Switch to mobile style

Nattbusskarta

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Nattbusskarta

Inläggav daniel_s » sön 21 maj, 2017 11:20

SL:s idé om "överblick" är att det är något man inte behöver nuförtiden. Om man har bestämt sig för mellan vilka hållplatser man vill åka så är det bara att använda reseplaneraren, då behöver man ingen överblick menar SL.

Detta är förstås fel och dessutom har reseplaneraren sina brister, som gör det svårt att hitta den minst långsamma förbindelsen nattetid. Begränsningen till 2 km gångväg är t ex för kort med hänsyn till hur nattlinjenätet ser ut.

Vad gäller numreringen, så skulle jag nog påstå att den är konsekvent och logisk på följande sätt. Dagtrafiklinjer som även trafikeras i nattrafik behåller sina linjenummer, medan nattlinjer som inte helt motsvaras av någon dagtrafiklinje har särskilda nattlinjenummer. Tiotals-9:an "varnar" så att säga betraktaren av en hållplatsskylt eller linjekarta för att linjen egentligen inte finns, utom på natten. (Natt-trafikanterna får däremot komma på själva att de kanske ska titta på daglinjernas tidtabeller också!)

Linje 94 har ju visserligen identisk sträckning med linje 4, men på en stomlinje med ensiffrigt nummer ställs ju vissa krav på trafiken som nattlinjen inte uppfyller (ledbuss, blå, turtäthet?) och det är väl i sig en motivering till dess avvikande nummer, sen är det ju inte säkert att man någonsin har ifrågasatt detta egentligen.

Sökte för övrigt på "nattrafik" med sökfunktionen på sl.se och fick 0 träffar, snacka om kvalitet. För 10 år sedan var sl.se verkligen bra både jämfört med andra länstrafikbolags hemsidor och andra sajter överhuvudtaget, nu känns den rätt rutten faktiskt!
daniel_s
 
Inlägg: 11318
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nattbusskarta

Inläggav daniel_s » sön 21 maj, 2017 19:01

Det är ju den grundläggande principen som jag beskrev ovan som gäller även i fallen 117, 119 och 515/595: om nattlinjen trafikerar någon sträcka som inte sammanfaller med daglinjen så har den ett eget nummer, annars inte. Precis som 47:ans natturer inte alltid gick hela vägen så gör inte heller 119:s det.

Men jag håller med om att 595 skulle kunna heta så alla nätter i veckan, i det fallet kan man välja valfri princip och då borde man prioritera igenkänningsfaktorn eller va vi nu ska kalla den.
daniel_s
 
Inlägg: 11318
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nattbusskarta

Inläggav Lars_L » sön 21 maj, 2017 19:11

Det intressanta är väl här utvecklingen i övriga världen (utanför Sundbyberg, där jag faktiskt inte bor), där skrotar man ju nattnummer och låter ordinarie linje gå dygnet runt, Både Köpenhamn och Oslo har ju sådana stomlinjer. På vissa håll som i London har man ju N-prefix, men också linjer som går hela natten utan detta tillägg (när de går identisk sträcka). Dock har man ju då en särskild skyltning på hållplatserna som talar om att linjerna har 24-timmars service.

Finns ju fler linjer i Stockholm där man inte ändrar linjenummer, såsom 160 (som ju faktiskt är den enda linjen som har samma nummer och alltid går dygnet runt). Noterbart när det gäller 117 är ju annars att nattvarianten inte går via Spånga Kyrka, vilket känns som en något konstig kvarleva - särskilt med tanke på att den extra körtiden är försumbar.

Men som sagt, SL är rätt dåliga på detta. Beror väl på att ingen egentligen intresserar sig för busstrafik på trafikförvaltningen. Även här skulle man ju kunna göra mycket för att tydliggöra nattlinjerna, särskilt de som ersätter spårbunden trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Nattbusskarta

Inläggav TKO » tis 23 maj, 2017 9:52

Lars_L skrev:---klipp---
Finns ju fler linjer i Stockholm där man inte ändrar linjenummer, såsom 160 (som ju faktiskt är den enda linjen som har samma nummer och alltid går dygnet runt). Noterbart när det gäller 117 är ju annars att nattvarianten inte går via Spånga Kyrka, vilket känns som en något konstig kvarleva - särskilt med tanke på att den extra körtiden är försumbar.

---klipp---


Ytterligare ett bevis för den särställning som den ädla linje 160 innehar!

konstaterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7251
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Nattbusskarta

Inläggav Kantorn » tis 23 maj, 2017 10:08

Lars_L skrev:Noterbart när det gäller 117 är ju annars att nattvarianten inte går via Spånga Kyrka, vilket känns som en något konstig kvarleva - särskilt med tanke på att den extra körtiden är försumbar.

Jag var tvungen att kolla upp detta. Jag trodde 117 hade fått en förlängning som jag inte visste om, men som tur var hade jag fel. Bromma kyrka är det du menar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nattbusskarta

Inläggav Kantorn » tis 23 maj, 2017 12:13

Angående "Nattbusskarta" som tråden inledningsvis handlade om, så gillar jag Köpenhamns S-banekarta. Den är uppdelad i tre. Om jag minns rätt visar uppdelningen sträckningen på vardagar, helgdagar resp nätter.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst