Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » ons 20 nov, 2019 19:51

Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » ons 20 nov, 2019 20:00

TKO skrev:Så 'öppen spärrlinje' - eller vad det nu ska kallas på bussar - är detsamma som 'nolltaxa'? Intressant synpunkt (låter som moderaterna före Tamsons) men den delas knappast av de trafikförvaltningar som har detta system - Berlin t ex.


Öppen spärrlinje i spårtrafiken är något annat. Där är det enklare att kontrollera in- och utpassager. Stockholm klarar inte ens av att ha öppen spärrlinje i spårtrafiken! Hur ska det då fungera i busstrafiken? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 4947
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » ons 20 nov, 2019 20:18

Ärligt talat förstår jag inte denna diskussion... så jag avstår från vidare kommentarer.
Tills vidare!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10158
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » ons 20 nov, 2019 20:19

Enceladus skrev:Om nu i stort sett alla redan har giltig biljett, vad är då problemet med att införa nolltaxa på linje 4? Kortare omloppstider ger lägre driftskostnader. Förslaget är med stor sannolikhet intäktsneutralt!

Nolltaxa på 4:an skulle nog öka passagerartrycket på linjen, och då behövs det fler bussar. Och förare. Kanske skulle omloppstiden minska. men kanske inte driftskostnaderna.
Men större turtäthet upplevs förstås som positivt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13441
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster