Switch to mobile style

Snurrigt vid Telefonplan...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Snurrigt vid Telefonplan...

Inläggav TKO » tis 18 jul, 2017 16:26

Igår hade jag nöjet att passera Telefonplans bussterminal.
Eftersom det såg ut att kunna bli regn övervägde jag för en stund att ta bussen istället för att promenera, och fick då tillfälle att studera hållplatsanvändningen.
(För den som inte är insatt i geografin kan ett studium av terminalkartan rekommenderas: http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Telefonplan_term.pdf)

Och nu till min undran:

Varför används hållplatsläge B för avstigning och lägena A och X för avgående bussar?
(Läge X verkade dessutom för dagen vara sammanslaget med läge A)

Detta gör ju att bussarna måste snurra ett extravarv i slingan - finns det någon logisk förklaring till detta?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Snurrigt vid Telefonplan...

Inläggav Harald » tis 18 jul, 2017 18:27

En logisk förklaring skulle kunna vara att strömmen av avstigande som ska in i tunnelbanan inte behöver korsa strömmen av påstigande som kommer ut ur tunnelbanan. För ingångsspärrarna är väl till vänster. Fast man kan ju undra om det är så stora strömmar att det har någon betydelse.
Harald

Inläggav Lars_L » tis 18 jul, 2017 18:40

Är det inte bara så då att man inte ändrat hållplatslägena från det det var en och samma linje mellan Telefonplan och Långsjö? På den tiden var väl behovet av en avstigningsplats i det närmaste obefintlig och man har väl helt enkelt inte brytt sig om att ändra på hållplatslägena från den tiden?
Lars_L

Inläggav 218 » tis 25 jul, 2017 10:23

TKO skrev:Igår hade jag nöjet att passera Telefonplans bussterminal.
Eftersom det såg ut att kunna bli regn övervägde jag för en stund att ta bussen istället för att promenera, och fick då tillfälle att studera hållplatsanvändningen.
(För den som inte är insatt i geografin kan ett studium av terminalkartan rekommenderas: http://sl.se/ficktid/karta/vinter/Telefonplan_term.pdf)

Och nu till min undran:

Varför används hållplatsläge B för avstigning och lägena A och X för avgående bussar?
(Läge X verkade dessutom för dagen vara sammanslaget med läge A)

Detta gör ju att bussarna måste snurra ett extravarv i slingan - finns det någon logisk förklaring till detta?

undrar
Thomas K Ohlsson

Under tiden man byggde den nya vägbron över järnvägen i Västberga användes hpl-läge B för två linjer dels den provisoriska linje 145 men även någon av linjerna 141 eller 142 (tror att det var linje 141). När bussarna på de båda linjerna på hpl B väjde för varandra/körde om varandra så visade det sig att speciellt boggiebussarnas bakdel kom i farlig närhet av regnskyddet som du kanske tänkte på står ovanligt nära kantstenen. Samtidigt så stog det ofta resenärer på hpl som väntade på den andra linjen som då riskerade att klämmas mellan buss och regnskydd. Man lade då om hpl-angöringen på det sätt som du beskriver. Alltså en ren säkerhetsåtgärd som enligt min uppfattning var riktigt som provisorium även om det ser lite egendomligt ut. Varför trafiken efter det att linje 145 lades ner inte återgått till de ursprungliga lägena vet jag inte, dessutom finns det ju gott om plats till att flytta regnskyddet en bit bakåt.

218
218

Återgå till Bussar