Switch to full style
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Kategoriregler

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Besvara

Re: Busskameror för att övervaka bussfilerna?

ons 23 aug, 2017 16:49

NerdBoy skrev:Nu är vi nog i fel tråd, men ett problem med den nuvarande lagstiftningen är att man måste bevisa att samma person har kört hela sträckan mellan kamerorna.

(Vilket löses enkelt genom förslaget att "bötfälla" bilens ägare istället.)

På en sträcka på 8 km - då får man köra riktigt mycket för fort för att man ska hinna byta plats...

Re: Busskameror för att övervaka bussfilerna?

fre 25 aug, 2017 19:41

Intressant att visa ser en "lösning" i att man dömer en person för ett brott som en annan begått. Att många i Sverige inte inser vad övervakning och spårning av enskilda personer är ett problem visar bara på en bristande omvärldsanalys.

Till TKO kan jag säga att jag inte behöver fråga vad partihögkvarteret tycker då jag inte verken står under eller lyder under något sådant.

Re: Busskameror för att övervaka bussfilerna?

fre 25 aug, 2017 23:56

Inge skrev:Nu ansåg ju trådskaparen att det var jätteviktigt att diskutera frågan strukturerat på det vis han önskade sig. Men eftersom det ändå är hastighetsböter och hastighetskameror som diskuteras här.

Kommentar från trådskaparen, dvs från mig:
Det var så att minst en av länkarna i startinlägget i denna tråd och i en annan var samma, men berörde dels kameror på bussar och dels kommuners önskan att kunna ta över vissa delar av trafikpolisens jobb. Det är två ämnen som hör under olika forumkategorier. Därav pekpinnarna, och korsreferenserna, i de båda trådarnas startinlägg.

Re: Busskameror för att övervaka bussfilerna?

ons 20 sep, 2017 22:24

Så länge trafikutrymmet indelas så pass dråpligt som det görs idag - trots att det igentligen finns tillräckligt med plats - så lär det bli proppar som effektivt hindrar smidig trafik. Begrunda all yta på Valhallavägen mellan Engelbrektsgatan och Odengatan och vad den används till:

* En ny busshållplats (tredje i ordningen) för 4:an Gjort så att bussen måste köra över heldraget för att komma in på kolektivkörfältet och fotgängare springer mot rött mellan hållplatslägen. Alla hållplatser i mitten av Valhallavägen (som förr) funkade mycket bättre. Den ytan är numera oanvänt

* Cykelfält i varje riktning som uppstår och upphör plötsligt. Förutom den dubbelriktade cyckelbanan i mitten som också har farliga avbrott

* Bussfiler och cykelfält som bilister måste korsa för att parkera eller svänga av

* Bussparkering

* Bussfiler exklusivt för 600-bussarna

* Angöring till parkering som delas med cykelbana

Om ett visst antal bilar per tidsenhet försöker köra på säg Valhallavägen och de har ett istället för två körfält att fördela sig på, så komer kön efter ett rödlyse vara dubbelt så lång. Då är chansen att köns svans blockerar nästa korsning mycket större. Ännu längre tid tar det om det tillgängliga utrymmet varierar mellan ett och två körfält eftersom många då ägnar sig åt filbyten för att vinna två billängder istället för att köra framåt.

Men kan man inte få bort problemet att korsningar korkar igen med kamerorna då? Knappast. Det är inte rimligt att bötfälla alla som kör in i en korsning utan att vara säker på att de kommer ut på andra sidan. Skulle man göra det, tja då får man ställa in trafken med dragspelsbussar i innerstaden helt. Såvida man inte satsar på obrutna bussfiler med endast signalreglerade korsningar med annan trafik. Men då kan man ju bygga lightrail istället.

Hälsar
Harald.
Besvara