ner 175 från skyltarna vid hållplatserna på Duvbovägen mm... Det numret är ju egentligen ledigt sedan ganska länge och kunde återanvändas.

Edit: Tillagd fundering om Jarlaplan.

Lappisbussen hade nummer 613 även en stund från Universitetet. Nummerbytet skedde senare (vill jag minnas).
Att 176 och 177 ska byta till 376 resp 377 är väl lite märkligt. Det är ju bussar som faktiskt går i tre nummerserier: Mälaröarna (300), nordväst (500) och nordost (600). (Sen tycker jag att Mälaröarna och Lidingö skulle dela på 300-serien och att södra Norrort - typ till Danderyd, Sundbyberg och Solna ska ha 200-serien. Det frigör nummer på 500- och 600-serien. Men det hör inte hit...)

De går ju genom Bromma också, vilket får förmodas vara anledningen till att de fått nummer 176/177. Men den helt dominerande sträckan är på Mälaröarna.

Ja, jag säger inte helt emot dig (bara lite). Det skulle nog gå - om inte annat skulle det vara en hyggligt logisk anledning att frigöra dessa nummer.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 14:32

Kantorn skrev:
TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.

Ja men Årsta är ju en FÖRORT - och det hoppas jag Årsta förblir - och i FÖRORTEN åker man MATARBUSS till tunnelbanan! Ska verkligen innevånarna i den nya "Norra Djurgårdsstaden" behöva utsättas för något sådant??? Se hur det gick i Södra Hammarbyhamnen, där fick man först MATARSPÅRVÄG - men det dög inte. Sen skulle spårvägen dras in till Slussen, men det kom visst nåt emellan. Och nu blir det tunnelbana - det blir säkert jättebra, men det hade varit ännu bättre om detta varit med i den ursprungliga planeringen!

Nåväl - vi kan då konstatera att busslinjen - i varje fall på sträckan Ropsten-Östra station - är en simpel matarbuss. Fast det ordet finns visst inte längre i SL:s vokabulär?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 nov, 2017 15:25

Matarbussarna var väl formellt "anslutningslinjer". Med detta avsågs biljetten från tunnelbanan gällde även på den anslutande bussen. På den tiden var det bara EN övergång mellan linjer inom en timme. Men hade man bytt från till exempel buss till tunnelbana inne i stan så kunde man fortsätta med en sådan anslutningsbuss. Det bytet "räknades" således inte som en omstigning utan som en anslutande fortsättning. Så vill jag minnas att var i alla fall, kan ha missat något. Senare blev det obegränsat antal byten inom tidsramen och då försvann ju behovet av att speciellt definiera anslutningslinjer.
Anders Hanquist

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 15:59

Anders Hanquist skrev:Matarbussarna var väl formellt "anslutningslinjer". Med detta avsågs biljetten från tunnelbanan gällde även på den anslutande bussen. På den tiden var det bara EN övergång mellan linjer inom en timme. Men hade man bytt från till exempel buss till tunnelbana inne i stan så kunde man fortsätta med en sådan anslutningsbuss. Det bytet "räknades" således inte som en omstigning utan som en anslutande fortsättning. Så vill jag minnas att var i alla fall, kan ha missat något. Senare blev det obegränsat antal byten inom tidsramen och då försvann ju behovet av att speciellt definiera anslutningslinjer.

Det är förmodligen en riktig historieskrivning!
(Fast under vissa perioder var det väl så att det var olika taxa för en enkel resa och en övergångsresa? Och var det inte en reslängdsberoende taxa nån gång på 50-talet?)

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 16:27

TKO skrev:
Kantorn skrev:

/TKO

Ja men Årsta är ju en FÖRORT - och det hoppas jag Årsta förblir - och i FÖRORTEN åker man MATARBUSS till tunnelbanan!

Om man inte bor i Tyresö, Åkersberga och andra delar av förorten som kräver direktbussar in till City. (Även om Åkersbergabussarna hamnar i den lite "finare" delen av City...)
Själv tyckte jag förr att fyran kunde förlängts till Årstaberg (och ersatt 160 på den sträckan). Men sen kom jag att tänka på att Årstaborna inte ville få hemskanes (som det heter i Småland) ojämna tider som inte hade något med tidtabellen att göra.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 16:39

Kantorn skrev:Om man inte bor i Tyresö, Åkersberga och andra delar av förorten som kräver direktbussar in till City. (Även om Åkersbergabussarna hamnar i den lite "finare" delen av City...)
Själv tyckte jag förr att fyran kunde förlängts till Årstaberg (och ersatt 160 på den sträckan). Men sen kom jag att tänka på att Årstaborna inte ville få hemskanes (som det heter i Småland) ojämna tider som inte hade något med tidtabellen att göra.

[anekdot på] När jag var på Handelskammarens seminarium om utbyggd tunnelbana var det i stort sett enbart kommunalråd som yttrade sej när publiken fick tillfälle att komma till tals. Bland annat Tyresös KSO (minns inte namnet) som bestämt sa nej till tunnelbana, istället ville han ha "BRT"! Men till sist var det en man som presenterade sej som "trafikjournalist" (minns inte heller namnet - men har var så lik Christer G Wennerholm att jag först trodde det var han) och tog till orda:

"Tyresöborna tyckte på 60-talet det var bättre med buss, dom går ju ändå in till stan - ändstationen var Skanstull. Sedan flyttades ändstationen ut till Gullmarsplan.
Vad säger du - riktat till kommunalrådet - om SL nästa gång flyttar ändstationen till Skarpnäck eller Farsta?"

(fritt ur minnet)

Ja vem vet hur detta drama slutar? [anekdot av]

Om inte annat är denna tråd ett exempel på att även en diskussion om bussar kan spåra ur!

Godmiddag
önskar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Harald » tor 09 nov, 2017 16:50

TKO skrev:under vissa perioder var det väl så att det var olika taxa för en enkel resa och en övergångsresa? Och var det inte en reslängdsberoende taxa nån gång på 50-talet?

Olika taxa med eller utan övergång får man nog gå väldigt långt tillbaka för att finna. Vad som fanns fram till införandet av kupongtaxan var häften med 10 rabattbiljetter till lägre pris. Dessa gällde inte för övergång, men man kunde alltså resa både tunnelbana och anslutningslinje på dem, eftersom det inte var en taxemässig övergång. Utöver detta med fritt byte, så var anslutningslinjernas tidtabeller anpassade till tunnelbanans. Anlutningslinjerna hade linjenummer på 100-talet utom linje 12, fast den hade ju faktiskt 120 ett tag också. Jag undrar om inte 90 och 91 också var anslutningslinjer under de tider de var avkortade till Gullmarsplan.

Ja, reslängdstaxan infördes den 24 november 1957, men den blev inte så långlivad. Den avskaffades den 1 mars 1959. Det var ju vid den tiden som lokaltrafiken i de större städerna började ge företagsekonomiskt underskott. I ett försök att höja intäkterna utan att korta resor blev orimligt dyra införde flera städer reslängdstaxa av något slag. Även Göteborg gjorde ju detta och samtidigt införde man kupongerna som begreppsmässigt hängde med ända till införandet av den nuvarande taxan. Även om de fysiska kupongerna försvann med Prodatasystemet så fanns de som begrepp i form av siffror på knapparna på maskinerna. Även i Göteborg avskaffades reslängdstaxan inom kommunen men inte i ett svep som i Stockholm, utan gradvis genom att man minskade antalet taxesteg och till slut var det bara ett kvar. Malmö hade också reslängdstaxa med linjerna indelade i sektioner, men bara två taxesteg, kort resa (högst två sektioner) och lång resa (mer än två sektioner).
Harald

Inläggav Enceladus » mån 13 nov, 2017 19:15

Denna linjes tidtabell finns nu tillgänglig under följande länk: https://sl.se/ficktid/vinter/V06.pdf

Det blir något bättre utbud än linje 73, speciellt i mellan- och lågtrafik, men fortfarande en bit ifrån linje 50.
Enceladus

Inläggav daniel_s » mån 13 nov, 2017 19:26

Märkligt att den ska stanna vid Dalagatan, men inte vid Hälsingegatan åt andra hållet...
daniel_s

Inläggav Matsen » tis 14 nov, 2017 20:09

Gott att du skriver i vilken stad.
Matsen

Inläggav Enceladus » ons 15 nov, 2017 0:29

Matsen skrev:Gott att du skriver i vilken stad.

Bra fråga! Det står faktiskt inte explicit på sl.se i vilken stad trafiken bedrivs.
Enceladus

Inläggav daniel_s » tor 16 nov, 2017 22:50

På min dator står det "AB Storstockholms Lokaltrafik" i adressfältet när jag skriver in sl.se och enter...
daniel_s

Inläggav Enceladus » fre 17 nov, 2017 0:35

daniel_s skrev:På min dator står det "AB Storstockholms Lokaltrafik" i adressfältet när jag skriver in sl.se och enter...

Namnet leder inte alltid åt rätt håll. Den som söker sig till Olssons Skor för att köpa tofflor lär bli ganska besviken...
Enceladus

Inläggav Inge » fre 17 nov, 2017 9:58

TKO skrev:
Inge skrev:Nej, det innebär inte det heller. Det innebär att der är kvartstrafik mellan kl 10 och kl 12 och tätare trafik, minst tiominuterstrafik, i övrigt dagtid.

Jo det innebär precis det - bastrafik är den lägsta frekvensen dagtid. Sedan är det förtätning av olika grad under stora delar av dagen. Men för den som tänker använda linjen och inte tittar i tidtabellen ('turn-up-and-go' i brist på en svensk term) är det just basfrekvensen som är intressant - det är förmodligen lätt att tänka sej att bussen går mer sällan klockan 23 på kvällen, men inte alls självklart att det är så kl 10 eller 11 på förmiddagen.

/TKO

Från och med den 10:de december har linje 179 tiominuterstrafik även mellan kl 10 och 12.

(Det verkar vara 118 som fått betala för det, där trafiken reduceras från 20 minuters till 30 minuters under samma period. Om detta blir bra eller dåligt hänger helt på om förändringarna synkroniseras med 512 eller inte. Blir det parköring genom Bromsteb en gång i halvtimmen är det förstås uselt. Blir det sammantaget för 118+512 15-minuterstrafik är det en förbättring. Tidtabellen för 512 har inte offentliggjorts ännu.)
Senast redigerad av Inge fre 17 nov, 2017 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 17 nov, 2017 10:09

Då tycker jag att linje 179 efter tidtabellsskiftet i stort sett förtjänar epitetet "STOMBUSS"!

(Om vi bortser från "kringelikrokandet" genom Tensta-Rinkeby....)

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 17 nov, 2017 11:14

TKO skrev:Då tycker jag att linje 179 efter tidtabellsskiftet i stort sett förtjänar epitetet "STOMBUSS"!

(Om vi bortser från "kringelikrokandet" genom Tensta-Rinkeby....)

/TKO

En förlängning Sollentuna-Täby via Norrortsleden enligt den ursprungliga planen vore inte helt fel heller.

Vad gäller relationen Spånga - Norra Järva - Kista tycker jag att det är självklart.

517 via Hjulsta (som idag)
178 via Tensta (dvs rakt ut på Motorvägen ej via Rinkeby.)
514 via Rinkeby (dvs via Spånga kyrka och sedan direkt till Rinkeby, ej via Tensta.)

Alla får der snabbare och för internförbindelser på Järvafältet finns förutom tunnelbanan både linje 540 och 546.
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Bussar