Vad händer egentligen med linje 198?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » tis 15 aug, 2017 8:57

Inge skrev:Vad gäller listan så fattas ju de allra största linjerna. Dvs innerstadsnattbussarna. Utan att ha sett någon statistik förutsätter jag att 94:an inte bara är den mest kända, utan även är den största av alla nattbusslinjer.

Även 69x saknas, varav 697 faktiskt är en E4-buss. (Danderyd via Sollentuna.)


Det saknas ganska många nattbussar i listan. Syftet var att jämföra tunnelbanenattbussarna med pendeltågsnattbussarna. Det är ytterst tveksamt om 697 kan betraktas som en sådan. Men visst hade det varit intressant att jämföra alla nattbussar (91, 93, 94, 96, 160, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 291, 293, 396, 491, 492, 496, 497, 591, 592, 593, 595, 597, 598, 599, 690, 691, 694, 695, 696, 697, 698, 699, 791, 792, 794, 795, 797, 798, 890, 892, 893, 898). Vissa går dock inte på vardagsnätter. Utöver dessa finns det även dussintals vanliga linjer som går på helgnätter.

Innerstadsnattbussarna (91, 93, 94, 96) är en annan grupp som skulle kunna jämföras. Det vore ju faktiskt kul att se om någon annan linje än 94 kan slå 791:an. 91 och 93 har ungefär samma turtäthet som 791 och borde därför inte ha någon chans. Men 96 har halvtimmestrafik, så där finns en möjlighet (dock har 591 halvtimmestrafik med ungefär hälften så många resande). Av de resterande nattbussarna borde 491, 492, 496, 497, 595, 697 och 890 ha störst potential.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » tis 15 aug, 2017 16:52

Jo, 94 är förstås tyngst - men det är ju lite orättvist då det är en tvärförbindelse. Medelbeläggningen blir ju inte så hög på den som siffrorna kan antyda, men det är väl lika bra att köra hela serien med nattbussar på vardagar (exklusive dem som redan redogjorts för) Av förklarliga skäl går det ju inte att syna dem som har samma nummer som i dagstrafiken:

91, 142
94, 567
96, 185
291, 168
293, 13
492, 38
496, 71
497, 13
595, 79
690, 140
691, 82
694, 2
695, 35
696, 2
697, 155
698, 2
898, 22
797, 13
798, 26
890, 61

Påfallande är ju att några linjer i Norrort har så pass dåliga siffror. Men dels går det ju flera på gemensamt stråk, dels ersätter de på resterande sträcka snarare Roslagsbanan, så det är ju ett annat underlag. När det gäller 696 tror jag man bara körde en tur från Norrtälje när den här statistiken gjordes, vilket förklarar att värdet är så pass dåligt. Kan förstås också vara för få observationer. Men även 694 och 698 visar ju på påfallande få resenärer.

Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » tis 15 aug, 2017 18:21

Lars_L skrev:Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....


Timmestrafik på den fjärde tyngsta nattlinjen borde vara oacceptabelt (dock kommer linje 791 fortfarande att ha fler resande per avgång, även fler än linje 94). Men det verkar ändå finnas något samband mellan turtäthet och efterfrågan. Så här ser den fullständiga listan ut (per avgång enligt höstens tidtabell):

94 567 (28 per avgång)
791 405 (34 per avgång)
191 301 (27 per avgång)
198 251 (28 per avgång)
192 240 (20 per avgång)
591 230 (14 per avgång)
196 215 (20 per avgång)
893 208 (19 per avgång)
592 205 (21 per avgång)
193 192 (19 per avgång)
96 185 (11 per avgång)
195 184 (17 per avgång)
194 180 (18 per avgång)
190 178 (15 per avgång)
291 168 (12 per avgång)
697 155 (12 per avgång)
91 142 (13 per avgång)
690 140 (12 per avgång)
892 138 (12 per avgång)
197 119 (11 per avgång)
691 82 (7 per avgång)
595 79 (6 per avgång)
496 71 (8 per avgång)
890 61 (8 per avgång)
593 44 (6 per avgång)
492 38 (10 per avgång)
695 35 (4 per avgång)
798 26 (9 per avgång)
898 22 (22 per avgång)
293 13 (4 per avgång)
497 13 (3 per avgång)
797 13 (7 per avgång)
598 11 (6 per avgång)
694 2 (2 per avgång)
696 2 (2 per avgång)
698 2 (2 per avgång)

Dags för spårväg till Södertälje? :lol:
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » tis 15 aug, 2017 18:40

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Finns väl i och för sig möjlighet att ha två tåg uppställda vid SCI. Älvsjö ligger ju rätt nära också - men det borde ju alla gånger de sista tågen förlängas till. Att förlänga tågen till Södertälje innebär väl det problemet att arbetstiden för stationsvärdarna förlängs. Det är väl egentligen den stora kostnaden och är väl också en orsak till att man slutat avgångar i city.

Sedan är ju frågan hur man ska se just på detta med "öppettider". Ska man ha samma för alla sträckningar oavsett resandeunderlag, eller ska man har mer anpassat utbud. Med nya pendeltågstidtabellen kommer ju sista tåget även till Järfälla gå väldigt tidigt, vilket gör att det blir fler som kommer behöva åka nattbuss efter december. Från att man tidigare just hade längre nattrafik dit (sista tåget gick 24.52 kommer det efter december att gå 24.16). Lämpligt överlag borde väl vara oavsett att pendeln fick samma sluttid som t-banan på vardagar - kring 24.44-24.59.


Jag tog en titt på tågen som avslutar eller påbörjar sin resa i City i T18.

Följande tåg avslutar sin resa i City på vardagar: från Bålsta 0:29 och 0:59, från Nynäshamn 0:44, från Uppsala 0:48 och 1:18, från Södertälje 0:55, från Västerhaninge 1:14 (totalt 7 ankomster)
Följande tåg avslutar sin resa i City på helgdagar: från Bålsta 1:59, från Märsta 2:03, från Västerhaninge 2:14, från Södertälje 2:25 (totalt 4 ankomster)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på vardagar: mot Uppsala 4:12 och 4:42, mot Bålsta 4:46, mot Nynäshamn 4:46 och 5:16, mot Södertälje 4:50, mot Märsta 4:57, mot Tungelsta 5:01 (totalt 8 avgångar)
Följande tåg påbörjar sin resa i City på helgdagar: mot Nynäshamn 5:01, mot Bålsta 5:16, mot Södertälje 5:20 och 5:50, mot Märsta 5:27, mot Västerhaninge 5:31 (totalt 6 avgångar)

(Avgången från Bålsta kl. 1:20 på helgdagar verkar saknas i sammanställningen du gjorde för ett tag sedan.)

På den första raden borde ankomsterna 0:29, 0:44 och 0:48 kunna förlängas utan några större problem. Då får man senare avgångar mot Västerhaninge, Bålsta samt Södertälje. Ankomsten till Södertälje blir 1:35, vilket borde vara acceptabelt. Det är rimligt att högst fyra tåg avslutar sin resa i City, men även dessa kan förlängas! Den andra raden är väl godtagbar, och den försvinner ju om nattrafik införs. Den tredje raden verkar dock vara mindre ogenomtänkt. De flesta av dessa tåg kommer från depån i Bro. Varför inte köra vissa av avgångarna mot Västerhaninge, Tungelsta och Nynäshamn därifrån? Det är också orimligt att de två första avgångarna mot Arlanda och Uppsala utgår från City och den tredje från Älvsjö. Det ska gå att ta ett morgonflyg även om man bor i södra Stockholm. Arlandas placering har skapat tillräckliga klyftor i staden. För att kompensera skulle jag säga att alla tre avgångar borde utgå från Södertälje. Men det vore väl acceptabelt om det första tåget började i City, Älvsjö eller Tumba - dock inte alla tre! På den fjärde raden borde avgången 5:50 utgå från Uppsala, annars är det okej. Denna rad uteblir ju också om nattrafik införs.


Något som gör situationen ännu ogenomtänktare är att den första norrgående helgavgången från City utgår från Älvsjö, så de andra tågen måste vänta på att detta ska lämna tunneln innan de kan köra in. Nä, tåg till och från City är nog ingen bra idé.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » tis 15 aug, 2017 19:54

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....


Timmestrafik på den fjärde tyngsta nattlinjen borde vara oacceptabelt (dock kommer linje 791 fortfarande att ha fler resande per avgång, även fler än linje 94). Men det verkar ändå finnas något samband mellan turtäthet och efterfrågan. Så här ser den fullständiga listan ut (per avgång enligt höstens tidtabell):



Jo visst finns det ett sådant samband. Men problemet är ju att Riplan (alltså det planeringsriktlinjer som finns) har angivet för nattrafiken att det ska vara 60-minuterstrafik och var 30:e minut på de högst trafikerade linjerna som ersätter spårbunden trafik. Inte ens den riktlinjen följer alltså förändringen på 198. Sedan kanske man inte ska detaljreglera för mycket heller. Eftersom minimiutbud gäller på linjerna har ju inte heller detta varit föremål för så mycket klåfingrighet - förutom när man införde timmestrafiken på de flesta linjer på vardagsnätter.

Men eftersom riktlinjen på då exempelvis 198 har ganska låga minimikrav - får det i princip regelbundet vara upp till 40 procent stående resenärer på avgångarna innan Trafikförvaltningen kan kräva att det ska vara mer en timmestrafik efter klockan 2.25. Själv tycker jag en maxnivå borde vara att det inte ska vara stående resenärer utanför högtrafik - såvida det inte har koppling till enskilda händelser (såsom evenemang etc. och kanske skolors sluttider om de ligger utanför högtrafik). Nu är det ju dock få områden där man får styra detta från entreprenörernas sida eftersom det i princip är minimiutbud på alla linjer enligt avtal. Men skulle man vilja förbättra något så kan man väl förvisso stipulera en ny riktlinje - men den kanske borde finnas redan från början.

Vad som är viktigt är väl att man har stabilitet på den här typen av linjer. Nattutbudet är inte lämpligt för alltför mycket förändringar. Helt enkelt för att konsekvenserna blir så pass stora. Att mitt i vintern helt plötsligt få vänta en timme inne i stan när man ska hem från jobbet på krogen, blir ju nästan ohållbart om man räknat med att det finns förbindelser som fungerar och som man planerat sitt arbetsliv efter.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Ulrik Berggren » tor 17 aug, 2017 10:20

Lars, är det jag som förskönar historien i ett nostalgiskt ljus, eller fungerade den kortsiktiga planeringen av busstrafik bättre för 20 år sedan hos SL? På den tiden, t ex när man anpassade busstrafiken i Nynäshamn till Nynäsbanans nya trafikering efter upprustningen -93, så tycker jag att man var mera "med" när det gäller utformningen av trafiken. Numera känns det som att förändringar kommer långsamt, ryckvis och ofta för sent (gäller anpassningar till ny bebyggelsen nya vägar och spårförbindelser mm). :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2718
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » tor 17 aug, 2017 16:57

Ulrik Berggren skrev:Lars, är det jag som förskönar historien i ett nostalgiskt ljus, eller fungerade den kortsiktiga planeringen av busstrafik bättre för 20 år sedan hos SL? På den tiden, t ex när man anpassade busstrafiken i Nynäshamn till Nynäsbanans nya trafikering efter upprustningen -93, så tycker jag att man var mera "med" när det gäller utformningen av trafiken. Numera känns det som att förändringar kommer långsamt, ryckvis och ofta för sent (gäller anpassningar till ny bebyggelsen nya vägar och spårförbindelser mm). :?


Ja, tyvärr är det väl så - även om det väl alltid funnits brister. Även förr i tiden var det ju ganska stora skillnader mellan de olika distrikten. Minns något fall där man vid nybyggnation ökade trafiken på den linje som gick i centrala regionen, medan det var uppenbart att alla skulle åka med den linje som ingick i norra regionen...Naturligtvis minskade turtätheten efter några år igen - men man var i alla fall igång och på tåget (om än lite fel ute)

Problemet är att Trafikförvaltningen inte har sett det som att planering av busslinjer ingår i beställarfunktionen, utan man har lagt ut det på operatörerna till stora delar (och i vissa fall med bestämmande inflytande över linjedragningarna). Å andra sidan har man blivit väldigt strategisk när det gäller stomlinjer. Därför blir ju skillnaden rätt stor på hur man planerar trots att två linjer kan ha samma uppgift och lika många resande....

Så - det har väl aldrig fungerat riktigt bra, men bättre. Grundproblemet tycker jag är lite hur man går tillväga med remisserna och vilket resultat man presenterar. Tycker Skånetrafiken har haft ett mycket tydligare sätt att arbeta på kring trafikförändringar, där man redogör tydligt för kostnader per linjer. Eller ta bara UL hur man hanterat det nya busslinjenätet - jämfört med när Trafikförvaltningen i Stockholm förändrade linjenätet i Stockholm. Då kan man tala om skillnad när det gäller förankring! Eller bara UL:s mycket ambitiösa utredning kring 811 nu nyligen.

Sedan sägs det ju att det görs inom Trafikförvaltningen. Synd bara då att inte dessa utredningar ligger till grund för remisserna som presenteras, och knappt heller verkar resultera i några resultat. Man verkar ju i många fall bara följa entreprenörernas förslag - som ibland i princip bara är en lista med önskade förändringar och ibland förhållandevis ambitiösa.

Men det är lite intressant det här. En del har alltid kritiserat SL för att man bara ägnar sig åt busstrafik (de som gillar spårvagnar). Så kanske det var en gång. Nu känns det väl i alla fall som tvärtom. Så länge det går på spår kan man ägna ganska mycket energi åt det - men går det på däck så verkar det inte mödan värt. Det är ju lite synd när det ändå påverkar vardagen för rätt många människor.

Men de senaste tio åren har det i vilket fall känts som att man på Trafikförvaltningen inte riktigt har haft någon koll på busstrafiken i sin helhet. Där entrprenörer har dragit in trafik och det verkar knappt klart om Trafikförvaltningen varit medveten om det - eller som - för att ta nattrafiken som exempel - drog in alla linjers trafik till timmestrafik på vardagsnätter och sedan fick sätta in 30-minuterstrafik igen för att resenärer inte kom med bussarna. Problem som ju inte hade uppstått om man bara brytt sig om att ta ut linjestatistiken och i vissa fall ha lite bättre lokalkännedom...
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » tor 17 aug, 2017 21:54

Lars_L skrev:Jo, 94 är förstås tyngst - men det är ju lite orättvist då det är en tvärförbindelse. Medelbeläggningen blir ju inte så hög på den som siffrorna kan antyda, men det är väl lika bra att köra hela serien med nattbussar på vardagar (exklusive dem som redan redogjorts för) Av förklarliga skäl går det ju inte att syna dem som har samma nummer som i dagstrafiken:

91, 142
94, 567
96, 185
291, 168
293, 13
492, 38
496, 71
497, 13
595, 79
690, 140
691, 82
694, 2
695, 35
696, 2
697, 155
698, 2
898, 22
797, 13
798, 26
890, 61

Påfallande är ju att några linjer i Norrort har så pass dåliga siffror. Men dels går det ju flera på gemensamt stråk, dels ersätter de på resterande sträcka snarare Roslagsbanan, så det är ju ett annat underlag. När det gäller 696 tror jag man bara körde en tur från Norrtälje när den här statistiken gjordes, vilket förklarar att värdet är så pass dåligt. Kan förstås också vara för få observationer. Men även 694 och 698 visar ju på påfallande få resenärer.

Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....


Är detta ATR data? och isf hur pålitligt är det? Förutom i innerstan?

Vissa linjer har ju snittet redovisat från ytterst få körningar/avgång.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » fre 18 aug, 2017 2:12

Lars Ödlund skrev:
Lars_L skrev:Jo, 94 är förstås tyngst - men det är ju lite orättvist då det är en tvärförbindelse. Medelbeläggningen blir ju inte så hög på den som siffrorna kan antyda, men det är väl lika bra att köra hela serien med nattbussar på vardagar (exklusive dem som redan redogjorts för) Av förklarliga skäl går det ju inte att syna dem som har samma nummer som i dagstrafiken:

91, 142
94, 567
96, 185
291, 168
293, 13
492, 38
496, 71
497, 13
595, 79
690, 140
691, 82
694, 2
695, 35
696, 2
697, 155
698, 2
898, 22
797, 13
798, 26
890, 61

Påfallande är ju att några linjer i Norrort har så pass dåliga siffror. Men dels går det ju flera på gemensamt stråk, dels ersätter de på resterande sträcka snarare Roslagsbanan, så det är ju ett annat underlag. När det gäller 696 tror jag man bara körde en tur från Norrtälje när den här statistiken gjordes, vilket förklarar att värdet är så pass dåligt. Kan förstås också vara för få observationer. Men även 694 och 698 visar ju på påfallande få resenärer.

Men slutsatsen av allt detta är väl att linje 198 är den fjärde tyngsta nattlinjen på vardagar och får nu sämre turtäthet än 691 med sina 82 resenärer. Så kan det vara i SL:s värld.

Sedan kan alla missa att lusläsa någon ändring som bussbolag föreslår. Det är väl inte så mycket att säga om. Men hade Trafikförvaltningen fungerat - skulle man ju dock haft snabba kontakter med Arriva - se till att de sätter in en avgång till på natten och så säger man sedan utåt att en avgång föll bort i tidtabellen av misstag. Så sköter man det snyggt utan att någon behöver tappa ansiktet. Så fungerar ju dock inte SL. Däremot kommer det väl stå i nästa års remiss att man överväger att öka turtätheten på 198 på grund av ökat resande eller något sådant....Sådana där formuleringar som man kan skratta rätt gott åt när man vet hur det ligger till....


Är detta ATR data? och isf hur pålitligt är det? Förutom i innerstan?

Vissa linjer har ju snittet redovisat från ytterst få körningar/avgång.


Ja, det är ATR-data från SL:s sammanställning där man "fyller i" för avgångar som saknas i underlaget. Det får ju det problemet att om fler avgångar av de som räknats är in mot stan och sena turer tillbaka och man då "fyller i" med samma medeltal resenärer på resterande avgångar, så får man i slutändan ett alltför lågt värde. Så man får förstås inte läsa detta som några exakta värden. Men ändå rätt korrekta. 591 där jag har både siffror från den allmänna statistiken (som ligger till grund för fakta om SL - alltså den ovan), och även den från upphandlingen då man satt in lite fler ATR-mätningar (25 procent, istället för 10 procent), så är skillnaden ändå rätt liten. Det motsvarar då 208 jämfört med 230 i den mer utförliga för linje 591. Så 10 procent upp eller ner får man nog räkna med kan vara osäkerhetsfaktorer i mätningen. I huvudsak stämmer väl dock siffrorna rätt bra generellt med hur jag uppfattar resandet på olika linjer. Men givetvis får man vara ytterst försiktig där det är väldigt litet resande. Skillnaden mellan det man faktiskt har underlag för och det man sedan uppskattar för att komplettera siffrorna blir ju i vissa fall betydande. Hur mycket annan statistik som ligger till grund för den bedömningen är ju osäkert - utan verkar som sagt snarast vara ett avrundat värde av antalet påstigande på de observationer som gjorts.

För nattbusstrafiken ska ju påpekas att det därför kan vara relativt få observationer som ligger till grund för statistiken. Så som underlag för att förändra trafiken bör man väl ha mätningar för en längre tidsperiod.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » fre 18 aug, 2017 7:25

Nattrafiken (förutom då i innerstan) är svårt att få ett rättvisande begrepp om med hjälp av ATR data, det finns flera linjer bland de uppräknade som under en hel tdt period har avgångar som mätts 0-3 ggr och under sommaren finns det avgångar som inte mätts alls.

Eftersom det enbart finns 10-15% ATR bussar och det varierar mellan depåerna så kan det inträffa att en depå med 100 bussar har 11 ATR bussar, 2 blå led, 3 röda led, 4 röda boggi och 2 röda 12 m, har man sedan 3 linjer som "måste" gå med 12 m kan ju vem som helst förstå att det aldrig går att få en rättvisande statistik för pax, körtider däremot registreras ju även av BussPc systemet så där har man ju betydligt fler mätningar att tillgå. Detta drabbar nattrafiken extra "hårt" eftersom utsättningen som görs under dagen för omlopp som övergår i nattrafik hinner förändras p.ga av förseningar, vagnfel, bränslebrist etc. och bussar som ska sättas ut i trafik sent på kvällen- förnatten ska tas från dem som kommit in tidigare, tvättas o städats och dessutom inte är alltför felrapporterade.

En avgång som körs 175 ggr under en tdt period ska i teorin ATR köras minst 18 ggr, i verkligheten finns det kanske 5 avgångar med fullständig data, att göra något annat än en övergripande planering utifrån detta är fullständigt omöjligt.

Det finns många sätt att hantera detta men det ska jag inte gå in på här då det skulle ta på tok för mycket utrymme och knappast attrahera så värst många läsare.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 8:58

Lars Ödlund skrev:Nattrafiken (förutom då i innerstan) är svårt att få ett rättvisande begrepp om med hjälp av ATR data, det finns flera linjer bland de uppräknade som under en hel tdt period har avgångar som mätts 0-3 ggr och under sommaren finns det avgångar som inte mätts alls.

Eftersom det enbart finns 10-15% ATR bussar och det varierar mellan depåerna så kan det inträffa att en depå med 100 bussar har 11 ATR bussar, 2 blå led, 3 röda led, 4 röda boggi och 2 röda 12 m, har man sedan 3 linjer som "måste" gå med 12 m kan ju vem som helst förstå att det aldrig går att få en rättvisande statistik för pax, körtider däremot registreras ju även av BussPc systemet så där har man ju betydligt fler mätningar att tillgå. Detta drabbar nattrafiken extra "hårt" eftersom utsättningen som görs under dagen för omlopp som övergår i nattrafik hinner förändras p.ga av förseningar, vagnfel, bränslebrist etc. och bussar som ska sättas ut i trafik sent på kvällen- förnatten ska tas från dem som kommit in tidigare, tvättas o städats och dessutom inte är alltför felrapporterade.

En avgång som körs 175 ggr under en tdt period ska i teorin ATR köras minst 18 ggr, i verkligheten finns det kanske 5 avgångar med fullständig data, att göra något annat än en övergripande planering utifrån detta är fullständigt omöjligt.

Det finns många sätt att hantera detta men det ska jag inte gå in på här då det skulle ta på tok för mycket utrymme och knappast attrahera så värst många läsare.


Fast det är intressant tycker jag!
Hur mycket kostar en sådan där ATR-utrustning? Skulle det vara värdefullt att förse fler bussar med denna finess?

funderar
Thomas K Ohlsson
(och riskerar som vanligt att spåra ur, eller som i det här fallet att köra av vägen...)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Inge » fre 18 aug, 2017 10:49

Varför skulle man instaleras mer ATR-utrustning när uppgifterna redan finns i Accessystemet? Det som behövs är databasbehandling. Sedan har man exakt statistik för varje bussavgång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav TKO » fre 18 aug, 2017 11:02

Inge skrev:Varför skulle man instaleras mer ATR-utrustning när uppgifterna redan finns i Accessystemet? Det som behövs är databasbehandling. Sedan har man exakt statistik för varje bussavgång.


Mäter inte ATR-systemet även avstigande? Det sitter väl sensorer vid alla dörrar?

Annars är det ett bra förslag!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » fre 18 aug, 2017 14:31

TKO skrev:
Inge skrev:Varför skulle man instaleras mer ATR-utrustning när uppgifterna redan finns i Accessystemet? Det som behövs är databasbehandling. Sedan har man exakt statistik för varje bussavgång.


Mäter inte ATR-systemet även avstigande? Det sitter väl sensorer vid alla dörrar?

Annars är det ett bra förslag!

/TKO


Ja ATR mäter både på och avstigande, körtider, ståtider på hpl och i köer etc. BussPc systemet mäter också detta förutom på o avstigande och från Accessystemet hämtas idag ingen data på turnivå.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » fre 18 aug, 2017 16:21

Lars Ödlund skrev:Nattrafiken (förutom då i innerstan) är svårt att få ett rättvisande begrepp om med hjälp av ATR data, det finns flera linjer bland de uppräknade som under en hel tdt period har avgångar som mätts 0-3 ggr och under sommaren finns det avgångar som inte mätts alls.

Eftersom det enbart finns 10-15% ATR bussar och det varierar mellan depåerna så kan det inträffa att en depå med 100 bussar har 11 ATR bussar, 2 blå led, 3 röda led, 4 röda boggi och 2 röda 12 m, har man sedan 3 linjer som "måste" gå med 12 m kan ju vem som helst förstå att det aldrig går att få en rättvisande statistik för pax, körtider däremot registreras ju även av BussPc systemet så där har man ju betydligt fler mätningar att tillgå. Detta drabbar nattrafiken extra "hårt" eftersom utsättningen som görs under dagen för omlopp som övergår i nattrafik hinner förändras p.ga av förseningar, vagnfel, bränslebrist etc. och bussar som ska sättas ut i trafik sent på kvällen- förnatten ska tas från dem som kommit in tidigare, tvättas o städats och dessutom inte är alltför felrapporterade.

En avgång som körs 175 ggr under en tdt period ska i teorin ATR köras minst 18 ggr, i verkligheten finns det kanske 5 avgångar med fullständig data, att göra något annat än en övergripande planering utifrån detta är fullständigt omöjligt.

Det finns många sätt att hantera detta men det ska jag inte gå in på här då det skulle ta på tok för mycket utrymme och knappast attrahera så värst många läsare.


Nej, det är ett återkommande problem som väl trafikförvaltningen har med statistiken. I senaste avtalen har man ju fått räkna ner ATR-mätningarna då nya operatörerna har menat att resandet varit lägre än vad ATR uppmätt (till och med). Så det får ju naturligtvis användas med förnuft.

Men för exempelvis 198 stämmer nog uppgifterna rätt bra. Där har man ju också nästan bara boggivagnar också i Bromma av samma modell - vilket gör det lättare och risken torde vara minde - även om det är på tok för få observationer för att kunna dra några mer exakta slutsatser kring en enskild avgång. Åkte häromdagen 2.21 avgången och det var väl 25 passagerare på dim. sträcka, vilket då skulle stämma rätt bra med statistiken.

En förbättring på ett sätt från din tid i Tyresö är väl att de flesta avtalsområden är så betydligt mycket större idag. Det gör väl att risken för att vissa vagnar med ATR blir låsta blir mycket mindre. Så lite av det problemet har nog i vilket fall förbättrats. Dessutom har de flesta depåer betydligt fler vagnar och färre linjer som är låsta till en viss vagntyp (förutom blåbussar).

Det som är farligt är ju när man använder ATR fel och gör fel tolkningar av det. Man kan ju sällan använda det för att bedöma en enskild avgång av nämnda skäl. Då bör man ju ha kompletterande information. Däremot säger ju totalsumman något för en linje. Och dessa brukar ändå vara rätt konstanta mellan åren. Utifrån totalsumman kan man ju nästan räkna ut underlaget utifrån resandefrekvens etc - om man har tillgång till områdesfakta (som skolor och ex.vis andra väsentliga målpunkter som påverkar resandet).
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » ons 23 aug, 2017 14:03

Hur går det för linjen efter att vintertidtabellen börjat gälla?
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav NerdBoy » ons 23 aug, 2017 16:18

Intressanta diskussioner!

Jag passar på att skjuta in ett par frågor: jag vill minnas att det tidigare var så att kommunerna betalade för nattbussturer som SL inte tyckte behövdes. Minns jag rätt? Om ja, är det fortfarande så?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5550
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 18:31

NerdBoy skrev:Intressanta diskussioner!

Jag passar på att skjuta in ett par frågor: jag vill minnas att det tidigare var så att kommunerna betalade för nattbussturer som SL inte tyckte behövdes. Minns jag rätt? Om ja, är det fortfarande så?


Det stämmer! Vet inte om det är så fortfarande, men både 699 och natturer på 641 har ju tillkommit på det viset!

Edit: skrev 639 först, men menade förstås 641, vilket väl iof torde ha varit uppenbart för trådläsarna...
Senast redigerad av Lars_L ons 23 aug, 2017 21:22, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » ons 23 aug, 2017 18:40

Enceladus skrev:Hur går det för linjen efter att vintertidtabellen börjat gälla?


Har inte haft möjlighet att göra någon fältstudie ännu - och ibland kan det ju vara bra att vänta någon vecka till vaneresenärerna börjar känna till upplägget och i vissa fall väljer andra alternativ.

Men ersätter man fyra avgångar med i princip en avgång och medelantalet resenärer ligger på omkring 25 stycken så blir man ju nyfiken på hur Arrivas konsekvensanalys ser ut till Trafikförvaltningen. Det får ju (förutom då att det inte uppfyller minimiutbudet), inte vara mer än 63 passagerare regelbundet i vagnen (samtidigt vill säga). Rent teoretisk bör det i det här fallet hamna på omkring 100 personer. Fast några lär väl då försöka hinna med 1.22 turen och andra tar taxi. Men fullt lär det bli i alla fall och min tes är nog att det regelbundet kommer vara mer än 63 personer på 2.42-avgången. Med regelbundet räcker det ju med någon gång i veckan/varannan vecka. Behöver alltså inte vara varje dag.

Frågan är ju också hur många som kommer försöka hinna med 1.22-turen och också har möjlighet att ta den. I sådana fall kan ju den turen också komma nära gränsvärdet. 2.42-avgången är ju så pass sent lagd, att den inte kommer vara så där jätteattraktiv att vänta på för nattsuddare...

Det har ju testats förut med timmestrafik första nattrafiktimmen på 198 och då fungerade det inte i alla fall...
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » lör 26 aug, 2017 6:14

Har nu hunnit använda mig av 198 vid ett tillfälle på 2.42 turen. Alla fick faktiskt sittplats (några stod ändå). Det var precis 45 resande på dimensionerande sträcka. Men naturligtvis är det alldeles för högt för att fungera eftersom det lätt är ganska stora variationer i nattrafiken. Om nu ett rimligt mål är att resenärer ska kunna ha sittplats när det är 80-minuter mellan avgångarna. Och i annat fall börjar vi väl snarast närma oss ett U-land i kollektivtrafiksammanhang.

Det upprörande i det här fallet är ju att vinsten för Trafikförvaltningen är så pass marginell (endast de resenärer som väljer att gå/åka taxi istället blir ju en vinst för Trafikförvaltningen - och då har man ju fel syfte med kollektivtrafiken kan man ju tycka).

Egentligen borde Trafikförvaltningen istället utöka minimiutbudet på linjen till att vara ungefär som det var innan indragningen. Hälften av avgångarna jämfört med linjerna söderut på gröna linjen är ju fullt rimligt som utbud, med tanke på att resandeunderlaget är ungefär hälften norrut mot söderut. Särskilt som Arriva missköter sitt uppdrag i så pass stor omfattning, finns det ju ingen anledning att på det här sättet ge bolaget ekonomiska fördelar. Att acceptera att man kör med färre avgångar än minimiutbudet i avtalet - är endera tecken på dålig avtalsuppföljning och brister inom Trafikförvaltningen, eller bristande affärsmässighet. Båda är att betrakta som lika allvarliga i en offentligt finansierad verksamhet.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster