Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inläggav LÅ1 » tor 29 jun, 2017 22:22

Just nu tränger man ihop all trafik till några få gator i city. Och där skall även bussarna gå. Linjerna 54 och 69 påverkas nog mest. Allt som oftast har man omlagd körväg för 69:an på grund av trafiksituationen. Har sett att det inte gäller alla turer, men om det beror på kommunikationsproblem med bussförarna eller om det bara är bussar med viss destination som läggs om vet jag inte. Gissar på det senare. (Det finns ju minst två destinationer på var sin sida om citykaoset.)

I sådana här lägen är ett av problem att resenärer som väntar vid hållplatserna inte alltid nås av informationen. I alla fall de som inte aktivt letar efter den, t.ex. via lämplig app.
Andra som får problem är bussförarna, då körscheman spricker.

Men problemet berör all trafik i city, även om gångtrafiken nog påverkas minst.

Om en "framkomlighetschef" skulle göra skillnad är svårt att veta. Dagens situation är ju som den är. Men kan man planera framtida trafikhindrande aktiviteter till lämpligare tid så kanske det bli bättre på sikt, och i alla fall inte värre den närmaste tiden.

"Moderaterna vill stoppa trafikkaoset i City – med en framkomlighetschef"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Trafikkaoset i City (Stockholms city)

Inläggav Lars_L » fre 30 jun, 2017 0:31

Nä, men vad som är viktigast är väl att göra bra bedömningar innan över trafiksituationen. Vad jag skulle ha är väl också större befogenheter från någon (polis kanske i samarbete med staden) att göra mer akuta ändringar och skiftningar om det uppstår situationer, för att exempelvis stänga av gator, eller prioritera busstrafik.

När man exempelvis har vägarbete vid Hornstull så att det bara är en fil på Långholmsgatan, så bör man ju tillfälligt ha busskörfält i vänstra filen på Västerbron. Sådant måste man kunna fatta beslut om snabbt om det ska ha någon effekt. Ett sådant arbeta bör ju också göras i treskift, så att det blir klart fort.

Vid Sergels torg-Hamngatan är det ju inte så mycket att göra, men man skulle bara tillåta bussar att köra på Hamngatan även på sträckan ner mot Norrmalmstorg från/till Sergels torg. Stäng också tunneln etc.

Sedan börjar jag tro att det var en miss att inte ha trängselskatt mellan broarna inom stan. Genom att man nu även har trängselskatt på Essingeleden, så blir det ju i princip samma kostnad för bilisterna att köra genom stan, istället för att ta närmsta utfart och köra runt.

Ibland kanske det är bättre också att mer permanent då lägga om linjer vid arbeten, det gör man ju nästan alltid i exempelvis London. Om 69:an inte kommer fram, får man väl tillfällig dela upp den mellan exempelvis Humlegården-Biskopsudden, respektive Centralstation-Karolinska institutet.

54:an kan väl gå Tegelbacken som gamla 62:an till arbetet är klart vid Sergels torg.
Lars_L

Inläggav Stefan Widén » fre 30 jun, 2017 13:45

Det moderaterna kan föreslå för att få bukt med den kaosaktiga trafiken är att sälla sig till de som på allvar vill ta bort biltrafiken. Man behöver inte vara speciellt utbildad för att se att om hela Mäster Samuelsgatan är full av privatbilar kommer inte bussen fram. NU har man byggt norra länken.... använd den! Stänger man av Hamngatan vid Nybroplan då löser man även mycket av problemen. Sen en effekt signal vid Norrlands/ Mäster Samuel som bara släpper igen lagom med flöde som tunneln och Mäster Samuel sväljer...utan köbildningar.

Förvisso flyttar man bara köbildningarna då..så det med radikala är ändå att stänga infarterna mellan 06.00 och 12.00 då man skiftar så att utfarterna är stängda till 18.00.

Allt går att lösa ....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » fre 30 jun, 2017 17:32

En första lösning på halva City-problemet vore väl att inte tillåta privatbilar på den korta stump av Regeringsgatan som nu har ett körfält som växlar riktning. Bussarna skulle kunna vänta ut varandra men bilar skulle inte tillåtas mellan Hamngatan och infarten till NK-parkeringen.

Såg för ett par timmar sedan att det var full kaos där. Bilar möttes front mot front, och fotgängare och cyklister svämmade runt i hela korsningen. En buss tvingade en skåpbil/van att backa över övergångsstället, och det med en bil utan sikt genom bakrutorna. Och att räkna med att det är fritt från fotgängare bakom bilen när det är röd gubbe kan man ju inte göra. Men knuten löste upp sig, och trafiken flöt. Hur länge det dröjde till nästa låsning vet jag inte.

Men om inget annat görs så vore det väl bättre att använda omlagd körväg via Strömgatan - Gustav Adolfs torg - Tegelbacken och omvänt för linje 69 så länge det inte löst sig runt Hamngatan Mäster Samuelsgatan. Då visste resenärerna vad som gällde och det skulle bara bli en indragen hållplats, nämligen Sergels torg. Vid hållplatserna Kungsträdgården och Centralen skulle det bara bli andra hållplatslägen.
LÅ1

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 7:47

Lars_L skrev:Sedan börjar jag tro att det var en miss att inte ha trängselskatt mellan broarna inom stan. Genom att man nu även har trängselskatt på Essingeleden, så blir det ju i princip samma kostnad för bilisterna att köra genom stan, istället för att ta närmsta utfart och köra runt.

Missen är naturligtvis att ha biltullar. Vem väljer att köra via Klarastranssleden och Norra Länken för att ta sig mellan Centralen och Gärdet när man måste böta 70 kronor för det?

De flesta väljer förstås Mäster Samuelsgatan trots köerna, med sådana straff för den som skulle kunna gjort något alla tjänat på.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 7:50

Inge skrev:
Lars_L skrev:Sedan börjar jag tro att det var en miss att inte ha trängselskatt mellan broarna inom stan. Genom att man nu även har trängselskatt på Essingeleden, så blir det ju i princip samma kostnad för bilisterna att köra genom stan, istället för att ta närmsta utfart och köra runt.

Missen är naturligtvis att ha biltullar. Vem väljer att köra via Klarastranssleden och Norra Länken för att ta sig mellan Centralen och Gärdet när man måste böta 70 kronor för det?

De flesta väljer förstås Mäster Samuelsgatan trots köerna, med sådana straff för den som skulle kunna gjort något alla tjänat på.

Öhhh.... BÖTA 70 kr? Det var en billig bot!

(Jag tror att signaturen "Inge" som vanligt har svårt med de juridiska begreppen.)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » mån 03 jul, 2017 8:00

TKO skrev:
Inge skrev:

Öhhh.... BÖTA 70 kr? Det var en billig bot!

(Jag tror att signaturen "Inge" som vanligt har svårt med de juridiska begreppen.)

/TKO

Nåväl, idag är det hur som helst första måndagen i juli. En måndag då de flesta fortfarande jobbar, men som likt andra dagar i juli är straffbefriad. Således en utmärkt tidpunkt för att studera effekten av biltullarna.

Låt mig gissa att det blev bättre när indrivningsstationerna slogs av. (Även om det naturligtvis inte kan kompensera för hela Heldens vanskötsel.) Någon observatör på plats?

På Essingeleden brukar i varje fall köerna minska ganska snabbt när det plötsligt blir tillåtet att använda Västerbron utan straff.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 03 jul, 2017 10:21

Straff? Böter?

Nej det är det vanliga bilistgnället... tänk att man ibland måste BETALA för att köra bil. Nä det får skattebetalarna göra tycker Rattmuffarna!

TKO

PS: Mellan Centralen och Gärdet går det fortare och är billigare att åka tunnelbana. /DS
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav malas » mån 03 jul, 2017 15:27

[quote="TKO"]

Nej det är det vanliga bilistgnället... tänk att man ibland måste BETALA för att köra bil. Nä det får skattebetalarna göra tycker Rattmuffarna!

Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.
Kollektivresenärerna i Stockholm däremot betalar endast ca: hälften på biljetten.

//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas

Inläggav Christian Spår » tis 04 jul, 2017 13:42

Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten, så bilisterna betalar nog vad som behövs.

Källa på det?

Kollar jag på http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte ... per-skatt/ så är energiskatter 44,6 miljarder, koldioxidskatter 24,1 miljarder, och skatt på vägtrafik 19,7 miljarder. Då är det väldigt högt räknat då energiskatt inkluderar skatt på el och all olja går inte till bilister. Detta av 1920 miljarder i totala skatter till staten. Det borde alltså vara 192 miljarder i inkomster på skatter på bilister enligt vad du säger? Alla punktskatter tillsammans är inte ens 192 miljarder.

Svenskt näringsliv som driver ekonomifakta kanske kör med fake news, men de brukar vara positivt inställda till bilism.
Christian Spår

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 14:46

Christian Spår skrev:

Källa på det?

Kollar jag på http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatte ... per-skatt/ så är energiskatter 44,6 miljarder, koldioxidskatter 24,1 miljarder, och skatt på vägtrafik 19,7 miljarder. Då är det väldigt högt räknat då energiskatt inkluderar skatt på el och all olja går inte till bilister. Detta av 1920 miljarder i totala skatter till staten. Det borde alltså vara 192 miljarder i inkomster på skatter på bilister enligt vad du säger? Alla punktskatter tillsammans är inte ens 192 miljarder.

Svenskt näringsliv som driver ekonomifakta kanske kör med fake news, men de brukar vara positivt inställda till bilism.

Den allra största delen av "energiskatten" är trots allt i verkligheten bilskatt. Dessutom råkade du glömma Ingvar Carlssons "Moms på skatten" vilken förstås tillika är just en punktskatt trots Carlssons taffliga språkbruk.

Vidare lyckades du inte hålla isär de statliga skatterna från den totala skattebrödan...

Gör om gör rätt !

(För ungefär ett decennium sedan, när jag orkade räkna på det senast, var bilskatterna drygt 80 miljarder. De är med största sannolikhet en bit över 100 miljarder idag, vilket dina utvalda siffror trots allt indikerar, med hänsyn till det du utelämnat.)
Senast redigerad av Inge tis 04 jul, 2017 15:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christian Spår » tis 04 jul, 2017 14:54

Varför ska jag göra om och göra rätt? Det är inte min utsaga att "Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten" vilket jag tyckte lät orimligt och inte ser ut att hålla enligt vad svenskt näringsliv beskriver om hur skatteinkomsterna till statsbudgeten ser ut.
Christian Spår

Inläggav BSB101 » tis 04 jul, 2017 15:08

Christian Spår skrev:

Källa på det?

För att det möjligen ska bli en meningsfull diskussion är det bra om alla inblandade talar om samma sak. Inge skriver om statsbudgeten medan du länkar till det totala skattetrycket i kronor. Med andra ord talar ni om helt olika saker.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 15:32

Christian Spår skrev:Varför ska jag göra om och göra rätt? Det är inte min utsaga att "Bilismen i Sverige står bara med bränsleskatterna för minst 10% av stadsbudgeten" vilket jag tyckte lät orimligt och inte ser ut att hålla enligt vad svenskt näringsliv beskriver om hur skatteinkomsterna till statsbudgeten ser ut.

Därför att om du gör om och dessutom rätt så inser du att det förvisso är orimligt, men dessvärre också sant.

I det läget är det olämpligt att slänga ur sig svepande floskler som "alternativa fakta" mot andra skribenter.

(Bensinskatten (den del som tas ut i Sverige och räknat på priset inklusive den skatt som tas ut i utvinningslandet) ligger på ungefär 250%, lite beronde på varans dagspris. Igår tankade jag "billigt" (12,73 kr/litern), då låg den svenska delen av skatten på ca 245%. Själva bensinen kostade 3,68 kr/liter utvunnen, utvinningsbeskattad, transporterad, raffinerad, såld och klar.)

PS, det var inte jag som var den andre skribenten, så om du dessutom lär dig att använda citatfunktionen korrekt behöver inte andra läsare missförstå.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christian Spår » tis 04 jul, 2017 22:41

Jag förstår inte riktigt hur att skatten är hög på bensin har relevans här. Det visar inte hur stor andel den står för i statsbudgeten. Det som sades är att bränsleskatterna som bilismen betalar står för minst 10% av statsbudgeten och nu säger du att det är orimligt, men sant, som i att det förhåller sig så? Jag skulle nog säga att faktakollen visar rött här, och att det det som sades får räknas som en gissning, en känsla, eller varför inte kalla det alternativa fakta eftersom om det inte håller för en källgranskning.
Christian Spår

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 23:18

Christian Spår skrev:Jag förstår inte riktigt hur att skatten är hög på bensin har relevans här. Det visar inte hur stor andel den står för i statsbudgeten. Det som sades är att bränsleskatterna som bilismen betalar står för minst 10% av statsbudgeten och nu säger du att det är orimligt, men sant, som i att det förhåller sig så? Jag skulle nog säga att faktakollen visar rött här, och att det det som sades får räknas som en gissning, en känsla, eller varför inte kalla det alternativa fakta eftersom om det inte håller för en källgranskning.

Frågan är vad du egentligen förstår? Du tar del av en upplysning och sedan försöker du med diverse trams och beskyllningar upphäva verkligheten.

Bränsleskatterna står för cirka tio procent av statsbudgeten. Så är det bara. Huruvida det sedan ligger någon tiondels procent över eller under kommer att handla om definitioner, som om kommunalbidragen skall anses vara en del av statsbudgeten eller ej sedan Magdalena lätt kostnaderna skjuta i höjden. De definitionsdetaljerna tänker jag inte diskutera och därför skriver jag hellre cirka än "mer än" som tidigare skribent.

De totala bilskatterna utgör naturligtvis ytterligare några procent mer av statsbudgeten.

Men du tycks ju gå runt och tro att du bara genom ordkaskader kan ändra verkligheten och få bränsleskatterna att ligga på någon helt annan, eventuellt rimlig, nivå.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » tis 04 jul, 2017 23:24

Tråden är väl på väg att spåra ur.
Men tillbaka till trängseln i City. Jag har märkt de senaste dagarna att framkomligheten för 69:an är betydligt bättre nu. Semestersäsongen har börjat. Och då har ändå ännu ett hinder dykt upp. På en sträcka av kanske drygt 50 meter förbi Malmskillnadsgatan har Mäster Samuelsgatan smalnats av. Körfälten har blivit smalare förbi en arbetsplats. Men gatan var nästan ren på bilar i morse, eller skall vi säga tidig förmiddag. Och inga omlagda körvägar i eftermiddag, vilket varit regel senaste tiden.
LÅ1

Inläggav Inge » tis 04 jul, 2017 23:38

LÅ1 skrev:Tråden är väl på väg att spåra ur.
Men tillbaka till trängseln i City. Jag har märkt de senaste dagarna att framkomligheten för 69:an är betydligt bättre nu. Semestersäsongen har börjat. Och då har ändå ännu ett hinder dykt upp. På en sträcka av kanske drygt 50 meter förbi Malmskillnadsgatan har Mäster Samuelsgatan smalnats av. Körfälten har blivit smalare förbi en arbetsplats. Men gatan var nästan ren på bilar i morse, eller skall vi säga tidig förmiddag. Och inga omlagda körvägar i eftermiddag, vilket varit regel senaste tiden.

Trots att bränsleskatten ligger på 10 kr för sträckan mellan tex Vasagatan och Gärdet är det fortfarande ganska lite jämfört med straffskatt på 70 kr för att köra runt.

Klart att det märks när indrivningsstationerna stängs och bilisterna får rimlig möjlighet att själva optimera vägvalet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav malas » ons 05 jul, 2017 6:23

Av statens utgiftsbudget står bilisterna för ca: 10% av 917,4 Miljarder kronor vart resterande 1000 miljarder av intäkterna tar vägen skall väl nuvarande regering svara på.
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas

Inläggav LÅ1 » lör 08 jul, 2017 17:46

Åter till framkomligheten på gatorna. Nu är det helt öppet på Regeringsgatan förbi gaveln på NK. Några månader har det ju varit växelvis trafik i en fil där.
En flaskhals mindre!

Stockholms stad har en utställning i Kulturhuset som kallas "Tyck om Stockholm". Där kan man hämta en del intressanta dokument, men de finns också som pdf:er på webbplatsen. Välj t.ex. länken "Trafik- och gatumiljöplan för City" (direktlänk).
Sidan 86 i dokumentet handlar om Hamngatan öster om Norrlandsgatan. Där står att man vill ändra om filerna och ta bort ett spår. De övriga två vill man justera. Detta är bara ett idéförslag skall tilläggas.
Hur lång avstängning man behöver för att justera två spår och ta bort ett tredje framgår inte! :wink:
LÅ1

Nästa

Återgå till Bussar