Switch to mobile style

Elbussar i Norrtälje

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Elbussar i Norrtälje

Inläggav LÅ1 » tis 20 jun, 2017 17:40

Norrtälje ska få helt eldrivna bussar – först i landet

Först i landet? Hur är det med Landskrona? Men där kanske inte alla linjer i stadstrafiken går på el? Vilket tycks bli fallet i Norrtälje, enligt artikeln.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Odd » tis 20 jun, 2017 21:14

5 bussar var det? Det är väl lika många som i Landskrona.

Nu är det ju inte 100% eldrift, om man ser till hur det rent tekniskt ser ut när energin "tankas" ned i fordonet, för jag antar att det inte är kondensatorbanker man använder utan litium-batterier som redan i sig är rätt miljöbelastande när de tillverkas. Så, jag skulle inte kalla dom för 100% elbussar o termens rätta betydelse. Batteribussar är nog bättre benämning.

Jag tror att man i stället skulle ha någon form av tråd-laddhybridbuss, där man har delar av nätet med tråd och delar utan tråd. Då kan man ladda under körning och slipper ställtider vid ändstationerna, som med försöken på linje 73, eller ha gigantiska batterier med sig, som i Norrtälje.

Sen kan jag nog sätta något på att man efter första vintern kommer märka att man nog gärna vill ha en tillsatsvärmare, typ en etanol- eller gasvärmare.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav TKO » ons 21 jun, 2017 8:52

Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Verspieder » ons 21 jun, 2017 9:37

TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'


Det beror ju vad man räknar som "i Norrtälje". Den lilla tätorten med sina fyra tätortslinjer, den gamla kommundelen från före 1971 som består av en dryg femtedel av dagens kommun, eller dagens storkommun som består av en tredjedel av länets yta.
Det blir otydligt och onödigt krångligt ibland, då man döpt storkommuner med namnet från en av flera tätorter. Det blir lite samma fenomen som när folk från andra delar av landet ser Stockholms län som en enhet, och i mobilen berättar att de "är i Stockholm", samtidigt som de står mitt i orterna Nynäshamn eller Hallstavik.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav TKO » ons 21 jun, 2017 13:26

Verspieder skrev:
TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'


Det beror ju vad man räknar som "i Norrtälje". Den lilla tätorten med sina fyra tätortslinjer, den gamla kommundelen från före 1971 som består av en dryg femtedel av dagens kommun, eller dagens storkommun som består av en tredjedel av länets yta.
Det blir otydligt och onödigt krångligt ibland, då man döpt storkommuner med namnet från en av flera tätorter. Det blir lite samma fenomen som när folk från andra delar av landet ser Stockholms län som en enhet, och i mobilen berättar att de "är i Stockholm", samtidigt som de står mitt i orterna Nynäshamn eller Hallstavik.


Även om vi begränsar oss till "staden" (dvs tätorten) Norrtälje så kommer även fortsättningsvis flertalet av bussarna som rullar där att vara förbränningsmotordrivna.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Verspieder » ons 21 jun, 2017 16:44

TKO skrev:Även om vi begränsar oss till "staden" (dvs tätorten) Norrtälje så kommer även fortsättningsvis flertalet av bussarna som rullar där att vara förbränningsmotordrivna.


Jag antar att du med "flertalet av bussarna som rullar där" vill räkna in övriga landsbygdslinjer som åker in och ut ur tätorten, men denna artikel handlar ju inte om landsbygdstrafiken, utan endast de fyra korta tätortslinjerna 651, 656, 657 och 658. Dessa fyra linjer skall täckas upp med fem st batteribussar. Det borde väl räcka till?

Lite mer fakta samt linjekarta i denna artikel. Det mesta verkar stämma, förutom att de kallat Färsna för "Kärsna":
https://www.svd.se/satsning-pa-elbussar ... eskattning
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Odd » ons 21 jun, 2017 19:25

Om jag får förutspå så kommer även detta plågsamma bussförsök sluta i fiasko, men denna gång med SL som "vinnare" eftersom entreprenören förmodligen får stå för fiolerna.

Enl Wikipedia så håller man nu på att testa något som verkar kallas för "slidein"-teknik, vilket verkar vara just trådbuss med extra stort batteripack. Jag tror att det är det enda hållbara elbussupplägget ända till att man uppfinner nån form av högeffektiv, icke-radioaktiv, energikonverter för hög effekt och som är billig och enkel att montera på fordon.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Lars_L » ons 21 jun, 2017 23:48

Odd skrev:5 bussar var det? Det är väl lika många som i Landskrona.

Nu är det ju inte 100% eldrift, om man ser till hur det rent tekniskt ser ut när energin "tankas" ned i fordonet, för jag antar att det inte är kondensatorbanker man använder utan litium-batterier som redan i sig är rätt miljöbelastande när de tillverkas. Så, jag skulle inte kalla dom för 100% elbussar o termens rätta betydelse. Batteribussar är nog bättre benämning.

Jag tror att man i stället skulle ha någon form av tråd-laddhybridbuss, där man har delar av nätet med tråd och delar utan tråd. Då kan man ladda under körning och slipper ställtider vid ändstationerna, som med försöken på linje 73, eller ha gigantiska batterier med sig, som i Norrtälje.

Sen kan jag nog sätta något på att man efter första vintern kommer märka att man nog gärna vill ha en tillsatsvärmare, typ en etanol- eller gasvärmare.


Beror ju på hur batterierna tillverkas. Det är ju ganska liten del ändå som är själva litiumet i tillverkningen. Men visst, finns nog en del att göra på det området också. Men även en tråd-laddhybrid behöver ju ha batterier, så miljöbelastningen för tillverkningen är väl ändå ganska liten. Men med trådbussar har du ju tråden och stolpar där tillverkningen också orsakar rätt mycket utsläpp (må vara att stolparna inte behöver bytas så ofta). Ståltillverkningen är ju bland de sämsta när det handlar om koldioxidutsläpp.

Däremot är ju värmen i fordonen ett problem. Får se vad man har för lösning på det!
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav malas » tor 22 jun, 2017 9:00

Scrolla fram till 7:00 minuter kvar så framstår batterier som det sämsta av alternativ.

https://www.svtplay.se/video/14142240/r ... ab=senaste

//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 12:00

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Lars_L » tor 22 jun, 2017 9:32

malas skrev:Scrolla fram till 7:00 minuter kvar så framstår batterier som det sämsta av alternativ.

https://www.svtplay.se/video/14142240/r ... ab=senaste

//Mats


Jovisst, och för en gång skull är ändå inslaget rätt nyanserat. Men vad man måste lägga till är livscykelperspektivet även på bränslet. Då hamnar man på omkring 290 gram per km. Diesel hamnar där på ungefär samma nivå. http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan, om än bränslet inte drar fullt lika mycket.

Naturligtvis lite lägre om man räknar jämfört med en småbil.

I ett livscykelperspektiv är alltså miljöbilar klart miljövänligare. Här till är det så att i framställningen här när man räknar med ett utsläpp på ca 5 ton för ett batteri, så räknar man med ca hälften fossilt och hälften miljövänliga utsläpp i tillverkningsprocessen. Skulle man tillverka batterierna i Sverige skulle man väl kunna komma ner till ca 2,5 ton bara genom det.

Men det bygger ju också på att den el bilen använder när man kör är miljömärkt. I annat fall försvinner i princip vinsten med elbil och det skulle troligen vara bättre att köpa en etanolbil istället.

Med trådbussar är det som sagt stålet i alla ledningar och matningsstationer etc som behövs + att man ändå kan behöva ett mindre batteri i bussen. För ståltillverkning brukar man ju i regel räkna med förhållandet 1-1, alltså att ett kilo stål, innebär utsläpp av 1 kilo koldioxidekvivalenter.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Ulrik Berggren » tis 27 jun, 2017 16:01

TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO


Till skillnad mot Ängelholms busstrafik, där samtliga bussar är eldrivna och laddas på depå över natt. Kan nämna att ögen Sollefteå har denna typ av bussar - Norrtälje är möjligen först med detta i Stockholms län... (Ok, AB-län ÄR = Sverige, tenkte inte på det...)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Verspieder » lör 01 jul, 2017 2:33

Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO


Till skillnad mot Ängelholms busstrafik, där samtliga bussar är eldrivna och laddas på depå över natt. Kan nämna att ögen Sollefteå har denna typ av bussar - Norrtälje är möjligen först med detta i Stockholms län... (Ok, AB-län ÄR = Sverige, tenkte inte på det...)


"Till skillnad mot"? Har det inte redan konstaterats att Norrtälje stads fyra tätortslinjer har fyra fordon, och att fem st elbussar innebär att hela Norrtälje tätortstrafik blir eldriven, inkl en reservbuss?

Eller räknar du i "Ängelholm" även in all förortstrafik samt all långväga landsbygdstrafik med en 5-7 milsradie runtom tätorten, till det område där samtliga bussar är eldrivna?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Elbussar i Norrtälje

Inläggav Ulrik Berggren » mån 03 jul, 2017 22:48

Verspieder skrev:
Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Det som inte nämndes i SVT:s "hyllningsreportage" igår kväll var att merparten av busstrafiken i Norrtelje fortfarande kommer att vara förbränningsmotordriven...'

/TKO


Till skillnad mot Ängelholms busstrafik, där samtliga bussar är eldrivna och laddas på depå över natt. Kan nämna att ögen Sollefteå har denna typ av bussar - Norrtälje är möjligen först med detta i Stockholms län... (Ok, AB-län ÄR = Sverige, tenkte inte på det...)


"Till skillnad mot"? Har det inte redan konstaterats att Norrtälje stads fyra tätortslinjer har fyra fordon, och att fem st elbussar innebär att hela Norrtälje tätortstrafik blir eldriven, inkl en reservbuss?

Eller räknar du i "Ängelholm" även in all förortstrafik samt all långväga landsbygdstrafik med en 5-7 milsradie runtom tätorten, till det område där samtliga bussar är eldrivna?


Nej, jag räknar som du - enbart tätortsstrafiken. Poängen är att Norrtälje inte var först i landet... Inser nu att jag svarade på fel inlägg :oops:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2716
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:05
Ort: Där tvåan och åttan möts


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster