Switch to mobile style

670 och 676 till Odenplan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: 670 och 676 till Odenplan

Inläggav NerdBoy » lör 27 maj, 2017 14:59

670 är inte bara en regionallinje (eller matarlinje till tuben om man så vill), den är även lokallinje i Vaxholm. Ju krångligare dragningen görs i Stockholm, desto svajigare trafik blir det i andra änden. Som det är nu är jag lite trött på att avgångstiderna i Vaxholm kan vara +/- 5 minuter och jag tror inte att det blir bättre av att bussarna fastnar i köer i Stockholms innerstad.

Det bästa för mig, och säkert många andra, vore bekväm omstigning mellan röda linjen, Roslagsbanan, 670, 676 m fl i Arninge.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav ADDE » lör 27 maj, 2017 16:45

okej, för linje 670, om man förlänger tunnelbanan "endast" till Täby Centrum, duger det om 670 har sin ändpunkt där?

Som jag ser det nu så finns det inga bra förbindelser mellan Vaxholm och Täby. :/
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Odd » lör 27 maj, 2017 19:02

En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » sön 28 maj, 2017 8:34

NerdBoy skrev:670 är inte bara en regionallinje (eller matarlinje till tuben om man så vill), den är även lokallinje i Vaxholm. Ju krångligare dragningen görs i Stockholm, desto svajigare trafik blir det i andra änden. Som det är nu är jag lite trött på att avgångstiderna i Vaxholm kan vara +/- 5 minuter och jag tror inte att det blir bättre av att bussarna fastnar i köer i Stockholms innerstad.

Det bästa för mig, och säkert många andra, vore bekväm omstigning mellan röda linjen, Roslagsbanan, 670, 676 m fl i Arninge.

Visst, och det är ju problemet med att skapa genomgående linjer, eller linjer som går en längre sträcka i innerstaden. Särskilt om man ändå får hållplatser med många påstigande vid Tekniska och Danderyd. Men det är ju ett problem idag att sträckan mellan Odenplan och Tekniska högskolan har så många signaler, så små möjligheter till signalprioritering för bussarna (eftersom det är så många avgångar), att bara restiden däremellan kan skilja närmare 4-5-minuter i tid.

Genomgående linjer passar då betydligt bättre i städer som inte har ett t-banesystem. Det senare gör ju att de flesta ändå stiger på vid lämplig bytespunkt. Ska det fungera bra bör man ha ett relativt jämnt på- och avstigande genom den centrala stadskärnan där linjen kan trafikera de centrala stråken.

Sedan kräver sådan trafik också alltid en viss överkapacitet. Det går så att säga inte att beräkna att alla avgångar ska vara fyllda till sista sittplats, utan kanske en maxbeläggning som ligger på ca 60-procent i eftermiddagsrusningen. I och för sig behöver det dock inte nödvändigtvis vara ett problem eftersom det ofta krävs fler vagnar och är tätare trafik i morgonrusningen.

Att så många åker 676 från Tekniska är ju främst för att man uppskattar att få välja sittplats, än att det är en restidsvinst jämfört med att gå på i Danderyd.
Lars_L

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 28 maj, 2017 10:41

Odd skrev:En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...
Men resenärsunderlaget är väl knappast så det motiverar om inte en rejäl bebyggelse sker på Bogesundslandet.

Detta var ju avsikten den gången som T-banan kom till Ropsten. Fortätta rätt över till Lidingö, vidare tvärs över Lidingö och ut till Bogesundslandet som förväntades exploateras i stor skala och bli något i stil med Bredäng- Sätra- Skärholmen- Vårberg. Men de planerna hamnade i "det stora arkivet" och T-banans station Ropsten antyder fortfarande att man vill över till "andra sidan sundet". Jag vet inte hur långt gången planeringen var för detta eller om det bara stannade vid en vision.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Lars_L » sön 28 maj, 2017 12:35

Claes Thure Moberg skrev:
Odd skrev:En bro mellan Bogesundslandet och Bosön skulle kapa av ca 15 av de ca 35 kilometer som möjliggöra en avsevärd kortning av förbindelsen mellan Odenplan och Vaxholm. Ännu bättre vore ju om denna förbindelse var spårburen...

Detta var ju avsikten den gången som T-banan kom till Ropsten. Fortätta rätt över till Lidingö, vidare tvärs över Lidingö och ut till Bogesundslandet som förväntades exploateras i stor skala och bli något i stil med Bredäng- Sätra- Skärholmen- Vårberg. Men de planerna hamnade i "det stora arkivet" och T-banans station Ropsten antyder fortfarande att man vill över till "andra sidan sundet". Jag vet inte hur långt gången planeringen var för detta eller om det bara stannade vid en vision.

Ut till Lidingö var väl relativt väl planerat. Att tunnelbanestationen vid Ropsten är så pass lång, tyder väl på ett slags försvarsarbete. Däremot var ju planerna att dra vidare tunnelbanan till Bogesundslandet ganska vaga och har väl aldrig utretts närmare en som förslag/vision. Närmare låg då planerna på att dra röda linjen ut till södra Lidingö, som ersättning för Lidingöbanan.

Mer planerat var väl då att dra motorväg över Lidingö och Bogesundslandet, som ju inte heller har förverkligats.
Lars_L

Inläggav daniel_s » sön 28 maj, 2017 20:59

Att stationen vid Ropsten är lång är väl mest för att få plats med stoppbockarna på viadukten. Mellan stoppbocken och bakre plattformsänden är det inte många meter längre än vid t ex Hässelby strand men man kunde förstås ha gjort plattformen något kortare i bakänden, knappast i framänden (det är ju gator och torg under stationen att ta hänsyn till).

Har alltid undrat var någonstans landfästet och tunnelinslaget på lidingösidan skulle vara, jag får det till att om man fortsätter i viadukternas riktning (typ parallellt med dagens lidingöbroar) och i samma höjd så landar man på ett ganska konstigt ställe på Torsviksplatån...
daniel_s

Inläggav Lars_L » sön 28 maj, 2017 21:49

daniel_s skrev:Att stationen vid Ropsten är lång är väl mest för att få plats med stoppbockarna på viadukten. Mellan stoppbocken och bakre plattformsänden är det inte många meter längre än vid t ex Hässelby strand men man kunde förstås ha gjort plattformen något kortare i bakänden, knappast i framänden (det är ju gator och torg under stationen att ta hänsyn till).

Har alltid undrat var någonstans landfästet och tunnelinslaget på lidingösidan skulle vara, jag får det till att om man fortsätter i viadukternas riktning (typ parallellt med dagens lidingöbroar) och i samma höjd så landar man på ett ganska konstigt ställe på Torsviksplatån...

Fast har du sett Hässelby strand idag? Är väl bara någon meter där till stoppbocken. Och då är det ändå hus som är byggda direkt efter...Fast det är klart, idag är det väl lite bättre bromssystem i tågen. Men hur som, riktningen är väl delvis orsakad av att man skulle ha plats för Nya Lidingöbron - som väl skulle kräva ännu fler filer när Bogesundsleden invigts.

Tanken var väl dock att den skulle gå i tunnel på andra sidan och komma upp vid Lidingö centrum. I och för sig diskuterades en särskild station även vid Torsviksplatån, men annars var tanken att ha två uppgångar på stationen vid Lidingö centrum och en då mot Torsviksplatån.
Lars_L

Inläggav Enceladus » mån 28 aug, 2017 13:41

En sak som ofta glöms bort är att bussarna på Roslagsvägen används som lokalbussar mellan Tekniska Högskolan och Universitetet. Det finns ju en hel del föreläsningar på Kräftriket som riktar sig till KTH-studenter. Eftersom det lokala resandet sker i motriktningen eller utanför rusningen har det fungerat ganska bra (speciellt för operatörerna som får bra betalt för dessa lokala resor). Operatörerna skulle alltså inte gå med på att förlora dessa lönsamma resande. Sedan kvarstår frågan hur dessa bussar ska få plats vid Odenplan och Odengatan.

Problemet med linje 639 är att Rimbo saknar underlag för en direktbuss med hög turtäthet och att det är svårt att hitta lämpliga uppehåll på vägen. När Roslagsbanan förlängs till Odenplan och Centralen blir det ännu svårare att få några resande på vägen. Jag vet inte hur den lokala opinionen ser ut i Rimbo, men jag hoppas att invånarna inser att ett massivt bostadsbyggande är nödvändigt om det ska bli en förbättring.
Enceladus

Inläggav Inge » mån 28 aug, 2017 15:06

Enceladus skrev:En sak som ofta glöms bort är att bussarna på Roslagsvägen används som lokalbussar mellan Tekniska Högskolan och Universitetet. Det finns ju en hel del föreläsningar på Kräftriket som riktar sig till KTH-studenter. Eftersom det lokala resandet sker i motriktningen eller utanför rusningen har det fungerat ganska bra (speciellt för operatörerna som får bra betalt för dessa lokala resor). Operatörerna skulle alltså inte gå med på att förlora dessa lönsamma resande. Sedan kvarstår frågan hur dessa bussar ska få plats vid Odenplan och Odengatan.

Problemet med linje 639 är att Rimbo saknar underlag för en direktbuss med hög turtäthet och att det är svårt att hitta lämpliga uppehåll på vägen. När Roslagsbanan förlängs till Odenplan och Centralen blir det ännu svårare att få några resande på vägen. Jag vet inte hur den lokala opinionen ser ut i Rimbo, men jag hoppas att invånarna inser att ett massivt bostadsbyggande är nödvändigt om det ska bli en förbättring.

Finns det verkligen en hel del sådana föreläsningar? Så var det inte förr och jag tror knappast utbytet ökat med de "nya" reglerna för finansiering, där högskolan får betalt efter avklarade kurser.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » mån 28 aug, 2017 15:41

Inge skrev:Finns det verkligen en hel del sådana föreläsningar? Så var det inte förr och jag tror knappast utbytet ökat med de "nya" reglerna för finansiering, där högskolan får betalt efter avklarade kurser.

Wikipedia har en artikel om Kräftriket där det står vilka institutioner som är placerade där. Nuförtiden har KTH och SU ett gemensamt masterprogram i matematik och föreläsningarna sker i Kräftriket. Enligt mina egna fältstudier är det ungefär hälften som kliver av vid Albano i motriktningen. För operatörerna är det ju ett guldläge om dessa platser fylls på igen vid Danderyds sjukhus.
Enceladus

Inläggav Inge » mån 28 aug, 2017 16:14

Enceladus skrev:
Inge skrev:Finns det verkligen en hel del sådana föreläsningar? Så var det inte förr och jag tror knappast utbytet ökat med de "nya" reglerna för finansiering, där högskolan får betalt efter avklarade kurser.

Wikipedia har en artikel om Kräftriket där det står vilka institutioner som är placerade där. Nuförtiden har KTH och SU ett gemensamt masterprogram i matematik och föreläsningarna sker i Kräftriket. Enligt mina egna fältstudier är det ungefär hälften som kliver av vid Albano i motriktningen. För operatörerna är det ju ett guldläge om dessa platser fylls på igen vid Danderyds sjukhus.

KTHs matematikföreläsningar sker ju inte vid Kräftriket. Ibland skickar man föreläsare mellan, men det är ju en annan sak. Antalet studenter på ett av flera masterprogram i matematik är ju inte heller större än dussinet om nu just dessa åker mellan.

Det har alltid funnits ett utbyte på masters-nivå (även om det inte hette så tidigare) och på doktorandnivå. Men de stora volymerna finns ju inte där. Det är i de lägre årskurserna det är flera hundra studenter och de håller man hemma. Både för att det är praktiskt och för pengarnas skull.

Vad gäller dina fältstudier. Hur vet du att studenterna inte kommer hemifrån? Eller från fysikcentrum. Dvs SUs egna studenter? Fysikcentrum passerar man i vilket fall.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 0:15

Inge skrev:KTHs matematikföreläsningar sker ju inte vid Kräftriket. Ibland skickar man föreläsare mellan, men det är ju en annan sak. Antalet studenter på ett av flera masterprogram i matematik är ju inte heller större än dussinet om nu just dessa åker mellan.

Det har alltid funnits ett utbyte på masters-nivå (även om det inte hette så tidigare) och på doktorandnivå. Men de stora volymerna finns ju inte där. Det är i de lägre årskurserna det är flera hundra studenter och de håller man hemma. Både för att det är praktiskt och för pengarnas skull.

Vad gäller dina fältstudier. Hur vet du att studenterna inte kommer hemifrån? Eller från fysikcentrum. Dvs SUs egna studenter? Fysikcentrum passerar man i vilket fall.

Jag har inte gjort något påstående om varifrån resenärerna kommer, bara att de finns. Och att dessa är mycket lönsamma för Arriva (linje 670) och Nobina (linje 676). För några år sedan fick man inte kliva av vid Albano i riktning mot Norrtälje eller kliva på vid Albano i riktning mot Stockholm på linje 676. Detta för att prioritera resenärerna till och från Norrtälje, vilket är bussens syfte. Men Nobina kunde inte bara se på när Arriva tjänade enkla pengar på studenterna, så därför infördes stopp även på denna linje, trots att dubbeldäckarna inte är anpassade för lokalresor. Eftersom Keolis (linje 50) redan kör till Odenplan skulle en omläggning förmodligen minska det lokala resandet på motorvägsbussarna. Det är också tveksamt om en omläggning hade lett till fler långväga resenärer. Och då måste man även tänka på att korta resor är mycket lönsammare för operatörerna. Med andra ord är en omläggning orealistisk.

Vid gäller Albano håller det på att byggas en vetenskapsstad där, så resandet dit kommer bara att öka.
Enceladus

Inläggav Inge » tis 29 aug, 2017 10:03

Enceladus skrev:Jag har inte gjort något påstående om varifrån resenärerna kommer, bara att de finns.

Inte det?
Enceladus skrev:En sak som ofta glöms bort är att bussarna på Roslagsvägen används som lokalbussar mellan Tekniska Högskolan och Universitetet. Det finns ju en hel del föreläsningar på Kräftriket som riktar sig till KTH-studenter. Eftersom det lokala resandet sker i motriktningen eller utanför rusningen har det fungerat ganska bra (speciellt för operatörerna som får bra betalt för dessa lokala resor). Operatörerna skulle alltså inte gå med på att förlora dessa lönsamma resande.
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Bussar