Vad händer egentligen med linje 198?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 22:30

Lars_L skrev:Nu har inte jag någon resvanestatistik tillgänglig för Ekerö, men jag antar att det för det är ganska få som arbetar så långt söderut som det handlar om, och i sådana fall är nog bilresorna för dem som har den möjligheten, ett betydligt mer lockande alternativ som är svårt att konkurrera med. Störst underlag har väl nästan att ha förbindelse med Södertörns högskola och sjukhuset. Det skulle väl åtminstone i teorin kunna utgöra ett underlag. Det är ju bara 27 000 som bor på Mälaröarna. Men problemet är ju att befolkningen är så fruktansvärt utspretad. Finns så att säga inget centrum (nästan) i kommunen. Det gör att alla måste göra ett byte för att komma till den där bussen som ska gå över till Fittja. Vinsten mot att åka den ordinarie bussen till Brommaplan blir alltså ganska liten. Blir ju lika många byten i alla fall för flertalet. Åker man via stan blir det däremot ganska korta bytestider, vilket ju inte är direkt säkert att det blir i det andra fallet.

Om det nu ändå skulle finnas ett underlag, så tar det nog ganska många år att arbeta upp en sådan här linje. Och den tiden brukar ju inte SL eller operatörerna ha riktigt...

Nu har jag i och för sig inget emot att man satsar på en sådan här linje om man tycker sig ha råd med det. Det är bara det att den kommer gå att par år på sin höjd innan den läggs ner i samband med effektiviseringar. Då, när äntligen kanske någon har tagit ett jobb söder om stan för att det finns bra förbindelser...Men det är så det brukar fungera (eller snarare inte fungera) i SL-trafiken.

Därför kunde man ju önska att man gjorde bra utredningar till att börja med och inte bara internt (om nu det görs), utan också skicka ut till remissinstanser och faktiskt få lite inspel. Här är ju Trafikförvaltningen klart sämst i klassen om man jämför med andra län, hos trafikförvaltningen tycks ju professionalism och kunskap vara bortglömda begrepp.


Det är lite ironiskt att man tycker sig ha råd med detta experiment samtidigt som man inför timmestrafik på länets fjärde tyngsta nattbuss...
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » sön 27 aug, 2017 2:27

Enceladus skrev:
Det är lite ironiskt att man tycker sig ha råd med detta experiment samtidigt som man inför timmestrafik på länets fjärde tyngsta nattbuss...


Fast det värsta är ju att Trafikförvaltningen inte sparar in några pengar på utglesningen av 198 . I princip kan alltså Trafikförvaltningen kräva att det går nattbussar var 10:e minut hela natten på 198. Det är bara att ändra gränsen för minimiutbudet som är kopplat till avtalet. Enda merkostnaden är i sådana fall om resandet ökar inom biljettsegmentet periodkort.

Just i nattrafiken kan man ju dock anta att rätt många åker på reskassa. Antar man ett sådant resonemang innebär den nya tidtabellen troligen snarare en förlust för Trafikförvaltningen om det totala resandet minskar, än en vinst, eftersom ersättningen till Arriva är lägre än inkomsterna per såld enkelbiljett/reskassabiljett (med undantag för de som åker på reducerat pris på reskassa.) Ersättningen till Arriva för att man kör linjen, är nämligen inte högre än drygt 20 kronor per "blipp". Någon annan kostnad för trafiken har alltså inte Trafikförvaltningen än denna ersättning per resande.

Det är skälet till att jag blir lite upprörd. I fall landstinget hade ekonomisk kris och man var tvungen att dra ner på trafikutbudet för att hålla budgeten, hade det kunna vara en ekonomisk nödvändighet att dra ner trafiken - men i det här fallet gynnar man bara ett statligt tyskt järnvägsföretag - samtidigt som man nästan omöjliggör att nyttja nattrafiken. I genomsnitt blir det ju timmestrafik, men 80-minuter mellan första och andra avgången är ju närmare 90-minuter än 60 om man säger så.
Lars_L
 
Inlägg: 1814
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 16:38

Någon på Trafikförvaltningen verkar i alla fall ha humor. För linje 743 föreslår man följande:

Trafikförvaltningen skrev:Linjen övervägs att utökas från 12- till 10-minuterstrafik från Skäcklinge ca kl. 06.20 - 07.00 och från 20- till 15-minuterstrafik ca kl. 07.30 - 08.45 vilket beror på nybyggnation i Skäcklinge. Linjen övervägs även att dras in under högsommar.


Linjen övervägs att dras in på grund av nybyggnation?
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » sön 27 aug, 2017 18:24

Enceladus skrev:Någon på Trafikförvaltningen verkar i alla fall ha humor. För linje 743 föreslår man följande:

Trafikförvaltningen skrev:Linjen övervägs att utökas från 12- till 10-minuterstrafik från Skäcklinge ca kl. 06.20 - 07.00 och från 20- till 15-minuterstrafik ca kl. 07.30 - 08.45 vilket beror på nybyggnation i Skäcklinge. Linjen övervägs även att dras in under högsommar.


Linjen övervägs att dras in på grund av nybyggnation?


Du får nog inte läsa det som att det är Trafikförvaltningen som skriver - även om det är i deras dokument. Alltså problemet med hela den här processen är att entreprenörerna skickar in sina synpunkter och förslag och ofta ganska ogenomtänkt. Trafikförvaltningen kommer nästan aldrig med några förslag själva utom när det gäller spårtrafiken. Det har man faktiskt inte heller kompetens till. Ibland tar man med kundsynpunkter också - men de kommer ju oftast i regel ändå via dem som kör trafiken. Däremot kan ju Trafikförvaltningen i vissa fall ha önskemål på att det ska göras besparingar, som sedan entreprenörerna kommer med förslag på.

Entreprenörernas intresse är ju dock att tjäna pengar. Därför kommer ju förslagen utifrån hur avtalskonstruktionen ser ut. I det här fallet är man alltså oroad för att inte klara sittplatsåtagandet på linjen med den nybyggnation som sker. I sådana fall är nämligen Keolis tvungen att sätta in extrabussar - vilket blir mycket dyrare och mindre effektivt. Däremot är den här typen av direktlinjer förhållandevis oekonomiska för bolagen att köra. Så slipper man köra dem är man ganska nöjd - och kan man då dra in linjen helt under högsommaren blir det en god förtjänst för Keolis. Därav förslaget.
Lars_L
 
Inlägg: 1814
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » tor 07 sep, 2017 23:17

Lars_L skrev:Men ersätter man fyra avgångar med i princip en avgång och medelantalet resenärer ligger på omkring 25 stycken så blir man ju nyfiken på hur Arrivas konsekvensanalys ser ut till Trafikförvaltningen. Det får ju (förutom då att det inte uppfyller minimiutbudet), inte vara mer än 63 passagerare regelbundet i vagnen (samtidigt vill säga). Rent teoretisk bör det i det här fallet hamna på omkring 100 personer. Fast några lär väl då försöka hinna med 1.22 turen och andra tar taxi. Men fullt lär det bli i alla fall och min tes är nog att det regelbundet kommer vara mer än 63 personer på 2.42-avgången. Med regelbundet räcker det ju med någon gång i veckan/varannan vecka. Behöver alltså inte vara varje dag.


Om det är 63 passagerare som är den magiska gränsen, så är det sannolikt att även Keolis struntar i avtalet. Enligt din statistik har linje 791 405 resande på vardagsnätter. Det är kanske ett grovt antagande, men jag gissar att cirka fyra femtedelar åker från stan, vilket blir 324 personer. Det finns sex avgångar, men den sjätte går samtidigt som den första pendeln och strax efter linje 144 vid Gullmarsplan. Den avgången borde alltså inte ha något resandeunderlag. Då blir det 65 passagerare per avgång - utan att ta hänsyn till naturliga variationer eller att vissa avgångar är mer belastade än andra (förutom den sista). Eller är antagandena för grova?
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » fre 08 sep, 2017 21:56

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Men ersätter man fyra avgångar med i princip en avgång och medelantalet resenärer ligger på omkring 25 stycken så blir man ju nyfiken på hur Arrivas konsekvensanalys ser ut till Trafikförvaltningen. Det får ju (förutom då att det inte uppfyller minimiutbudet), inte vara mer än 63 passagerare regelbundet i vagnen (samtidigt vill säga). Rent teoretisk bör det i det här fallet hamna på omkring 100 personer. Fast några lär väl då försöka hinna med 1.22 turen och andra tar taxi. Men fullt lär det bli i alla fall och min tes är nog att det regelbundet kommer vara mer än 63 personer på 2.42-avgången. Med regelbundet räcker det ju med någon gång i veckan/varannan vecka. Behöver alltså inte vara varje dag.


Om det är 63 passagerare som är den magiska gränsen, så är det sannolikt att även Keolis struntar i avtalet. Enligt din statistik har linje 791 405 resande på vardagsnätter. Det är kanske ett grovt antagande, men jag gissar att cirka fyra femtedelar åker från stan, vilket blir 324 personer. Det finns sex avgångar, men den sjätte går samtidigt som den första pendeln och strax efter linje 144 vid Gullmarsplan. Den avgången borde alltså inte ha något resandeunderlag. Då blir det 65 passagerare per avgång - utan att ta hänsyn till naturliga variationer eller att vissa avgångar är mer belastade än andra (förutom den sista). Eller är antagandena för grova?


Nu har jag inte sagt att Arriva struntar i avtalet i just denna del (63 gränsen). Det får vi ju se. Däremot ska man i sin konsekvensanalys ha visat på att det inte blir 63 stående.

I och med att man kör med ledbuss (oftast av modellen B9S) på 791, så får man ju ha 79 stående. Å andra sidan får det ju i normalfallet inte vara någon stående på den del den trafikeras på +70 väg, men det kanske man klarar. Sedan är det ju på dimensionerande sträcka det handlar om. Antalet påstigande kan ju på sina håll ha en större spridning. Särskilt gäller detta på längre linjer.
Lars_L
 
Inlägg: 1814
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » lör 09 sep, 2017 4:31

Lars_L skrev:Nu har jag inte sagt att Arriva struntar i avtalet i just denna del (63 gränsen). Det får vi ju se. Däremot ska man i sin konsekvensanalys ha visat på att det inte blir 63 stående.

I och med att man kör med ledbuss (oftast av modellen B9S) på 791, så får man ju ha 79 stående. Å andra sidan får det ju i normalfallet inte vara någon stående på den del den trafikeras på +70 väg, men det kanske man klarar. Sedan är det ju på dimensionerande sträcka det handlar om. Antalet påstigande kan ju på sina håll ha en större spridning. Särskilt gäller detta på längre linjer.


Keolis kanske uppfyller kraven, men jag anser ändå att det är en riktigt dålig standard att ha stående på Huddingevägen, vilket är en 70-väg. Det skapar bara ilska när man ser andra bussar gå tomma till "rika områden".

Några goda nyheter: man har nu infört en ny avgång på linje 198 klockan 2:15 från Centralen. Det är fortfarande en lucka på nästan en timme, men det är bättre än en och en halv timme...
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » lör 09 sep, 2017 13:19

Enceladus skrev:Keolis kanske uppfyller kraven, men jag anser ändå att det är en riktigt dålig standard att ha stående på Huddingevägen, vilket är en 70-väg. Det skapar bara ilska när man ser andra bussar gå tomma till "rika områden".


Ja, det håller jag helt med om (om än det ju inte är helt sant detta med att de går "tomma" till "rika områden" generellt - även om det finns sådana fall, liksom fall till "fattiga områden" där de går ganska tomma.) Trafikförvaltningen verkar dock leva lite i tron att man inte behöver behovsstyra nattrafiken då de inte tycks tro att någon använder den.

Det var nog också på nedgång ett tag, men med tanke på att nattlivet ökat och priserna på bostäder ökat centralt (läs: regionen växer), får man förmoda att det är fler ändå som har behov av den idag. Men det är bara att bombardera Trafikförvaltningen med problematiken så kanske det händer något längre fram.



Enceladus skrev:Några goda nyheter: man har nu infört en ny avgång på linje 198 klockan 2:15 från Centralen. Det är fortfarande en lucka på nästan en timme, men det är bättre än en och en halv timme...


Ja, då följer man i vilket fall avtalet. Men enligt RI-planen ska det ju vara 30-minuterstrafik på natten på de mest belastade stråken, och det uppfyller man ju då bara under en kort tid på natten. Men här tycker jag alltid Trafikförvaltningen har varit för luddiga i sin beskrivning. Här borde Trafikförvaltningen se över riktlinjerna! Man kan ju jämföra med 1980-talet, då det gick tunnelbana till Hässelby fram till klockan 2.02 på vardagsnätter!
Lars_L
 
Inlägg: 1814
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » ons 13 sep, 2017 15:15

Lars_L skrev:Ja, då följer man i vilket fall avtalet. Men enligt RI-planen ska det ju vara 30-minuterstrafik på natten på de mest belastade stråken, och det uppfyller man ju då bara under en kort tid på natten. Men här tycker jag alltid Trafikförvaltningen har varit för luddiga i sin beskrivning. Här borde Trafikförvaltningen se över riktlinjerna! Man kan ju jämföra med 1980-talet, då det gick tunnelbana till Hässelby fram till klockan 2.02 på vardagsnätter!


Det är inte bara antalet avgångar som är relevant - det måste också vara bra spridning. Jämför med detta skräckexempel: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 017434.pdf

Så här borde det se ut: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 859160.pdf
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav C12C3C3C12 » ons 13 sep, 2017 16:40

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Ja, då följer man i vilket fall avtalet. Men enligt RI-planen ska det ju vara 30-minuterstrafik på natten på de mest belastade stråken, och det uppfyller man ju då bara under en kort tid på natten. Men här tycker jag alltid Trafikförvaltningen har varit för luddiga i sin beskrivning. Här borde Trafikförvaltningen se över riktlinjerna! Man kan ju jämföra med 1980-talet, då det gick tunnelbana till Hässelby fram till klockan 2.02 på vardagsnätter!


Det är inte bara antalet avgångar som är relevant - det måste också vara bra spridning. Jämför med detta skräckexempel: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 017434.pdf

Så här borde det se ut: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 859160.pdf


För alla er yngre så gick T-banan med sista avgång från Slussen kl. 3:00 fram till energikrisen på 70-talet (hade nattintågen på bana 2 stadigt då).
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1443
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars_L » ons 13 sep, 2017 16:55

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Ja, då följer man i vilket fall avtalet. Men enligt RI-planen ska det ju vara 30-minuterstrafik på natten på de mest belastade stråken, och det uppfyller man ju då bara under en kort tid på natten. Men här tycker jag alltid Trafikförvaltningen har varit för luddiga i sin beskrivning. Här borde Trafikförvaltningen se över riktlinjerna! Man kan ju jämföra med 1980-talet, då det gick tunnelbana till Hässelby fram till klockan 2.02 på vardagsnätter!


Det är inte bara antalet avgångar som är relevant - det måste också vara bra spridning. Jämför med detta skräckexempel: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 017434.pdf

Så här borde det se ut: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 859160.pdf


Visst är det så. Detta är ju ett vanligt misstag Trafikförvaltningen gör (och också dåliga på att följa upp när det gäller om avtalet följs). I Trafikförvaltningens avtal prioriteras ju att man får så mycket trafik för pengarna som möjligt. Därför vill man ha så lite regler som möjligt om jämn trafikering i gemensamma stråk. Vilket gör att man får mycket trafik, men totalt meningslösa avgåmgar eftersom resenärernas genomsnittliga väntetid inte blir nämnvärt kortare när bussarna går i klump.
Lars_L
 
Inlägg: 1814
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » tis 24 okt, 2017 22:15

Enceladus skrev:Jag tycker att det är dags att även nämna några positiva förslag på trafikförändringar inför december 2017. Helheten är inte lika dålig som tråden ger sken av!

  • Linje 93 övervägs att förlängas till Jarlaberg via Kvarnholmen. En stor förbättring för dessa områden som idag helt saknar nattrafik.
  • Linje 144 övervägs att få en ny nattur från Gullmarsplan till Älvsjö. Täcker en lucka som uppstått när senare pendeltågsavgångar ersatte de tidigaste nattbussavgångarna. Men varför tog det ett decennium att inse detta?
  • Linje 172 övervägs att få timmestrafik alla nätter. En stor förbättring för tvärresande i norra Botkyrka, Huddinge och östra Söderort.
  • Turerna på linje 791 som slutar vid Tumba övervägs att förlängas till Bremora. Idag behövs bussbyte i Tumba till linje 795. Bytesfria resor är alltid en förbättring. Dessutom blir det kanske en något jämnare fördelning på avgångarna. Dock finns risken att det blir ännu mer trängsel om resandet ökar ytterligare.
  • Linje 797 övervägs att förlängas till Ritorpsvägen. Också en förbättring.

Slutligen några föreslagna försämringar:

  • Linje 197 övervägs att dras in helt på helgdagar.
  • Linje 492, 496 och 497 övervägs att förkortas från Centralen till Slussen på vardagar.
  • Linje 892 övervägs att förkortas från Centralen till Gullmarsplan på helgdagar.


Jag har fetmarkerat de trafikförändringar som planeras inför T18. Det flesta förbättringar blir ändå av. Bara det fortsätter så här!
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » ons 25 okt, 2017 18:14

Enceladus skrev:
Enceladus skrev:Jag tycker att det är dags att även nämna några positiva förslag på trafikförändringar inför december 2017. Helheten är inte lika dålig som tråden ger sken av!

  • Linje 93 övervägs att förlängas till Jarlaberg via Kvarnholmen. En stor förbättring för dessa områden som idag helt saknar nattrafik.
  • Linje 144 övervägs att få en ny nattur från Gullmarsplan till Älvsjö. Täcker en lucka som uppstått när senare pendeltågsavgångar ersatte de tidigaste nattbussavgångarna. Men varför tog det ett decennium att inse detta?
  • Linje 172 övervägs att få timmestrafik alla nätter. En stor förbättring för tvärresande i norra Botkyrka, Huddinge och östra Söderort.
  • Turerna på linje 791 som slutar vid Tumba övervägs att förlängas till Bremora. Idag behövs bussbyte i Tumba till linje 795. Bytesfria resor är alltid en förbättring. Dessutom blir det kanske en något jämnare fördelning på avgångarna. Dock finns risken att det blir ännu mer trängsel om resandet ökar ytterligare.
  • Linje 797 övervägs att förlängas till Ritorpsvägen. Också en förbättring.

Slutligen några föreslagna försämringar:

  • Linje 197 övervägs att dras in helt på helgdagar.
  • Linje 492, 496 och 497 övervägs att förkortas från Centralen till Slussen på vardagar.
  • Linje 892 övervägs att förkortas från Centralen till Gullmarsplan på helgdagar.


Jag har fetmarkerat de trafikförändringar som planeras inför T18. Det flesta förbättringar blir ändå av. Bara det fortsätter så här!


Att linje 93 ersätter 443 innebär en försämring för resande till Jarlaberg mfl.
Avkortningen av 492 mfl till Slussen antar jag beror på svårigheterna att nå Slussen t/fr Centralen p.ga ombyggnadsarbetena utan lång tidsödande skaftkörning.
Avkortningen av 892 är sannolikt beroende på onödig parallell körning med tunnelbanan som upphör
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 18:38

Lars Ödlund skrev:Att linje 93 ersätter 443 innebär en försämring för resande till Jarlaberg mfl.
Avkortningen av 492 mfl till Slussen antar jag beror på svårigheterna att nå Slussen t/fr Centralen p.ga ombyggnadsarbetena utan lång tidsödande skaftkörning.
Avkortningen av 892 är sannolikt beroende på onödig parallell körning med tunnelbanan som upphör


En klar förbättring skulle jag säga. Linje 93 har halvtimmestrafik (10 avgångar) på helgnätter och timmestrafik (6 avgångar) på vardagsnätter. Linje 443 har timmestrafik mellan 0 och 3 på helgnätter och sedan ingen trafik alls till 7. Vardagsnätter ska vi inte ens tala om. Ibland är utbud viktigare än restid.
Det blev ingen avkortning utan omläggning via Folkungagatan.
Linje 892 ersätter främst linje 807 så de flesta är vana att byta vid Gullmarsplan. Att förkorta linje 893, vars resenärer är vana vid pendeln, hade inte varit en lika bra idé.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Lars Ödlund » ons 25 okt, 2017 20:13

Enceladus skrev:
Lars Ödlund skrev:Att linje 93 ersätter 443 innebär en försämring för resande till Jarlaberg mfl.
Avkortningen av 492 mfl till Slussen antar jag beror på svårigheterna att nå Slussen t/fr Centralen p.ga ombyggnadsarbetena utan lång tidsödande skaftkörning.
Avkortningen av 892 är sannolikt beroende på onödig parallell körning med tunnelbanan som upphör


En klar förbättring skulle jag säga. Linje 93 har halvtimmestrafik (10 avgångar) på helgnätter och timmestrafik (6 avgångar) på vardagsnätter. Linje 443 har timmestrafik mellan 0 och 3 på helgnätter och sedan ingen trafik alls till 7. Vardagsnätter ska vi inte ens tala om. Ibland är utbud viktigare än restid.
Det blev ingen avkortning utan omläggning via Folkungagatan.
Linje 892 ersätter främst linje 807 så de flesta är vana att byta vid Gullmarsplan. Att förkorta linje 893, vars resenärer är vana vid pendeln, hade inte varit en lika bra idé.


Restiden till Jarlaberg under den mest belastade tiden ökar ju avsevärt då 93:an går via Folkungagatan-Henriksdalsberget-Kvarnholmen, jmf med nuvarande 443, räknar man restidsförlängning kontra antal berörda passagerare blir förändringen högst sannolikt negativ, körs 443 med ledbuss kan det ju även bli platsbrist vid övergång till 12 m normalbuss
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1693
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » ons 25 okt, 2017 20:45

Lars Ödlund skrev:Restiden till Jarlaberg under den mest belastade tiden ökar ju avsevärt då 93:an går via Folkungagatan-Henriksdalsberget-Kvarnholmen, jmf med nuvarande 443, räknar man restidsförlängning kontra antal berörda passagerare blir förändringen högst sannolikt negativ, körs 443 med ledbuss kan det ju även bli platsbrist vid övergång till 12 m normalbuss


Resandet som sker på helgnätter brukar ha en spontan karaktär. Då är både genomsnittlig väntetid och restid relevanta. Den tidigare minskar ungefär lika mycket som den senare ökar under "den mest belastade tiden". Övrig tid är det en ren förbättring. Tänk på att det är bara två avgångar som dras in på linje 443. Utbudet på linje 93 måste givetvis anpassas till den nya efterfrågan. Det ser jag som underförstått.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Vad händer egentligen med linje 198?

Inläggav Enceladus » mån 13 nov, 2017 18:53

Vissa av de nya tidtabellerna är nu ute på SL:s hemsida. Restiden mellan Slussen och Jarlaberg blir 24 minuter med nya linje 93, vilket är 10 minuter längre än med gamla linje 443. Den genomsnittliga väntetiden minskar däremot med 15 minuter (halvtimmestrafik istället för timmestrafik). Dessutom går den nya bussen hela dygnet och även på vardagsnätter. Anser ovanstående skribent fortfarande att det handlar om en försämring?
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster