Stombuss 6

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Stombuss 6

Inläggav Traesk » mån 06 nov, 2017 23:42

Då är det genom reseplaneraren möjligt att hitta tabellerna för tidtabellsskiftet i december. Det ser ut som att linje 6 får 10-minuterstrafik i morgon- och eftermiddagsrusning, annars kvartstrafik. Även kvartstrafik hela dagen och kvällen på helgen.

Bra? Dåligt? Jag är osäker; känns inte riktigt som stomtrafik helt ärligt.
Traesk

Re: Stombuss 6

Inläggav Stefan Widén » tis 07 nov, 2017 15:06

Man har nog en ganska god uppfattning om resandeunderlaget och kagt en turlista efter det. Vidare så lär man väl köra ledvagnar om man skall följa konceptet för stombuss. Sen om det tillkommer fler resenärer lär man säkert öka på turerna genom extravagnar.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 16:19

Kvartstrafik är väl det vanliga på stombussar i förorten? Och det är väl det det handlar om - även om linjenumret lurar oss att tro det är en innerstadsbuss.
Linjenummer 176 är väl ledigt - det hade passat bättre!

(Riktig stombusstrafik borde ha åtminstone 7½-minuterstrafik hela dagen, men det har ju inte ens linje 160 efter den blågröna koalitionens besparingar...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 16:31

Nej, så är det faktiskt inte. 179 tex har 5-minuterstrafik som tätast, 7 minuterstrafik i rusningeni övrigt. 10-minuterstrafik i övrig mellantrafiktid med undantag av ett par timmar på förmiddagen.

Några andra stombussar i förorten har jag nästan inte åkt, förutom att jag åkte till Värmdö en gång. Vilken turtäthet den linjen hade vet jag inte. Men det var hur som helst ingen 17x-linje.

176 är för övrigt inte ett ledigt nummer.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 16:56

Inge skrev:Nej, så är det faktiskt inte. 179 tex har 5-minuterstrafik som tätast, 7 minuterstrafik i rusningeni övrigt. 10-minuterstrafik i övrig mellantrafiktid med undantag av ett par timmar på förmiddagen.

Några andra stombussar i förorten har jag nästan inte åkt, förutom att jag åkte till Värmdö en gång. Vilken turtäthet den linjen hade vet jag inte. Men det var hur som helst ingen 17x-linje.

176 är för övrigt inte ett ledigt nummer.

Eftersom min kunskap om alla förortslinjer är begränsad provade jag att söka efter tidtabellen för linje 176 på sl.se - som svarade att någon sådan inte fanns. Det var dock mitt eget fel, eftersom det visade sej att jag sökte efter hållplats och inte linje! Så SL får hitta något annat lämpligt nummer för den blivande linje 6...

"Med undantag av ett par timmar på förmiddagen" innebär väl att bastrafiken dagtid är 15-minutersintervall? Vilket var just det jag påstog, och detta stämmer för de flesta 170-linjer. Men självklart måste signaturen "Inge" ha en annan åsikt, även om den sakligt är felaktig. Vi känner igen mönstret!

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 17:03

Nej, det innebär inte det heller. Det innebär att der är kvartstrafik mellan kl 10 och kl 12 och tätare trafik, minst tiominuterstrafik, i övrigt dagtid.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 17:08

Linje 172 har riktig 5-minuterstrafik (d.v.s. i några timmar och inte i tjugo minuter) samt 12-minuterstrafik på förmiddagen (dock är turtätheten lägre på helger).
Enceladus

Inläggav Traesk » tis 07 nov, 2017 18:52

På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?
Traesk

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 19:31

Inge skrev:Nej, det innebär inte det heller. Det innebär att der är kvartstrafik mellan kl 10 och kl 12 och tätare trafik, minst tiominuterstrafik, i övrigt dagtid.

Jo det innebär precis det - bastrafik är den lägsta frekvensen dagtid. Sedan är det förtätning av olika grad under stora delar av dagen. Men för den som tänker använda linjen och inte tittar i tidtabellen ('turn-up-and-go' i brist på en svensk term) är det just basfrekvensen som är intressant - det är förmodligen lätt att tänka sej att bussen går mer sällan klockan 23 på kvällen, men inte alls självklart att det är så kl 10 eller 11 på förmiddagen.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 19:37

Traesk skrev:På vilket sätt skulle linje 6 vara en stombuss i förorten?

För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » tis 07 nov, 2017 20:09

Fast riktlinjerna för stomlinje i innerstaden enligt Trafikförvaltningen är :
var 7,5:e minut i högtrafik
var 10:e minut i mellantrafik
var 15:e minut övrig tid.

Detta är ju grunden för att få kalla det stomlinje enligt de riktlinjer man har. Har alltså väldigt svårt att se hur Trafikförvaltningen kan godkänna en linje som inte uppfyller detta. Då kan man ju lika gärna avskaffa stombusslinjenätet.
Lars_L

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 20:30

Lars_L skrev:Fast riktlinjerna för stomlinje i innerstaden enligt Trafikförvaltningen är :
var 7,5:e minut i högtrafik
var 10:e minut i mellantrafik
var 15:e minut övrig tid.

Detta är ju grunden för att få kalla det stomlinje enligt de riktlinjer man har. Har alltså väldigt svårt att se hur Trafikförvaltningen kan godkänna en linje som inte uppfyller detta. Då kan man ju lika gärna avskaffa stombusslinjenätet.

Du får det att låta som om det fanns någon operatör som ville eller begärde att någon linje skulle kallas stomlinje.

Så är det ju inte, påhitten kommer från trafikförvaltningens egen terapiavdelning. Det handlar alltså inte om att godkänna något, utan om att prångla ut idiotiska idéer.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Anders Hanquist » ons 08 nov, 2017 0:18

TKO skrev:

För att området norr om Gasverket är en förort kanske? Och det är väl det huvudsakliga upptagningsområdet för linjen.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Enligt vilken "definition" då? Hjorthagen har väl de senaste hundra åren eller så räknats till innerstaden. Kanske det var ett slags "brukssamhälle" från allra första början när gasverket byggdes. Men SS/SL har aldrig räknat det som förort/ytterstad varken beträffande linjenumrering eller taxemässigt. 69:an till Blockhusudden var visserligen "ytterstadsline" fram till 50-talet någon gång, men inte trafiken till Hjortis.
Anders Hanquist

Inläggav Kantorn » ons 08 nov, 2017 6:52

Anders Hanquist skrev:
TKO skrev:

upplyser
Thomas K Ohlsson

Enligt vilken "definition" då? Hjorthagen har väl de senaste hundra åren eller så räknats till innerstaden. Kanske det var ett slags "brukssamhälle" från allra första början när gasverket byggdes. Men SS/SL har aldrig räknat det som förort/ytterstad varken beträffande linjenumrering eller taxemässigt. 69:an till Blockhusudden var visserligen "ytterstadsline" fram till 50-talet någon gång, men inte trafiken till Hjortis.

Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 11:09

Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.

Åk gärna till "Norra Djurgårdsstaden" och titta!
Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.

Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!

tycker
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Kantorn » ons 08 nov, 2017 11:31

TKO skrev:
Kantorn skrev:Vänta här ett tag... Hjorthagen ligger väl söder om Gasverket. Det enda på linje 6 som ligger norr om är väl sträckan mellan Rosten och infarten till Hjorthagen, på Bobergsvägen. Tror inte att detta allena skulle få en buss att bli förorts-dito.

Även om man försöker så är det inte mer innerstad än till exempel Sjöstaden och Årstadal/Liljeholmen - snarare mindre. Och dessa områden är ju förorter, alltså måste även "Norra Djurgårdsstaden" vara det. Jag kan möjligen sträcka mej till benämningen "förstad"...
Och i en förort går ju förortsbussar - vilket enligt min mening gör linje 6 till en förortsbuss, även om den delvis går i innerstan.

Men det går naturligtvis att ha en annan åsikt - jag är helt säker på att t ex fastighetsmäklare anser att "Norra Djurgårdsstaden" inte alls är en förort!

tycker
Thomas K Ohlsson

Jag tar fasta på ditt sista ord innan namnet, nämligen "tycker".
Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav AdrianLangemar » ons 08 nov, 2017 11:59

Kantorn skrev:
TKO skrev:

tycker
Thomas K Ohlsson

Vad som är innerstad och vad som inte är det är nog många som tycker olika om. Men eftersom Hjorthagen har innerstadstrafik och Ropsten har innerstadstrafik så borde också vägen däremellan kunna ha det. Så tycker jag. Och ja, jag har varit på platserna i fråga. Det går till och med innerstadstrafik ända upp till Ekhagen och Lappkärrsberget. Det om något borde väl klassas som åtminstone ytterstad.

Stockholms kommun räknar så ja, men det är inget som vi andra behöver bry oss om. Speciellt inte eftersom detta bara var ett fult marknadsföringsknep.
AdrianLangemar

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 12:06

Kantorn skrev:
TKO skrev:

tycker
Thomas K Ohlsson

Jo Sjöstaden tillhör av någon för mej oklar anledning Sofia församling, så trots att området definitivt ligger utanför tullarna är det administrativt en del av innerstaden - Södermalms stadsdelsförvaltning/nämnd. Men mej lurar dom inte så lätt!

Bebyggelsen mellan Gasverket och Husarviken räknas som en del av Hjorthagen, som i sin tur är en del av Östermalms stadsdelsområde - alltså administrativt en del av innerstaden. Men lika lite som Kristineberg - där jag bott - tycker jag att Hjorthagen känns "innerstad". "Ytterstad" möjligen!

Och det finns säkert dom som anser att linje 77 (Liljeholmen-Karolinska) är en innerstadslinje, den har ju tvåsiffrigt nummer och går till stora delar inom tullarna.

Men allt detta är mitt personliga tyckande. Det vi dock kan konstatera är att stomlinje 6 har en för "innerstaden" enastående låg turtäthet. Denna kanske ökas i takt med inflyttningen i det nya bostadsområdet, men det är trots allt bara cirka 15 000 boende det handlar om, vilket är något färre än vad Stockholms verkliga pärla* har! Så vi ska nog inte ha alltför stora förväntningar på resande och turtäthet...

vänligen
Thomas K Ohlsson

*) Årsta, ej innerstad.
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 08 nov, 2017 12:23

Kantorn skrev:Dessutom undrar jag om inte rentav Sjöstaden räknas som innerstad...

Stockholm (staden = kommunen) brukar väl delas upp i tre huvuddelar. Söderort, Västerort och innerstaden. Den senare innefattar även förortsliknande områden som t.ex. Frescati.
Hammarby sjöstad har ju traditionellt räknats till Söderort, och därmed förort. Om än närförort. Men man justerade väl gränserna och inkorporerade området i Sofia församling och därmed i Södermalms stadsdelsområde. Då borde det väl formellt höra till innerstaden. Det var nog ett sätt för staden att höja områdets status, skulle jag tro.

Hur man sedan uppfattar områden till vardags är en annan sak. T.ex. upplevs nog bostadsområdet Tanto (mellan Södersjukhuset och järnvägen) som förort, även om det ligger i innerstaden rent geografiskt. Även Nora djurgårdsstaden kan nog uppfattas som förortslik.

(Ser att det hunnit skrivas ett par inlägg innan jag fick iväg det här.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav ADDE » ons 08 nov, 2017 13:30

Innerstaden I mina ögon och I dagens bemärkelse räknar jag med hela kundsholmen & Lilla Essingen, Hela Norrmalm och Vasastaden, fram till Norra stationsgatan, Hela Östermalm & Hela ladugårdsgärdet, inklusive Ekhagen, Husarviken (Det som är norr om gasverket), Ropsten och Norra Djurågrdsstaden, Hela Djurgården och Hela Södermalm. Hammarby sjöstad har ajg svart att se som en del som Södermalm, jag tycker också det hör till söderort. Hammarby sjöstad har ju ingen landsfast förbindelse med resten av innerstaden utan man måste åka via förorten gullmarsplan eller Nackas Henriksdal för att komma till Innerstaden!

EDIT: finns ju lilla skansbron som förbinder skanstull med Fredriksdal, men hör den till inenrstan eller förortens gullmarsplan?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Nästa

Återgå till Bussar