Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 12 jul, 2018 16:06

Jag tror att de flesta gator och vägar i Stockholm har bärighetsklass BK2 - vilket måste anses vara helt normalt för stadsgator.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 12 jul, 2018 16:47

TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.


Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 735
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » fre 13 jul, 2018 11:42

Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.


Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.


Även i den lilla staden Örebro där jag tillbringade min tidiga barndom fanns det bussar med fast konduktör in på 60-talet.

Byggs det några bussar med påstigningsplattform bak idag? Ja förutom "Borismastern" som väl TfL fortfarande tvingas köpa på grund av tidigare ingånget avtal.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » ons 22 aug, 2018 16:22

Ny artikel och nya förslag: "Så ska Stockholms stombussar bli snabbare".

Men 1:an kan fortfarande inte gå på Värtavägen; "Nya cykelbanan på Värtavägen är försenad".
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12587
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » tor 29 nov, 2018 10:16

Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12587
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 29 nov, 2018 10:50

LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:


Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!

anser
Thomas K Ohlsson

(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » tor 29 nov, 2018 11:17

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:


Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!

anser
Thomas K Ohlsson

(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)

Grönblå är blått med drag åt grönt.
Blågrönt är grönt med drag åt blått.
Skillnaden kan inte vara allt för stor!

Det där med stålprofiler skulle ju kunna vara U-balkar så slipper bussförarna att styra! Men då ska väl avståndet vara något större. Skulle också hålla andra fordon borta. :D
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12587
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Kantorn » tor 29 nov, 2018 11:18

TKO skrev:(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)

Ja det borde tydligt visa att detta är ett körfält för snabbgående kollektivtrafik.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7117
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » tor 29 nov, 2018 18:03

Förslaget om målade körfält för bussarna föll inte i god jord: "MP dissar S-förslag om målade bussfält".
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12587
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 29 nov, 2018 21:43

Artikeln kan sammanfattas med 'Daniel vet bäst'...
Och det visste vi väl alla redan att det är trafikborgarrådets inställning till i stort sett allt. Jag tror allianskompisarna tycker det är lagom kul!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7885
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav BSB101 » fre 30 nov, 2018 7:30

Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Ulrik Berggren » sön 02 dec, 2018 21:51

BSB101 skrev:Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.


Jag kan dessutom meddela härvarande Stockholmare att Malmö när detta skrivs håller på att bryta upp den av NCC för 8 år sedan gjutna färgade (röda) betongasfalten på ett flertal gator då den inte håller längre för bussarnas tyngd. TIl saken hör att den var betydligt dyrare att applicera än vanlig asfalt, vilken den nu ersätts med (blir lite tragikomiskt när MEX1:ans körbana snart behöver bytas ut... BRT my ass :twisted: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 18:15

Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör

Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.


Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 2620
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav BSB101 » tor 06 dec, 2018 6:34

Enceladus skrev:Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör

Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.


Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:


Allt är relativt. Att man på visa ställen kan gå/cykla snabbare än kollektivtrafiken är inte så konstigt om man börjar titta på trängsel samt bussens körväg kontra vilken (gen)väg man kan gå.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » ons 12 dec, 2018 13:49

Är en kulturskribent snabbare än ettans buss?

Det är inte bara stomlinje 173 som går långsamt. DN:s kulturskribent lyckades till och med att jogga snabbare än vad det tar att åka hela sträckan på stomlinje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen!

Åk med SVT:s reporter på julbussen

Stombussresenärerna kan i alla fall glädja sig åt att det går en julpyntad stombuss i innerstan - dock inte på stomlinje 1...
Enceladus
 
Inlägg: 2620
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst