Switch to mobile style

Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » lör 13 maj, 2017 18:15

"Hur ska bussarna komma fram när det blir allt trängre på vägarna? Det ska en speciell grupp få ansvar för att lista ut. I alla fall om Alliansen i landstinget får som de vill.".
SvT/ Stockholm: "Så ska bussarna komma fram lättare".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Odd » lör 13 maj, 2017 18:30

1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.
2. Trimma trafikljusen att prioritera kollektivtrafik.
3. Låt bilisterna få trängas och köa på den kvarvarande 95% av tillgängliga körfält.

Klart!

:-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Lars_L » lör 13 maj, 2017 22:17

Nu vet jag inte om det behövs någon ny grupp för det, eftersom detta är ganska noga utrett genom åren. Vad som saknas är egentligen analyser från SL över hur stor andel som beror på köer och andra orsaker; det finns en risk i detta att man ser allt som orsakat av köer, när det nog i flertalet fall är ett ganska litet problem. Och där det är ett problem är det ganska känt. Men förseningar och längre körtider handlar ju också om allt från ökat resande till sänkta hastigheter på många vägar och bussmodeller som inte är byggda för hög trafikantcirkulation.

När det gäller köer handlar det ju om den vanliga fyrstegsraketen
1. justera signaltider utifrån observationsdata för att optimera flödet
2. Inför signalprioritering för bussar
3. Inför eget körfält för busstrafiken om så är möjligt.
4. Om det inte anses finnas plats för busskörfält, finns egentligen bara alternativet att endera begränsa biltrafiken genom avgifter eller förbud, alternativt att bygga nya vägar för bussarna.

Här handlar det ju bara att vara tydlig mot kommun- trafikverk, så att investeringarna görs.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav BSB101 » sön 14 maj, 2017 15:16

Odd skrev:1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.


Där detta behövs får man nog trolla med knäna för att hitta utrymme.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Odd » sön 14 maj, 2017 15:29

BSB101 skrev:
Odd skrev:1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.


Där detta behövs får man nog trolla med knäna för att hitta utrymme.


Ja,typ att biltrafiken får 95% av vägytan i stället för 98%... typ! :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 9:35

Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.

En tillyxad höftning ger vid handen att om dessa åtgärder införs på linje 160 skulle SL kunna spara in 2-3 omlopp, och vi resenärer vinna 2-3 minuter varje dag i varje riktning! Andelen stående resenärer torde öka marginellt, men ståplatserna skulle vara bekvämare och restiden som redan nämnts kortare.

(Och om SL inte vill ta ut omloppstidsvinsten i pengar utan öka trafiken så är det helt OK för mej. Men kanske lite onödigt trots allt...)

Thomas K Ohlsson
ofrivillig bussresenär
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Christian Spår » mån 15 maj, 2017 12:47

Har man GPS logger på alla bussar så man detaljerat kan se dess hastighet och relativt lätt kan identifiera potential i att prioritera dem? Elektroniken är tokbillig nu så det är nästan konstigt om man inte har det.

Jag cyklar över västerbron då och då, under högtrafik så brukar det alltid bli kö vid krönet, för där går bilkörfälten från 2 till 1 och bilisterna sköter inte det där smidigt utan de står stilla och blinkar sig in och bussarna sitter fast bakom.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 12:59

Christian Spår skrev:Har man GPS logger på alla bussar så man detaljerat kan se dess hastighet och relativt lätt kan identifiera potential i att prioritera dem? Elektroniken är tokbillig nu så det är nästan konstigt om man inte har det.

Jag cyklar över västerbron då och då, under högtrafik så brukar det alltid bli kö vid krönet, för där går bilkörfälten från 2 till 1 och bilisterna sköter inte det där smidigt utan de står stilla och blinkar sig in och bussarna sitter fast bakom.


Välkänt resultat av överdrivet användande av bussfiler. Det var aldrig kö där innan (sedan Essingeleden öppnade).
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 13:03

Har det inte alltid (sen Hedenhös) i varje fall) varit kollektivkörfällt på Västerbron?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 13:30

TKO skrev:Har det inte alltid (sen Hedenhös) i varje fall) varit kollektivkörfällt på Västerbron?

/TKO

Nej.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 13:38

När infördes kollektivkörfälten?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 14:40

TKO skrev:När infördes kollektivkörfälten?

/TKO

Under denna mandatperiod.

Naturligtvis fanns det även spårfiler under spårvagnstiden. Men när dessa togs bort ersattes de av breddade gång och cykelbanor. Körbanorna flyttades mot mitten. Fram tills nyligen har det alltid funnits dubbla filer för allmäntrafiken.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 15 maj, 2017 14:50

Ja det var väl bland de första avskilda kollektivtrafikkörfälten.
Och då fanns ingen Essingeled...
Så bilisterna har fått mer utrymme men gnäller ändå ständigt. Och gratis ska det vara också!

Behovspröva bilkörning i innerstan är mitt tips.

'All I want for christmas is planekonomi...'

Kamratliga hälsningar från Årsta!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » mån 15 maj, 2017 18:40

Vem gnällde och vilka köer har uppstått på grund av att man lagt till filer?

Sanningen är ju att köerna ökat trots minskad trafik de senaste 30 åren. Det beror naturligtvis på alla tillkomna hinder och reservat. Ganska snart biter man sig själv i svansen och det har man gjort för länge sedan i Stockholm.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » fre 17 nov, 2017 12:29

Nu skall man förbättra framkomligheten för 4:an på Rosenlundsgatan. "Här blir nytt bilförbud på Södermalm".
Det är bara förbi ett kvarter som Rosenlundsgatan blir nästan ren bussgata. Är det ofta kö här för utfart till Hornsgatan? Eller räknar man kanske med att biltrafiken minskar på hela gatan när man måste göra några extra svängar för att komma ut på Hornsgatan? Och i riktning från Hornsgatan måste man också köra via andra gator. Det kanske är det som minskar trafiken mest på övriga delen av Rosenlundsgatan?

Och ja, det handlar om Stockholm och SL, trots att jag glömde att skriva det i rubriken när jag skapade tråden!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » fre 17 nov, 2017 12:51

Det är ju ett stoppljus, med ganska långa rödtider, så på det viset blir det väl alltid någon form av kö, men inte så farligt. Det dumma den här gången är att man driver in alla bilar i korsningen Hornsgatan- Torkel Knutsongatan vilken faktiskt är en belastad korsning.

Om inte allt hade byggt på förstörelselusta hade det faktiskt gått att få till en riktigt bra trafik lösning här genom att enkelrikta trafiken runt hela kvarteret i motsolsvarv. Dvs som 74:an kör, ->Krukmakargatan->Torkelknutson Knutssongatan -> Hornsgatan -> Rosenlundsgatan. Undantag kunde göras för 4:an norrut på Rosenlundsgatan. Å andra sidan blir det närmre till tunnelbanan om man låter även bussen svänga runt.

(Vill minnas att jag föreslog trafikkontoret en sådan lösning en gång.. Mer än tio år sedan.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav ADDE » fre 17 nov, 2017 13:09

Här har vi problemet att på korsningen Hornsgatann-Ringvägen så är det förbjuden vänstersväng från slussen-hållet, vilket gör Rosenlundsgatan som en attraktiv alternative. Osäker om man får svänga in mot slussen från Ringvägen. om man gör den lilla snutten närmast hornsgatan till en bussgata så blir det en rätt så omiljövänlig omväg. kanske funkar bra för de som kommer från slussen och söder mälarstrand, men inte för de som kommer från Hornstull och har området där innanför som mål (villket är nog enganska liten andel.

dock så borde man flytta 4:ans busshållplats (mot hornstullhållet) så den är inne på Rosenlundsgatan, och inte ute på hornsgatan som idag.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » fre 17 nov, 2017 13:57

Man ska kanske först vara tydlig med att det den här gången är ett ganska litet sabotage, trafiken kommer att fungera ungeför lika bra eller dåligt ändå, om än med viss försämring förstås.

Vänstersvängen mot Ringvägen tror jag har mycket liten betydelse. Rosenlundsgatan är helt enkelt närmre. Åt andra hållet får man svänga höger, men det är få som kör så.

En mer väsentlig faktor är möjlign dubbdäcksförbudet på Hornsgatan, som gör Rosenlundsgatan till enda möjliga väg för en stor mängd dubbade fordon. Dessa berörs emellertid inte av den aktuella avstängningen eftersom de redan måste köra Krukmakargatan - Torkel Knutsongatan. (Däremot skulle dubbdäcksförbudet behöva upphävas förbi Bysis med mitt förslag.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Inge » lör 18 nov, 2017 7:51

Noterbart är att "arbetsgruppen" tydligen tittat på fyra linjer 1, 4, 178 och 179. Hur i h*lsi*ke kan man missa sen enormt tidsödande och onödiga svängen genom Rinkeby när man utför ett sådant "arbete"? -Eller var det kanske bara lite terapi der var fråga om den här gången också?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 5HX68xOxQ/
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Kantorn » lör 18 nov, 2017 9:40

Inge skrev:Noterbart är att "arbetsgruppen" tydligen tittat på fyra linjer 1, 4, 178 och 179. Hur i h*lsi*ke kan man missa sen enormt tidsödande och onödiga svängen genom Rinkeby när man utför ett sådant "arbete"? -Eller var det kanske bara lite terapi der var fråga om den här gången också?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 5HX68xOxQ/

För dem som bor i Rinkeby är svängen inte onödig...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6950
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Nästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster