Vad händer egentligen med linje 198?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » tor 17 aug, 2017 16:57

Ulrik Berggren skrev:Lars, är det jag som förskönar historien i ett nostalgiskt ljus, eller fungerade den kortsiktiga planeringen av busstrafik bättre för 20 år sedan hos SL? På den tiden, t ex när man anpassade busstrafiken i Nynäshamn till Nynäsbanans nya trafikering efter upprustningen -93, så tycker jag att man var mera "med" när det gäller utformningen av trafiken. Numera känns det som att förändringar kommer långsamt, ryckvis och ofta för sent (gäller anpassningar till ny bebyggelsen nya vägar och spårförbindelser mm). :?


Ja, tyvärr är det väl så - även om det väl alltid funnits brister. Även förr i tiden var det ju ganska stora skillnader mellan de olika distrikten. Minns något fall där man vid nybyggnation ökade trafiken på den linje som gick i centrala regionen, medan det var uppenbart att alla skulle åka med den linje som ingick i norra regionen...Naturligtvis minskade turtätheten efter några år igen - men man var i alla fall igång och på tåget (om än lite fel ute)

Problemet är att Trafikförvaltningen inte har sett det som att planering av busslinjer ingår i beställarfunktionen, utan man har lagt ut det på operatörerna till stora delar (och i vissa fall med bestämmande inflytande över linjedragningarna). Å andra sidan har man blivit väldigt strategisk när det gäller stomlinjer. Därför blir ju skillnaden rätt stor på hur man planerar trots att två linjer kan ha samma uppgift och lika många resande....

Så - det har väl aldrig fungerat riktigt bra, men bättre. Grundproblemet tycker jag är lite hur man går tillväga med remisserna och vilket resultat man presenterar. Tycker Skånetrafiken har haft ett mycket tydligare sätt att arbeta på kring trafikförändringar, där man redogör tydligt för kostnader per linjer. Eller ta bara UL hur man hanterat det nya busslinjenätet - jämfört med när Trafikförvaltningen i Stockholm förändrade linjenätet i Stockholm. Då kan man tala om skillnad när det gäller förankring! Eller bara UL:s mycket ambitiösa utredning kring 811 nu nyligen.

Sedan sägs det ju att det görs inom Trafikförvaltningen. Synd bara då att inte dessa utredningar ligger till grund för remisserna som presenteras, och knappt heller verkar resultera i några resultat. Man verkar ju i många fall bara följa entreprenörernas förslag - som ibland i princip bara är en lista med önskade förändringar och ibland förhållandevis ambitiösa.

Men det är lite intressant det här. En del har alltid kritiserat SL för att man bara ägnar sig åt busstrafik (de som gillar spårvagnar). Så kanske det var en gång. Nu känns det väl i alla fall som tvärtom. Så länge det går på spår kan man ägna ganska mycket energi åt det - men går det på däck så verkar det inte mödan värt. Det är ju lite synd när det ändå påverkar vardagen för rätt många människor.

Men de senaste tio åren har det i vilket fall känts som att man på Trafikförvaltningen inte riktigt har haft någon koll på busstrafiken i sin helhet. Där entrprenörer har dragit in trafik och det verkar knappt klart om Trafikförvaltningen varit medveten om det - eller som - för att ta nattrafiken som exempel - drog in alla linjers trafik till timmestrafik på vardagsnätter och sedan fick sätta in 30-minuterstrafik igen för att resenärer inte kom med bussarna. Problem som ju inte hade uppstått om man bara brytt sig om att ta ut linjestatistiken och i vissa fall ha lite bättre lokalkännedom...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » tor 17 aug, 2017 21:54

Lars_L skrev:Jo, 94 är förstås tyngst - men det är ju lite orättvist då det är en tvärförbindelse. Medelbeläggningen blir ju inte så hög på den som siffrorna kan antyda, men det är väl lika bra att köra hela serien med nattbussar på vardagar (exklusive dem som redan redogjorts för) Av förklarliga skäl går det ju inte att syna dem som har samma nummer som i dagstrafiken:

91, 142
94, 567
96, 185
291, 168
293, 13
492, 38
496, 71
497, 13
595, 79
690, 140
691, 82
694, 2
695, 35
696, 2
697, 155
698, 2
898, 22
797, 13
798, 26
890, 61

Påfallande är ju att några linjer i Norrort har så pass dåliga siffror. Men dels går det ju flera på gemensamt stråk, dels ersätter de på resterande sträcka snarare Roslagsbanan, så det är ju ett annat underlag. När det gäller 696 tror jag man bara körde en tur från Norrtälje när den här statistiken gjordes, vilket förklarar att värdet är så pass dåligt. Kan förstås också vara för få observationer. Men även 694 och 698 visar ju på påfallande få resenärer.

Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....


Är detta ATR data? och isf hur pålitligt är det? Förutom i innerstan?

Vissa linjer har ju snittet redovisat från ytterst få körningar/avgång.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » fre 18 aug, 2017 2:12

Lars Ödlund skrev:
Lars_L skrev:Jo, 94 är förstås tyngst - men det är ju lite orättvist då det är en tvärförbindelse. Medelbeläggningen blir ju inte så hög på den som siffrorna kan antyda, men det är väl lika bra att köra hela serien med nattbussar på vardagar (exklusive dem som redan redogjorts för) Av förklarliga skäl går det ju inte att syna dem som har samma nummer som i dagstrafiken:

91, 142
94, 567
96, 185
291, 168
293, 13
492, 38
496, 71
497, 13
595, 79
690, 140
691, 82
694, 2
695, 35
696, 2
697, 155
698, 2
898, 22
797, 13
798, 26
890, 61

Påfallande är ju att några linjer i Norrort har så pass dåliga siffror. Men dels går det ju flera på gemensamt stråk, dels ersätter de på resterande sträcka snarare Roslagsbanan, så det är ju ett annat underlag. När det gäller 696 tror jag man bara körde en tur från Norrtälje när den här statistiken gjordes, vilket förklarar att värdet är så pass dåligt. Kan förstås också vara för få observationer. Men även 694 och 698 visar ju på påfallande få resenärer.

Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....


Är detta ATR data? och isf hur pålitligt är det? Förutom i innerstan?

Vissa linjer har ju snittet redovisat från ytterst få körningar/avgång.


Ja, det är ATR-data från SL:s sammanställning där man "fyller i" för avgångar som saknas i underlaget. Det får ju det problemet att om fler avgångar av de som räknats är in mot stan och sena turer tillbaka och man då "fyller i" med samma medeltal resenärer på resterande avgångar, så får man i slutändan ett alltför lågt värde. Så man får förstås inte läsa detta som några exakta värden. Men ändå rätt korrekta. 591 där jag har både siffror från den allmänna statistiken (som ligger till grund för fakta om SL - alltså den ovan), och även den från upphandlingen då man satt in lite fler ATR-mätningar (25 procent, istället för 10 procent), så är skillnaden ändå rätt liten. Det motsvarar då 208 jämfört med 230 i den mer utförliga för linje 591. Så 10 procent upp eller ner får man nog räkna med kan vara osäkerhetsfaktorer i mätningen. I huvudsak stämmer väl dock siffrorna rätt bra generellt med hur jag uppfattar resandet på olika linjer. Men givetvis får man vara ytterst försiktig där det är väldigt litet resande. Skillnaden mellan det man faktiskt har underlag för och det man sedan uppskattar för att komplettera siffrorna blir ju i vissa fall betydande. Hur mycket annan statistik som ligger till grund för den bedömningen är ju osäkert - utan verkar som sagt snarast vara ett avrundat värde av antalet påstigande på de observationer som gjorts.

För nattbusstrafiken ska ju påpekas att det därför kan vara relativt få observationer som ligger till grund för statistiken. Så som underlag för att förändra trafiken bör man väl ha mätningar för en längre tidsperiod.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » fre 18 aug, 2017 7:25

Nattrafiken (förutom då i innerstan) är svårt att få ett rättvisande begrepp om med hjälp av ATR data, det finns flera linjer bland de uppräknade som under en hel tdt period har avgångar som mätts 0-3 ggr och under sommaren finns det avgångar som inte mätts alls.

Eftersom det enbart finns 10-15% ATR bussar och det varierar mellan depåerna så kan det inträffa att en depå med 100 bussar har 11 ATR bussar, 2 blå led, 3 röda led, 4 röda boggi och 2 röda 12 m, har man sedan 3 linjer som "måste" gå med 12 m kan ju vem som helst förstå att det aldrig går att få en rättvisande statistik för pax, körtider däremot registreras ju även av BussPc systemet så där har man ju betydligt fler mätningar att tillgå. Detta drabbar nattrafiken extra "hårt" eftersom utsättningen som görs under dagen för omlopp som övergår i nattrafik hinner förändras p.ga av förseningar, vagnfel, bränslebrist etc. och bussar som ska sättas ut i trafik sent på kvällen- förnatten ska tas från dem som kommit in tidigare, tvättas o städats och dessutom inte är alltför felrapporterade.

En avgång som körs 175 ggr under en tdt period ska i teorin ATR köras minst 18 ggr, i verkligheten finns det kanske 5 avgångar med fullständig data, att göra något annat än en övergripande planering utifrån detta är fullständigt omöjligt.

Det finns många sätt att hantera detta men det ska jag inte gå in på här då det skulle ta på tok för mycket utrymme och knappast attrahera så värst många läsare.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 8:58

Lars Ödlund skrev:Nattrafiken (förutom då i innerstan) är svårt att få ett rättvisande begrepp om med hjälp av ATR data, det finns flera linjer bland de uppräknade som under en hel tdt period har avgångar som mätts 0-3 ggr och under sommaren finns det avgångar som inte mätts alls.

Eftersom det enbart finns 10-15% ATR bussar och det varierar mellan depåerna så kan det inträffa att en depå med 100 bussar har 11 ATR bussar, 2 blå led, 3 röda led, 4 röda boggi och 2 röda 12 m, har man sedan 3 linjer som "måste" gå med 12 m kan ju vem som helst förstå att det aldrig går att få en rättvisande statistik för pax, körtider däremot registreras ju även av BussPc systemet så där har man ju betydligt fler mätningar att tillgå. Detta drabbar nattrafiken extra "hårt" eftersom utsättningen som görs under dagen för omlopp som övergår i nattrafik hinner förändras p.ga av förseningar, vagnfel, bränslebrist etc. och bussar som ska sättas ut i trafik sent på kvällen- förnatten ska tas från dem som kommit in tidigare, tvättas o städats och dessutom inte är alltför felrapporterade.

En avgång som körs 175 ggr under en tdt period ska i teorin ATR köras minst 18 ggr, i verkligheten finns det kanske 5 avgångar med fullständig data, att göra något annat än en övergripande planering utifrån detta är fullständigt omöjligt.

Det finns många sätt att hantera detta men det ska jag inte gå in på här då det skulle ta på tok för mycket utrymme och knappast attrahera så värst många läsare.


Fast det är intressant tycker jag!
Hur mycket kostar en sådan där ATR-utrustning? Skulle det vara värdefullt att förse fler bussar med denna finess?

funderar
Thomas K Ohlsson
(och riskerar som vanligt att spåra ur, eller som i det här fallet att köra av vägen...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 11:02

Inge skrev:Varför skulle man instaleras mer ATR-utrustning när uppgifterna redan finns i Accessystemet? Det som behövs är databasbehandling. Sedan har man exakt statistik för varje bussavgång.


Mäter inte ATR-systemet även avstigande? Det sitter väl sensorer vid alla dörrar?

Annars är det ett bra förslag!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » fre 18 aug, 2017 14:31

TKO skrev:
Inge skrev:Varför skulle man instaleras mer ATR-utrustning när uppgifterna redan finns i Accessystemet? Det som behövs är databasbehandling. Sedan har man exakt statistik för varje bussavgång.


Mäter inte ATR-systemet även avstigande? Det sitter väl sensorer vid alla dörrar?

Annars är det ett bra förslag!

/TKO


Ja ATR mäter både på och avstigande, körtider, ståtider på hpl och i köer etc. BussPc systemet mäter också detta förutom på o avstigande och från Accessystemet hämtas idag ingen data på turnivå.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » fre 18 aug, 2017 16:21

Lars Ödlund skrev:Nattrafiken (förutom då i innerstan) är svårt att få ett rättvisande begrepp om med hjälp av ATR data, det finns flera linjer bland de uppräknade som under en hel tdt period har avgångar som mätts 0-3 ggr och under sommaren finns det avgångar som inte mätts alls.

Eftersom det enbart finns 10-15% ATR bussar och det varierar mellan depåerna så kan det inträffa att en depå med 100 bussar har 11 ATR bussar, 2 blå led, 3 röda led, 4 röda boggi och 2 röda 12 m, har man sedan 3 linjer som "måste" gå med 12 m kan ju vem som helst förstå att det aldrig går att få en rättvisande statistik för pax, körtider däremot registreras ju även av BussPc systemet så där har man ju betydligt fler mätningar att tillgå. Detta drabbar nattrafiken extra "hårt" eftersom utsättningen som görs under dagen för omlopp som övergår i nattrafik hinner förändras p.ga av förseningar, vagnfel, bränslebrist etc. och bussar som ska sättas ut i trafik sent på kvällen- förnatten ska tas från dem som kommit in tidigare, tvättas o städats och dessutom inte är alltför felrapporterade.

En avgång som körs 175 ggr under en tdt period ska i teorin ATR köras minst 18 ggr, i verkligheten finns det kanske 5 avgångar med fullständig data, att göra något annat än en övergripande planering utifrån detta är fullständigt omöjligt.

Det finns många sätt att hantera detta men det ska jag inte gå in på här då det skulle ta på tok för mycket utrymme och knappast attrahera så värst många läsare.


Nej, det är ett återkommande problem som väl trafikförvaltningen har med statistiken. I senaste avtalen har man ju fått räkna ner ATR-mätningarna då nya operatörerna har menat att resandet varit lägre än vad ATR uppmätt (till och med). Så det får ju naturligtvis användas med förnuft.

Men för exempelvis 198 stämmer nog uppgifterna rätt bra. Där har man ju också nästan bara boggivagnar också i Bromma av samma modell - vilket gör det lättare och risken torde vara minde - även om det är på tok för få observationer för att kunna dra några mer exakta slutsatser kring en enskild avgång. Åkte häromdagen 2.21 avgången och det var väl 25 passagerare på dim. sträcka, vilket då skulle stämma rätt bra med statistiken.

En förbättring på ett sätt från din tid i Tyresö är väl att de flesta avtalsområden är så betydligt mycket större idag. Det gör väl att risken för att vissa vagnar med ATR blir låsta blir mycket mindre. Så lite av det problemet har nog i vilket fall förbättrats. Dessutom har de flesta depåer betydligt fler vagnar och färre linjer som är låsta till en viss vagntyp (förutom blåbussar).

Det som är farligt är ju när man använder ATR fel och gör fel tolkningar av det. Man kan ju sällan använda det för att bedöma en enskild avgång av nämnda skäl. Då bör man ju ha kompletterande information. Däremot säger ju totalsumman något för en linje. Och dessa brukar ändå vara rätt konstanta mellan åren. Utifrån totalsumman kan man ju nästan räkna ut underlaget utifrån resandefrekvens etc - om man har tillgång till områdesfakta (som skolor och ex.vis andra väsentliga målpunkter som påverkar resandet).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » ons 23 aug, 2017 14:03

Hur går det för linjen efter att vintertidtabellen börjat gälla?
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav NerdBoy » ons 23 aug, 2017 16:18

Intressanta diskussioner!

Jag passar på att skjuta in ett par frågor: jag vill minnas att det tidigare var så att kommunerna betalade för nattbussturer som SL inte tyckte behövdes. Minns jag rätt? Om ja, är det fortfarande så?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 18:31

NerdBoy skrev:Intressanta diskussioner!

Jag passar på att skjuta in ett par frågor: jag vill minnas att det tidigare var så att kommunerna betalade för nattbussturer som SL inte tyckte behövdes. Minns jag rätt? Om ja, är det fortfarande så?


Det stämmer! Vet inte om det är så fortfarande, men både 699 och natturer på 641 har ju tillkommit på det viset!

Edit: skrev 639 först, men menade förstås 641, vilket väl iof torde ha varit uppenbart för trådläsarna...
Senast redigerad av Lars_L ons 23 aug, 2017 21:22, redigerad totalt 1 gång.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 18:40

Enceladus skrev:Hur går det för linjen efter att vintertidtabellen börjat gälla?


Har inte haft möjlighet att göra någon fältstudie ännu - och ibland kan det ju vara bra att vänta någon vecka till vaneresenärerna börjar känna till upplägget och i vissa fall väljer andra alternativ.

Men ersätter man fyra avgångar med i princip en avgång och medelantalet resenärer ligger på omkring 25 stycken så blir man ju nyfiken på hur Arrivas konsekvensanalys ser ut till Trafikförvaltningen. Det får ju (förutom då att det inte uppfyller minimiutbudet), inte vara mer än 63 passagerare regelbundet i vagnen (samtidigt vill säga). Rent teoretisk bör det i det här fallet hamna på omkring 100 personer. Fast några lär väl då försöka hinna med 1.22 turen och andra tar taxi. Men fullt lär det bli i alla fall och min tes är nog att det regelbundet kommer vara mer än 63 personer på 2.42-avgången. Med regelbundet räcker det ju med någon gång i veckan/varannan vecka. Behöver alltså inte vara varje dag.

Frågan är ju också hur många som kommer försöka hinna med 1.22-turen och också har möjlighet att ta den. I sådana fall kan ju den turen också komma nära gränsvärdet. 2.42-avgången är ju så pass sent lagd, att den inte kommer vara så där jätteattraktiv att vänta på för nattsuddare...

Det har ju testats förut med timmestrafik första nattrafiktimmen på 198 och då fungerade det inte i alla fall...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » lör 26 aug, 2017 6:14

Har nu hunnit använda mig av 198 vid ett tillfälle på 2.42 turen. Alla fick faktiskt sittplats (några stod ändå). Det var precis 45 resande på dimensionerande sträcka. Men naturligtvis är det alldeles för högt för att fungera eftersom det lätt är ganska stora variationer i nattrafiken. Om nu ett rimligt mål är att resenärer ska kunna ha sittplats när det är 80-minuter mellan avgångarna. Och i annat fall börjar vi väl snarast närma oss ett U-land i kollektivtrafiksammanhang.

Det upprörande i det här fallet är ju att vinsten för Trafikförvaltningen är så pass marginell (endast de resenärer som väljer att gå/åka taxi istället blir ju en vinst för Trafikförvaltningen - och då har man ju fel syfte med kollektivtrafiken kan man ju tycka).

Egentligen borde Trafikförvaltningen istället utöka minimiutbudet på linjen till att vara ungefär som det var innan indragningen. Hälften av avgångarna jämfört med linjerna söderut på gröna linjen är ju fullt rimligt som utbud, med tanke på att resandeunderlaget är ungefär hälften norrut mot söderut. Särskilt som Arriva missköter sitt uppdrag i så pass stor omfattning, finns det ju ingen anledning att på det här sättet ge bolaget ekonomiska fördelar. Att acceptera att man kör med färre avgångar än minimiutbudet i avtalet - är endera tecken på dålig avtalsuppföljning och brister inom Trafikförvaltningen, eller bristande affärsmässighet. Båda är att betrakta som lika allvarliga i en offentligt finansierad verksamhet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 22:30

Lars_L skrev:Nu har inte jag någon resvanestatistik tillgänglig för Ekerö, men jag antar att det för det är ganska få som arbetar så långt söderut som det handlar om, och i sådana fall är nog bilresorna för dem som har den möjligheten, ett betydligt mer lockande alternativ som är svårt att konkurrera med. Störst underlag har väl nästan att ha förbindelse med Södertörns högskola och sjukhuset. Det skulle väl åtminstone i teorin kunna utgöra ett underlag. Det är ju bara 27 000 som bor på Mälaröarna. Men problemet är ju att befolkningen är så fruktansvärt utspretad. Finns så att säga inget centrum (nästan) i kommunen. Det gör att alla måste göra ett byte för att komma till den där bussen som ska gå över till Fittja. Vinsten mot att åka den ordinarie bussen till Brommaplan blir alltså ganska liten. Blir ju lika många byten i alla fall för flertalet. Åker man via stan blir det däremot ganska korta bytestider, vilket ju inte är direkt säkert att det blir i det andra fallet.

Om det nu ändå skulle finnas ett underlag, så tar det nog ganska många år att arbeta upp en sådan här linje. Och den tiden brukar ju inte SL eller operatörerna ha riktigt...

Nu har jag i och för sig inget emot att man satsar på en sådan här linje om man tycker sig ha råd med det. Det är bara det att den kommer gå att par år på sin höjd innan den läggs ner i samband med effektiviseringar. Då, när äntligen kanske någon har tagit ett jobb söder om stan för att det finns bra förbindelser...Men det är så det brukar fungera (eller snarare inte fungera) i SL-trafiken.

Därför kunde man ju önska att man gjorde bra utredningar till att börja med och inte bara internt (om nu det görs), utan också skicka ut till remissinstanser och faktiskt få lite inspel. Här är ju Trafikförvaltningen klart sämst i klassen om man jämför med andra län, hos trafikförvaltningen tycks ju professionalism och kunskap vara bortglömda begrepp.


Det är lite ironiskt att man tycker sig ha råd med detta experiment samtidigt som man inför timmestrafik på länets fjärde tyngsta nattbuss...
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » sön 27 aug, 2017 2:27

Enceladus skrev:
Det är lite ironiskt att man tycker sig ha råd med detta experiment samtidigt som man inför timmestrafik på länets fjärde tyngsta nattbuss...


Fast det värsta är ju att Trafikförvaltningen inte sparar in några pengar på utglesningen av 198 . I princip kan alltså Trafikförvaltningen kräva att det går nattbussar var 10:e minut hela natten på 198. Det är bara att ändra gränsen för minimiutbudet som är kopplat till avtalet. Enda merkostnaden är i sådana fall om resandet ökar inom biljettsegmentet periodkort.

Just i nattrafiken kan man ju dock anta att rätt många åker på reskassa. Antar man ett sådant resonemang innebär den nya tidtabellen troligen snarare en förlust för Trafikförvaltningen om det totala resandet minskar, än en vinst, eftersom ersättningen till Arriva är lägre än inkomsterna per såld enkelbiljett/reskassabiljett (med undantag för de som åker på reducerat pris på reskassa.) Ersättningen till Arriva för att man kör linjen, är nämligen inte högre än drygt 20 kronor per "blipp". Någon annan kostnad för trafiken har alltså inte Trafikförvaltningen än denna ersättning per resande.

Det är skälet till att jag blir lite upprörd. I fall landstinget hade ekonomisk kris och man var tvungen att dra ner på trafikutbudet för att hålla budgeten, hade det kunna vara en ekonomisk nödvändighet att dra ner trafiken - men i det här fallet gynnar man bara ett statligt tyskt järnvägsföretag - samtidigt som man nästan omöjliggör att nyttja nattrafiken. I genomsnitt blir det ju timmestrafik, men 80-minuter mellan första och andra avgången är ju närmare 90-minuter än 60 om man säger så.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 16:38

Någon på Trafikförvaltningen verkar i alla fall ha humor. För linje 743 föreslår man följande:

Trafikförvaltningen skrev:Linjen övervägs att utökas från 12- till 10-minuterstrafik från Skäcklinge ca kl. 06.20 - 07.00 och från 20- till 15-minuterstrafik ca kl. 07.30 - 08.45 vilket beror på nybyggnation i Skäcklinge. Linjen övervägs även att dras in under högsommar.


Linjen övervägs att dras in på grund av nybyggnation?
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » sön 27 aug, 2017 18:24

Enceladus skrev:Någon på Trafikförvaltningen verkar i alla fall ha humor. För linje 743 föreslår man följande:

Trafikförvaltningen skrev:Linjen övervägs att utökas från 12- till 10-minuterstrafik från Skäcklinge ca kl. 06.20 - 07.00 och från 20- till 15-minuterstrafik ca kl. 07.30 - 08.45 vilket beror på nybyggnation i Skäcklinge. Linjen övervägs även att dras in under högsommar.


Linjen övervägs att dras in på grund av nybyggnation?


Du får nog inte läsa det som att det är Trafikförvaltningen som skriver - även om det är i deras dokument. Alltså problemet med hela den här processen är att entreprenörerna skickar in sina synpunkter och förslag och ofta ganska ogenomtänkt. Trafikförvaltningen kommer nästan aldrig med några förslag själva utom när det gäller spårtrafiken. Det har man faktiskt inte heller kompetens till. Ibland tar man med kundsynpunkter också - men de kommer ju oftast i regel ändå via dem som kör trafiken. Däremot kan ju Trafikförvaltningen i vissa fall ha önskemål på att det ska göras besparingar, som sedan entreprenörerna kommer med förslag på.

Entreprenörernas intresse är ju dock att tjäna pengar. Därför kommer ju förslagen utifrån hur avtalskonstruktionen ser ut. I det här fallet är man alltså oroad för att inte klara sittplatsåtagandet på linjen med den nybyggnation som sker. I sådana fall är nämligen Keolis tvungen att sätta in extrabussar - vilket blir mycket dyrare och mindre effektivt. Däremot är den här typen av direktlinjer förhållandevis oekonomiska för bolagen att köra. Så slipper man köra dem är man ganska nöjd - och kan man då dra in linjen helt under högsommaren blir det en god förtjänst för Keolis. Därav förslaget.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 23:17

Lars_L skrev:Men ersätter man fyra avgångar med i princip en avgång och medelantalet resenärer ligger på omkring 25 stycken så blir man ju nyfiken på hur Arrivas konsekvensanalys ser ut till Trafikförvaltningen. Det får ju (förutom då att det inte uppfyller minimiutbudet), inte vara mer än 63 passagerare regelbundet i vagnen (samtidigt vill säga). Rent teoretisk bör det i det här fallet hamna på omkring 100 personer. Fast några lär väl då försöka hinna med 1.22 turen och andra tar taxi. Men fullt lär det bli i alla fall och min tes är nog att det regelbundet kommer vara mer än 63 personer på 2.42-avgången. Med regelbundet räcker det ju med någon gång i veckan/varannan vecka. Behöver alltså inte vara varje dag.


Om det är 63 passagerare som är den magiska gränsen, så är det sannolikt att även Keolis struntar i avtalet. Enligt din statistik har linje 791 405 resande på vardagsnätter. Det är kanske ett grovt antagande, men jag gissar att cirka fyra femtedelar åker från stan, vilket blir 324 personer. Det finns sex avgångar, men den sjätte går samtidigt som den första pendeln och strax efter linje 144 vid Gullmarsplan. Den avgången borde alltså inte ha något resandeunderlag. Då blir det 65 passagerare per avgång - utan att ta hänsyn till naturliga variationer eller att vissa avgångar är mer belastade än andra (förutom den sista). Eller är antagandena för grova?
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » fre 08 sep, 2017 21:56

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men ersätter man fyra avgångar med i princip en avgång och medelantalet resenärer ligger på omkring 25 stycken så blir man ju nyfiken på hur Arrivas konsekvensanalys ser ut till Trafikförvaltningen. Det får ju (förutom då att det inte uppfyller minimiutbudet), inte vara mer än 63 passagerare regelbundet i vagnen (samtidigt vill säga). Rent teoretisk bör det i det här fallet hamna på omkring 100 personer. Fast några lär väl då försöka hinna med 1.22 turen och andra tar taxi. Men fullt lär det bli i alla fall och min tes är nog att det regelbundet kommer vara mer än 63 personer på 2.42-avgången. Med regelbundet räcker det ju med någon gång i veckan/varannan vecka. Behöver alltså inte vara varje dag.


Om det är 63 passagerare som är den magiska gränsen, så är det sannolikt att även Keolis struntar i avtalet. Enligt din statistik har linje 791 405 resande på vardagsnätter. Det är kanske ett grovt antagande, men jag gissar att cirka fyra femtedelar åker från stan, vilket blir 324 personer. Det finns sex avgångar, men den sjätte går samtidigt som den första pendeln och strax efter linje 144 vid Gullmarsplan. Den avgången borde alltså inte ha något resandeunderlag. Då blir det 65 passagerare per avgång - utan att ta hänsyn till naturliga variationer eller att vissa avgångar är mer belastade än andra (förutom den sista). Eller är antagandena för grova?


Nu har jag inte sagt att Arriva struntar i avtalet i just denna del (63 gränsen). Det får vi ju se. Däremot ska man i sin konsekvensanalys ha visat på att det inte blir 63 stående.

I och med att man kör med ledbuss (oftast av modellen B9S) på 791, så får man ju ha 79 stående. Å andra sidan får det ju i normalfallet inte vara någon stående på den del den trafikeras på +70 väg, men det kanske man klarar. Sedan är det ju på dimensionerande sträcka det handlar om. Antalet påstigande kan ju på sina håll ha en större spridning. Särskilt gäller detta på längre linjer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » lör 09 sep, 2017 4:31

Lars_L skrev:Nu har jag inte sagt att Arriva struntar i avtalet i just denna del (63 gränsen). Det får vi ju se. Däremot ska man i sin konsekvensanalys ha visat på att det inte blir 63 stående.

I och med att man kör med ledbuss (oftast av modellen B9S) på 791, så får man ju ha 79 stående. Å andra sidan får det ju i normalfallet inte vara någon stående på den del den trafikeras på +70 väg, men det kanske man klarar. Sedan är det ju på dimensionerande sträcka det handlar om. Antalet påstigande kan ju på sina håll ha en större spridning. Särskilt gäller detta på längre linjer.


Keolis kanske uppfyller kraven, men jag anser ändå att det är en riktigt dålig standard att ha stående på Huddingevägen, vilket är en 70-väg. Det skapar bara ilska när man ser andra bussar gå tomma till "rika områden".

Några goda nyheter: man har nu infört en ny avgång på linje 198 klockan 2:15 från Centralen. Det är fortfarande en lucka på nästan en timme, men det är bättre än en och en halv timme...
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst