Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 11:43

De problem som nämnts (trängsel, stök, långa restider) är mer eller mindre oundvikliga för nattbussar. Däremot är det oförsvarbart att inte anpassa avgångstiderna efter pendeltågstrafiken. På vardagsnätter har linje 791 sex avgångar från Centralen: 0:39, 1:09, 1:39, 2:42, 3:42 och 4:42. Sista pendeln går 0:23 (0:20 nästa år) och första går 4:46 (4:50 nästa år). Varför slösa bort en avgång på parallellkörning när det är trängsel på de fem första? Linje 591, vilken också har väldigt lång restid, har åtminstone ett genomtänkt upplägg. Det finns åtta avgångar från Centralen: 00:49, 01:19, 01:49, 02:19, 02:49, 03:19, 03:49 och 04:19. Sista pendeln går 0:28 (0:16 nästa år) och första går 4:58 (4:46 nästa år).

Med tanke på linje 791:s resandesiffror borde man nästan kunna motivera 15-minuterstrafik på vardagsnätter om man vill ha samma standard som på andra bussar. Men det är ingen på Trafikförvaltningen som bryr sig om nattrafiken. Därför är det upp till politikerna i Trafiknämnden att se till att något händer. Och därför var det oseriöst av Alliansen att rösta ned motionen om nattrafik på pendeln - i praktiken var det nattrafikanternas enda hopp om förändring.

Tillägg: Första avgången på linje 591 kommer förmodligen också att bli överbelastad om man inte anpassar tidtabellen efter den försämrade nattrafiken.
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 16:52

Enceladus skrev:De problem som nämnts (trängsel, stök, långa restider) är mer eller mindre oundvikliga för nattbussar. Däremot är det oförsvarbart att inte anpassa avgångstiderna efter pendeltågstrafiken. På vardagsnätter har linje 791 sex avgångar från Centralen: 0:39, 1:09, 1:39, 2:42, 3:42 och 4:42. Sista pendeln går 0:23 (0:20 nästa år) och första går 4:46 (4:50 nästa år). Varför slösa bort en avgång på parallellkörning när det är trängsel på de fem första? Linje 591, vilken också har väldigt lång restid, har åtminstone ett genomtänkt upplägg. Det finns åtta avgångar från Centralen: 00:49, 01:19, 01:49, 02:19, 02:49, 03:19, 03:49 och 04:19. Sista pendeln går 0:28 (0:16 nästa år) och första går 4:58 (4:46 nästa år).

Med tanke på linje 791:s resandesiffror borde man nästan kunna motivera 15-minuterstrafik på vardagsnätter om man vill ha samma standard som på andra bussar. Men det är ingen på Trafikförvaltningen som bryr sig om nattrafiken. Därför är det upp till politikerna i Trafiknämnden att se till att något händer. Och därför var det oseriöst av Alliansen att rösta ned motionen om nattrafik på pendeln - i praktiken var det nattrafikanternas enda hopp om förändring.

Tillägg: Första avgången på linje 591 kommer förmodligen också att bli överbelastad om man inte anpassar tidtabellen efter den försämrade nattrafiken.


Jo, det finns problem med att Trafikverket har enkeslspårsdrift från 0.40 i Citybanan vilket nog innebär ökat tryck på nattbussarna. Men det är nog bäst att tipsa Trafikförvaltningen om det - sådant är man inte så bra på att räkna ut själva. 4.42 turen kan väl vara vettig att den går till Älvsjö - då det annars blir bussbyte vid Gullmarsplan för resande till Årsta- möjligen ända till Huddinge, för anslutning till pendeln mot stan från Huddinge. Antar att det är en av orsakerna. Men varför den går längre än så, känns ju ganska konstigt. Men är nog ingen som har haft koll på riktigt...

Vill dock påpeka att socialdemokraterna i Trafiknämnden när det gäller nämnda motion biföll Trafikförvaltningens förslag. S tyckte alltså inte själva i Trafikförvaltningen att motionärerna från S hade något bra förslag, utan gick på det gemensamma förslaget om att utreda saken vidare i samband med pendeltågsutredningen och hantera det i enlighet med ordinarie trafikförändringsprocess (som ju är gjord så att politikerna inte ska ha något inflytande...).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2177
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 17:44

Lars_L skrev:Jo, det finns problem med att Trafikverket har enkeslspårsdrift från 0.40 i Citybanan vilket nog innebär ökat tryck på nattbussarna. Men det är nog bäst att tipsa Trafikförvaltningen om det - sådant är man inte så bra på att räkna ut själva. 4.42 turen kan väl vara vettig att den går till Älvsjö - då det annars blir bussbyte vid Gullmarsplan för resande till Årsta. Antar att det är en av orsakerna. Men varför den går längre än så, känns ju ganska konstigt. Men är nog ingen som har haft koll på riktigt...

Vill dock påpeka att socialdemokraterna i Trafiknämnden när det gäller nämnda motion biföll Trafikförvaltningens förslag. S tyckte alltså inte själva i Trafikförvaltningen att motionärerna från S hade något bra förslag, utan gick på det gemensamma förslaget om att utreda saken vidare i samband med pendeltågsutredningen och hantera det i enlighet med ordinarie trafikförändringsprocess (som ju är gjord så att politikerna inte ska ha något inflytande...).


Jag vet inte om just den avgången behövs där. Linje 144 och 791 trafikerar samma sträcka mellan Gullmarsplan och Juliaborg. På vardagsmorgnar går 144 rätt så ofta från Gullmarsplan: 4:14, 4:44, 4:58, 5:18, 5:28 osv. Det går också ganska många bussar mellan Centralen och Gullmarsplan, så det borde inte vara något problem att hitta en anslutning, speciellt då de flesta ändå är vana att ta 144 från Gullmarsplan. Däremot har det uppstått en stor lucka på helgnätter sedan pendeltågstrafiken förlängdes med en timme. Här skulle det behövas minst en till avgång - lyckligtvis finns denna utbudsökning med i remissen inför trafikförändringar 2018. Men man undrar varför det tog sådan tid att inse detta. Jag påpekade denna brist för mer än 5 år sedan...

Vi kan ta tågdiskussionen i en annan tråd. Det finns tillräckligt mycket att säga om nattbusstrafiken!
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Lars_L » mån 11 sep, 2017 21:15

Enceladus skrev:
Jag vet inte om just den avgången behövs där. Linje 144 och 791 trafikerar samma sträcka mellan Gullmarsplan och Juliaborg. På vardagsmorgnar går 144 rätt så ofta från Gullmarsplan: 4:14, 4:44, 4:58, 5:18, 5:28 osv. Det går också ganska många bussar mellan Centralen och Gullmarsplan, så det borde inte vara något problem att hitta en anslutning, speciellt då de flesta ändå är vana att ta 144 från Gullmarsplan. Däremot har det uppstått en stor lucka på helgnätter sedan pendeltågstrafiken förlängdes med en timme. Här skulle det behövas minst en till avgång - lyckligtvis finns denna utbudsökning med i remissen inför trafikförändringar 2018. Men man undrar varför det tog sådan tid att inse detta. Jag påpekade denna brist för mer än 5 år sedan...


Tänker på de som arbetar i industriområdet och börjar tidigt (utan att veta hur det ser ut). Finns ingen bra passning till 144 från nattbussarna - fast det borde ju gå att lösa istället - det vill säga att man la in passningskrav mellan 194 och 144. 744 börjar ju inte gå förrän en halvtimme senare - fast det kanske räcker med 172 där som börjar gå tidigt?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2177
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav kildor » mån 11 sep, 2017 22:01

Enceladus skrev:De problem som nämnts (trängsel, stök, långa restider) är mer eller mindre oundvikliga för nattbussar. Däremot är det oförsvarbart att inte anpassa avgångstiderna efter pendeltågstrafiken. På vardagsnätter har linje 791 sex avgångar från Centralen: 0:39, 1:09, 1:39, 2:42, 3:42 och 4:42. Sista pendeln går 0:23 (0:20 nästa år) och första går 4:46 (4:50 nästa år). Varför slösa bort en avgång på parallellkörning när det är trängsel på de fem första?

Jag spekulerar, men i många år gick ju första pendeln söderut betydligt senare (ca 05:15) än vad den gör idag. Mycket pga att det varit många banarbeten på sträckan. Men för ett par år sedan tidigarelades första avgången söderut en halvtimme och likställdes med trafiken norrut. Det möjligt att man inte hängt med och anpassat nattbussen utifrån det.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5054
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 22:37

kildor skrev:
Enceladus skrev:De problem som nämnts (trängsel, stök, långa restider) är mer eller mindre oundvikliga för nattbussar. Däremot är det oförsvarbart att inte anpassa avgångstiderna efter pendeltågstrafiken. På vardagsnätter har linje 791 sex avgångar från Centralen: 0:39, 1:09, 1:39, 2:42, 3:42 och 4:42. Sista pendeln går 0:23 (0:20 nästa år) och första går 4:46 (4:50 nästa år). Varför slösa bort en avgång på parallellkörning när det är trängsel på de fem första?

Jag spekulerar, men i många år gick ju första pendeln söderut betydligt senare (ca 05:15) än vad den gör idag. Mycket pga att det varit många banarbeten på sträckan. Men för ett par år sedan tidigarelades första avgången söderut en halvtimme och likställdes med trafiken norrut. Det möjligt att man inte hängt med och anpassat nattbussen utifrån det.


Jag misstänker samma sak. Men det vore ju inget annat än inkompetens.

Inge skrev:Det kan också vara så att nattbussen körs från sitt garage långt utanför stan och att man gärna vill få hem den igen.


Då kör man på E4:an och inte genom varenda förort i södra Stockholm.
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » mån 11 sep, 2017 23:21

Lars_L skrev:Tänker på de som arbetar i industriområdet och börjar tidigt (utan att veta hur det ser ut). Finns ingen bra passning till 144 från nattbussarna - fast det borde ju gå att lösa istället - det vill säga att man la in passningskrav mellan 194 och 144. 744 börjar ju inte gå förrän en halvtimme senare - fast det kanske räcker med 172 där som börjar gå tidigt?


Ja, man skulle väl inte förlora något på att tidigarelägga sista avgången på 194 med några minuter. Det finns ju ett förslag om att göra 172 till en heldygnslinje. Om man passar till andra nattbussar borde det räcka. När 791 försvinner kan man passa till pendeltåget.
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » tis 12 sep, 2017 15:35

Ett generellt problem med nattbusstrafiken i Stockholm - bortsett från det som redan nämnts - är att den skiljer sig för mycket från dagtrafiken, ofta i onödan. Detta innebär krångel, speciellt för sällanresenärer. Istället för att uppfinna hjulet på nytt kan man försöka använda det linjenät man redan har som resenärerna är vana vid (jämför Londons nattbussar). Ett bra exempel är linje 94 - den går precis som linje 4. Ett dåligt exempel är linje 91 - istället för att köra som linje 1 mellan Kungsbroplan och Jungfrugatan tar den en annan väg för att passera Centralen (nu går den dock som linje 1 med anledning av vägarbeten). Det är inte långt att gå mellan Cityterminalen och Centralen. Krångla inte i onödan! Om vägen via Centralen anses vara mycket bättre, låt i så fall även linje 1 gå där.

Linje 160 är ett annat bra exempel - den går precis likadant hela dygnet. Även på vardagsnätter då tunnelbanan inte går. Detta kan leda till något längre väntetider vid Gullmarsplan, men det enkla upplägget ger samtidigt en känsla av trygghet och förutsägbarhet. Som en bonus byter linjen inte nummer på natten. Det är så hela nattrafiken borde se ut! Sedan får man anpassa utbudet efter efterfrågan. Vissa linjer behöver inte gå på helgnätter - ännu färre behöver gå på vardagsnätter. Men när linjerna väl går borde de gå på ett förutsägbart sätt. Nattbussar som ersätter spårtrafik borde ha samma linjenummer - precis som ersättningsbussar! Ibland är det dock inte realistiskt att ha samma sträckning. När Bålstagrenen stängs av ersätts tågtrafiken med flera bussar för att få en acceptabel restid. Inför samma upplägg för nattrafiken! Resandet är ju knappast mindre på helgnätter än helgmorgnar.

Nu till verkligheten. Trafikförvaltningen tidigarelägger första pendeltågsavgången mot Södertälje och orkar inte ens se över motsvarande nattbusstrafik (linje 791). Trafikförvaltningen senarelägger första avgången på linje 791 och orkar inte ens täppa till luckorna som uppstår (linje 144). Men det handlar egentligen inte om inkompetens - vid varje planerat banarbete lyckas man hitta ett vettigt upplägg för ersättningsbussar - det handlar om ett totalt ointresse för nattrafik. Det är i denna verklighet vi ska försöka förbättra nattrafiken längs pendeltågsnätet. Hur är detta möjligt om Trafikförvaltningen inte ser någon nytta med nattrafik och vi har politiker som inte vågar ta beslut? Det enda ljuset i tunneln är att linje 172 föreslås bli nästa 160. Har någon på Trafikförvaltningen måhända åkt till London i somras? Vågar man hoppas på fler sådana linjer i framtiden (t.ex. 36)?
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Lars_L » tis 12 sep, 2017 22:01

Enceladus skrev:Ett generellt problem med nattbusstrafiken i Stockholm - bortsett från det som redan nämnts - är att den skiljer sig för mycket från dagtrafiken, ofta i onödan. Detta innebär krångel, speciellt för sällanresenärer. Istället för att uppfinna hjulet på nytt kan man försöka använda det linjenät man redan har som resenärerna är vana vid (jämför Londons nattbussar). Ett bra exempel är linje 94 - den går precis som linje 4. Ett dåligt exempel är linje 91 - istället för att köra som linje 1 mellan Kungsbroplan och Jungfrugatan tar den en annan väg för att passera Centralen (nu går den dock som linje 1 med anledning av vägarbeten). Det är inte långt att gå mellan Cityterminalen och Centralen. Krångla inte i onödan! Om vägen via Centralen anses vara mycket bättre, låt i så fall även linje 1 gå där.

Linje 160 är ett annat bra exempel - den går precis likadant hela dygnet. Även på vardagsnätter då tunnelbanan inte går. Detta kan leda till något längre väntetider vid Gullmarsplan, men det enkla upplägget ger samtidigt en känsla av trygghet och förutsägbarhet. Som en bonus byter linjen inte nummer på natten. Det är så hela nattrafiken borde se ut! Sedan får man anpassa utbudet efter efterfrågan. Vissa linjer behöver inte gå på helgnätter - ännu färre behöver gå på vardagsnätter. Men när linjerna väl går borde de gå på ett förutsägbart sätt. Nattbussar som ersätter spårtrafik borde ha samma linjenummer - precis som ersättningsbussar! Ibland är det dock inte realistiskt att ha samma sträckning. När Bålstagrenen stängs av ersätts tågtrafiken med flera bussar för att få en acceptabel restid. Inför samma upplägg för nattrafiken! Resandet är ju knappast mindre på helgnätter än helgmorgnar.

Nu till verkligheten. Trafikförvaltningen tidigarelägger första pendeltågsavgången mot Södertälje och orkar inte ens se över motsvarande nattbusstrafik (linje 791). Trafikförvaltningen senarelägger första avgången på linje 791 och orkar inte ens täppa till luckorna som uppstår (linje 144). Men det handlar egentligen inte om inkompetens - vid varje planerat banarbete lyckas man hitta ett vettigt upplägg för ersättningsbussar - det handlar om ett totalt ointresse för nattrafik. Det är i denna verklighet vi ska försöka förbättra nattrafiken längs pendeltågsnätet. Hur är detta möjligt om Trafikförvaltningen inte ser någon nytta med nattrafik och vi har politiker som inte vågar ta beslut? Det enda ljuset i tunneln är att linje 172 föreslås bli nästa 160. Har någon på Trafikförvaltningen måhända åkt till London i somras? Vågar man hoppas på fler sådana linjer i framtiden (t.ex. 36)?


Du har väl delvis rätt i din analys. Men jag tror du har fel på vissa punkter.

Det är ju helt riktigt att utvecklingen under senare år har varit så att man försöker låta daglinjerna vara desamma som nattlinjerna. I själva verket är det den trend som har varit tydligast i stora delar av Europa under senare år. Framförallt påtagligt generellt har ju varit utbyggnaden av nattrafiken där de flesta storstäder börjar gå om Stockholm (från det att Stockholm en gång i tiden hade ett av de bästa nattrafiksystemen i Europa).

Problemet är dock inte att man skulle vara inkompetent på Trafikförvaltningen eller ens att man inte bryr sig nämnvärt om nattrafiken, utan att det inte finns någon som bryr sig alls om busstrafik där - såvida den inte har blivit lackerad i blå färg. Då kan man lägga på hur många miljoner som helst och ta in konsulter till höger och vänster för att utreda om det behövs någon bussfil mer eller mindre.....

Allt ansvar ligger alltså på entreprenörerna. Inte formellt men i realiteten. Dessa drivs ju dock som företag. För dem är nattrafik dyrare att köra än på dagtid, samtidigt som de inte får mer betalt av Trafikförvaltningen. Det vore alltså oansvarigt gentemot aktieägarna att föreslå mer nattrafik. Bättre då företagsekonomiskt att dra ner på trafiken. Särskilt som man ju heller aldrig har några kundundersökningar på nattbussar. Om folk är missnöjda, resulterar det inte i sämre kundnöjdhet. Eftersom inte Trafikförvaltningen bryr sig om röda bussar, blir det alltså inget som händer...

Sedan finns det nog också allmänt en gammal syn inom Trafikförvaltningen att satsa mer på arbetsresor (som man bara tror äger rum i högtrafik) än fritidsresor. I London har man ju snarare utgångspunkten att resandeunderlag ska styra trafikutbudet, oavsett tid på dygnet.

Det var alltså många år sedan någon tjänsteman på Trafikförvaltningen försökte fundera över hur röda bussar ska trafikera stan. Därför händer aldrig något med nattrafiken. Att 91 går via centralen var ju en tanke för att just passa med de andra nattbussarna. För att skapa en bättre bytespunkt. Inte fel tänkt - men det är ju ingen idé om bussarna går en gång i timmen. Då går man ju ändå ner till Centralstationen, än väntar på en buss.

Att man inte flyttar tider på nattbussar när pendeltågstidtabellen ändras är ju inget konstigt utifrån detta perspektiv. Trafikförvaltningen har byggt upp ett fragmenterat system där ingen del talar med varandra och inte heller mellan de olika trafikslagen. Ändrar man tidtabellen på pendeltågen är det ytterst sällan som bussbolagen ändrar sin tidtabell. Trots att det är skyldiga att göra det. Men eftersom Trafikförvaltningen av kostnadsskäl hellre vill att folk missar tåg/anslutningen, än att det krävs ett omlopp till (som entreprenören ändå får betala i regel), så händer inget. Tvärtom gör man så i avtalen att man istället för att specificera hur lång bytestiden ska vara, lämnar man detta till entreprenörerna att bestämma, vilket gör att man får så korta bytestider att resenärerna oftast missar tåget/bussen (eller så är omloppen så tajta att bussarna blir så försenade så att man missar tågen av det skälet).

När det gäller bussersättningen för pendeltåg är det ju däremot entreprenören som kör pendeltågen åt Trafikförvaltningen som är ansvarig, och därför fungerar det skapligt på pappret (att det inte gör det i realiteten är en annan sak - när man exempelvis tror att körtiden är lika lång klockan 7.30 som 23.30).

Egentligen skulle jag säga att kollektivtrafiken i Stockholm ändå fungerar relativt bra, med tanke på alla dessa brister. Det är ungefär som att tänka sig en bil som kör på en väg, utan att ha någon som styr bilen. Med tanke på hur mycket kollektivtrafiken kostar, skulle den dock kunna fungera mycket bättre. Men detta har man i regel schabblat bort genom dåliga avtal, dålig uppföljning och bristen i att ingen på ett centralt plan tar ansvar för busstrafiken. Problemet är alltså inte inkompetens - för att man ska kunna tala om det måste det ju finnas någon som arbetar med frågan. Hos Trafikförvaltningen handlar det snarast om att godkänna förslag från entreprenörerna, av bättre och sämre slag. Här finns ju också en ganska stor kvalitetsskillnad mellan entreprenörerna där väl Keolis ändå är skapliga (med undantag från de som planerar trafikförändringar i innerstaden), Arriva faktiskt rätt skapliga när det gäller själva tankarna bakom, men med en blödande ekonomi och Nobina där man väl de senaste åren haft ganska stora brister när det gäller kompetensnivån. Men det är ju samtidigt svårt att bedöma entreprenörerna, då det ligger i avtalens incitamentsystem att komma med dåliga lösningar (för resenärerna).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2177
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 14:56

När ekonomin ser ut som den gör väljer landstinget att göra en riktad satsning på busstrafiken. Totalt satsas 110 miljoner kronor. Dels 60 miljoner kronor på direktbusstrafik i Södertörn, dels 50 miljoner kronor på ny busstrafik och ökad turtäthet.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... rb1yrE@gA/

Kan det vara direktnattbussen till Södertälje som åsyftas? :D Ett annat förslag som inte borde kosta så mycket är att förlänga linje 144 från Älvsjö till Gullmarsplan (idag går den bara mellan Fruängen och Älvsjö på helgnätter). Då skulle linje 791 kunna ta Södra länken mellan Gullmarsplan och Tussmötevägen. Men tyvärr är det nog inte nattrafik man tänker satsa pengarna på... Dock finns satsningen på linje 172 med i listan över föreslagna trafikförändringar - det vore konstigt om den inte blev av nu. Med 172 (och eventuellt 144) som heldygnslinje(r) blir det mycket enklare att avveckla 791 - då kan man inte längre använda argumentet att nattbussen också ersätter en hel del av matarbusstrafiken!
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav roggek » ons 13 sep, 2017 16:38

Enceladus skrev:När ekonomin ser ut som den gör väljer landstinget att göra en riktad satsning på busstrafiken. Totalt satsas 110 miljoner kronor. Dels 60 miljoner kronor på direktbusstrafik i Södertörn, dels 50 miljoner kronor på ny busstrafik och ökad turtäthet.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... rb1yrE@gA/

Kan det vara direktnattbussen till Södertälje som åsyftas? :D


Nä, tyvärr så är det ju inte det utan:
https://mitti.se/nyheter/trafik/klart-g ... de=haninge

Som politiker ska man akta sig för att själv göra tidtabeller.

Och det gä'ller även i hög grad forumiter med... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Kantorn » tor 14 sep, 2017 15:01

roggek skrev:
Som politiker ska man akta sig för att själv göra tidtabeller.

Och det gä'ller även i hög grad forumiter med... :wink:

Nä... :(
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7013
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » mån 25 dec, 2017 5:08

Lars_L skrev:Ska väl dock i samma sammanhang framhäva att Keolis är det bolag som brukar vara bäst på att anpassa turtäthet och vagnstorlek till den efterfrågan som finns.


Fast i nattbussammanhang är Keolis värst (bilden är pixlad av integritetsskäl). Det är inte acceptabelt att det ser ut så här på bussar där medelrestiden är nästan en timme. Keolis är säkert bra på en del punkter, men att anpassa utbudet till efterfrågan är inte en av dem. Ett förslag för att förbättra nattrafiken blir därför att köra i egen regi istället för att använda vinstdrivande operatörer som struntar i resenärerna. Om man nu måste upphandla så kan man åtminstone byta till en operatör med starkare kundfokus - kanske Nobina?
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Lars_L » mån 25 dec, 2017 8:25

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Ska väl dock i samma sammanhang framhäva att Keolis är det bolag som brukar vara bäst på att anpassa turtäthet och vagnstorlek till den efterfrågan som finns.


Fast i nattbussammanhang är Keolis värst (bilden är pixlad av integritetsskäl). Det är inte acceptabelt att det ser ut så här på bussar där medelrestiden är nästan en timme. Keolis är säkert bra på en del punkter, men att anpassa utbudet till efterfrågan är inte en av dem. Ett förslag för att förbättra nattrafiken blir därför att köra i egen regi istället för att använda vinstdrivande operatörer som struntar i resenärerna. Om man nu måste upphandla så kan man åtminstone byta till en operatör med starkare kundfokus - kanske Nobina?


Nobina - skämtar du? Det bolaget struntar ju medvetet i att följa avtalen i dessa avseenden - i alla fall i vissa traifkområden. Att jag kan säga så är för att jag påpekat det under lång tid för både Trafikförvaltningen och även direkt till Nobina och att båda parter helt enkelt struntar i att avtalet inte följs. Och då är det varje gång man åker så att det är fler resenärer än vad som är tillåtet enligt avtalet, eller att man inte kommer med för att det är fullsatt. Detta utan att man sätter in förstärkning. Det senare är man skyldig att göra enligt det avtalet. Detta struntar man alltså i trots att man har flexbussar tillgängliga att sätta in.

Och det senare är ju det stora problemet. Ifall man inte har en Trafikförvaltningen som inte följer upp att avtalen fungerar, ja, då blir det dåligt resultat och det är först när man balanserar på gränsen till viten som det blir effekt.

När det gäller Keolis och nattbuss 791, så får man ju ha 40 procent av ståplatserna upptagna. Ifall det sällan är mer än 25-30 stående, så klarar man säkert avtalskraven. Klarar man det är man inte skyldig att sätta in förstärkning. Men där har ju avtalet alltför dålig standard. Då får man nog gå på Trafikförvaltningen om att kvalitén är för dålig. Här talade jag ju mest om att Keolis är bra på att sätta in rätt storlek på vagnen. Hade det varit Nobina, hade man säkert kört med boggivagn. Hos det bolaget har man ju aldrig förstått skillnaden mellan vad man sätter in för vagnstyp och den upplevda trängseln.

Men privata utförare måste ju ha en tydlig styrning från Trafikförvaltningens sida. Det stora problemet med Trafikförvaltningens avtalsuppföljelse (själva avtalen är inte så dåliga), är ju att man hela tiden rör sig på en aggregerad nivå och inte riktigt förstår i hur trafiken fungerar, när det kommer till enskilda linjer. Något sådant intresse har man nämligen inte från Trafikförvaltningen och allvarligt talat har man väl inte någon riktigt med den kunskapen längre för att sätta sig in i utbudet på en detaljerad nivå.

Nuförtiden (i nyare avtal), så kräver man att entreprenörerna varje halvår ska komma in med redogörelse för hur många av ståplatserna som är upptagna för varje linje och delsträcka. Men då kräver man bara det under högtrafik (suck!). Det är ju lika stort problem med stående på många linjer under övrig tid. Men detta förstår inte riktigt Trafikförvaltningen, som tycks tro att det är låg beläggning på vagnarna övrig tid och som inte heller förstår att även om sittplatsutnyttjandet per avgång ligger relativt lågt under en viss tid i avtalsområdet i stort, så innebär inte det att det är gott om plats på alla bussar under denna tid. Särskilt inte eftersom sittplatsutnyttjandet enligt statistiken går på ett medelvärde utifrån bussarnas storlek. Kör man med normalvagnar utanför högtrafik, så blir ju alltså beläggningssiffrorna helt missvisande om man ser till komforten (däremot ger det ju indikation på om trafiken måste utökas av kapacitetsskäl, eller om man kan sätta in en annan vagnstyp på avgångarna. Om då trafikutföraren struntar i det senare - så blir det ju rätt fullt ändå).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2177
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » mån 25 dec, 2017 9:05

Jag är medveten om Nobinas brister, bland annat fullsatta motorvägsbussar i Haninge och dålig passning till pendeltåget i Järfälla. Nu jämförde jag dock endast nattrafiken, och där är min erfarenhet att Nobina sköter jobbet bättre än Keolis. Linje 791 borde köras med dubbeldäckare med tanke på underlaget och restiden. Det skulle Keolis kunna fixa utan att hålla i Trafikförvaltningens hand.
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Enceladus » tis 30 jan, 2018 13:05

Inge skrev:Frågan inställer sig då, vems hand skulle man annars få pengarna från? -Det är trots allt så att trafikförvaltningen fortfarande har monopol på skattefinansierad kollektivtrafik.

Det är inte såsom i tandvården, där vilken tandläkare som helst kan få skattemedel från försäkringskassan för utfört uppdrag. Bara man gjort det i enlighet med fastställda vilkor. Fast det vore kanske en bra reformförebild för kollektivtrafiken?


Är det en rimlig prioritering att köra flera linjer med två påstigande per avgång i Norrort och samtidigt ha regelbunden trängsel på den enda linjen till Södertälje? Den här särbehandlingen av olika socioekonomiska grupper är extremt kortsiktig. Historien har visat att för stor ojämlikhet förr eller senare går ut över de privilegierade.
Enceladus
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav BSB101 » tis 30 jan, 2018 13:51

Inge skrev:Frågan inställer sig då, vems hand skulle man annars få pengarna från? -Det är trots allt så att trafikförvaltningen fortfarande har monopol på skattefinansierad kollektivtrafik.

Det är inte såsom i tandvården, där vilken tandläkare som helst kan få skattemedel från försäkringskassan för utfört uppdrag. Bara man gjort det i enlighet med fastställda vilkor. Fast det vore kanske en bra reformförebild för kollektivtrafiken?


En stor skillnad är att det i praktiken inte finns någon fysisk begränsning över hur många tandläkare det kan finnas i ett och samma område. Detta till skillnad mot kollektivtrafik där det fysiska utrymmet för fordon är begränsat.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1799
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav TKO » tis 30 jan, 2018 14:16

Idén att "avreglera" kollektivtrafiken är intressant - genom ett ersättningssystem identiskt med tandvårdsförsäkringen. Jag förmodar att signaturen "inge" är insatt i hur denna fungerar? Och noga tänkt igenom vilka konsekvenser det skulle få för kollektivtrafiken om ett liknande ersättningssystem!

(Om inte så återkommer jag gärna och förklarar...)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6843
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav TKO » tis 30 jan, 2018 21:42

Berätta om 'den snarlika lösningen'!


Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6843
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Lars_L » tis 30 jan, 2018 21:54

Nu är det ju faktiskt fritt för vem som helst att driva sin egen kollektivtrafikslinje. Det är ju bara svårigheterna i att få lönsamhet som sätter käppar i hjulet. Även i England där den ju är helt avreglerad i princip, har man ju undantagit London (som har motsvarande vår lösning, om än betydligt fler privata initiativ). Att man har undantagit London är väl mycket för att det är svårt att ha sådana system i stora städer, där man har andra transportmedel som behöver ha samma lösning med taxor för att fungera.

Men att det är svårt att bedriva kollektivtrafik med flera bolag inblandade visar ändå exempelvis lösningen i Oxford, där två bolag delar på turutbudet på samma linje. Detta innebär att man kan ha samma system för enkelbiljetter, men inte för månadskort - vilket gör att den senare gruppen får halverat turutbud, eller måste ha månadskort hos två bolag). Det blir ju då oavsett något slags monopolsituation - helt enkelt för att kollektivtafik fungerar rätt dåligt med att det finns fler aktörer på marknaden och lösningen blir därför ändå något slags monopol, eller oligopol. Endera samarbetar man, eller så slår man ut den andra parten genom att dumpa priserna - det senare har vi ju sett exempel på när Flygbussarna fick konkurrens till Skavsta.

Sedan är jag inte emot konkurrens, men möjligheterna ligger nog snarast i att hitta attraktiva direklinjer som inte samhället har råd att finansiera (inte tycker är värt) och fungerar bäst i mindre städer där man inte behöver åka flera linjer (transportslag) för att komma till målpunkten.

Men vad många missar när man klagar på Trafikförvaltningen är ju att man i huvudsak får den kvalitet man valt och det utbud man betalar för. Även i offentlig upphandlad trafik kan man ju i princip få trafiken att sträva efter vilket mål man nu önskar. Det är inte ens speciellt svårt. Däremot blir det dyrt om man inte fördelar risk/incitament på rätt sätt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2177
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst