Switch to mobile style

Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav Lars_L » tis 29 aug, 2017 22:17

Ja, tyckte det var bättre att skapa en ny tråd ang. förbättring av nattrafiken på helgnätter för pendeltågen.

Det är väl främst Bålsta-grenen och Södertäljegrenen som behöver förbättringar och där det går att göra på ett bra sätt. Märsta/Uppsala-grenen har rätt bra nattrafik - om än kanske lite dålig turtäthet.

Faktum är att det inte skulle bli speciellt dyrt.
För Bålstagrenen skulle man väl dock behöva två nya linjer. Tänker mig en som går motorleden direkt till Jakobsberg och sedan lokalvägen Kallhäll och vissa turer till Kungsängen för att ha kvar möjligheten till lokala resor (ev. skulle den kunna gå via Barkarbystaden). Tänker mig bara i riktning från stan för dessa. Ordinarie 591 vänder då vid Jakobsberg och går samma sträcka som idag, men givetvis med passning för vidare resor mot Kallhäll och Kungsängen. Sedan då en linje som går direkt motorvägen till Kungsängen och då vidare mot Råby och ev. Bålsta respektive Livgardet (Granhammar).

För Södertäljegrenen är ju vägen rätt dålig längs den sträcka 791 går. Är svårt att förbättra den mer än marginellt. Där känns det väl då vettigt att man gör en direktlinje till Södertälje via motorvägen och Fridhemsplan-Fittja (att den angör Fittja är ju då mer för koppling till tunnelbanegrenen - men inte som byte för resenärer till/från Stockholm. Därifrån går ju också 795, vilket också ger ytterligare förbindelser.

Totalt skulle detta (med 20-minutertrafik som grund) tänker jag till Jakobsberg och Kallhäll och 30-minuterstrafik till Kungsängen (timmestrafik Bålsta/Livgardet) och 30-minuterstrafik till Södertälje via motorvägen - kräva ca 12 ytterligare omlopp mot idag. Schablonmässigt skulle detta kosta omkring 8-10 miljoner per år. 791:ans trafik idag skulle inte ändras i sådana fall, utan man lägger där helt enkelt till en linje mot Södertälje på helgnätter.

Restidsvinsten skulle väl bli ca 20-minuter till Södertälje, Jakobsberg och Kallhäll samt ca 25-minuter till Kungsängen och längre ut. Förvisso alltid svårt att uppskatta exakt restidslängd. Ofta underskattar man det påslag som behövs för busstrafik (om man jämför körsträckan med bil).
Lars_L

Re: Förslag förbättring nattrafik längs pendelågsnätet

Inläggav roggek » ons 30 aug, 2017 11:46

Har du någonsin åkt med 592 mellan Arlanda och Stockholm C.
Det har jag (en hemsk tidsödande upplevelse!).
Nattlinje 592 måste också rätas ut och bli snabbare, det är "Märsta/Sollentuna runt" som gäller idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Lars_L » ons 30 aug, 2017 12:11

roggek skrev:Har du någonsin åkt med 592 mellan Arlanda och Stockholm C.
Det har jag (en hemsk tidsödande upplevelse!).
Nattlinje 592 måste också rätas ut och bli snabbare, det är "Märsta/Sollentuna runt" som gäller idag...

Jo, jag har tänkt på det också. Och lite efter att jag skrev. Till Arlanda går ju dock 593 idag. Så den går ju direkt. Ett problem där är väl bara att det är lite rörigt - redan idag med fyra linjer. Men, linjerna fungerar bra till Upplands Väsby - de tar upp varsitt område där och på rimlig körtid.

Mitt förslag som jag kom på efter är att man bör förlänga 597 (Sigtunalinjen) direkt till stan från Märsta - borde gå på ca 35-minuter. Bara timmestrafik kräver väl då ett ytterligare omlopp och halvtimmestrafik (om det ska motsvara de andra grenarna) skulle kräva 3 fler än idag. Så det är inte så kostsamt heller. Tar man halvtimmestrafik skulle ju de turer som inte behöver fortsätta till Sigtuna (om man behåller timmestrafik dit), kunna fortsätta till Östra Steninge/Fasanvägen eller något annat.

Däremot ser jag nog en vits -nu när 593 finns - att 592 går lite kringelkrokar. Är ju en viktig linje för resenärer som bor lokalt och ska till Arlanda.
Lars_L

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 13:33

Lars_L skrev:791:ans trafik idag skulle inte ändras i sådana fall, utan man lägger där helt enkelt till en linje mot Södertälje på helgnätter.

Stopp! Vad är det vi egentligen försöker åstadkomma? Vill vi verkligen ha nattbussar där det står folk i hela gångarna? Det är inte restiden som är det största problemet på linje 791...
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 30 aug, 2017 13:55

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:791:ans trafik idag skulle inte ändras i sådana fall, utan man lägger där helt enkelt till en linje mot Södertälje på helgnätter.

Stopp! Vad är det vi egentligen försöker åstadkomma? Vill vi verkligen ha nattbussar där det står folk i hela gångarna? Det är inte restiden som är det största problemet på linje 791...

Jo, jag har förstått att du vill ha pendeltåg. Men varför ska det stå folk i gångarna? Om man avlastar 791 med en egen linje till Södertälje så kommer den linjen (såsom 791 redan har på de delar där den går i över 70 k/h) ett s.k. sittplatsåtgande, vilket innebär att Keolis i det här fallet ansvarar för att det inte blir stående resenärer regelbundet på linjen när den trafikerar motorväg.

Bara för att Trafikförvaltningen inte är speciellt intresserad av att trafiken fungerar idag - så behöver det ju inte innebära att man inte kan hitta en lösning - om nu pendeltåg av olika orsaker inte fungerar.

Ett grundläggande krav i SL-trafiken bör ju exempelvis vara att det inte ska vara stående resenärer regelbundet utanför högtrafik på någon busslinje - med undantag för vissa evenemang etc, då det förstås är en logistisk omöjlighet.

Men visst - just 791 kan väl kanske också vara lite stökig till och från. Min erfarenhet annars av att åka nattbuss är nog i regel snarare ändå det motsatta. Det vill säga förvåning över hur bra ändå resenärerna i regel sköter sig. Kanske beroende på trötthet...Ofta bättre än i tunnelbanan. Mycket för att i det senare fallet ofta kan röra sig om lite större konstellationer av folk.
Lars_L

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 14:34

Lars_L skrev:Jo, jag har förstått att du vill ha pendeltåg. Men varför ska det stå folk i gångarna? Om man avlastar 791 med en egen linje till Södertälje så kommer den linjen (såsom 791 redan har på de delar där den går i över 70 k/h) ett s.k. sittplatsåtgande, vilket innebär att Keolis i det här fallet ansvarar för att det inte blir stående resenärer regelbundet på linjen när den trafikerar motorväg.

Bara för att Trafikförvaltningen inte är speciellt intresserad av att trafiken fungerar idag - så behöver det ju inte innebära att man inte kan hitta en lösning - om nu pendeltåg av olika orsaker inte fungerar.

Ett grundläggande krav i SL-trafiken bör ju exempelvis vara att det inte ska vara stående resenärer regelbundet utanför högtrafik på någon busslinje - med undantag för vissa evenemang etc, då det förstås är en logistisk omöjlighet.

Men visst - just 791 kan väl kanske också vara lite stökig till och från. Min erfarenhet annars av att åka nattbuss är nog i regel snarare ändå det motsatta. Det vill säga förvåning över hur bra ändå resenärerna i regel sköter sig. Kanske beroende på trötthet...Ofta bättre än i tunnelbanan. Mycket för att i det senare fallet ofta kan röra sig om lite större konstellationer av folk.

Om man inför (och upprätthåller!) ett sittplatsåtgande så kan jag inget annat än hålla med om förslaget. Men på linje 791 är det stående på så gott som alla avgångar. Därför är jag skeptisk till hur det skulle se ut i praktiken.
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 14:58

Det kanske även finns ett behov av en sådan buss på vardagsnätter. Linje 191 är ju också ganska tung och skulle må bra av att avlastas lite.
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 30 aug, 2017 15:09

Enceladus skrev:Det kanske även finns ett behov av en sådan buss på vardagsnätter. Linje 191 är ju också ganska tung och skulle må bra av att avlastas lite.

Kan nog vara en god idé. Kör man i enkelriktad trafik är ju kostnaden inte så hög. Man kan ju också tänka sig att man börjar med en tur eller ett par turer för att avlasta under första nattimmen på vardagar när flest reser. Sedan är förstås frågan vad som är bäst - att gå via Slussen och Hornstull eller Fridhemsplan? Fördelen med det senare är ju att det blir bättre förbindelser från delar som det idag är rätt knöligt att åka söderut ifrån på natten. Nackdelen är väl att det är fler resenärer som jobbar/roar sig i närheten av Slussen/Hornstull, än Fridhemsplan om man sedan kör leden ut direkt. Å andra sidan förlorar man viktig restid om den knölar runt för mycket. I förslaget ovan tänkte jag nog att man kör inom stan till Hornstull via Fridhemsplan. Då fångar man i alla fall upp två områden förutom centrala Stockholm.

Sedan - man ska ju inte heller vara rädd för att föreslå saker för Trafikförvaltningen. Är det trängsel etc på bussen och den ändå går i relativt hög hastighet - så finns ju all anledning att förbättra turutbudet och påpeka det. Nu är ju inte Trafikförvaltningen så där jättesnabba i hanteringen. Men föreslår du något nu (mer allmänt om bättre turutbud på 791 - så finns det all anledning att de lyssnar. Dock är de ju ofta tyvärr betydligt gladare i att bara förtäta nuvarande turutbud än att starta nya linjer. Det viktiga är ju att man har goda argument. Har man statistik på att det ofta är stående, så är det defintivt värt att påpeka!
Lars_L

Inläggav TKO » ons 30 aug, 2017 15:44

Lars_L skrev:Ja, tyckte det var bättre att skapa en ny tråd ang. förbättring av nattrafiken på helgnätter för pendeltågen.

Det är väl främst Bålsta-grenen och Södertäljegrenen som behöver förbättringar och där det går att göra på ett bra sätt. Märsta/Uppsala-grenen har rätt bra nattrafik - om än kanske lite dålig turtäthet.

Faktum är att det inte skulle bli speciellt dyrt.
För Bålstagrenen skulle man väl dock behöva två nya linjer. Tänker mig en som går motorleden direkt till Jakobsberg och sedan lokalvägen Kallhäll och vissa turer till Kungsängen för att ha kvar möjligheten till lokala resor (ev. skulle den kunna gå via Barkarbystaden). Tänker mig bara i riktning från stan för dessa. Ordinarie 591 vänder då vid Jakobsberg och går samma sträcka som idag, men givetvis med passning för vidare resor mot Kallhäll och Kungsängen. Sedan då en linje som går direkt motorvägen till Kungsängen och då vidare mot Råby och ev. Bålsta respektive Livgardet (Granhammar).

För Södertäljegrenen är ju vägen rätt dålig längs den sträcka 791 går. Är svårt att förbättra den mer än marginellt. Där känns det väl då vettigt att man gör en direktlinje till Södertälje via motorvägen och Fridhemsplan-Fittja (att den angör Fittja är ju då mer för koppling till tunnelbanegrenen - men inte som byte för resenärer till/från Stockholm. Därifrån går ju också 795, vilket också ger ytterligare förbindelser.

Totalt skulle detta (med 20-minutertrafik som grund) tänker jag till Jakobsberg och Kallhäll och 30-minuterstrafik till Kungsängen (timmestrafik Bålsta/Livgardet) och 30-minuterstrafik till Södertälje via motorvägen - kräva ca 12 ytterligare omlopp mot idag. Schablonmässigt skulle detta kosta omkring 8-10 miljoner per år. 791:ans trafik idag skulle inte ändras i sådana fall, utan man lägger där helt enkelt till en linje mot Södertälje på helgnätter.

Restidsvinsten skulle väl bli ca 20-minuter till Södertälje, Jakobsberg och Kallhäll samt ca 25-minuter till Kungsängen och längre ut. Förvisso alltid svårt att uppskatta exakt restidslängd. Ofta underskattar man det påslag som behövs för busstrafik (om man jämför körsträckan med bil).

Det var en bra idé med en ny tråd - diskussionerna här har annars en tendens att bli lite vildvuxna, och därmed oöverskådliga.

591... ja vilka minnen. Och sällan positiva. Det enda positiva jag kan säga om denna buss är att den behållit sitt nummer!
På den tiden det begav sej - 70/80-talet - gick bussen inte bara via Viksjö utan även via Rinkeby/Tensta. (Ja jag är inte ens säker på att den gick via Viksjö då - men det kan ju bero på att sådags hade man förhoppningsvis somnat). Det tog oändlig tid från Norra Bantorget (för visst gick nattbussarna därifrån?) till Kallhäll. Ofta ståplats och stökigt - folk som rökte och drack sprit. Nåväl, jag var inte oskyldig jag heller, jag minns att jag blivit avslängd i Jakobsberg eftersom jag spytt i bussen. Åtminstone på den tiden, och på helgnätterna, var nattbussarna enbart till för dom som festat inne stan. Och det märktes!
Några år senare - när jag stadgat mej - satt jag i en taxeringsnämnd i Järfälla. På ordförandens förslag godkände vi då alla reseavdrag som gällde arbetsresor med bil på natten, även om det fanns kollektivtrafik. "Inte fan kan man åka nattbuss från jobbet" var den allmänna meningen.
Eftersom det är 100 år sedan jag åkte nattbuss i förorterna (Årsta räknas naturligtvis inte!) undrar jag om det ser annorlunda ut idag?

den lätt nostalgiske
Thomas K Ohlsson

TLLAGT: För att ovanstående skall bli begripligt bör jag kanske tillägga att jag på den tiden bodde i Kallhäll - jag kan ju inte utgå från att alla forumläsare har koll på detta!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 15:52

Lars_L skrev:Kan nog vara en god idé. Kör man i enkelriktad trafik är ju kostnaden inte så hög. Man kan ju också tänka sig att man börjar med en tur eller ett par turer för att avlasta under första nattimmen på vardagar när flest reser. Sedan är förstås frågan vad som är bäst - att gå via Slussen och Hornstull eller Fridhemsplan? Fördelen med det senare är ju att det blir bättre förbindelser från delar som det idag är rätt knöligt att åka söderut ifrån på natten. Nackdelen är väl att det är fler resenärer som jobbar/roar sig i närheten av Slussen/Hornstull, än Fridhemsplan om man sedan kör leden ut direkt. Å andra sidan förlorar man viktig restid om den knölar runt för mycket. I förslaget ovan tänkte jag nog att man kör inom stan till Hornstull via Fridhemsplan. Då fångar man i alla fall upp två områden förutom centrala Stockholm.

Sedan - man ska ju inte heller vara rädd för att föreslå saker för Trafikförvaltningen. Är det trängsel etc på bussen och den ändå går i relativt hög hastighet - så finns ju all anledning att förbättra turutbudet och påpeka det. Nu är ju inte Trafikförvaltningen så där jättesnabba i hanteringen. Men föreslår du något nu (mer allmänt om bättre turutbud på 791 - så finns det all anledning att de lyssnar. Dock är de ju ofta tyvärr betydligt gladare i att bara förtäta nuvarande turutbud än att starta nya linjer. Det viktiga är ju att man har goda argument. Har man statistik på att det ofta är stående, så är det defintivt värt att påpeka!

Ett annat problem på den södra sidan är att det är svårt att ta sig till Arlanda på morgonen. De två första tågen går från City och det tredje går från Älvsjö. Linje 791 är lite för långsam för att fungera som en anslutningsbuss. Det skulle alltså finnas en viss nytta i att låta bussen vara dubbelriktad, men då främst för att ansluta till linje 38.

När det gäller sträckningen kan man köra som linje 151 från Fridhemsplan och sedan som linje 748/749 från Västbergavägen. Sedan kan det diskuteras var man vill stanna på vägen. Kungens kurva och Salem tror jag tar för lång tid. Linjesträckningen skulle då kunna se ut så här:

Fridhemsplan
Mariebergsgatan
Västerbroplan
Högalidsgatan
Hornstull
Marievik
Västbergavägen
Fittja
Polhemsgatan
Jovisgatan
Södertälje centrum

Linje 151 stannar inte vid Mariebergsgatan eller Högalidsgatan, men då går det betydligt fler bussar. Tidsförlusten att stanna vid en hållplats som ligger precis på vägen borde vara försumbar på natten. Jag tror nästan att det kan behövas något mer uppehåll för att få en bättre resandefördelning jämfört med 791 och 191.
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 16:11

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Kan nog vara en god idé. Kör man i enkelriktad trafik är ju kostnaden inte så hög. Man kan ju också tänka sig att man börjar med en tur eller ett par turer för att avlasta under första nattimmen på vardagar när flest reser. Sedan är förstås frågan vad som är bäst - att gå via Slussen och Hornstull eller Fridhemsplan? Fördelen med det senare är ju att det blir bättre förbindelser från delar som det idag är rätt knöligt att åka söderut ifrån på natten. Nackdelen är väl att det är fler resenärer som jobbar/roar sig i närheten av Slussen/Hornstull, än Fridhemsplan om man sedan kör leden ut direkt. Å andra sidan förlorar man viktig restid om den knölar runt för mycket. I förslaget ovan tänkte jag nog att man kör inom stan till Hornstull via Fridhemsplan. Då fångar man i alla fall upp två områden förutom centrala Stockholm.

Ett annat problem på den södra sidan är att det är svårt att ta sig till Arlanda på morgonen. De två första tågen går från City och det tredje går från Älvsjö. Linje 791 är lite för långsam för att fungera som en anslutningsbuss. Det skulle alltså finnas en viss nytta i att låta bussen vara dubbelriktad, men då främst för att ansluta till linje 38.

När det gäller sträckningen kan man köra som linje 151 från Fridhemsplan och sedan som linje 748/749 från Västbergavägen. Sedan kan det diskuteras var man vill stanna på vägen. Kungens kurva och Salem tror jag tar för lång tid. Linjesträckningen skulle då kunna se ut så här:

Fridhemsplan
Mariebergsgatan
Västerbroplan
Högalidsgatan
Hornstull
Marievik
Västbergavägen
Fittja
Polhemsgatan
Jovisgatan
Södertälje centrum

Linje 151 stannar inte vid Mariebergsgatan eller Högalidsgatan, men då går det betydligt fler bussar. Tidsförlusten att stanna vid en hållplats som ligger precis på vägen borde vara försumbar på natten. Jag tror nästan att det kan behövas något mer uppehåll för att få en bättre resandefördelning jämfört med 791 och 191.

Jag glömde tillägga att vissa turer mot stan borde förlängas till Odenplan för att ansluta till linje 38.
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 16:32

Lars_L skrev:Sedan - man ska ju inte heller vara rädd för att föreslå saker för Trafikförvaltningen. Är det trängsel etc på bussen och den ändå går i relativt hög hastighet - så finns ju all anledning att förbättra turutbudet och påpeka det. Nu är ju inte Trafikförvaltningen så där jättesnabba i hanteringen. Men föreslår du något nu (mer allmänt om bättre turutbud på 791 - så finns det all anledning att de lyssnar. Dock är de ju ofta tyvärr betydligt gladare i att bara förtäta nuvarande turutbud än att starta nya linjer. Det viktiga är ju att man har goda argument. Har man statistik på att det ofta är stående, så är det defintivt värt att påpeka!

Just trängseln på linje 791 har väl tagits upp i ganska många tidningsartiklar? I artikeln jag länkade till i en annan tråd säger man att "då står det folk i hela gångarna som det ofta blir på nattbussen". Eller varför inte artikeln som du själv kommenterade för sju år sedan?
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 30 aug, 2017 19:47

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Sedan - man ska ju inte heller vara rädd för att föreslå saker för Trafikförvaltningen. Är det trängsel etc på bussen och den ändå går i relativt hög hastighet - så finns ju all anledning att förbättra turutbudet och påpeka det. Nu är ju inte Trafikförvaltningen så där jättesnabba i hanteringen. Men föreslår du något nu (mer allmänt om bättre turutbud på 791 - så finns det all anledning att de lyssnar. Dock är de ju ofta tyvärr betydligt gladare i att bara förtäta nuvarande turutbud än att starta nya linjer. Det viktiga är ju att man har goda argument. Har man statistik på att det ofta är stående, så är det defintivt värt att påpeka!

Just trängseln på linje 791 har väl tagits upp i ganska många tidningsartiklar? I artikeln jag länkade till i en annan tråd säger man att "då står det folk i hela gångarna som det ofta blir på nattbussen". Eller varför inte artikeln som du själv kommenterade för sju år sedan?

Ja kul att läsa vad man skrivit för några år sedan. Jag är i alla fall ganska konsekvent i mina åsikter! Men nu har jag nog aldrig problematiserat 791 till Trafikförvaltningen. På 591 har det ändå skett vissa förbättringar av tidtabell etc (mer realistisk och bättre regleringstid vid Centralstation). På den tiden tror jag till och med det var oannonserade extrabussar på 591 - trots att man alltid i princip haft extrabussar där på helgerna.

Men det är generellt ganska få som klagar hos Trafikförvaltningen på ståplats och ofta är det ju tillfälligheter som gör det (ofta klagas det i högtrafik och om turen före är inställd eller om den man åker på är försenad så blir det ju lätt trångt). Är det en linje som ofta är ståplatser på, så är det ju värt att påpeka. SL mäter ju inte själva helgtrafik och Keolis är bara intresserad om det är på motorväg - eller om mer än 40 procent av ståplatserna är upptagna (då måste de enligt avtalet sätta in extrabussar).

Ska väl dock i samma sammanhang framhäva att Keolis är det bolag som brukar vara bäst på att anpassa turtäthet och vagnstorlek till den efterfrågan som finns.
Lars_L

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 20:44

Lars_L skrev:Ja kul att läsa vad man skrivit för några år sedan. Jag är i alla fall ganska konsekvent i mina åsikter! Men nu har jag nog aldrig problematiserat 791 till Trafikförvaltningen. På 591 har det ändå skett vissa förbättringar av tidtabell etc (mer realistisk och bättre regleringstid vid Centralstation). På den tiden tror jag till och med det var oannonserade extrabussar på 591 - trots att man alltid i princip haft extrabussar där på helgerna.

Men det är generellt ganska få som klagar hos Trafikförvaltningen på ståplats och ofta är det ju tillfälligheter som gör det (ofta klagas det i högtrafik och om turen före är inställd eller om den man åker på är försenad så blir det ju lätt trångt). Är det en linje som ofta är ståplatser på, så är det ju värt att påpeka. SL mäter ju inte själva helgtrafik och Keolis är bara intresserad om det är på motorväg - eller om mer än 40 procent av ståplatserna är upptagna (då måste de enligt avtalet sätta in extrabussar).

Ska väl dock i samma sammanhang framhäva att Keolis är det bolag som brukar vara bäst på att anpassa turtäthet och vagnstorlek till den efterfrågan som finns.

Hur vet SL om Keolis följer avtalet om man inte gör några mätningar? Det artikeln skriver, "då står det folk i hela gångarna", låter som att mer än 40 procent av ståplatserna är upptagna. Det är också min personliga erfarenhet, men visst varierar beläggningen från tur till tur. Det är väl möjligt att det blir strax under 40 procent om man tar ett genomsnitt av alla avgångar, men det är fortfarande riktigt dålig standard man erbjuder. Är det då konstigt att missnöjet är så stort?
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 30 aug, 2017 21:34

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Ja kul att läsa vad man skrivit för några år sedan. Jag är i alla fall ganska konsekvent i mina åsikter! Men nu har jag nog aldrig problematiserat 791 till Trafikförvaltningen. På 591 har det ändå skett vissa förbättringar av tidtabell etc (mer realistisk och bättre regleringstid vid Centralstation). På den tiden tror jag till och med det var oannonserade extrabussar på 591 - trots att man alltid i princip haft extrabussar där på helgerna.

Hur vet SL om Keolis följer avtalet om man inte gör några mätningar? Det artikeln skriver, "då står det folk i hela gångarna", låter som att mer än 40 procent av ståplatserna är upptagna. Det är också min personliga erfarenhet, men visst varierar beläggningen från tur till tur. Det är väl möjligt att det blir strax under 40 procent om man tar ett genomsnitt av alla avgångar, men det är fortfarande riktigt dålig standard man erbjuder. Är det då konstigt att missnöjet är så stort?

Huvudet på spiken! Det bygger på att Keolis meddelar Trafikförvaltningen att det regelbundet förekommer mer än 24 stående (om det är en ledbuss). De ska göra det till Trafikförvaltningen varje månad tillsammans med de åtgärder som vidtagits med anledning av bristerna i platsutbudet. Med regelbundet räcker det ju med att det sker någon gång i veckan.

I senare avtal har förstås Trafikförvaltningen förstått att operatörerna struntar i att följa avtalen på denna punkt (operatören kan ju alltid säga att man "missat" att titta på den avgången etc., så nu kräver man i senare avtal detta betydlig mer utförligt - dock bara under högtrafik och bara rapportering halvårsvis - vilket ju gör att man ändå missar de stora bristerna i kollektivtrafiken och de omedelbara åtgärder som utförarna enligt avtalet är skyldiga att utföra. Antagligen tror Trafikförvaltningen att stående resenärer mest är ett problem i högtrafik. Vilket ju bara visar vilken dålig kontakt man har med hur trafiken fungerar (eller inte fungerar) och framförallt hur dålig avtalsuppföljningen är.

Mer allvarligt är ju att SL:s s.k. kundtjänst helt felaktigt brukar svara att det handlar om pengar om man har råd att sätta in mer resurser när bussar regelbundet går fulla. Men i nästan alla avtal idag är operatörerna tvungna att själva ha koll på och sätta in fler avgångar (eller då först extrabussar) om man regelbundet överstiger 40-procent av ståplatserna (20 i vissa avtalsområden). Det är dock mycket sällan så sker.

Så man kan säga att utförarna lever rätt gott på att Trafikförvaltningen inte ägnar sådant här något större intresse. Visst - man tittar på kundsynpunkter - men det tar ju lite längre tid än den månad det ska ta enligt avtalet om man säger så och resultatet blir då mer att man ser till att utöka utbudet på sikt, än att man sätter in de förstärkningsturer som man faktiskt är skyldig att göra enligt avtalet.
Lars_L

Inläggav Enceladus » ons 30 aug, 2017 22:11

Lars_L skrev:Huvudet på spiken! Det bygger på att Keolis meddelar Trafikförvaltningen att det regelbundet förekommer mer än 24 stående (om det är en ledbuss). De ska göra det till Trafikförvaltningen varje månad tillsammans med de åtgärder som vidtagits med anledning av bristerna i platsutbudet. Med regelbundet räcker det ju med att det sker någon gång i veckan.

I senare avtal har förstås Trafikförvaltningen förstått att operatörerna struntar i att följa avtalen på denna punkt (operatören kan ju alltid säga att man "missat" att titta på den avgången etc., så nu kräver man i senare avtal detta betydlig mer utförligt - dock bara under högtrafik och bara rapportering halvårsvis - vilket ju gör att man ändå missar de stora bristerna i kollektivtrafiken och de omedelbara åtgärder som utförarna enligt avtalet är skyldiga att utföra. Antagligen tror Trafikförvaltningen att stående resenärer mest är ett problem i högtrafik. Vilket ju bara visar vilken dålig kontakt man har med hur trafiken fungerar (eller inte fungerar) och framförallt hur dålig avtalsuppföljningen är.

Mer allvarligt är ju att SL:s s.k. kundtjänst helt felaktigt brukar svara att det handlar om pengar om man har råd att sätta in mer resurser när bussar regelbundet går fulla. Men i nästan alla avtal idag är operatörerna tvungna att själva ha koll på och sätta in fler avgångar (eller då först extrabussar) om man regelbundet överstiger 40-procent av ståplatserna (20 i vissa avtalsområden). Det är dock mycket sällan så sker.

Så man kan säga att utförarna lever rätt gott på att Trafikförvaltningen inte ägnar sådant här något större intresse. Visst - man tittar på kundsynpunkter - men det tar ju lite längre tid än den månad det ska ta enligt avtalet om man säger så och resultatet blir då mer att man ser till att utöka utbudet på sikt, än att man sätter in de förstärkningsturer som man faktiskt är skyldig att göra enligt avtalet.

Tack för ett utförligt svar (som vanligt)! Jag hoppas att du förstår varför jag är skeptisk till nattbussar som idé när verkligheten ser ut så här.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 01 sep, 2017 9:14

TKO skrev:Det var en bra idé med en ny tråd - diskussionerna här har annars en tendens att bli lite vildvuxna, och därmed oöverskådliga.

591... ja vilka minnen. Och sällan positiva. Det enda positiva jag kan säga om denna buss är att den behållit sitt nummer!
På den tiden det begav sej - 70/80-talet - gick bussen inte bara via Viksjö utan även via Rinkeby/Tensta. (Ja jag är inte ens säker på att den gick via Viksjö då - men det kan ju bero på att sådags hade man förhoppningsvis somnat). Det tog oändlig tid från Norra Bantorget (för visst gick nattbussarna därifrån?) till Kallhäll. Ofta ståplats och stökigt - folk som rökte och drack sprit. Nåväl, jag var inte oskyldig jag heller, jag minns att jag blivit avslängd i Jakobsberg eftersom jag spytt i bussen. Åtminstone på den tiden, och på helgnätterna, var nattbussarna enbart till för dom som festat inne stan. Och det märktes!
Några år senare - när jag stadgat mej - satt jag i en taxeringsnämnd i Järfälla. På ordförandens förslag godkände vi då alla reseavdrag som gällde arbetsresor med bil på natten, även om det fanns kollektivtrafik. "Inte fan kan man åka nattbuss från jobbet" var den allmänna meningen.
Eftersom det är 100 år sedan jag åkte nattbuss i förorterna (Årsta räknas naturligtvis inte!) undrar jag om det ser annorlunda ut idag?

den lätt nostalgiske
Thomas K Ohlsson

TLLAGT: För att ovanstående skall bli begripligt bör jag kanske tillägga att jag på den tiden bodde i Kallhäll - jag kan ju inte utgå från att alla forumläsare har koll på detta!

Det är fortfarande en del stök på vissa avgångar. Främst alkoholrelaterat, men ibland förekommer andra droger. På tunnelbanan är det definitivt lugnare. Men enligt mig är det största problemet trängseln - det är inte kul att behöva stå på en motorvägsbuss!
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 05 sep, 2017 17:55

Men ståplats är ändå bättre än ingen plats, vilket är fallet i Nynäshamn! Den totala avsaknaden av nattrafik dit är svår att motivera när det finns så många nattbussar i Norrort som går tomma. Jag infogar statistiken för vardagsnattbussarna från en annan tråd:

Enceladus skrev:94 567 (28 per avgång) - tvärförbindelse i innerstan (främst Östra station, Odenplan, Fridhemsplan, Hornstull och Gullmarsplan)
791 405 (34 per avgång) - pendeltåg mot Södertälje (främst Huddinge, Tumba och Södertälje)
191 301 (27 per avgång) - röda linjen mot Norsborg (främst Skärholmen, Fittja och Norsborg)
198 251 (28 per avgång) - gröna linjen mot Hässelby (främst Alvik, Bromma, Vällingby och Hässelby)
192 240 (20 per avgång) - röda linjen mot Fruängen (främst Midsommarkransen, Hägerstensåsen och Fruängen)
591 230 (14 per avgång) - pendeltåg mot Kungsängen (främst Spånga, Jakobsberg, Kallhäll och Kungsängen)
196 215 (20 per avgång) - blå linjen mot Hjulsta (främst Västra skogen, Rissne och Tensta)
893 208 (19 per avgång) - pendeltåg mot Tungelsta (främst Skogås, Handen och Västerhaninge)
592 205 (21 per avgång) - pendeltåg mot Märsta (främst Norrviken, Rotebro, Märsta och Arlanda)
193 192 (19 per avgång) - gröna linjen mot Farsta strand (främst Hökarängen och Farsta)
96 185 (11 per avgång) - diverse områden på Södermalm och tvärbanan mot Sickla udde (främst Odenplan, Kungsträdgården, Slussen, Skanstull och Sickla udde)
195 184 (17 per avgång) - gröna linjen mot Hagsätra (främst Högdalen och Hagsätra)
194 180 (18 per avgång) - gröna linjen mot Bagarmossen (främst Hammarbyhöjden och Bagarmossen)
190 178 (15 per avgång) - tvärförbindelse i Söderort (främst Telefonplan, Älvsjö, Högdalen, Fagersjö och Farsta)
291 168 (12 per avgång) - Lidingöbanan (främst Ropsten, Lidingö C, Baggeby, Högsätra, AGA, Breviks och Gåshaga)
697 155 (12 per avgång) - diverse områden i Sollentuna (främst Karolinska, Sollentuna, Edsberg, Sjöberg och Danderyds sjukhus)
91 142 (13 per avgång) - diverse områden i innerstan (främst Stora Essingen, Fridhemsplan, Centralen och Gärdet)
690 140 (12 per avgång) - Roslagsbanan mot Vallentuna
892 138 (12 per avgång) - diverse områden i Tyresö och Haninge (främst Trollbäcken, Vendelsö, Brandbergen och Jordbro)
197 119 (11 per avgång) - blå linjen mot Akalla (främst Solna, Kista och Akalla)
691 82 (7 per avgång) - Roslagsbanan mot Hägernäs
595 79 (6 per avgång) - diverse områden i Solna och Sundbyberg
496 71 (8 per avgång) - diverse områden i Nacka (främst Ektorp och Orminge)
890 61 (8 per avgång) - diverse områden i Tyresö
593 44 (6 per avgång) - pendeltåg mot Uppsala (främst Järva krog, Arlanda, Knivsta och Uppsala)
492 38 (10 per avgång) - diverse områden i Nacka och Värmdö (främst Ektorp, Orminge, Gustavsberg och Hemmesta)
695 35 (4 per avgång) - Roslagsbanan mot Täby C
798 26 (9 per avgång) - lokallinje i Södertälje
898 22 (22 per avgång) - pendeltåg från Nynäshamn
293 13 (4 per avgång) - diverse områden på norra Lidingö
497 13 (3 per avgång) - Saltsjöbanan (främst Nacka, Fisksätra, Saltsjöbaden och Solsidan)
797 13 (7 per avgång) - lokallinje i Södertälje
598 11 (6 per avgång) - pendeltåg mot Upplands Väsby (främst Sollentuna, Häggvik, Rotebro och Upplands Väsby)
694 2 (2 per avgång) - Roslagsbanan mot Åkersberga
696 2 (2 per avgång) - diverse områden i Norrtälje (främst Rimbo och Norrtälje)
698 2 (2 per avgång) - Roslagsbanan mot Österskär

Halvtimmestrafiken på linje 96 verkar vara helt omotiverad. Resurser skulle kunna tas därifrån. Alternativt skulle några av Roslagsbanebussarna kunna slås ihop.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 06 sep, 2017 15:03

Det är bara att inse att det finns ingen rättvisa här i världen! Inte ens i Stockholms län...
(Nu ska vi inte låta oss nedslås av detta utan mer ta det som en inspiration till fortsatt kamp för rättfärdighet!)

Men det är väl fortfarande så att det är skillnad på folk och fä - de förstnämnda bor på Södermalm (eller åtminstone i Stockholm "stad") medan de andra bor i... Ösmo?

Thomas K Ohlsson
positiv cyniker
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » ons 06 sep, 2017 18:27

TKO skrev:Det är bara att inse att det finns ingen rättvisa här i världen! Inte ens i Stockholms län...
(Nu ska vi inte låta oss nedslås av detta utan mer ta det som en inspiration till fortsatt kamp för rättfärdighet!)

Men det är väl fortfarande så att det är skillnad på folk och fä - de förstnämnda bor på Södermalm (eller åtminstone i Stockholm "stad") medan de andra bor i... Ösmo?

Thomas K Ohlsson
positiv cyniker

Ja, jämförelsen är slående. Men jag skulle inte säga att det är några kommungränser som avgör. Förutom tvärförbindelserna har de flesta linjer enkelriktat resande - då blir det faktiska resandet per avgång ungefär dubbelt så stort. Jag har åkt en del med linje 191. Precis som statistiken förutsäger förekommer det stående på vissa avgångar. En stor del av linjens resandeunderlag finns i Stockholms kommun, främst Bredäng och Skärholmen. Sedan har vi linje 198, vilken jag startade en egen tråd för när utbudet minskades till timmestrafik. Den här linjen lämnar inte ens kommunen! Och vilken nattbuss är det tänkt att Östbergabor ska använda? Linje 791 (som om den inte hade nog med upptagningsområden)! Det är nog något annat än kommuntillhörigheten som avgör att Sjöstan, Täby, Solna, Nacka och Tyresö får högre standard än Skärholmen, Hässelby, Östberga, Södertälje och Nynäshamn!
Enceladus

Nästa

Återgå till Bussar