Ska 3:an läggas ned?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Ska 3:an läggas ned?

Inläggav SouthernCross88au » lör 25 mar, 2017 11:49

Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.
SouthernCross88au

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Lars_L » lör 25 mar, 2017 15:24

SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.

Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg. Någon linje från Söder till Karolinska behövs ju inte heller när gula linjen tillkommit till NKS.

Men särskilt med bussplaner som ligger minst 10 år framåt i tiden, så kan nog allt ändras både två eller tre gånger innan det är aktuellt. Att 6:an kommer till nu beror ju egentligen på att linjen redan finns (kräver inga andra ändringar) och att behovet av en till heldagslinje har aktualiserats på grund av utbyggnaden i Djurgårdsstaden.
Lars_L

Inläggav SouthernCross88au » lör 25 mar, 2017 19:18

Lars_L skrev:
SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.

Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg. Någon linje från Söder till Karolinska behövs ju inte heller när gula linjen tillkommit till NKS.

Men särskilt med bussplaner som ligger minst 10 år framåt i tiden, så kan nog allt ändras både två eller tre gånger innan det är aktuellt. Att 6:an kommer till nu beror ju egentligen på att linjen redan finns (kräver inga andra ändringar) och att behovet av en till heldagslinje har aktualiserats på grund av utbyggnaden i Djurgårdsstaden.

Jag vet om behovet i Norra Djurgårdsstaden. Jag arbetar där på vardagarna. Det konstiga är att de väljer att göra stomlinje utav linje 73 som idag inte ens är heldagslinje. Det vore mycket mer produktivt att försöka öka kapaciteten på 55:an istället, framförallt ned till Stureplan. Linje 6 borde sträckas så att den går ner via Stureplan och kanske upp Birger Jarlsgatan till Odengatan där den sen kan gå ned mot Odenplan. 55:an kommer att vara lika full även efter 6:an börjar gå (hela dagen).
SouthernCross88au

Inläggav Inge » lör 25 mar, 2017 19:44

55:an (som inte borde fått det numret..... ) går ju ganska knixigt på söder, så det vore svårt att komma fram med ledbuss.

Men om man hade dragit den där bussgatan i Swedenborgsgatans förlängning till Grindsgatan, som var på tal, hade mycket vunnits. Och om 3:an läggs ner kunde man ju gå upp till SÖS istället för ner till Tanto.

Kanske kunde man helt enkelt inrätta en ny 3:a från SÖS via Grindsgatan - Södra station - och sedan som dagens 55 norrut?

Det kanske är lösningen helt enkelt. Linje 3 dras om som ovan och linje 50 blir linje 5. 57:ans norra del tas över av linje 55 och dras även den rakt fram i Grindsgatans förlängning, istället för runt Rosenlundsparken.

Tanto får färdtjänst och även terapi-, förlåt strategiavdelningen får ny tjänst, så vi slipper den ogenomtänkta linje 6 !
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » lör 25 mar, 2017 21:45

SouthernCross88au skrev:
Jag vet om behovet i Norra Djurgårdsstaden. Jag arbetar där på vardagarna. Det konstiga är att de väljer att göra stomlinje utav linje 73 som idag inte ens är heldagslinje. Det vore mycket mer produktivt att försöka öka kapaciteten på 55:an istället, framförallt ned till Stureplan. Linje 6 borde sträckas så att den går ner via Stureplan och kanske upp Birger Jarlsgatan till Odengatan där den sen kan gå ned mot Odenplan. 55:an kommer att vara lika full även efter 6:an börjar gå (hela dagen).

Nej, det är ju ingen självklar linje på något sätt. Frågan är ju dock bl.a. hur många som kommer att gå från s:t Eriksplan/Odenplan när nya Nya Karolinska tar över och hur många som kommer ta bussen, men annars behövs det väl i och för sig förstärkning från Odenplan när nya pendeltågsstationen öppnar där. Så jag förstår tanken. Även till Tekniska kommer nog resandet öka en hel del med nya pendeltågsstationen. Å andra sidan kunde man ju förlänga 72 till NKS nu när man ändå planerar att dra in den mellan Odenplan och Karlberg för att förstärka kapaciteten.

Jag skulle nog alltså föreslå att man förlänger 72 till NKS, har kvar 73:an som idag och ger tätare trafik på 55:an. Den kan man ju dock tänka sig en annan slutdestination på. Exempelvis förkorta 50 till Centralen och låta 55an fortsätta till Hornsberg via Kungsgatan/Flemminggatan. Om den ska vara stomlinje eller ej kan man ju då diskutera. Till en början skulle man ju kunna nöja sig med att köra med ledbussar. Dock blir det förstås lite överkapacitet vid Hjorthagen i sådana fall och även vid Hornsberg. Den bör dock kunna locka lite fler resenärer än nuvarande 50 på den sträckan, då man når till mer intressanta målpunkter i city.
Lars_L

Inläggav Inge » sön 26 mar, 2017 8:17

Det är väl redan mer eller mindre beslutat att 55:an skall få tillbaka sin gamla slutdestination på söder?

Frågan är om verkligen behöver någon linje alls till Tanto? Teoretiskt är det f.ö. fullt möjligt att köra bakom SÖS direkt ner till Tanto. Om 74 tog den vägen från SÖS till Mariatorget vore nog inte tidsspillan överdriven och man tjänar en linje. Enda problemet som jag ser, är om man tycker att bussarna skulle störa bakom sjukhuset. En fördel är dock att man skulle betjäna en större del av sjukhuset, dvs akuten, förlossningen och alla sidoingångarna. Dock skulle man missa huvudentrén, men den är inte så långt ifrån akuten.

Men för att återgå till ämnet. Det är huvudsakligen ombyggnaden av Slussen som förstör linje 3. Att låta den gå nu för att sedan lägga ner är förstås idiotiskt. Antingen bör man ändra nu eller låta den vara kvar tills tunnelbanan öppnar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » sön 26 mar, 2017 12:20

Inge skrev:Teoretiskt är det f.ö. fullt möjligt att köra bakom SÖS direkt ner till Tanto. Om 74 tog den vägen från SÖS till Mariatorget vore nog inte tidsspillan överdriven och man tjänar en linje. Enda problemet som jag ser, är om man tycker att bussarna skulle störa bakom sjukhuset. En fördel är dock att man skulle betjäna en större del av sjukhuset, dvs akuten, förlossningen och alla sidoingångarna. Dock skulle man missa huvudentrén, men den är inte så långt ifrån akuten.

Jägargatan är väl både i teorin och praktiken, bara en "bred parkväg", rent olämplig för busstrafik....
https://goo.gl/maps/xBP4cdwvGan

Tror nog att en närtrafiklinje mellan SÖS och Tanto kanske skulle kunna vara ett bättre alternativ...
(Aprpå det: varför finns det inga närtrafiklinjer i innerstaden?)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » sön 26 mar, 2017 12:50

Förr, så sent som för 3-4 år sedan gick det utmärkt att köra bil genomgående Jägargatan, utan att det ens var förbjudet. Å andra sidan verkar SL-kartan nu visa den som delvis "parkväg" och många, ibland förr kraftigt trafikerade, vägar genom Tanto har ju gått det ödet till mötes. Så jag vet inte hur det ser ut på platsen just nu, antar att ett studiebesök erfordras.

Men sant är att man brukar vilja ha tyst kring sjukhus och en bussar låter onekligen en del.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Bussar