Landskrona slänger ut trådbussarna?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav Per Lind » tis 05 sep, 2017 17:55

Enligt U/lo Maasing skall Landskrona ställa om helt till eldrivet, men trådbussarna vill man skrota.
http://www.bussmagasinet.se/2017/09/landskrona-kan-bli-elektriskt/
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2254
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 18:06

Finns det någon "trådfaktor" för trådbussar? Annars borde batteribussar vara bättre på nästan alla sätt.
Enceladus
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav Per Lind » tis 05 sep, 2017 18:36

Lite trådfaktor finns nog men framförallt är det batterierna vs tråd.
Batterier väger väldigt mycket och tar därmed bort lastkapacitet i form av färre passagerare. Har man tråd kan man köra under tråden och ladda batterierna för att därefter fortsätta på sträckor utan tråd.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2254
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav daniel_s » tis 05 sep, 2017 19:58

Det där var väl lite förvirrat, det var rätt fram till ordet "passagerare", men sedan ändrade du dig tydligen och argumenterade emot dig själv.
daniel_s
 
Inlägg: 11101
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav C12C3C3C12 » tis 05 sep, 2017 22:18

Misstänker att rubriken är felsatt, på samma sida finns en länk till trådlösa trådbussar vilket visar sig vara duobussar som numera är vanliga på kontinenten, dom brukar dock ha en dieselmotor som driver en generator, även Riga har duobussar av den varianten, det nya skall dock vara det Per Lind syftar på alltså batterier. I och för sig gamla nyheter tanken är att dom gör en runda under tråd sedan gör en vända på en annan linje utan tråd.

Alltid denna Ulo Maasing som jobbade som spärrvakt på bana 2 på 70-talet.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1459
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav twr » tis 23 jan, 2018 12:47

Så hur ligger det till egentligen i Landskrona?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5707
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav Hechtwagen » tis 23 jan, 2018 16:09

Den traditionella trådbussen kombinerar på ett finurligt sätt bussens nackdelar med spårvagnens nackdelar!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1756
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav 2763 » tis 23 jan, 2018 19:10

även öm jag kanske inte tycker att det är riktigt så illa så här du onekligen en poäng eller fem...
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9686
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav Odd » tis 23 jan, 2018 19:57

Hechtwagen skrev:Den traditionella trådbussen kombinerar på ett finurligt sätt bussens nackdelar med spårvagnens nackdelar!

Dessa nackdelar är bara nackdelar om de är till nackdel, annars är de till fördel eller i värsta fall neutrala...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3953
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Landskrona slänger ut trådbussarna?

Inläggav Stefan Widén » tor 25 jan, 2018 23:08

För mig är det tydligt att så länge batteriutvecklingen är som den är så är det svårt att motivera. Men om utvecklingen stagnerar eller kostnaden för råvaror skjuter i höjden lär de nog vara glada åt sin trådar. Sen att man givetvis borde satsa på en utbyggnad för att täcka upp fler linjer samt bygga trådar till garaget är saker som påverkar. Kan tänka mig att förarna tycker att de uppnår trådbussens fördelar genom batteribussen och slipper tänka på trådarna som bonus.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2089
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster