Switch to mobile style

Vilken är den mest trafikerade tvåsiffriga SL-linje?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Vilken är den mest trafikerade tvåsiffriga SL-linje?

Inläggav Enceladus » tis 15 aug, 2017 9:31

TKO skrev:
daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Om det enda kriteriet är röda tvåsiffriga bussar som (åtminstone delvis) går i innerstan så borde det vara linje 22B, vilken har 5-minuterstrafik större delen av trafikdygnet... :mrgreen:

Okej, Stora Essingen (där bussen fr o m idag vänder) kan väl räknas som innerstan om man är väldigt snäll, men att räkna två siffror och ett "B" (eller två!) som "tvåsiffrigt" tycker jag allt är att tänja för mycket på gränserna! :cheesygrin:

Dessutom undrar jag om linje 22B verkligen har "5-minuterstrafik större delen av trafikdygnet" längre? Ja kanske nu när den är avkortad till Stora Essingen (som f ö inte alls ligger i innerstan så det så!) men under högsommaren var det väl glesare trafik?

(Jag har ingen riktig koll eftersom bussarna i praktiken kommer lite när som helst, och gärna två och två...)

/TKO

Enligt tidtabellen som gäller fram till första oktober är det 5-minuterstrafik mellan 6 och 21 på vardagar och mellan 10 och 19 på helgdagar. Stora Essingen tillhör numera Kungsholmens stadsdelsområde (precis som Sjöstan tillhör Södermalm). Men det hela verkar falla på linjens namn...

Sommartidtabell: http://sl.se/ficktid/sommar/s22B.pdf
Hösttidtabell: http://sl.se/ficktid/vinter/h22B.pdf

Under högsommaren verkar det bara ha varit 5-minuterstrafik mellan Sickla Udde och Gullmarsplan.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 15 aug, 2017 9:51

Jag anser att det knappast är "stadsdelsförvaltningstillhörighet" som avgör om ett område till innerstaden eller ej!
Jag är tveksam till om ens Kristineberg eller Fredhäll har någon innerstadskänsla, för att ta två ytterligare exempel från Kungsholmens SDF.

"så det så"
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 15 aug, 2017 10:04

TKO skrev:Jag anser att det knappast är "stadsdelsförvaltningstillhörighet" som avgör om ett område till innerstaden eller ej!
Jag är tveksam till om ens Kristineberg eller Fredhäll har någon innerstadskänsla, för att ta två ytterligare exempel från Kungsholmens SDF.

"så det så"
Thomas K Ohlsson

Om vi utgår från "innerstadskänsla" kan vi väl räkna med busslinjer i Midsommarkransen, Aspudden, Solna och Sundbyberg? :D
Enceladus

Inläggav daniel_s » tis 15 aug, 2017 10:16

Akademisk fråga eftersom de tvåsiffriga linjerna (67, 77, kanske nån mer) dels inte passerar några områden med innerstadskänsla i dessa förstäder, dels har för gles trafik för den här tävlingen!
daniel_s

Föregående

Återgå till Bussar