Switch to mobile style

Nattbusskarta

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Nattbusskarta

Inläggav Inge » sön 21 maj, 2017 11:33

Förr i tiden fanns det särskilda nattbusskartor för SL-trafiken, finns ingen sådan längre?

Dessutom har jag upptäckt att man nu för tiden inte konsekvent byter nummer på natten, vilket gör det svårare att få överblick med den vanliga kartan. Tex går 117 hela natten med samma nummer, medan 116 och 118 slås samman till 199.

Det finns heller ingen konsekvens i systemet, även linjer som är helt intakta byter nummer där förstås 4->94 är typexempel. Hur man gör verkar snarare bero på historiska orsaker och policys än vad som är ändamålsenligt idag.

Sammanfattningsvis behövs en nattbusskarta för överblick, finns verkligen inte någon sådan längre?
Användarvisningsbild
Inge

Re: Nattbusskarta

Inläggav daniel_s » sön 21 maj, 2017 12:20

SL:s idé om "överblick" är att det är något man inte behöver nuförtiden. Om man har bestämt sig för mellan vilka hållplatser man vill åka så är det bara att använda reseplaneraren, då behöver man ingen överblick menar SL.

Detta är förstås fel och dessutom har reseplaneraren sina brister, som gör det svårt att hitta den minst långsamma förbindelsen nattetid. Begränsningen till 2 km gångväg är t ex för kort med hänsyn till hur nattlinjenätet ser ut.

Vad gäller numreringen, så skulle jag nog påstå att den är konsekvent och logisk på följande sätt. Dagtrafiklinjer som även trafikeras i nattrafik behåller sina linjenummer, medan nattlinjer som inte helt motsvaras av någon dagtrafiklinje har särskilda nattlinjenummer. Tiotals-9:an "varnar" så att säga betraktaren av en hållplatsskylt eller linjekarta för att linjen egentligen inte finns, utom på natten. (Natt-trafikanterna får däremot komma på själva att de kanske ska titta på daglinjernas tidtabeller också!)

Linje 94 har ju visserligen identisk sträckning med linje 4, men på en stomlinje med ensiffrigt nummer ställs ju vissa krav på trafiken som nattlinjen inte uppfyller (ledbuss, blå, turtäthet?) och det är väl i sig en motivering till dess avvikande nummer, sen är det ju inte säkert att man någonsin har ifrågasatt detta egentligen.

Sökte för övrigt på "nattrafik" med sökfunktionen på sl.se och fick 0 träffar, snacka om kvalitet. För 10 år sedan var sl.se verkligen bra både jämfört med andra länstrafikbolags hemsidor och andra sajter överhuvudtaget, nu känns den rätt rutten faktiskt!
daniel_s

Inläggav Inge » sön 21 maj, 2017 13:24

Visst det funkar ju att läsa kartan på dagen så länge man vet att det är linjerna med en 9 som tiotalssiffra man skall bortse ifrån. Men skall den kunna läsas på natten måsten motsvarande symmetri finnas för den trafik som faktiskt går på natten och så är det inte.

Sedan tror jag att förklaringen är delvis annan. 94 fanns ju före 4:an och hade då en annan sträckning, ja motsvarande 104 fanns redan på spårvägstiden. Man ville nog inte bryta en lång tradition utan egentlig orsak. Dessutom med ovan nämnda försämring. Men 94:an trafikeras faktiskt vanligen med blå ledbussar, så nog hade den ur den aspekten kunnat heta 4 på natten också?

För 117 tror jag att förklaringen är ännu mer trivial. Linjenummren i 19x serien var väl helt enkelt slut eftersom dessa även används av de linjer som ersätter tunnelbanan?

Detsamma torde gälla 119 som delvis går under eget nummer, delvis ersätts av 199 och som alltså inte går helt samma sträcka, trots samma nummer, på natten.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » sön 21 maj, 2017 13:50

Ytterligare en variant har för övrigt 515/595. Den byter nummer vardagsnätter då den går hela vägen från centralen, men inte helgnätter då den bara går från Odenplan. Resultater blir att den som tittar i tidtabellen för 595 lätt får intrycket att bussen inte går helgnätter, vilket förstås är fel.

En upplysande karta som informerade om att borde titta i båda tidtabellen hade varit bra. (Alternativt hade man förstås kunnat låta den heta 595 även helgnätter..)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » sön 21 maj, 2017 20:01

Det är ju den grundläggande principen som jag beskrev ovan som gäller även i fallen 117, 119 och 515/595: om nattlinjen trafikerar någon sträcka som inte sammanfaller med daglinjen så har den ett eget nummer, annars inte. Precis som 47:ans natturer inte alltid gick hela vägen så gör inte heller 119:s det.

Men jag håller med om att 595 skulle kunna heta så alla nätter i veckan, i det fallet kan man välja valfri princip och då borde man prioritera igenkänningsfaktorn eller va vi nu ska kalla den.
daniel_s

Inläggav Lars_L » sön 21 maj, 2017 20:11

Det intressanta är väl här utvecklingen i övriga världen (utanför Sundbyberg, där jag faktiskt inte bor), där skrotar man ju nattnummer och låter ordinarie linje gå dygnet runt, Både Köpenhamn och Oslo har ju sådana stomlinjer. På vissa håll som i London har man ju N-prefix, men också linjer som går hela natten utan detta tillägg (när de går identisk sträcka). Dock har man ju då en särskild skyltning på hållplatserna som talar om att linjerna har 24-timmars service.

Finns ju fler linjer i Stockholm där man inte ändrar linjenummer, såsom 160 (som ju faktiskt är den enda linjen som har samma nummer och alltid går dygnet runt). Noterbart när det gäller 117 är ju annars att nattvarianten inte går via Spånga Kyrka, vilket känns som en något konstig kvarleva - särskilt med tanke på att den extra körtiden är försumbar.

Men som sagt, SL är rätt dåliga på detta. Beror väl på att ingen egentligen intresserar sig för busstrafik på trafikförvaltningen. Även här skulle man ju kunna göra mycket för att tydliggöra nattlinjerna, särskilt de som ersätter spårbunden trafik.
Lars_L

Inläggav Inge » mån 22 maj, 2017 8:57

daniel_s skrev:Det är ju den grundläggande principen som jag beskrev ovan som gäller även i fallen 117, 119 och 515/595: om nattlinjen trafikerar någon sträcka som inte sammanfaller med daglinjen så har den ett eget nummer, annars inte. Precis som 47:ans natturer inte alltid gick hela vägen så gör inte heller 119:s det.

Men jag håller med om att 595 skulle kunna heta så alla nätter i veckan, i det fallet kan man välja valfri princip och då borde man prioritera igenkänningsfaktorn eller va vi nu ska kalla den.

Kanske finns där någon princip, med många undantag, i botten. Men det hjälper ju föga om principen är utformad på ett sådant vis att det inte ur linjenumret går att utläsa om bussen går på natten eller inte. Således behövs en särskild nattlinjekarta, då dagkartan förblir oanvändbar.

Angående trafikförvaltningens oförmåga med åtfåljande ointresse är det väl i första hand information man är ointresserad av. Senast tog man ju informationspengarna och betällde någon form av abstrakta konstverk istället för kartor.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 23 maj, 2017 10:52

Lars_L skrev:---klipp---
Finns ju fler linjer i Stockholm där man inte ändrar linjenummer, såsom 160 (som ju faktiskt är den enda linjen som har samma nummer och alltid går dygnet runt). Noterbart när det gäller 117 är ju annars att nattvarianten inte går via Spånga Kyrka, vilket känns som en något konstig kvarleva - särskilt med tanke på att den extra körtiden är försumbar.

---klipp---

Ytterligare ett bevis för den särställning som den ädla linje 160 innehar!

konstaterar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Kantorn » tis 23 maj, 2017 11:08

Lars_L skrev:Noterbart när det gäller 117 är ju annars att nattvarianten inte går via Spånga Kyrka, vilket känns som en något konstig kvarleva - särskilt med tanke på att den extra körtiden är försumbar.

Jag var tvungen att kolla upp detta. Jag trodde 117 hade fått en förlängning som jag inte visste om, men som tur var hade jag fel. Bromma kyrka är det du menar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tis 23 maj, 2017 12:16

Och anledningen till att nattbussarna inte går in till kyrkan är troligen för att man inte vill störa de närboendes sömn. Det anses mer legitimt att bränna fram på huvudlederna, i det här fallet Spångavägen, där en buss mer eller mindre antagligen inte anses spela så stor roll.

Däremot slopade man för något år sedan bussarna som dagtid gick raka vägen, (117X tror jag), således har 117:s nattrafik idag en unik sträckning och borde enligt logiken få ett eget nummer, ehuru jag finner 117N okej eftersom 19x numren är slut. Men något som talade om att den gick på natten vore bra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » tis 23 maj, 2017 13:13

Angående "Nattbusskarta" som tråden inledningsvis handlade om, så gillar jag Köpenhamns S-banekarta. Den är uppdelad i tre. Om jag minns rätt visar uppdelningen sträckningen på vardagar, helgdagar resp nätter.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Återgå till Bussar