Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav LÅ1 » lör 18 feb, 2017 14:56

Resandemönstret kommer ju att ändras när pendeln stannar vid Odenplan i stället för vid Karlbergs station. Jag antar att antalet busslinjer till den senare platsen kommer att minska. Men vad planeras för förändring vid Odenplan? Ingen i ett första skede enligt en artikel på Stockholmdirekt: "Odenplan fylls av tusentals nya människor". (Filmen tillför inget.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav roggek » sön 19 feb, 2017 6:18

Min vilda gissning är att linje 4, 72 och 73 kommer att få ett bra mycket högre resande mellan Odenplan och Tekniska Högskolan/Stockholm Ö... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Lars_L » sön 19 feb, 2017 6:47

roggek skrev:Min vilda gissning är att linje 4, 72 och 73 kommer att få ett bra mycket högre resande mellan Odenplan och Tekniska Högskolan/Stockholm Ö... :roll:


Oja, och troligen kommer även linje 50 få betydligt större tryck till Universitetet. Även 67 kan nog räknas in, liksom kanske 61 - finns ju en del institutioner vid Ruddammen också...

Odenplan kommer nog alltså bli ett stort nav för alla studenter i Stockholm. Här får vi ju inte glömma alla som ska till KI också. Därtill många som pendlar till Södertörn. Därtill lär väl även linje 57 få ökat resande, då den stannar utanför pendeltågsstationen vid Vanadisplan - men kanske har den för dålig turtäthet för att riktigt locka.

Men den enda förändring jag skulle kunna tro av busslinjerna (de är ju redan anpassade till detta i innerstaden), är väl då 507 som idag går till/från Karlbergs station. Frågan är om den ens behövs längre genom stan? Alternativt förlängs den väl till Odenplan kan man tänka sig.
Lars_L
 
Inlägg: 1865
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Odd » mån 20 feb, 2017 7:15

Om era prognoser och förutsägelser stämmer så hade det kanske inte varit så dumt om man planerat och byggt en spårvägslinje mellan Karolinska och Ropsten via Tekniska Högskolan så att den hade öppnat lagom till invigningen av den nya pendeltågssträckan...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav LÅ1 » mån 20 feb, 2017 16:29

Odd skrev:Om era prognoser och förutsägelser stämmer så hade det kanske inte varit så dumt om man planerat och byggt en spårvägslinje mellan Karolinska och Ropsten via Tekniska Högskolan så att den hade öppnat lagom till invigningen av den nya pendeltågssträckan...

Och via Odenplan menar du förstås!? Men det var väl så självklart att du glömde skriva det! Det skulle vi läsare förstå ändå! :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Odd » mån 20 feb, 2017 20:59

Naturligtvis.

Det försvann när jag editerade i det jag skrev. :-)
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3853
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Kristofer » tor 23 feb, 2017 13:30

SL:s remiss inför T18: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Nyhet%20bilaga/Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringsremiss%20T18%202017-2018%20.pdf

Det som kan antas ha bäring på trådens rubrik är:
  • 6 Ropsten - Karolinska, 73:an blir stomlinje.
  • 53 Karolinska Institutet - Centralen - Henriksdalsberget (- Finnberget) tar över 69:ans sträckning norr om Centralen.
  • 72 Odenplan - Frihamnen läggs ner mellan Odenplan och Karlberg.
  • 507 Västra skogen - Odenplan går till Odenplan istället för till Karlberg. Två sträckningar studeras, antingen via Solnavägen – Torsgatan - Karlbergsvägen eller via Solnavägen – Norra Stationsgatan – S:t Eriksgatan – Vanadisvägen – Upplandsgatan (senare via Gävlegatan istället för Norra Stationsgatan - S:t Eriksgatan), vilket gör att man kan få en hållplats vid Odenplans norra uppgång vid Vanadisvägen.

Det innebär att Karlbergs station blir utan busstrafik. Karlbergsborna hänvisas till S:t Eriksplan eller till 53:an på Karlbergsvägen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Lars_L » tor 23 feb, 2017 17:47

Kristofer skrev:SL:s remiss inför T18: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Nyhet%20bilaga/Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringsremiss%20T18%202017-2018%20.pdf

Det som kan antas ha bäring på trådens rubrik är:
  • 6 Ropsten - Karolinska, 73:an blir stomlinje.
  • 53 Karolinska Institutet - Centralen - Henriksdalsberget (- Finnberget) tar över 69:ans sträckning norr om Centralen.
  • 72 Odenplan - Frihamnen läggs ner mellan Odenplan och Karlberg.
  • 507 Västra skogen - Odenplan går till Odenplan istället för till Karlberg. Två sträckningar studeras, antingen via Solnavägen – Torsgatan - Karlbergsvägen eller via Solnavägen – Norra Stationsgatan – S:t Eriksgatan – Vanadisvägen – Upplandsgatan (senare via Gävlegatan istället för Norra Stationsgatan - S:t Eriksgatan), vilket gör att man kan få en hållplats vid Odenplans norra uppgång vid Vanadisvägen.

Det innebär att Karlbergs station blir utan busstrafik. Karlbergsborna hänvisas till S:t Eriksplan eller till 53:an på Karlbergsvägen.


Undrar här väl främst om det är så klokt att vända 72:an vid Odenplan? Området kring Karlberg förlorar ju sin pendel. Resandet lär väl alltså öka bussvägen (om än givetvis inte motsvarande resandet till/från pendeltåget). 53:ans turtäthet är ju inte så mycket bättre än 69:ans varit. Att man annars rättar till 53:an är väl förvisso rimligt. Var ju en ganska konstig dragning Keolis kommit på som knappast kan ha varit utredd på riktigt. Men sådant har väl ingen riktigt tid med nuförtiden...
Lars_L
 
Inlägg: 1865
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav ADDE » tor 23 feb, 2017 17:52

Lars_L skrev:
Kristofer skrev:SL:s remiss inför T18: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Nyhet%20bilaga/Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringsremiss%20T18%202017-2018%20.pdf

Det som kan antas ha bäring på trådens rubrik är:
  • 6 Ropsten - Karolinska, 73:an blir stomlinje.
  • 53 Karolinska Institutet - Centralen - Henriksdalsberget (- Finnberget) tar över 69:ans sträckning norr om Centralen.
  • 72 Odenplan - Frihamnen läggs ner mellan Odenplan och Karlberg.
  • 507 Västra skogen - Odenplan går till Odenplan istället för till Karlberg. Två sträckningar studeras, antingen via Solnavägen – Torsgatan - Karlbergsvägen eller via Solnavägen – Norra Stationsgatan – S:t Eriksgatan – Vanadisvägen – Upplandsgatan (senare via Gävlegatan istället för Norra Stationsgatan - S:t Eriksgatan), vilket gör att man kan få en hållplats vid Odenplans norra uppgång vid Vanadisvägen.

Det innebär att Karlbergs station blir utan busstrafik. Karlbergsborna hänvisas till S:t Eriksplan eller till 53:an på Karlbergsvägen.


Undrar här väl främst om det är så klokt att vända 72:an vid Odenplan? Området kring Karlberg förlorar ju sin pendel. Resandet lär väl alltså öka bussvägen (om än givetvis inte motsvarande resandet till/från pendeltåget). 53:ans turtäthet är ju inte så mycket bättre än 69:ans varit. Att man annars rättar till 53:an är väl förvisso rimligt. Var ju en ganska konstig dragning Keolis kommit på som knappast kan ha varit utredd på riktigt. Men sådant har väl ingen riktigt tid med nuförtiden...

Jag är också kritiskt till att 72:an läggs ner i Birkastaden. Dock främst för att det blir minskad tillgänglighet för de boende längs linjen. Om SL antar att det blir ett lågt resandeunderlag i Birkastan så kan man införa kortturer där vissa turer med 72:an vänder vid Odenplan och vissa turer fortsätter bortom.

Ett alternativ är att lägga om 53:an så den stannar vid Norrbackagatan, och sedan kör längs Rörstrandsgatan mot Tomteboda, med en ny hållplats vid korsningen med Karlbergsvägen/N:a Stationsgatan.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1522
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav SouthernCross88au » fre 24 feb, 2017 19:52

Kristofer skrev:SL:s remiss inför T18: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Nyhet%20bilaga/Trafikf%C3%B6r%C3%A4ndringsremiss%20T18%202017-2018%20.pdf

Det som kan antas ha bäring på trådens rubrik är:
  • 6 Ropsten - Karolinska, 73:an blir stomlinje.
  • 53 Karolinska Institutet - Centralen - Henriksdalsberget (- Finnberget) tar över 69:ans sträckning norr om Centralen.
  • 72 Odenplan - Frihamnen läggs ner mellan Odenplan och Karlberg.
  • 507 Västra skogen - Odenplan går till Odenplan istället för till Karlberg. Två sträckningar studeras, antingen via Solnavägen – Torsgatan - Karlbergsvägen eller via Solnavägen – Norra Stationsgatan – S:t Eriksgatan – Vanadisvägen – Upplandsgatan (senare via Gävlegatan istället för Norra Stationsgatan - S:t Eriksgatan), vilket gör att man kan få en hållplats vid Odenplans norra uppgång vid Vanadisvägen.

Det innebär att Karlbergs station blir utan busstrafik. Karlbergsborna hänvisas till S:t Eriksplan eller till 53:an på Karlbergsvägen.


Varför ska stomlinje 6 inte kallas stomlinje 5? Ska linje 50 inte bli stomlinje 5 eller vad är det som händer? Som det är nu finns det fortfarande inte någon stomlinje 5!
SouthernCross88au
 
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Lars_L » fre 24 feb, 2017 20:12

SouthernCross88au skrev:
Varför ska stomlinje 6 inte kallas stomlinje 5? Ska linje 50 inte bli stomlinje 5 eller vad är det som händer? Som det är nu finns det fortfarande inte någon stomlinje 5!


Det är redan planerat för en linje med det linjenumret. Dock inte linje 50, utan nuvarande 77 är tänkt att bli linje 5 när linje 3 försvinner. Om det någonsin blir så är väl dock oklart, men det är ju en annan sak.

När det gäller buss 50 så finns ju inte den med som stomlinje i SL:s strategiska plan. Det är ju Keolis som tycker det är kul att lacka bussar i olika färger och eftersom Trafikförvaltningen tycker det är bättre att bolagen ansvarar för att planera linjenäten blir det lite hur som helst med färger på bussar och annat.

Keolis å sin sida skyller på att staden inte vill att det ska vara en stomlinje, medan staden bara har försökt följa det Trafikförvaltningen önskat. Trafikförvaltningen önskar dock mest att Keolis är nöjd, därför verkar man väl ångra till hälften att man inte vill att 50 ska vara en stomlinje, särskilt som en del politiker verkar tycka det är en bra idé. Samtidigt som de som faktiskt kan trafikplanering på Trafikförvaltningen nog suckar tungt över att man inte får använda de fina modeller och metoder för att utveckla kollektivtrafiken som tagits fram på vetenskaplig grund och som skulle kunna bidra till att man uppfyller målet om ökat resande...
Lars_L
 
Inlägg: 1865
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Inge » fre 24 feb, 2017 21:11

När linje 3 försvinner från Hantverkargatan kommer linje 50 att behöva utöka turtätheten även på den västra delen och då kvalificerar den sig bra som stombusslinje 5.

Linje 77? - En linje utan helgtrafik är väl ingen höjdare att ha som stombuss? Dessutom finns ju linjenummer 3 över om man i framtiden skulle ändra sig.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4474
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Förändring i busstrafiken när pendeln går via Odenplan

Inläggav Lars_L » lör 25 feb, 2017 4:10

Inge skrev:När linje 3 försvinner från Hantverkargatan kommer linje 50 att behöva utöka turtätheten även på den västra delen och då kvalificerar den sig bra som stombusslinje 5.

Linje 77? - En linje utan helgtrafik är väl ingen höjdare att ha som stombuss? Dessutom finns ju linjenummer 3 över om man i framtiden skulle ändra sig.


Men 73:an som nu blir 6:an har ju en sådan trafikering idag. Området längs Liljeholmen utvecklas mycket och på det här sättet skulle man få en bra fördelning på det tyngsta stråket i Stockholms innerstad över Västerbron.

Nja, underlaget är nog ändå för dåligt för stomlinje där skulle jag säga och sträckningen dåligt genomtänkt. Det stora resandebehovet är ju mellan söder och Hantverkargatan, så jag skulle nog säga att det ändå är en dålig lösning. Förvisso kommer det resandet minska (och det är ju SL:s tanke med att ta bort 3:an), när blåa linjen förlängs till söder - men det stora resandebehovet är ju till/från Slussen och det blir ändå ett extra byte för alla som ska vidare med lokalbuss eller Saltsjöbanan om man ska ta blåa linjen.

Nu går ju 50 bara varje kvart som bäst på Kungsholmen och det är ju nästan inga som åker i alla fall. Gamla 40, men med 50:s sträckning via Vasastan, skulle väl däremot kunna ha varit en bra sträckning för en stomlinje. Den kunde ju utgå från Liljeholmen istället, så hade man fått ett betydligt bättre upplägg, fast då skulle man väl kanske behövt ha kvar 77 i högtrafik.
Lars_L
 
Inlägg: 1865
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster