Switch to mobile style

Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » lör 13 maj, 2017 19:15

"Hur ska bussarna komma fram när det blir allt trängre på vägarna? Det ska en speciell grupp få ansvar för att lista ut. I alla fall om Alliansen i landstinget får som de vill.".
SvT/ Stockholm: "Så ska bussarna komma fram lättare".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Odd » lör 13 maj, 2017 19:30

1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.
2. Trimma trafikljusen att prioritera kollektivtrafik.
3. Låt bilisterna få trängas och köa på den kvarvarande 95% av tillgängliga körfält.

Klart!

:-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Lars_L » lör 13 maj, 2017 23:17

Nu vet jag inte om det behövs någon ny grupp för det, eftersom detta är ganska noga utrett genom åren. Vad som saknas är egentligen analyser från SL över hur stor andel som beror på köer och andra orsaker; det finns en risk i detta att man ser allt som orsakat av köer, när det nog i flertalet fall är ett ganska litet problem. Och där det är ett problem är det ganska känt. Men förseningar och längre körtider handlar ju också om allt från ökat resande till sänkta hastigheter på många vägar och bussmodeller som inte är byggda för hög trafikantcirkulation.

När det gäller köer handlar det ju om den vanliga fyrstegsraketen
1. justera signaltider utifrån observationsdata för att optimera flödet
2. Inför signalprioritering för bussar
3. Inför eget körfält för busstrafiken om så är möjligt.
4. Om det inte anses finnas plats för busskörfält, finns egentligen bara alternativet att endera begränsa biltrafiken genom avgifter eller förbud, alternativt att bygga nya vägar för bussarna.

Här handlar det ju bara att vara tydlig mot kommun- trafikverk, så att investeringarna görs.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav BSB101 » sön 14 maj, 2017 16:16

Odd skrev:1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.


Där detta behövs får man nog trolla med knäna för att hitta utrymme.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Odd » sön 14 maj, 2017 16:29

BSB101 skrev:
Odd skrev:1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.


Där detta behövs får man nog trolla med knäna för att hitta utrymme.


Ja,typ att biltrafiken får 95% av vägytan i stället för 98%... typ! :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3792
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 10:35

Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.

En tillyxad höftning ger vid handen att om dessa åtgärder införs på linje 160 skulle SL kunna spara in 2-3 omlopp, och vi resenärer vinna 2-3 minuter varje dag i varje riktning! Andelen stående resenärer torde öka marginellt, men ståplatserna skulle vara bekvämare och restiden som redan nämnts kortare.

(Och om SL inte vill ta ut omloppstidsvinsten i pengar utan öka trafiken så är det helt OK för mej. Men kanske lite onödigt trots allt...)

Thomas K Ohlsson
ofrivillig bussresenär
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Christian Spår » mån 15 maj, 2017 13:47

Har man GPS logger på alla bussar så man detaljerat kan se dess hastighet och relativt lätt kan identifiera potential i att prioritera dem? Elektroniken är tokbillig nu så det är nästan konstigt om man inte har det.

Jag cyklar över västerbron då och då, under högtrafik så brukar det alltid bli kö vid krönet, för där går bilkörfälten från 2 till 1 och bilisterna sköter inte det där smidigt utan de står stilla och blinkar sig in och bussarna sitter fast bakom.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 10:46

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 13:59

Christian Spår skrev:Har man GPS logger på alla bussar så man detaljerat kan se dess hastighet och relativt lätt kan identifiera potential i att prioritera dem? Elektroniken är tokbillig nu så det är nästan konstigt om man inte har det.

Jag cyklar över västerbron då och då, under högtrafik så brukar det alltid bli kö vid krönet, för där går bilkörfälten från 2 till 1 och bilisterna sköter inte det där smidigt utan de står stilla och blinkar sig in och bussarna sitter fast bakom.


Välkänt resultat av överdrivet användande av bussfiler. Det var aldrig kö där innan (sedan Essingeleden öppnade).
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 14:03

Har det inte alltid (sen Hedenhös) i varje fall) varit kollektivkörfällt på Västerbron?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 14:30

TKO skrev:Har det inte alltid (sen Hedenhös) i varje fall) varit kollektivkörfällt på Västerbron?

/TKO

Nej.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 14:38

När infördes kollektivkörfälten?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 15:40

TKO skrev:När infördes kollektivkörfälten?

/TKO

Under denna mandatperiod.

Naturligtvis fanns det även spårfiler under spårvagnstiden. Men när dessa togs bort ersattes de av breddade gång och cykelbanor. Körbanorna flyttades mot mitten. Fram tills nyligen har det alltid funnits dubbla filer för allmäntrafiken.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 15:50

Ja det var väl bland de första avskilda kollektivtrafikkörfälten.
Och då fanns ingen Essingeled...
Så bilisterna har fått mer utrymme men gnäller ändå ständigt. Och gratis ska det vara också!

Behovspröva bilkörning i innerstan är mitt tips.

'All I want for christmas is planekonomi...'

Kamratliga hälsningar från Årsta!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 19:40

Vem gnällde och vilka köer har uppstått på grund av att man lagt till filer?

Sanningen är ju att köerna ökat trots minskad trafik de senaste 30 åren. Det beror naturligtvis på alla tillkomna hinder och reservat. Ganska snart biter man sig själv i svansen och det har man gjort för länge sedan i Stockholm.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst