Återbesök vid Telefonplan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Återbesök vid Telefonplan

Inläggav Enceladus » tor 12 okt, 2017 9:58

Lars Ödlund skrev:794 går inte natt mot M-F.

144 har förvisso samma väg t.om Juliaborg men inte längre, 172 viker av vid Flempan vilket innebär att resten av sträckan (713:s väg) saknar trafik vid den tiden.

Men efter Tumba ser jag så här inga direkta trafikuppgifter

Det finns alltså inga trafikuppgifter på sträckan Centralen–Huddinge vid denna tidpunkt. Således läggs stora resurser på en sträcka som inte ens har någon trafik mellan 0 och 2 på helgnätter. Det är en uppenbar felprioritering när linje 791 samtidigt är den tyngsta radiella nattbussen och många tidigare avgångar är hårt belastade. Avgången skulle göra mycket större nytta klockan 2:09, men varför skulle Keolis bry sig om Trafikförvaltningen inte gör det? Det är samma historia med 144:an vid pendelavstängningar - ingen bryr sig.
Enceladus

Inläggav Inge » tor 12 okt, 2017 10:03

Enceladus skrev:
Lars Ödlund skrev:794 går inte natt mot M-F.

144 har förvisso samma väg t.om Juliaborg men inte längre, 172 viker av vid Flempan vilket innebär att resten av sträckan (713:s väg) saknar trafik vid den tiden.

Men efter Tumba ser jag så här inga direkta trafikuppgifter

Det finns alltså inga trafikuppgifter på sträckan Centralen–Huddinge vid denna tidpunkt. Således läggs stora resurser på en sträcka som inte ens har någon trafik mellan 0 och 2 på helgnätter. Det är en uppenbar felprioritering när linje 791 samtidigt är den tyngsta radiella nattbussen och många tidigare avgångar är hårt belastade. Avgången skulle göra mycket större nytta klockan 2:09, men varför skulle Keolis bry sig om Trafikförvaltningen inte gör det? Det är samma historia med 144:an vid pendelavstängningar - ingen bryr sig.

Men det som egentligen är fel är pendeltåget. Det skulle bättre behövas på kvällen än på morgonen. Bussen går ju rätt och avslutar sin trafik i periferin.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 12 okt, 2017 10:44

Diskussionen i den här tråden har den senaste tiden mest handlat om bussarna 144, 172, 704, 713, 791 och 794 - dessutom har pendeltågsavgången 4:46 (från City) varit uppe.

Eftersom jag inte har full koll på busslinjenätet i sydväst kollade jag hur dessa linjer trafikeras, och finner då att ingen av dessa berör Telefonplan...

Jag föreslår därför att den eller de som vill diskutera natttrafiken i Brännkyrka/Huddinge gör det i en annan tråd!

(Det är möjligt att jag har ett allt för starkt utvecklat ordningssinne - men hellre det än tvärt om)

modererar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » tor 12 okt, 2017 15:37

Okej, åter till Telefonplan. Det finns långt gångna planer på att täcka över tunnelbanan och bebygga bussterminalen med skyskrapor. Ett vettigt projekt då många vill bo i området. Det ser dock inte ut som att bussterminalen dimensioneras för framtidens behov. Under några år har Telefonplan haft följande utbud:

*Linje 141 i 10-minuterstrafik (6 bussar/h) - idag reducerat till 12-minuterstrafik (5 bussar/h)
*Linje 142 i 7,5-minuterstrafik (8 bussar/h) - numera ledbussar (8 bussar/h)
*Linje 145 i 15-minuterstrafik (4 bussar/h) - inte längre kvar (0 bussar/h)
*Linje 161 i 15-minuterstrafik (4 bussar/h) - ingen förändring (4 bussar/h)

Nästa år övervägs linje 142 att få 6-minuterstrafik (10 bussar/h), vilket skulle resultera i 19 bussar/h. Det är emellertid inte länge 6-minuterstrafiken kommer att räcka, och linje 141 är också ganska belastad. Det är inte heller en lågoddsare att linjen mellan Telefonplan och Årstaberg återuppstår när dessa områden expanderar och blir målpunkter i sig. Kommer alla dessa bussar att få plats? Sedan behövs givetvis en reserv för ersättningsbussarna!
Enceladus

Inläggav TKO » tor 12 okt, 2017 17:31

Enceladus skrev:Okej, åter till Telefonplan. Det finns långt gångna planer på att täcka över tunnelbanan och bebygga bussterminalen med skyskrapor. Ett vettigt projekt då många vill bo i området. Det ser dock inte ut som att bussterminalen dimensioneras för framtidens behov. Under några år har Telefonplan haft följande utbud:

*Linje 141 i 10-minuterstrafik (6 bussar/h) - idag reducerat till 12-minuterstrafik (5 bussar/h)
*Linje 142 i 7,5-minuterstrafik (8 bussar/h) - numera ledbussar (8 bussar/h)
*Linje 145 i 15-minuterstrafik (4 bussar/h) - inte längre kvar (0 bussar/h)
*Linje 161 i 15-minuterstrafik (4 bussar/h) - ingen förändring (4 bussar/h)

Nästa år övervägs linje 142 att få 6-minuterstrafik (10 bussar/h), vilket skulle resultera i 19 bussar/h. Det är emellertid inte länge 6-minuterstrafiken kommer att räcka, och linje 141 är också ganska belastad. Det är inte heller en lågoddsare att linjen mellan Telefonplan och Årstaberg återuppstår när dessa områden expanderar och blir målpunkter i sig. Kommer alla dessa bussar att få plats? Sedan behövs givetvis en reserv för ersättningsbussarna!

Med de siffror som presenteras ovan verkar det oundvikligt att göra något åt bussterminalen vid Telefonplan - mer än att rätta till skyltningen. Jag hoppas dock att man inte rör själva stationsbyggnaden, som är en verklig pärla i den sena folkhemsarkitekturen.

En direktbuss mellan Årstaberg och Telefonplan, gärna via Kontrollvägen, gör jag tummen upp för!
(jag handlar ju inte på ICA Maxi...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 15 nov, 2017 0:50

Jag ska försöka avrunda de påbörjade diskussionerna. Följande relevanta trafikförändringar sker i T18:

*Linje 142 får 6-minuterstrafik i morgonrusningen
*Linje 144 får en ny helgtur 1:40
*Linje 172 får ännu ingen nattrafik
*Nästan alla turer blir genomgående på linje 704
*Linje 713 lämnas i stort sett oförändrad
*Linje 716 får två nya helgturer 1:54 och 2:24
*Linje 791 delas upp i två linjer 791 och 796 (men dessa måste givetvis räknas som samma linje vid nattbussjämförelser)
*Sista vardagsturen på linje 791 senareläggs och kortas av till Rönninge
*Linje 794 lämnas oförändrad

För övrigt får Telefonplan fler tunnelbaneavgångar på söndagar - på Axelsbergs bekostnad.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 15 nov, 2017 11:02

Tack för info - men när ska Telefonplan få korrekt hänvisningsskyltning till busshållplatserna?!?!?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » ons 15 nov, 2017 11:13

Nu har jag fått ett svar från SL angående den felaktiga skyltningen vid Telefonplan, jag återger det in extensio:

"I grunden är det Trafikförvaltningen som ytterst ansvarar för att skyltningen på hållplatser och i stationer är tydlig och lättolkad, och det är också de som beslutar om åtgärder, förändringar och anpassningar som kan behöva genomföras. En stor del av utvärderingspr ocessen av hur skyltningen fungerar i praktiken drar nytta av kundsynpunkter och kommentarer, som ger en klarare bild av hur informationen upplevs på plats och därför uppskattar vi när resenärer hör av sig om detta.

Det jag kan upplysa om i dagsläget är att Trafikförvaltningen har beslutat att införa ett helt nytt skyltsystem som ska ersätta gamla skyltar, som består av flera generationers olika skyltdesign. Det nya skyltsystemet är för närvarande infört på stationerna T-Centralen och Odenplan, men har även testats på tunnelbanestationerna Liljeholmen, Solna strand, Hallunda och Norsborg. Skyltsystemet har tagits fram för att det idag finns stora brister i skyltningen i SL-trafiken.
Det är Trafikförvaltningens kommunikationssektion som är sponsor för det nya skyltsystemet samt att ta fram en ny skyltmanual som sedan används för att genomföra det nya skyltsystemet i all SL-trafik. Den nya skyltningen kommer att införas under flera års tid framöver.

Jag hoppas att detta ger lite klarhet i hur vi ser på situationen, men återkom gärna om du har fler frågor."

Det är möjligt att jag är överdrivet skeptisk - men min tolkning är att det kan dröja flera år innan uppenbart felaktig skyltning rättas till...
Samt att "Trafikförvaltningen" som är "ytterst ansvarig" inte har någon som helst kontrollfunktion för att skyltningen är korrekt.

suckar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav daniel_s » ons 15 nov, 2017 22:32

Det som vi kan känna oss helt säkra på är, att innan man har genomfört det nya skyltprogrammet ens på tunnelbanans 100 stationer, så kommer man att införa ett ännu nyare och annorlunda. Det slår aldrig fel, bara under de 25 år det tog att bygga färdigt tunnelbanan så bytte man flera gånger, och sedan dess har man bytt ännu oftare, och inget av dessa system har överlevt tillräckligt länge för att införas överallt.
daniel_s

Inläggav TKO » tor 16 nov, 2017 10:26

Daniels betraktelse är förmodligen helt riktig...

Men uppenbara brister går ju att omgående rätta till, bara viljan finns:

20171017_094403.jpg
20171017_094403.jpg (150.93 KiB) Visad 53 gånger

Följer förmodligen ingen "designmanual" men fyller sin funktion!
(Exemplet är från Alvik)

Det saknas helt förmodligen någon som ansvarar för helheten på varje tunnelbanestation - en stationsföreståndare helt enkelt.
Dessutom borde Trafikförvaltningen inrätta en tjänst som stationsinspektör - för att inte gräva för djupt i landstingets kassakista kanske det räcker med 33% arbetstid till att börja med...

tycker
Thomas K Ohlsson
TKO

Föregående

Återgå till Bussar