Stombuss 6

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Stombuss 6

Inläggav Kantorn » ons 08 nov, 2017 14:09

LÅ1 skrev:(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)

* host * Norra Hammarbyhamnen * host *
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stombuss 6

Inläggav LÅ1 » ons 08 nov, 2017 14:59

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)

* host * Norra Hammarbyhamnen * host *

Så illa, och inskränkande, man kan tänka inland!
:oops:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stombuss 6

Inläggav LÅ1 » ons 08 nov, 2017 15:05

ADDE skrev:
LÅ1 skrev:Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)


Färjan mellan sjöstan o Sofia är ju inte landsfast! och det var landsfasta förbindelser som jag är intresserad utav för att räkna med en bostadsområde till innerstan eller till närförort. O Hammarby Sjöstad tycks ligga I södermalm o inte I Hammarby lika mycket som att Årstadal ligger I Liljeholmen och inte I Årsta, om man ska tro stockholms stads fördelningar!

Kommentaren om färjan var aldrig riktigt allvarligt menad. Värre var det med min tanke om Hammarby, som gav Kantorn hosta. Hoppas han inte satte för stor bullbit, eller vad det var, i halsen! :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stombuss 6

Inläggav Kristofer » ons 08 nov, 2017 15:24

LÅ1 skrev:Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.


Hammarby industriområde aka Hammarby Sjöstad har hört till Sofia församling ända sedan Hammarby inkorporerades i Stockholms stad 1930. Och jag har svårt att tro att det hade med områdets status att göra.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 16:13

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.


Hammarby industriområde aka Hammarby Sjöstad har hört till Sofia församling ända sedan Hammarby inkorporerades i Stockholms stad 1930. Och jag har svårt att tro att det hade med områdets status att göra.


Fast fram till 2001 (?) hörde Södra Hammarbyhamnen - som är det officiella namnet - till Hammarby stadsdelsförvaltning. Då det knappast fanns några boende i området då torde församlingstillhörigheten haft underordnad betydelse...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 7:12

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:
LÅ1 skrev:Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)


Färjan mellan sjöstan o Sofia är ju inte landsfast! och det var landsfasta förbindelser som jag är intresserad utav för att räkna med en bostadsområde till innerstan eller till närförort. O Hammarby Sjöstad tycks ligga I södermalm o inte I Hammarby lika mycket som att Årstadal ligger I Liljeholmen och inte I Årsta, om man ska tro stockholms stads fördelningar!

Kommentaren om färjan var aldrig riktigt allvarligt menad. Värre var det med min tanke om Hammarby, som gav Kantorn hosta. Hoppas han inte satte för stor bullbit, eller vad det var, i halsen! :D

:)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 9:08

Kantorn skrev:Jag håller med dig i det mesta du säger (så du inte tror jag är motvalls på nåt sätt).
---klipp---


Nejdå, den rollen har andra aktörer på detta forum. Jag själv ibland, som ett exempel!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 nov, 2017 10:24

En väldig diskussion om detta. Kommunen har sin indelning i det här fallet, Inre staden och Yttre staden, den senare består av två delar, Söderort och Västerort. De områden ni diskuterar tillhör varken Söderort eller Västerort och då återstår bara Innerstaden. Man behöver inte laborera med olika egna definitioner grundade på hur husen ser ut. Sedan har vi SS/SL. Fram till någon gång på 50-talet räknades Essingeöarna och den yttre delen av Djurgården av trafikföretaget som "ytterstad", därav linjenumren 69 och 96 samt zongränser på dessa linjer. Linje 10 till Ropsten och bussen till Hjorthagen var dock alltid definierade som innerstadslinjer. Så att ge den nya stombusslinjen ett tresiffrigt nummer skulle var helt uppåt väggarna.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Stombuss 6

Inläggav Stefan Widén » tor 09 nov, 2017 10:37

ÄÄÄÄ bussen kan få använda linje 6, ska ju ändå byggas om till spårväg!


Snart



Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2176
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 11:01

Anders Hanquist skrev:En väldig diskussion om detta. Kommunen har sin indelning i det här fallet, Inre staden och Yttre staden, den senare består av två delar, Söderort och Västerort. De områden ni diskuterar tillhör varken Söderort eller Västerort och då återstår bara Innerstaden. Man behöver inte laborera med olika egna definitioner grundade på hur husen ser ut. Sedan har vi SS/SL. Fram till någon gång på 50-talet räknades Essingeöarna och den yttre delen av Djurgården av trafikföretaget som "ytterstad", därav linjenumren 69 och 96 samt zongränser på dessa linjer. Linje 10 till Ropsten och bussen till Hjorthagen var dock alltid definierade som innerstadslinjer. Så att ge den nya stombusslinjen ett tresiffrigt nummer skulle var helt uppåt väggarna.


Jag skulle vara nöjd om den hade ett tvåsiffrigt (innerstads)nummer! 73 kanske?
För någon stombusstrafik är det ju inte frågan om...

En intressant notering är restiden från Ropsten till Karolinska verkar bli längre när linjen uppgraderas till stombuss - jag trodde att stombussarna (bland annat) gick snabbare än vanliga bussar?!

Däremot verkar skribenten ha missuppfattat de stadsbyggnadstekniska begrepp som diskuterats - det är varken "Inre staden" eller "Yttre staden". Dessa två benämningar använder ju ingen vettig människa i det vardagliga umgänget, utan är rent byråkratiska konstruktioner. Nej det vi diskuterat är "stadsmässigheten", där begreppen "innerstad" och "förort" kanske kan sägas utgöra motpoler. Och eftersom den diskussionen främst utgår från hur vi upplever den byggda miljön spelar det ingen som helst roll vilken administrativ indelning man hittat på i Stadshuset (eller kan det vara i Tekniska Nämndhuset?).

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inläggav Odd » tor 09 nov, 2017 11:12

Inge skrev:Varken Lidingöbanan eller Tvärbanan har ensiffriga nummer och det är väl mellan Ropsten och Solna den skall gå?

Möjligen hade det varit rimligt att ge linjen ett tvåsiffrigt nummer snart (då den blivit spårväg).


Det beror ju på... Om det skall vara en del av Lidingöbanan så skall den väl ha ett tvåsiffrigt nummer, men om det är en del av det kommande innerstadsspårvägsnätet så är det väl ok med ett ensiffrigt, i mån av att det har lika stor betydelse som färgerna på linjerna...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4077
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 11:27

Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 11:30

Inge skrev:
Kantorn skrev:Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.


Det är väl samma sak ungefär, men lappisbussen hade faktiskt 600-nummer när den utgick från Odenplan (eller var det Jarlaplan? ) och nummer 151 när den utgick från Universitetet. Det är bara sedan den kopplats till en innerstadslinje den haft innerstadsnummer.

600-nummer är det lite brist på och onödigt att förbruka. 15x numren har övertagit rollen för de gamla 17x. Men 276 är väl ledigt och rimligt för en buss från Ropsten?

Man skulle också kunna döpa om 176 och 177 till 376 resp 377 och på så vis få några nummer lediga. Linjerns är ju trots allt i första hand till för Mälaröarna. En annan variant är att plocka ner 175 från skyltarna vid hållplatserna på Duvbovägen mm... Det numret är ju egentligen ledigt sedan ganska länge och kunde återanvändas.

Edit: Tillagd fundering om Jarlaplan.

Lappisbussen hade nummer 613 även en stund från Universitetet. Nummerbytet skedde senare (vill jag minnas).
Att 176 och 177 ska byta till 376 resp 377 är väl lite märkligt. Det är ju bussar som faktiskt går i tre nummerserier: Mälaröarna (300), nordväst (500) och nordost (600). (Sen tycker jag att Mälaröarna och Lidingö skulle dela på 300-serien och att södra Norrort - typ till Danderyd, Sundbyberg och Solna ska ha 200-serien. Det frigör nummer på 500- och 600-serien. Men det hör inte hit...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stombuss 6

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 11:32

TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stombuss 6

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 12:04

Inge skrev:
Kantorn skrev:
Inge skrev:
Det är väl samma sak ungefär, men lappisbussen hade faktiskt 600-nummer när den utgick från Odenplan (eller var det Jarlaplan? ) och nummer 151 när den utgick från Universitetet. Det är bara sedan den kopplats till en innerstadslinje den haft innerstadsnummer.

600-nummer är det lite brist på och onödigt att förbruka. 15x numren har övertagit rollen för de gamla 17x. Men 276 är väl ledigt och rimligt för en buss från Ropsten?

Man skulle också kunna döpa om 176 och 177 till 376 resp 377 och på så vis få några nummer lediga. Linjerns är ju trots allt i första hand till för Mälaröarna. En annan variant är att plocka ner 175 från skyltarna vid hållplatserna på Duvbovägen mm... Det numret är ju egentligen ledigt sedan ganska länge och kunde återanvändas.

Edit: Tillagd fundering om Jarlaplan.

Lappisbussen hade nummer 613 även en stund från Universitetet. Nummerbytet skedde senare (vill jag minnas).
Att 176 och 177 ska byta till 376 resp 377 är väl lite märkligt. Det är ju bussar som faktiskt går i tre nummerserier: Mälaröarna (300), nordväst (500) och nordost (600). (Sen tycker jag att Mälaröarna och Lidingö skulle dela på 300-serien och att södra Norrort - typ till Danderyd, Sundbyberg och Solna ska ha 200-serien. Det frigör nummer på 500- och 600-serien. Men det hör inte hit...)

De går ju genom Bromma också, vilket får förmodas vara anledningen till att de fått nummer 176/177. Men den helt dominerande sträckan är på Mälaröarna.

Ja, jag säger inte helt emot dig (bara lite). Det skulle nog gå - om inte annat skulle det vara en hyggligt logisk anledning att frigöra dessa nummer.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 14:32

Kantorn skrev:
TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.


Ja men Årsta är ju en FÖRORT - och det hoppas jag Årsta förblir - och i FÖRORTEN åker man MATARBUSS till tunnelbanan! Ska verkligen innevånarna i den nya "Norra Djurgårdsstaden" behöva utsättas för något sådant??? Se hur det gick i Södra Hammarbyhamnen, där fick man först MATARSPÅRVÄG - men det dög inte. Sen skulle spårvägen dras in till Slussen, men det kom visst nåt emellan. Och nu blir det tunnelbana - det blir säkert jättebra, men det hade varit ännu bättre om detta varit med i den ursprungliga planeringen!

Nåväl - vi kan då konstatera att busslinjen - i varje fall på sträckan Ropsten-Östra station - är en simpel matarbuss. Fast det ordet finns visst inte längre i SL:s vokabulär?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 nov, 2017 15:25

Matarbussarna var väl formellt "anslutningslinjer". Med detta avsågs biljetten från tunnelbanan gällde även på den anslutande bussen. På den tiden var det bara EN övergång mellan linjer inom en timme. Men hade man bytt från till exempel buss till tunnelbana inne i stan så kunde man fortsätta med en sådan anslutningsbuss. Det bytet "räknades" således inte som en omstigning utan som en anslutande fortsättning. Så vill jag minnas att var i alla fall, kan ha missat något. Senare blev det obegränsat antal byten inom tidsramen och då försvann ju behovet av att speciellt definiera anslutningslinjer.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 15:59

Anders Hanquist skrev:Matarbussarna var väl formellt "anslutningslinjer". Med detta avsågs biljetten från tunnelbanan gällde även på den anslutande bussen. På den tiden var det bara EN övergång mellan linjer inom en timme. Men hade man bytt från till exempel buss till tunnelbana inne i stan så kunde man fortsätta med en sådan anslutningsbuss. Det bytet "räknades" således inte som en omstigning utan som en anslutande fortsättning. Så vill jag minnas att var i alla fall, kan ha missat något. Senare blev det obegränsat antal byten inom tidsramen och då försvann ju behovet av att speciellt definiera anslutningslinjer.


Det är förmodligen en riktig historieskrivning!
(Fast under vissa perioder var det väl så att det var olika taxa för en enkel resa och en övergångsresa? Och var det inte en reslängdsberoende taxa nån gång på 50-talet?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stombuss 6

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 16:27

TKO skrev:
Kantorn skrev:
TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.


Ja men Årsta är ju en FÖRORT - och det hoppas jag Årsta förblir - och i FÖRORTEN åker man MATARBUSS till tunnelbanan!

Om man inte bor i Tyresö, Åkersberga och andra delar av förorten som kräver direktbussar in till City. (Även om Åkersbergabussarna hamnar i den lite "finare" delen av City...)
Själv tyckte jag förr att fyran kunde förlängts till Årstaberg (och ersatt 160 på den sträckan). Men sen kom jag att tänka på att Årstaborna inte ville få hemskanes (som det heter i Småland) ojämna tider som inte hade något med tidtabellen att göra.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Stombuss 6

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 16:39

Kantorn skrev:Om man inte bor i Tyresö, Åkersberga och andra delar av förorten som kräver direktbussar in till City. (Även om Åkersbergabussarna hamnar i den lite "finare" delen av City...)
Själv tyckte jag förr att fyran kunde förlängts till Årstaberg (och ersatt 160 på den sträckan). Men sen kom jag att tänka på att Årstaborna inte ville få hemskanes (som det heter i Småland) ojämna tider som inte hade något med tidtabellen att göra.


[anekdot på] När jag var på Handelskammarens seminarium om utbyggd tunnelbana var det i stort sett enbart kommunalråd som yttrade sej när publiken fick tillfälle att komma till tals. Bland annat Tyresös KSO (minns inte namnet) som bestämt sa nej till tunnelbana, istället ville han ha "BRT"! Men till sist var det en man som presenterade sej som "trafikjournalist" (minns inte heller namnet - men har var så lik Christer G Wennerholm att jag först trodde det var han) och tog till orda:

"Tyresöborna tyckte på 60-talet det var bättre med buss, dom går ju ändå in till stan - ändstationen var Skanstull. Sedan flyttades ändstationen ut till Gullmarsplan.
Vad säger du - riktat till kommunalrådet - om SL nästa gång flyttar ändstationen till Skarpnäck eller Farsta?"

(fritt ur minnet)

Ja vem vet hur detta drama slutar? [anekdot av]

Om inte annat är denna tråd ett exempel på att även en diskussion om bussar kan spåra ur!

Godmiddag
önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7273
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron