Bussen missade vintertiden - för andra året i rad

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Bussen missade vintertiden - för andra året i rad

Inläggav Odd » fre 03 nov, 2017 10:11

TKO skrev:...DN är dock jävla tekniskt duktiga på att utestänga* de som ej betalat för att få att läsa de visdomsord som produceras på Gjörwellsgatan.

TKO skrev:(nä jag betalar inte för DN - jag sa upp min prenumeration för drygt 30 år sedan, jag har aldrig ångrat det!)

I mina ögon ser det ut som att du i alla fall är bitter över att du inte har ångrat det, annars skulle du ju inte ta upp frågan. :-D

Jag är digital prenumerant på flera tidskrifter och det är det värt. Och jag ångrar det inte! Varje tidskrift kostar varje månad bara lite drygt vad ett snabbmatmål brukar kosta idag.

daniel_s skrev:... Jag kan ju inte få DN hur mycket jag än försöker. Jag är permanent utestängd pga något tekniskt fel sedan jag en gång ansökte om studentrabatt på prenumerationen [och fick det beviljat], det är faktiskt sant! Så DN kanske inte är så jävla tekniskt duktiga de heller :mrgreen: )

Det är nog inte DN du har drabbats av, utan Klarna. Däremot finns det andra anledningar till att inte prenumerera på DN via Klarna, exempelvis att Klarna är idioter, registrerar dig som "kund" mot din vilja och tar kreditupplysning på dig som straff för att du har mage att begära ett PUL §26 registerutdrag (vilket dom fick smäll på fingrarna för av kreditupplysningsföretaget efter att jag kontaktat dom och informerat om Klarnas tilltag).
Så, jag kontaktade DNs prenumerationsavdelning direkt och gick helt enkelt förbi Klarnas system och skickar i stället räkning direkt till mig.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Harald » fre 03 nov, 2017 11:53

För att återvända till bussen som inte kom, så är det något mystiskt med den här saken. Enligt linjetabellen går det bussar natt mot söndag från Fisksätra till Slussen 1.57, 2.30, 3.00, 3.30, 4.00 och 4.30. Alltså ingen avgång kl. 5.30, men ändå visades en sådan i reseplaneraren. Det är alltså inte bussen eller Keolis som har missat vintertiden, utan något fel i reseplaneraren. Efter 2.59 sommartid kommer 2.00 vintertid. Så om man kör de ordinarie omloppen får vi tidtabellen 1.57, 2.30, (omställning) 2.00, 2.30, 3.00 och 3.30. Nu fattas det alltså två avgångar som står i tidtabellen. Jag antar att man kör ett par extra avgångar för att uppfylla tidtabellen. Kan det vara så att resplaneraren inte har fått med omställningen, utan visar dem med sommartid, d.v.s. 5.00 och 5.30.

Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?
Harald

Inläggav NerdBoy » fre 03 nov, 2017 12:49

Harald skrev:Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?

Nej, men som frilansfotograf har hon nog oregelbundna arbetstider och är van att använda reseplaneraren. Om hon hade åkt samma tid varje söndag så hade hon nog inte upptäckt felet.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Harald » fre 03 nov, 2017 13:44

NerdBoy skrev:
Harald skrev:Det står att bussen inte kom förra året heller. Alltså var det inte första gången hon åkte till stan vid den tiden. Åker hon bara en gång om året och precis den natten klockan ställs om?

Nej, men som frilansfotograf har hon nog oregelbundna arbetstider och är van att använda reseplaneraren. Om hon hade åkt samma tid varje söndag så hade hon nog inte upptäckt felet.

Men det är väl ändå lite märkligt om hon två år i rad åker precis på den dagen klockan ställs om men ingen annan söndag vid samma tid.
Harald

Inläggav NerdBoy » fre 03 nov, 2017 13:53

Harald skrev:
NerdBoy skrev:

Men det är väl ändå lite märkligt om hon två år i rad åker precis på den dagen klockan ställs om men ingen annan söndag vid samma tid.

Visst är det oflyt, men hon kanske bevakar någon årligt återkommande händelse? Eller så tvingas hon ofta åka hemifrån en halvtimme för tidigt, men en söndag varje höst har reseplaneraren en avgång som passar perfekt? :P
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Harald » fre 03 nov, 2017 14:50

NerdBoy skrev:en söndag varje höst har reseplaneraren en avgång som passar perfekt

Ja, reseplaneraren men inte verkligheten :? . Ett bra exempel på varför man ska använda tidtabell och inte reseplanerare. Hade hon tittat i en tidtabell, så hade hon inte blivit lurad att det skulle gå en buss 5.30. Det finns ju åtskilliga exempel på dumma eller felaktiga resultat från reseplanerare.
Harald

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:42

Vem citerar du nu?
daniel_s

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 0:57

Ok, då förstår jag (alltså varifrån citatet kommer, men däremot förstår jag inte den konstiga förklaringen, men det kanske jag skulle göra om jag kunde läsa hela texten, vilket jag alltså inte kan).
daniel_s

Inläggav Harald » tis 07 nov, 2017 11:16

daniel_s skrev:Ok, då förstår jag (alltså varifrån citatet kommer, men däremot förstår jag inte den konstiga förklaringen, men det kanske jag skulle göra om jag kunde läsa hela texten, vilket jag alltså inte kan).

Om du läser den lite utförligare beskrivningen av samma antagande som jag gjorde tidigare i tråden, kanske du förstår.
viewtopic.php?f=12&t=40196#p362099
Harald

Inläggav Harald » tis 07 nov, 2017 11:47

Tja, det beror ju på vad man menar med "Reseplaneraren". Jag avsåg gränssnittet mot allmänheten, och där visades en avgång som inte fanns, vad nu än den bakomliggande orsaken var.
Harald

Inläggav Harald » tis 07 nov, 2017 13:54

Inge skrev:Okej, och det var ju även informationstavlor som visade fel.

Det i sig visar ju att felet med all sannolikhet ligger i databasen eller i överföringen från databasen.

Då är min teori att felet snarast, av dessa alternativ, låg i själva databasen, utifrån ovan angivna resonemang.

Ja, det är ju inte otroligt. Det visar väl att man inte ska använda lokal tid i databaser. Där bör man använda UTC och sedan lägga omvandling till lokal tid i de program som sköter visning och utskrift.
Harald

Inläggav Lars Ödlund » ons 08 nov, 2017 18:37

Felet är nog att man av någon anledning skapat ett problem som egentligen inte behöver dyka upp.

Visserligen i vällovligt syfte för att underlätta för chaufförerna men jag är övertygad om att stora flertalet kan läsa och förstå skriftliga instruktioner om sommar/vintertid och dem som eventuellt behöver en muntlig föredragning kan nog få detta, det är ju inte hundratals chaufförer som berörs.
Lars Ödlund

Föregående

Återgå till Bussar