Stombuss 6

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Stombuss 6

Inläggav LÅ1 » ons 08 nov, 2017 13:41

ADDE skrev:Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!

EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?

Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 08 nov, 2017 13:46

TKO skrev:
Kantorn skrev:Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...

Jo Sjöstaden tillhör av någon för mej oklar anledning Sofia församling, så trots att området definitivt ligger utanför tullarna är det administrativt en del av innerstaden - Södermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Men mej lurar dom inte så lätt!

Bebyggelsen mellan Gasverket och Husarviken räknas som en del av Hjorthagen, som i sin tur är en del av Östermalms stadsdelsområde - alltså administrativt en del av innerstaden. Men lika lite som Kristineberg - där jag bott - tycker jag att Hjorthagen känns "innerstad". "Ytterstad" möjligen!

Och det finns säkert dom som anser att linje 77 (Liljeholmen-Karolinska) är en innerstadslinje, den har ju tvåsiffrigt nummer och går till stora delar inom tullarna.

Men allt detta är mitt personliga tyckande. Det vi dock kan konstatera är att stomlinje 6 har en för "innerstaden" enastående låg turtäthet. Denna kanske ökas i takt med inflyttningen i det nya bostadsområdet, men det är trots allt bara cirka 15 000 boende det handlar om, vilket är något färre än vad Stockholms verkliga pärla* har! Så vi ska nog inte ha alltför stora förväntningar på resande och turtäthet...

vänligen
Thomas K Ohlsson

*) Årsta, ej innerstad.

Jag håller med dig i det mesta du säger (så du inte tror jag är motvalls på nåt sätt). Jag tror att begreppen innerstad och förort egentligen inte har något att göra med hur ofta bussar går eller inte, det är snarare behovet av bussar som anger hur ofta de ska (bör?) gå. Och det kan vara stort i förorten (Årsta tex) och litet i innerstaden (Tantolunden).
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav ADDE » ons 08 nov, 2017 14:06

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!

EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?

Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)

Färjan mellan sjöstan o Sofia är ju inte landsfast! och det var landsfasta förbindelser som jag är intresserad utav för att räkna med en bostadsområde till innerstan eller till närförort. O Hammarby Sjöstad tycks ligga I södermalm o inte I Hammarby lika mycket som att Årstadal ligger I Liljeholmen och inte I Årsta, om man ska tro stockholms stads fördelningar!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Kantorn » ons 08 nov, 2017 14:09

LÅ1 skrev:(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)

* host * Norra Hammarbyhamnen * host *
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 08 nov, 2017 14:59

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:(För övrigt heter det ju Hammarby sjöstad, och Hammarby är väl söderort och därmed förort!)

* host * Norra Hammarbyhamnen * host *

Så illa, och inskränkande, man kan tänka inland!
:oops:
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 08 nov, 2017 15:05

ADDE skrev:
LÅ1 skrev:Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

Färjan mellan sjöstan o Sofia är ju inte landsfast! och det var landsfasta förbindelser som jag är intresserad utav för att räkna med en bostadsområde till innerstan eller till närförort. O Hammarby Sjöstad tycks ligga I södermalm o inte I Hammarby lika mycket som att Årstadal ligger I Liljeholmen och inte I Årsta, om man ska tro stockholms stads fördelningar!

Kommentaren om färjan var aldrig riktigt allvarligt menad. Värre var det med min tanke om Hammarby, som gav Kantorn hosta. Hoppas han inte satte för stor bullbit, eller vad det var, i halsen! :D
LÅ1

Inläggav Kristofer » ons 08 nov, 2017 15:24

LÅ1 skrev:Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.

Hammarby industriområde aka Hammarby Sjöstad har hört till Sofia församling ända sedan Hammarby inkorporerades i Stockholms stad 1930. Och jag har svårt att tro att det hade med områdets status att göra.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 16:13

Kristofer skrev:
LÅ1 skrev:Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.

Hammarby industriområde aka Hammarby Sjöstad har hört till Sofia församling ända sedan Hammarby inkorporerades i Stockholms stad 1930. Och jag har svårt att tro att det hade med områdets status att göra.

Fast fram till 2001 (?) hörde Södra Hammarbyhamnen - som är det officiella namnet - till Hammarby stadsdelsförvaltning. Då det knappast fanns några boende i området då torde församlingstillhörigheten haft underordnad betydelse...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 7:12

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:
LÅ1 skrev:Du glömde färjan från Hammarby sjöstad till Södermalm! :wink:

Kommentaren om färjan var aldrig riktigt allvarligt menad. Värre var det med min tanke om Hammarby, som gav Kantorn hosta. Hoppas han inte satte för stor bullbit, eller vad det var, i halsen! :D

:)
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 9:08

Kantorn skrev:Jag håller med dig i det mesta du säger (så du inte tror jag är motvalls på nåt sätt).
---klipp---

Nejdå, den rollen har andra aktörer på detta forum. Jag själv ibland, som ett exempel!

/TKO
TKO

Inläggav Anders Hanquist » tor 09 nov, 2017 10:24

En väldig diskussion om detta. Kommunen har sin indelning i det här fallet, Inre staden och Yttre staden, den senare består av två delar, Söderort och Västerort. De områden ni diskuterar tillhör varken Söderort eller Västerort och då återstår bara Innerstaden. Man behöver inte laborera med olika egna definitioner grundade på hur husen ser ut. Sedan har vi SS/SL. Fram till någon gång på 50-talet räknades Essingeöarna och den yttre delen av Djurgården av trafikföretaget som "ytterstad", därav linjenumren 69 och 96 samt zongränser på dessa linjer. Linje 10 till Ropsten och bussen till Hjorthagen var dock alltid definierade som innerstadslinjer. Så att ge den nya stombusslinjen ett tresiffrigt nummer skulle var helt uppåt väggarna.
Anders Hanquist

Inläggav Stefan Widén » tor 09 nov, 2017 10:37

ÄÄÄÄ bussen kan få använda linje 6, ska ju ändå byggas om till spårväg!

Snart

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Inge » tor 09 nov, 2017 10:41

Kantorn skrev:Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Det är väl samma sak ungefär, men lappisbussen hade faktiskt 600-nummer när den utgick från Odenplan (eller var det Jarlaplan? ) och nummer 151 när den utgick från Universitetet. Det är bara sedan den kopplats till en innerstadslinje den haft innerstadsnummer.

600-nummer är det lite brist på och onödigt att förbruka. 15x numren har övertagit rollen för de gamla 17x. Men 276 är väl ledigt och rimligt för en buss från Ropsten?

Man skulle också kunna döpa om 176 och 177 till 376 resp 377 och på så vis få några nummer lediga. Linjerns är ju trots allt i första hand till för Mälaröarna. En annan variant är att plocka ner 175 från skyltarna vid hållplatserna på Duvbovägen mm... Det numret är ju egentligen ledigt sedan ganska länge och kunde återanvändas.

Edit: Tillagd fundering om Jarlaplan.
Senast redigerad av Inge tor 09 nov, 2017 10:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » tor 09 nov, 2017 10:48

Stefan Widén skrev:ÄÄÄÄ bussen kan få använda linje 6, ska ju ändå byggas om till spårväg!

Snart

Stefan

Varken Lidingöbanan eller Tvärbanan har ensiffriga nummer och det är väl mellan Ropsten och Solna den skall gå?

Möjligen hade det varit rimligt att ge linjen ett tvåsiffrigt nummer snart (då den blivit spårväg).
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 11:01

Anders Hanquist skrev:En väldig diskussion om detta. Kommunen har sin indelning i det här fallet, Inre staden och Yttre staden, den senare består av två delar, Söderort och Västerort. De områden ni diskuterar tillhör varken Söderort eller Västerort och då återstår bara Innerstaden. Man behöver inte laborera med olika egna definitioner grundade på hur husen ser ut. Sedan har vi SS/SL. Fram till någon gång på 50-talet räknades Essingeöarna och den yttre delen av Djurgården av trafikföretaget som "ytterstad", därav linjenumren 69 och 96 samt zongränser på dessa linjer. Linje 10 till Ropsten och bussen till Hjorthagen var dock alltid definierade som innerstadslinjer. Så att ge den nya stombusslinjen ett tresiffrigt nummer skulle var helt uppåt väggarna.

Jag skulle vara nöjd om den hade ett tvåsiffrigt (innerstads)nummer! 73 kanske?
För någon stombusstrafik är det ju inte frågan om...

En intressant notering är restiden från Ropsten till Karolinska verkar bli längre när linjen uppgraderas till stombuss - jag trodde att stombussarna (bland annat) gick snabbare än vanliga bussar?!

Däremot verkar skribenten ha missuppfattat de stadsbyggnadstekniska begrepp som diskuterats - det är varken "Inre staden" eller "Yttre staden". Dessa två benämningar använder ju ingen vettig människa i det vardagliga umgänget, utan är rent byråkratiska konstruktioner. Nej det vi diskuterat är "stadsmässigheten", där begreppen "innerstad" och "förort" kanske kan sägas utgöra motpoler. Och eftersom den diskussionen främst utgår från hur vi upplever den byggda miljön spelar det ingen som helst roll vilken administrativ indelning man hittat på i Stadshuset (eller kan det vara i Tekniska Nämndhuset?).

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 09 nov, 2017 11:06

Jo, 73 lär ju bli ledigt snart också. Det är faktiskt ett väldigt bra nummer. I förorten heter ju "stombussarna" x7y och det här är just en "stombuss", ingen stombuss.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » tor 09 nov, 2017 11:12

Inge skrev:Varken Lidingöbanan eller Tvärbanan har ensiffriga nummer och det är väl mellan Ropsten och Solna den skall gå?

Möjligen hade det varit rimligt att ge linjen ett tvåsiffrigt nummer snart (då den blivit spårväg).

Det beror ju på... Om det skall vara en del av Lidingöbanan så skall den väl ha ett tvåsiffrigt nummer, men om det är en del av det kommande innerstadsspårvägsnätet så är det väl ok med ett ensiffrigt, i mån av att det har lika stor betydelse som färgerna på linjerna...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 09 nov, 2017 11:27

Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 11:30

Inge skrev:
Kantorn skrev:Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Det är väl samma sak ungefär, men lappisbussen hade faktiskt 600-nummer när den utgick från Odenplan (eller var det Jarlaplan? ) och nummer 151 när den utgick från Universitetet. Det är bara sedan den kopplats till en innerstadslinje den haft innerstadsnummer.

600-nummer är det lite brist på och onödigt att förbruka. 15x numren har övertagit rollen för de gamla 17x. Men 276 är väl ledigt och rimligt för en buss från Ropsten?

Man skulle också kunna döpa om 176 och 177 till 376 resp 377 och på så vis få några nummer lediga. Linjerns är ju trots allt i första hand till för Mälaröarna. En annan variant är att plocka ner 175 från skyltarna vid hållplatserna på Duvbovägen mm... Det numret är ju egentligen ledigt sedan ganska länge och kunde återanvändas.

Edit: Tillagd fundering om Jarlaplan.

Lappisbussen hade nummer 613 även en stund från Universitetet. Nummerbytet skedde senare (vill jag minnas).
Att 176 och 177 ska byta till 376 resp 377 är väl lite märkligt. Det är ju bussar som faktiskt går i tre nummerserier: Mälaröarna (300), nordväst (500) och nordost (600). (Sen tycker jag att Mälaröarna och Lidingö skulle dela på 300-serien och att södra Norrort - typ till Danderyd, Sundbyberg och Solna ska ha 200-serien. Det frigör nummer på 500- och 600-serien. Men det hör inte hit...)
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Kantorn » tor 09 nov, 2017 11:32

TKO skrev:Om det nu anses rimligt att den nya bebyggelsen i "Norra Hjorthagen" (jag tror det är den officiella benämningen, även om jag även sett projektnamnet Hjorthagen 2 någon stans) skall trafikförsörjas med en av innerstadens stomlinjer - nu buss senare kanske spårväg - undrar jag om de inflyttade verkligen tycker att en direktförbindelse med Östra station, Odenplan och Karolinska är den mest efterfrågade? Jag vet att det finns de som anser att City/Nedre Norrmalm är överskattat som målpunkt, men är det ändå inte dit de flesta vill åka - även om man råkat flytta till Bobergsgatan?

/TKO

Det är sant. Men med den förbindelsen är det hyggligt lätt att ta sig till City genom att ta buss 6 till Ropsten eller Östra station och sedan ta tunnelbana. Jag tycker folk är lite bortskämda med att man inte ska behöva byta. Det behöver man till exempel om man bor i Årsta, har jag hört.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar