Ska 3:an läggas ned?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Ska 3:an läggas ned?

Inläggav SouthernCross88au » lör 25 mar, 2017 11:49

Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.
SouthernCross88au
 
Inlägg: 281
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Lars_L » lör 25 mar, 2017 15:24

SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.


Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg. Någon linje från Söder till Karolinska behövs ju inte heller när gula linjen tillkommit till NKS.

Men särskilt med bussplaner som ligger minst 10 år framåt i tiden, så kan nog allt ändras både två eller tre gånger innan det är aktuellt. Att 6:an kommer till nu beror ju egentligen på att linjen redan finns (kräver inga andra ändringar) och att behovet av en till heldagslinje har aktualiserats på grund av utbyggnaden i Djurgårdsstaden.
Lars_L
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav SouthernCross88au » lör 25 mar, 2017 19:18

Lars_L skrev:
SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.


Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg. Någon linje från Söder till Karolinska behövs ju inte heller när gula linjen tillkommit till NKS.

Men särskilt med bussplaner som ligger minst 10 år framåt i tiden, så kan nog allt ändras både två eller tre gånger innan det är aktuellt. Att 6:an kommer till nu beror ju egentligen på att linjen redan finns (kräver inga andra ändringar) och att behovet av en till heldagslinje har aktualiserats på grund av utbyggnaden i Djurgårdsstaden.


Jag vet om behovet i Norra Djurgårdsstaden. Jag arbetar där på vardagarna. Det konstiga är att de väljer att göra stomlinje utav linje 73 som idag inte ens är heldagslinje. Det vore mycket mer produktivt att försöka öka kapaciteten på 55:an istället, framförallt ned till Stureplan. Linje 6 borde sträckas så att den går ner via Stureplan och kanske upp Birger Jarlsgatan till Odengatan där den sen kan gå ned mot Odenplan. 55:an kommer att vara lika full även efter 6:an börjar gå (hela dagen).
SouthernCross88au
 
Inlägg: 281
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Inge » lör 25 mar, 2017 19:44

55:an (som inte borde fått det numret..... ) går ju ganska knixigt på söder, så det vore svårt att komma fram med ledbuss.

Men om man hade dragit den där bussgatan i Swedenborgsgatans förlängning till Grindsgatan, som var på tal, hade mycket vunnits. Och om 3:an läggs ner kunde man ju gå upp till SÖS istället för ner till Tanto.

Kanske kunde man helt enkelt inrätta en ny 3:a från SÖS via Grindsgatan - Södra station - och sedan som dagens 55 norrut?

Det kanske är lösningen helt enkelt. Linje 3 dras om som ovan och linje 50 blir linje 5. 57:ans norra del tas över av linje 55 och dras även den rakt fram i Grindsgatans förlängning, istället för runt Rosenlundsparken.

Tanto får färdtjänst och även terapi-, förlåt strategiavdelningen får ny tjänst, så vi slipper den ogenomtänkta linje 6 !
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Lars_L » lör 25 mar, 2017 21:45

SouthernCross88au skrev:
Jag vet om behovet i Norra Djurgårdsstaden. Jag arbetar där på vardagarna. Det konstiga är att de väljer att göra stomlinje utav linje 73 som idag inte ens är heldagslinje. Det vore mycket mer produktivt att försöka öka kapaciteten på 55:an istället, framförallt ned till Stureplan. Linje 6 borde sträckas så att den går ner via Stureplan och kanske upp Birger Jarlsgatan till Odengatan där den sen kan gå ned mot Odenplan. 55:an kommer att vara lika full även efter 6:an börjar gå (hela dagen).


Nej, det är ju ingen självklar linje på något sätt. Frågan är ju dock bl.a. hur många som kommer att gå från s:t Eriksplan/Odenplan när nya Nya Karolinska tar över och hur många som kommer ta bussen, men annars behövs det väl i och för sig förstärkning från Odenplan när nya pendeltågsstationen öppnar där. Så jag förstår tanken. Även till Tekniska kommer nog resandet öka en hel del med nya pendeltågsstationen. Å andra sidan kunde man ju förlänga 72 till NKS nu när man ändå planerar att dra in den mellan Odenplan och Karlberg för att förstärka kapaciteten.

Jag skulle nog alltså föreslå att man förlänger 72 till NKS, har kvar 73:an som idag och ger tätare trafik på 55:an. Den kan man ju dock tänka sig en annan slutdestination på. Exempelvis förkorta 50 till Centralen och låta 55an fortsätta till Hornsberg via Kungsgatan/Flemminggatan. Om den ska vara stomlinje eller ej kan man ju då diskutera. Till en början skulle man ju kunna nöja sig med att köra med ledbussar. Dock blir det förstås lite överkapacitet vid Hjorthagen i sådana fall och även vid Hornsberg. Den bör dock kunna locka lite fler resenärer än nuvarande 50 på den sträckan, då man når till mer intressanta målpunkter i city.
Lars_L
 
Inlägg: 2030
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Inge » sön 26 mar, 2017 8:17

Det är väl redan mer eller mindre beslutat att 55:an skall få tillbaka sin gamla slutdestination på söder?

Frågan är om verkligen behöver någon linje alls till Tanto? Teoretiskt är det f.ö. fullt möjligt att köra bakom SÖS direkt ner till Tanto. Om 74 tog den vägen från SÖS till Mariatorget vore nog inte tidsspillan överdriven och man tjänar en linje. Enda problemet som jag ser, är om man tycker att bussarna skulle störa bakom sjukhuset. En fördel är dock att man skulle betjäna en större del av sjukhuset, dvs akuten, förlossningen och alla sidoingångarna. Dock skulle man missa huvudentrén, men den är inte så långt ifrån akuten.

Men för att återgå till ämnet. Det är huvudsakligen ombyggnaden av Slussen som förstör linje 3. Att låta den gå nu för att sedan lägga ner är förstås idiotiskt. Antingen bör man ändra nu eller låta den vara kvar tills tunnelbanan öppnar.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav roggek » sön 26 mar, 2017 12:20

Inge skrev:Teoretiskt är det f.ö. fullt möjligt att köra bakom SÖS direkt ner till Tanto. Om 74 tog den vägen från SÖS till Mariatorget vore nog inte tidsspillan överdriven och man tjänar en linje. Enda problemet som jag ser, är om man tycker att bussarna skulle störa bakom sjukhuset. En fördel är dock att man skulle betjäna en större del av sjukhuset, dvs akuten, förlossningen och alla sidoingångarna. Dock skulle man missa huvudentrén, men den är inte så långt ifrån akuten.



Jägargatan är väl både i teorin och praktiken, bara en "bred parkväg", rent olämplig för busstrafik....
https://goo.gl/maps/xBP4cdwvGan

Tror nog att en närtrafiklinje mellan SÖS och Tanto kanske skulle kunna vara ett bättre alternativ...
(Aprpå det: varför finns det inga närtrafiklinjer i innerstaden?)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Inge » sön 26 mar, 2017 12:50

Förr, så sent som för 3-4 år sedan gick det utmärkt att köra bil genomgående Jägargatan, utan att det ens var förbjudet. Å andra sidan verkar SL-kartan nu visa den som delvis "parkväg" och många, ibland förr kraftigt trafikerade, vägar genom Tanto har ju gått det ödet till mötes. Så jag vet inte hur det ser ut på platsen just nu, antar att ett studiebesök erfordras.

Men sant är att man brukar vilja ha tyst kring sjukhus och en bussar låter onekligen en del.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav twr » fre 05 jan, 2018 23:41

SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.

Det är planerat sedan många år. Och långt innan linje 50 fanns. Stomnätsplanen: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Sw4VYVBpoQ
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5710
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav TKO » mån 08 jan, 2018 11:51

Lars_L skrev:
SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.


Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg.---klipp---


Eftersom denna tråd vaknat till liv igen tänker jag ta upp en fråga som jag funderat länge över, nämligen

Busstrafiken på Hantverkargatan

"Förr" - vilket i mitt fall kan definieras som för 20-30 år sedan - var det som jag minns en rätt livlig busstrafik längs Hantverkargatan. Det var 48:an (motsvarar väl dagens linje 3) med tät trafik, och det var 62:an ("Käppexpressen" som trafikerade Fredhäll) som vad jag minns även den hade tämligen tät trafik. Sen fanns det säkert några andra, mindre betydande linjer som trafikerade åtminstone delar av gatan - 53:an kanske?

Idag går stomlinje 3 längs gatan, 62:an har ersatts av linje 50 (?) som har något sämre turtät än 62:an och inte heller erbjuder direktresor till östra delarna av cityområdet. Enligt planerna skall 3:an läggas ner, vad jag kan se utan att ersättas av någon annan linje - möjligen tätare trafik på linje 50. Har resandet längs detta stråk minskat så mycket att detta är en rimlig förändring?

Visst finns det parallellkörande tunnelbana men åtminstone jag upplever inte denna som ett vettigt alternativ, t ex station Rådhuset ligger lite off och har långa och krångliga vertikalförbindelser. Nu är det många år sedan jag bodde och arbetade på Kungsholmen, så jag kanske inte hängt med i utvecklingen. Men om jag till exempel är instämd till tingsrätten åker jag tunnelbana till Slusssen och sedan 3:an till Kungsholmstorg, det känns åtminstone som en smidigare väg än att byta till tub 3 vid T-centralen.

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav twr » mån 08 jan, 2018 12:05

TKO skrev:
Lars_L skrev:
SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.


Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg.---klipp---


Eftersom denna tråd vaknat till liv igen tänker jag ta upp en fråga som jag funderat länge över, nämligen

Busstrafiken på Hantverkargatan

"Förr" - vilket i mitt fall kan definieras som för 20-30 år sedan - var det som jag minns en rätt livlig busstrafik längs Hantverkargatan. Det var 48:an (motsvarar väl dagens linje 3) med tät trafik, och det var 62:an ("Käppexpressen" som trafikerade Fredhäll) som vad jag minns även den hade tämligen tät trafik. Sen fanns det säkert några andra, mindre betydande linjer som trafikerade åtminstone delar av gatan - 53:an kanske?

Idag går stomlinje 3 längs gatan, 62:an har ersatts av linje 50 (?) som har något sämre turtät än 62:an och inte heller erbjuder direktresor till östra delarna av cityområdet. Enligt planerna skall 3:an läggas ner, vad jag kan se utan att ersättas av någon annan linje - möjligen tätare trafik på linje 50. Har resandet längs detta stråk minskat så mycket att detta är en rimlig förändring?

Visst finns det parallellkörande tunnelbana men åtminstone jag upplever inte denna som ett vettigt alternativ, t ex station Rådhuset ligger lite off och har långa och krångliga vertikalförbindelser. Nu är det många år sedan jag bodde och arbetade på Kungsholmen, så jag kanske inte hängt med i utvecklingen. Men om jag till exempel är instämd till tingsrätten åker jag tunnelbana till Slusssen och sedan 3:an till Kungsholmstorg, det känns åtminstone som en smidigare väg än att byta till tub 3 vid T-centralen.

funderar
Thomas K Ohlsson

Jag har inget svar på dina funderingar. Mer än att stombussarna planeras långsiktigt i stomnätsplanen, medan andra bussar inte på samma sätt ingår i övergripande planer, vad jag vet. Så när/om linje 3 läggs ned kommer säkert någon annan buss gå i Hantverkagatan, kanske till och med även en längre sträcka som dagens linje 3, men med ett annat nummer om det inte längre är en stombuss.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5710
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav Inge » mån 08 jan, 2018 12:13

TKO skrev:
Lars_L skrev:
SouthernCross88au skrev:Jag såg i en annan tråd när det gäller framtida stomlinjeförändringar att 3:an ska läggas ned. Varför? Ska den ersättas av linje 50 (eller kanske linje 5?). Nu när linje 6 ska börja gå i december kanske vi får veta mer.


Ja, någon gång blir väl svaret. Det ligger knappast i nutid. 50 är inte tänkt som stomlinje, men det kan man ju aldrig veta. Tror nog inte ens Keolis vill det just nu, då man ju inte kör med den turtäthet som krävs på sträckan Centralen-Hornsberg. Men tanken är snarare att det inte behövs någon stomlinje på Hantverkargatan när blåa linjen förlängts till söder och att 2:an då kan förlängas till Södersjukhuset, samt trafiken till Karolinska tas över av en ny stomlinje som går nuvarande 77:ans väg.---klipp---


Eftersom denna tråd vaknat till liv igen tänker jag ta upp en fråga som jag funderat länge över, nämligen

Busstrafiken på Hantverkargatan

"Förr" - vilket i mitt fall kan definieras som för 20-30 år sedan - var det som jag minns en rätt livlig busstrafik längs Hantverkargatan. Det var 48:an (motsvarar väl dagens linje 3) med tät trafik, och det var 62:an ("Käppexpressen" som trafikerade Fredhäll) som vad jag minns även den hade tämligen tät trafik. Sen fanns det säkert några andra, mindre betydande linjer som trafikerade åtminstone delar av gatan - 53:an kanske?

Idag går stomlinje 3 längs gatan, 62:an har ersatts av linje 50 (?) som har något sämre turtät än 62:an och inte heller erbjuder direktresor till östra delarna av cityområdet. Enligt planerna skall 3:an läggas ner, vad jag kan se utan att ersättas av någon annan linje - möjligen tätare trafik på linje 50. Har resandet längs detta stråk minskat så mycket att detta är en rimlig förändring?

Visst finns det parallellkörande tunnelbana men åtminstone jag upplever inte denna som ett vettigt alternativ, t ex station Rådhuset ligger lite off och har långa och krångliga vertikalförbindelser. Nu är det många år sedan jag bodde och arbetade på Kungsholmen, så jag kanske inte hängt med i utvecklingen. Men om jag till exempel är instämd till tingsrätten åker jag tunnelbana till Slusssen och sedan 3:an till Kungsholmstorg, det känns åtminstone som en smidigare väg än att byta till tub 3 vid T-centralen.

funderar
Thomas K Ohlsson

Nu är ju samtliga linjer längs Hantverkargatan omkastnader utom just 48/3, jämfört med för 20-30 år sedan, så din sammanställning blir lite av en tolkningsfråga. Beroende på vilket ände eller avsnitt av en linje man tittar på motsvarar dagens linjer olika av gårdagens.

Men du glömmer en linje som förr var ganska frekvent trafikerad, linje 40. Den motsvaras ju väsentligen av dagens linje 50, men på Hantverkargatan gäller bara det den västra halvan förstås.
Att inte kunna skilja på tro, tycka och tänka är onyanserat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4858
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav LÅ1 » mån 08 jan, 2018 12:49

Även 52:an gick väl en bit på Hantverkargatan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11862
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav TKO » mån 08 jan, 2018 13:01

Eftersom mitt inlägg var skrivet "fritt ur minnet" har jag inga anspråk på att göra en fullständig redovisning av busstrafiken längs Hantverkargatan de senaste 30 åren!
(Spårvägsmuseum/Stockholmskällan har gamla SL-kartor för den som är intresserad, jag skall nog själv kolla vid ett senare tillfälle).

Jag ville mer beskriva känslan av att det numera är betydligt (?) glesare busstrafik, jag har inte kollat upp att det verkligen förhåller sej så!
Och då också fundera över varför - ja om vi förutsätter att det verkligen skett en minskning.

52:an gick väl en snutt på Hantverkargatan, vid Kungholmstorg t ex.

/TKO

PS: En karta för den intresserade, dock snarare 40 år än 30 år gammal... /TKO
Senast redigerad av TKO mån 08 jan, 2018 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav LÅ1 » mån 08 jan, 2018 13:50

Jo, jag skrev också "en bit", just med tanke på att det var en kort sträcka. Så kort att det kanske inte "räknades". En hållplats på gatan var det väl.
Även om det bara är sporadiskt som jag reser där så har jag också en känsla av att det är färre bussar som går där nu.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11862
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav TKO » mån 08 jan, 2018 13:57

52:an hade vad jag minns ganska gles trafik för att vara en innerstadslinje. Men när jag jobbade på St Eriksgatan 10 var den trots allt ett bra alternativ för resor till City, om man ville undvika pensionärskaoset på 62:an och inte ville spatsera upp till Fridhemsplan och ta sej ner i underjorden.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 6631
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ska 3:an läggas ned?

Inläggav ADDE » mån 08 jan, 2018 14:57

Linje 40 gick också en bit längs hantverkargatan mellan Fridhemsplan och Kungsholmstorg längs Hantverkargatan...

Men idag verkar det vara rätt glest. tar alla kringboende tunnelbanan från Rådhuset numera?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1568
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst