Switch to mobile style

Vilken är den mest trafikerade tvåsiffriga SL-linje?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Vilken är den mest trafikerade tvåsiffriga SL-linje?

Inläggav LÅ1 » fre 28 apr, 2017 18:23

Frågan i en lite längre version än vad som ryms i en rubrik: Vilken "röd" innerstadslinje i Stockholm har den tätaste trafiken? Har för mig att det för ett antal år sedan var linje 76. Men i dag skulle jag gissa på linje 69. Men jag kan vara helt fel ute.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Vilken är den mest trafikerade tvåsiffriga SL-linje?

Inläggav roggek » fre 28 apr, 2017 18:27

Jag antar att du menar busslinjer då spårtrafiken faktiskt också har tvåsiffriga linjenummer.
Tror nog att linje 74 mellan Sickla och Mariatorget ligger väldigt bra till just nu då Tvärbanan är avstängd.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Lars_L » fre 28 apr, 2017 18:54

Beror väl kanske lite på vilket mått man använder. Både 69 och 76 har ju perioder med 5-minuterstrafik, men 69 har det ju under längre tid (särskilt nu under vårtidtabellen). Ser man till totalt utbud vinner väl alltså 69 ganska klart över 76.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » fre 28 apr, 2017 20:35

Lars_L skrev:Beror väl kanske lite på vilket mått man använder. Både 69 och 76 har ju perioder med 5-minuterstrafik, men 69 har det ju under längre tid (särskilt nu under vårtidtabellen). Ser man till totalt utbud vinner väl alltså 69 ganska klart över 76.

Jag tänkte nog på antalet turer per tidsenhet, t.ex. per timme. Eller per dygn.
Tittar man vid t.ex. Nybroplan så nog kommer det fler 69:or än 76:or, både i morgon- och eftermiddagsrusningen. Påfallande ofta kommer två 69:or tätt efter varandra. Och med samma destination öster ut. (Destinationerna är Kakanästornet eller Blockhusudden. Men båda skyltas nu som 69. Skyltningen 69K är tydligen historia.)
LÅ1

Inläggav Inge » fre 28 apr, 2017 21:20

14
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » lör 29 apr, 2017 5:55

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:Beror väl kanske lite på vilket mått man använder. Både 69 och 76 har ju perioder med 5-minuterstrafik, men 69 har det ju under längre tid (särskilt nu under vårtidtabellen). Ser man till totalt utbud vinner väl alltså 69 ganska klart över 76.

Jag tänkte nog på antalet turer per tidsenhet, t.ex. per timme. Eller per dygn.
Tittar man vid t.ex. Nybroplan så nog kommer det fler 69:or än 76:or, både i morgon- och eftermiddagsrusningen. Påfallande ofta kommer två 69:or tätt efter varandra. Och med samma destination öster ut. (Destinationerna är Kakanästornet eller Blockhusudden. Men båda skyltas nu som 69. Skyltningen 69K är tydligen historia.)

Per dygn vinner ju 69 ganska klart, och nog även per timme, eftersom 76 nu längre aldrig konsekvent har 3-4-minuterstrafik sedan man gick över till ledbussar på linjen. 69 har ju lite blandat med fordonstyp. Så det är ju inte detsamma som vilken linje som har flest resande totalt. Efter stomlinjerna är det egentligen fem linjer som konkurrerar: 50,53,55,69 och 76 som väl alla fem åtminstone har över 10 000 resenärer per dag.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » lör 29 apr, 2017 9:00

Lars_L skrev:Per dygn vinner ju 69 ganska klart, och nog även per timme, eftersom 76 nu längre aldrig konsekvent har 3-4-minuterstrafik sedan man gick över till ledbussar på linjen. 69 har ju lite blandat med fordonstyp. Så det är ju inte detsamma som vilken linje som har flest resande totalt. Efter stomlinjerna är det egentligen fem linjer som konkurrerar: 50,53,55,69 och 76 som väl alla fem åtminstone har över 10 000 resenärer per dag.

Ser man historiskt på det så var ju linjerna 53 och 55 de som hade gles trafik. (15- eller 20-minuterstrafik när de flesta linjer hade 10- eller 12-minuterstrafik.) Och 76:an fanns inte, eller var en kort linje med nummer 60, som gick mellan Ropsten och Frihamnen. Linjerna 50 är nästan helt ny, men ersatte väl till viss del linje 62. Linjerna 50 och 53 har väl ojämn belastning, om man ser till olika delar av linjen? 50 har många resenärer norr om Centralen och 53:an söder om samma plats. 53:an har väl fått överta en uppgift från linje 66 söder om söder?

Det här var bara en reflektion till svaret från Lars_L. Tillbakablicken är inte helt relevanta, eftersom linjesträckningar ändrats.

Att jag ställde frågan från början var att jag upplevt att 69:an går väldigt tätt. Ofta i kollonkörning, som om det vore en stomlinje.
LÅ1

Inläggav Lars_L » lör 29 apr, 2017 9:14

LÅ1 skrev:
Lars_L skrev:
Att jag ställde frågan från början var att jag upplevt att 69:an går väldigt tätt. Ofta i kollonkörning, som om det vore en stomlinje.

Just nu går den också oftare i vårtidtabellen. Men anledningen till kolonnkörningen är ju för att man har för korta körtider för linjen som går hela sträckan, vilket gör att Kaknäsbussarna hamnar (ofta tomma) precis efter ordinarie tur. Det är ju så att säga en följd av bristande regularitet. Ser man ju ofta även när det är 10-minuterstraik på linjen.
Lars_L

Inläggav Harald » lör 29 apr, 2017 12:26

Jag minns 69:an som en linje som hade 20-minuterstrafik i rusningstid och 40-minuters f.ö. 60-talet, Nybroplan-Blockhusudden, en buss hela dagen, ytterligare en i rusningstid. Vad är det som föranleder så tät trafik till Blockhusudden nu? Där har väl inte skett någon förtätning.
Harald

Inläggav LÅ1 » lör 29 apr, 2017 12:37

Harald skrev:Jag minns 69:an som en linje som hade 20-minuterstrafik i rusningstid och 40-minuters f.ö. 60-talet, Nybroplan-Blockhusudden, en buss hela dagen, ytterligare en i rusningstid. Vad är det som föranleder så tät trafik till Blockhusudden nu? Där har väl inte skett någon förtätning.

De flesta bussarna går nog till Kaknästornet. Många dagis- och skolklasser skall till museerna och så går många i Manillaskolan. På sena mornarna så är hela hållplatsen vid Centralen fylld med småttingar i gula västar. Kanske motsvarande två eller tre skolklasser. Som det är nu åker nog också många med 69:an till Nybroplan för att byta till 7:an.
LÅ1

Inläggav Harald » lör 29 apr, 2017 14:19

De går väl i alla fall 4-5 bussar i timmen till Blockhusudden. Det är ju en hel del mer än var 20:e-40:e minut. Och f.ö. har det väl inte tillkommit så mycket på sträckan mellan Diplomatstaden och Kaknästornet heller förutom själva tornet och Kinas ambassad.
Harald

Inläggav daniel_s » lör 29 apr, 2017 16:15

Det kanske är lättare att se helheten med hjälp av en hållplatstidtabell, här för Nybroplan: http://sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2016_2017 ... 929446.pdf

(Lite lustigt att det framställs som att bussarna till Kaknästornet liksom "fortsätter" och hoppar över några hållplatser!)

Blockhusudden har huvudsakligen 15-minuterstrafik.

En sak som möjligen rör till det lite är väl att ledvagn inte kan användas hur som helst på 69:an, de får om jag nu förstått saken rätt gå till Kaknästornet men inte till Blockhusudden. Så man kan inte låta en och samma vagn gå omväxlande till det ena och det andra stället, om det nu skulle ha varit bra till något.
daniel_s

Inläggav Harald » lör 29 apr, 2017 17:44

daniel_s skrev:Det kanske är lättare att se helheten med hjälp av en hållplatstidtabell, här för Nybroplan

Nej, det tycker jag inte. Det är ju en röra av olika siffror och bokstäver. Det är mycket lättare att se hur många bussar som går vart i en linjetabell: http://sl.se/ficktid/vinter/h69b.pdf
Harald

Inläggav daniel_s » lör 29 apr, 2017 17:46

Just "avgångar per timme" tyckte jag var lättare i hållplatstabellen men i övrigt har du förstås rätt.
daniel_s

Inläggav Lars_L » lör 29 apr, 2017 20:58

Dock gick ju 69:an på den tiden den avgick från Karlaplan var 12:e minut dagtid redan på 1980-talet. Så i huvudsak har ju Blockhusudden fått försämringar, förutom i högtrafik. Söndagar på somrarna har det väl varit 10-minuterstrafik under väldigt många år, innan linjen ens drogs åter via de centrala delarna av stan.

På den tiden gick ju också 68:an under sommarhalvåret som förstärkte på sträckan Kaknästornet-Humlegården.

Nuförtiden gillar ju inte heller vare sig operatörerna eller SL att man har dolda extrabussar. Det är ju oftast så man löste det förr i tiden, så även om turtätheten inte var så jättehög på pappret, brukade man väl ofta ha förstärkning när det fanns behov.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tis 02 maj, 2017 17:38

Harald skrev:De går väl i alla fall 4-5 bussar i timmen till Blockhusudden. Det är ju en hel del mer än var 20:e-40:e minut. Och f.ö. har det väl inte tillkommit så mycket på sträckan mellan Diplomatstaden och Kaknästornet heller förutom själva tornet och Kinas ambassad.

Senast i eftermiddag såg jag en 69:a vid hållplats ambassaderna med "destination" FULLSATT. Riktningen var mot staden. Ingen ovanlig syn, men mycket trist när det regnar eller är kallt.
LÅ1

Inläggav Enceladus » mån 14 aug, 2017 22:21

Om det enda kriteriet är röda tvåsiffriga bussar som (åtminstone delvis) går i innerstan så borde det vara linje 22B, vilken har 5-minuterstrafik större delen av trafikdygnet... :mrgreen:
Enceladus

Inläggav daniel_s » mån 14 aug, 2017 22:45

Enceladus skrev:Om det enda kriteriet är röda tvåsiffriga bussar som (åtminstone delvis) går i innerstan så borde det vara linje 22B, vilken har 5-minuterstrafik större delen av trafikdygnet... :mrgreen:

Okej, Stora Essingen (där bussen fr o m idag vänder) kan väl räknas som innerstan om man är väldigt snäll, men att räkna två siffror och ett "B" (eller två!) som "tvåsiffrigt" tycker jag allt är att tänja för mycket på gränserna! :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » tis 15 aug, 2017 7:49

Det som skapar en ökad trafik på 69 är att Manilla gjorts om till "vanlig" skola och med kraftigt utökat elevantal. Så under skoltid lär den ligga bra till. Annars är 76 mitt tips, sett till hela linjesträckningen. Till och från färjorna är det ganska högt tryck och även Slussen-Radiohuset har många resanden. Vid Nybroplan mot Ros är bussarna ofta fulla på mornarna.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav TKO » tis 15 aug, 2017 9:25

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Om det enda kriteriet är röda tvåsiffriga bussar som (åtminstone delvis) går i innerstan så borde det vara linje 22B, vilken har 5-minuterstrafik större delen av trafikdygnet... :mrgreen:

Okej, Stora Essingen (där bussen fr o m idag vänder) kan väl räknas som innerstan om man är väldigt snäll, men att räkna två siffror och ett "B" (eller två!) som "tvåsiffrigt" tycker jag allt är att tänja för mycket på gränserna! :cheesygrin:

Dessutom undrar jag om linje 22B verkligen har "5-minuterstrafik större delen av trafikdygnet" längre? Ja kanske nu när den är avkortad till Stora Essingen (som f ö inte alls ligger i innerstan så det så!) men under högsommaren var det väl glesare trafik?

(Jag har ingen riktig koll eftersom bussarna i praktiken kommer lite när som helst, och gärna två och två...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Nästa

Återgå till Bussar