Bussen missade vintertiden - för andra året i rad

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussen missade vintertiden - för andra året i rad

Inläggav Inge » mån 06 nov, 2017 12:58

I vår planering skulle de som börjar före klockan 3 köra på sommartid hela passet ut,

Det här var ju lite intressant också. För att få det att funka måste man peta in en extra avgång 5.31 (sommartid) i tjänstetidtabellen. Annars blir det ju ingen avgång 4.31 (riktig tid.)

Man kan misstänka att det är denna inpetade avgång i tjänstetidtabellen som sedan förirrat sig till reseplanerare och infotavla.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:42

Vem citerar du nu?
daniel_s

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 0:49

daniel_s skrev:Vem citerar du nu?

Anna Engelbert, pressansvarig på Keolis, genom DN.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:57

Ok, då förstår jag (alltså varifrån citatet kommer, men däremot förstår jag inte den konstiga förklaringen, men det kanske jag skulle göra om jag kunde läsa hela texten, vilket jag alltså inte kan).
daniel_s

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 1:02

daniel_s skrev:Ok, då förstår jag (alltså varifrån citatet kommer, men däremot förstår jag inte den konstiga förklaringen, men det kanske jag skulle göra om jag kunde läsa hela texten, vilket jag alltså inte kan).

Nja, hon verkar inte få ihop det själv. Så det hjälper inte att läsa hela texten. Men just det citatet tyckte jag var intressant som en ledning till vad som skulle kunnat gått fel.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » tis 07 nov, 2017 11:16

daniel_s skrev:Ok, då förstår jag (alltså varifrån citatet kommer, men däremot förstår jag inte den konstiga förklaringen, men det kanske jag skulle göra om jag kunde läsa hela texten, vilket jag alltså inte kan).

Om du läser den lite utförligare beskrivningen av samma antagande som jag gjorde tidigare i tråden, kanske du förstår.
viewtopic.php?f=12&t=40196#p362099
Harald

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 11:38

Kanske skall förtydliga med att jag inte som Harald tror att det är resplaneraren som missat vintertiden. Jag tror snarare att man avsiktligt lagt in tiderna som sommartid (trots att man varit medveten om vintrrtiden) utifrån vetskapen att föraren varit beordrad att köra som sommartid hela sitt pass.

Sedan har man lagt in dem på fel sätt, alternativt inte förstått eller struntat i att reseplanerare och informationssystem hämtat sina tider ur samma databas.

Själva reseplaneraren tror jag alltså är oskyldig.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » tis 07 nov, 2017 11:47

Tja, det beror ju på vad man menar med "Reseplaneraren". Jag avsåg gränssnittet mot allmänheten, och där visades en avgång som inte fanns, vad nu än den bakomliggande orsaken var.
Harald

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 11:54

Okej, och det var ju även informationstavlor som visade fel.

Det i sig visar ju att felet med all sannolikhet ligger i databasen eller i överföringen från databasen.

Då är min teori att felet snarast, av dessa alternativ, låg i själva databasen, utifrån ovan angivna resonemang.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » tis 07 nov, 2017 13:54

Inge skrev:Okej, och det var ju även informationstavlor som visade fel.

Det i sig visar ju att felet med all sannolikhet ligger i databasen eller i överföringen från databasen.

Då är min teori att felet snarast, av dessa alternativ, låg i själva databasen, utifrån ovan angivna resonemang.

Ja, det är ju inte otroligt. Det visar väl att man inte ska använda lokal tid i databaser. Där bör man använda UTC och sedan lägga omvandling till lokal tid i de program som sköter visning och utskrift.
Harald

Inläggav Inge » tis 07 nov, 2017 16:04

Harald skrev:
Inge skrev:Okej, och det var ju även informationstavlor som visade fel.

Ja, det är ju inte otroligt. Det visar väl att man inte ska använda lokal tid i databaser. Där bör man använda UTC och sedan lägga omvandling till lokal tid i de program som sköter visning och utskrift.

Nja, det beror väl på hur felet uppstått. Det kan faktiskt mycket väl vara så att man har databasen i UTC. Men det hjälper ju inte ifall någon avsiktligt matar in fel tider för att få det att stämma i sin applikation. Dvs till ett körschema för en förare som beordrats att köra enligt sommartid hela natten.

Nu vet vi inte om det var så felet uppstod. Men utifrån den information som finns i målet håller jag det för sannolikast.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars Ödlund » ons 08 nov, 2017 18:37

Felet är nog att man av någon anledning skapat ett problem som egentligen inte behöver dyka upp.

Visserligen i vällovligt syfte för att underlätta för chaufförerna men jag är övertygad om att stora flertalet kan läsa och förstå skriftliga instruktioner om sommar/vintertid och dem som eventuellt behöver en muntlig föredragning kan nog få detta, det är ju inte hundratals chaufförer som berörs.
Lars Ödlund

Föregående

Återgå till Bussar