Lagom innetemperatur i bussar?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Lagom innetemperatur i bussar?

Inläggav NerdBoy » tis 07 mar, 2017 9:39

När jag går hemifrån kvart i sju på morgonen är det kallt så här års, även de dagar då solen tittar fram och värmer lite senare på dagen. Det normala är att jag har både fleece-tröja och täckjacka på överkroppen och en lagom tjock mössa på huvudet. Efter ett par promenader i motvind tar jag bussen till jobbet, och när jag går på den möts jag ofta av dagens första utmaning. En del dagar räcker det med att ta av mössan och knäppa upp jackan, idag gjorde jag varken eller (föraren hade både mössa och vantar). Ibland är det ångbastu och jag sitter i t-shirt med täckjacka och fleece-tröja som ett oformligt bylte i knät. Igår var det fullt fart på alla fläktar men noll värme, när jag gick av efter en halvtimme kunde jag fortfarande blåsa rök med munnen.

...och då infinner sig självklart frågan: kan man inte ha någon sorts termostat inställd på en lagom temperatur, istället för att förarna förgäves försöker hitta en bra inställning på reglagen? Jag inser självklart att det inte kan vara samma temperatur på vintern som på sommaren, men det kanske räcker med att ställa om den typ fyra gånger per år?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Re: Lagom innetemperatur i bussar?

Inläggav Verspieder » tis 07 mar, 2017 12:05

NerdBoy skrev:...och då infinner sig självklart frågan: kan man inte ha någon sorts termostat inställd på en lagom temperatur, istället för att förarna förgäves försöker hitta en bra inställning på reglagen? Jag inser självklart att det inte kan vara samma temperatur på vintern som på sommaren, men det kanske räcker med att ställa om den typ fyra gånger per år?

Just sådana termostater med en förinställd innertemperatur fanns på Scania-ledvagnarna som inköptes till Umeå lokaltrafik för 15 år sedan, omkring 2002-2003. Det enda föraren kunde reglera var förarplatsens fläktar och värme. Klimatanläggningen baktill med värme, AC-kyla och fläkthastigheter var därmed helautomatisk, och bussarna saknade alla former av öppningsbara rutor och takluckor (annat än som rena nödutgångar).
Inställningsmöjligheter fanns givetvis ombord, men "gömda" innanför en stor lucka i innertaket omedelbar närhet till elcentralen/säkringarna, men det var ju inget som man som förare normalt klättrade upp och ändrade i.
Verspieder

Inläggav Hechtwagen » tis 07 mar, 2017 13:03

Verspieder skrev:
NerdBoy skrev:...och då infinner sig självklart frågan: kan man inte ha någon sorts termostat inställd på en lagom temperatur, istället för att förarna förgäves försöker hitta en bra inställning på reglagen? Jag inser självklart att det inte kan vara samma temperatur på vintern som på sommaren, men det kanske räcker med att ställa om den typ fyra gånger per år?

Just sådana termostater med en förinställd innertemperatur fanns på Scania-ledvagnarna som inköptes till Umeå lokaltrafik för 15 år sedan, omkring 2002-2003. Det enda föraren kunde reglera var förarplatsens fläktar och värme. Klimatanläggningen baktill med värme, AC-kyla och fläkthastigheter var därmed helautomatisk, och bussarna saknade alla former av öppningsbara rutor och takluckor (annat än som rena nödutgångar).
Inställningsmöjligheter fanns givetvis ombord, men "gömda" innanför en stor lucka i innertaket omedelbar närhet till elcentralen/säkringarna, men det var ju inget som man som förare normalt klättrade upp och ändrade i.

Då återstår det bara för Verspieder att tala om för oss andra hur bra det systemet fungerade! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav NerdBoy » tis 07 mar, 2017 13:07

Ja, jag satt bara och väntade på ett "...och det fungerade uselt" i slutet av inlägget. :)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Verspieder » tis 07 mar, 2017 17:53

Ah so! Nej, inte var det några bekymmer med detta system i Umeå. Men bara för att något fungerar i en medelstor stad där man bara har ett 40-tal bussar att ta hand om (t.ex varje vår se till att AC:n fungerar), behöver det ju inte betyda att samma system kommer att fungera bra om man inför det i SLs stordriftsområden med sina låga anbudsnivåer och lika låga fordonskrav.
Verspieder

Inläggav roggek » tis 07 mar, 2017 18:03

Verspieder skrev:...att samma system kommer att fungera bra om man inför det i SLs stordriftsområden med sina låga anbudsnivåer och lika låga fordonskrav.

D v s som man röstar i landstingsvalet får man åka... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Harald » tis 07 mar, 2017 18:18

roggek skrev:
Verspieder skrev:...att samma system kommer att fungera bra om man inför det i SLs stordriftsområden med sina låga anbudsnivåer och lika låga fordonskrav.

Hur tar man reda på hur folk har röstat, så att de kommer i rätt fordon, utan att åsidosätta valhemligheten?
Harald

Inläggav Hechtwagen » tis 07 mar, 2017 18:49

Harald skrev:
roggek skrev:

Hur tar man reda på hur folk har röstat, så att de kommer i rätt fordon, utan att åsidosätta valhemligheten?

Röda respektive blå bussar! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav NerdBoy » ons 08 mar, 2017 8:14

Aha, är det därför dagens bastu är blå?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav BSB101 » tor 09 mar, 2017 12:20

Frågan är vad lagom är? Såhär års kan det skilja rätt rejält på yttemperaturen vilket gör att täckjacka behövs på morgonen men det räcker med en tunnare vår-höstjacka någon timme senare. Om ett sådant här system ska fungera måste man med automatik i realtid hämta in information aktuell temperatur. Känns som ännu ett system med många delar som när det går sönder inte kommer anses ha en trafiksäkerhetsrisk och därmed inte lagas.

Hechtwagen skrev:Röda respektive blå bussar! :cheesygrin:

Om man röstat grönt eller brunt då? :D
Senast redigerad av BSB101 tor 09 mar, 2017 12:24, redigerad totalt 1 gång.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tor 09 mar, 2017 12:22

Hechtwagen skrev:
Harald skrev:
roggek skrev:

Röda respektive blå bussar! :cheesygrin:

Aber doch!

Genosse Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Verspieder » fre 10 mar, 2017 11:16

roggek skrev:D v s som man röstar i landstingsvalet får man åka... :roll:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. De politiska krafterna i landstinget är väl sammantaget rätt eniga att dagens modell är den enda vägen att gå?
Verspieder

Inläggav daniel_s » sön 12 mar, 2017 22:41

Det är väl alltid bättre att ha något för hög temperatur än något för låg. Det går alltid att ta av sig en jacka eller en tröja tills man når anständighetens gräns, sedan sköter svettregleringen resten. Det omvända fungerar inte, man kan inte ta på sig fler plagg än man har med sig. Men det får ju finnas gränser för hur mycket man eldar för kråkorna!

En kollega, som arbetade på ett stort bussgarage, berättade att man alltid fick mycket färre klagomål på bussarnas värmeanläggningar vid -15 grader än vid -5 grader. Förklaringen var enkel, vid starkare kyla klär förarna på sig ordentligt innan de går hemifrån för annars fryser man rejält på vägen till jobbet, men vid temperaturer kring nollan klär de sig lättare och förlitar sig på värmen i bussen.

Så är det något man ska satsa på så är det väl snarast att ge förarna vinteruniformer som är av bra material och är lätta att röra sig i. Det är ju ingen hemlighet att vinterjackorna på våra olika trafikföretag många gånger är den raka motsatsen till detta och därför är något som man helst av allt vill ta av sig när man kör. Det är inte så kul med en tung vinterjacka som dessutom stramar åt över axlarna så att det går åt stor muskelkraft bara för att sträcka ut jackan varje gång man rör på armarna, detta är tyvärr en korrekt beskrivning av vissa uniformsmodeller...

Vad beträffar de tekniska funktionerna så är det väl ingen ovanlighet att en automatisk AC-anläggning har en algoritm som väljer innertemperatur enligt en viss kurva baserat på yttertemperaturen. Inom vissa intervaller kan kanske ett fast börvärde för innertemperaturen fungera, men rent allmänt behöver man ha högre innertemperatur när det är varmt ute och lägre innertemperatur när det är kallt ute. Det har vi människor lite svårt att hantera för vi tror ju att AC:n är som en duschkran där man vill duscha varmt när man känner sig kall och duscha kallt när man känner sig varm (och där mellanlägen uppnås genom att blanda kokhett vatten från varmvattenberedaren med iskallt källvatten i en jämn ström i stället för en sak i taget) och därför är det bättre att den här grejen är automatisk, åtminstone i kyl-läge.

Ett styr- och reglertekniskt problem som inte bör underskattas är dock att luften inte står still och värms upp likformigt, utan den cirkulerar och har en viss temperatur vid värme/kylelementen, en annan vid mätutrustningen och en tredje i själva rummet där människorna upplever temperaturen. Detta problem, som naturligtvis är särskilt stort i en buss- eller spårvagnskupé som har ganska liten luftvolym och stora dörrar som öppnas ofta och släpper in ytterluft med fel temperatur, skapar problem som inte alltid kan lösas med programmering. Inte heller fungerar det jättebra att låta en människa som tillbringar merparten av sin tid på förarplatsen bestämma temperaturen i vagnens kupé...

Den bästa kompromissen vore kanske att låta all kylning regleras automatiskt (med möjlighet för föraren att stänga av den vid fel), medan värmeinställningen sköttes av föraren.
daniel_s

Inläggav roggek » mån 13 mar, 2017 4:33

Verspieder skrev:
roggek skrev:D v s som man röstar i landstingsvalet får man åka... :roll:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. De politiska krafterna i landstinget är väl sammantaget rätt eniga att dagens modell är den enda vägen att gå?

Ja, låt mig förklara: "Skit in = Skit ut"...
"Som man bäddar får man ligga..."

Skall resenärerna ha "bra" bussar så beror det nog mycket på vilka personer som väljs in och sitter i Trafiknämden...
Och det politiska valet gör ju de som reser med SL bl a

Kan ju bara nämna mitt eget "trafikområde" (Handen) när Nobina tog över i juni 2015:

Oooh... det skulle bli splitternya nya boggibussar med TV information och USB-laddare ombord. Jovisst, det funkade väl i något år eller så, Nobina höll vad de lovade, men
numera åker vi ofta sunkiga B9S (med vare sig TV eller USB-laddare) eftersom man "flyttat runt på alla bussar inom Nobinas trafikområden".
Men det är väl "straffet" för att den lokala opinionen lyckade rädda direktbussarna till Gullmarsplan... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Återgå till Bussar