Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav Stefan Isaksson » tor 19 jan, 2017 20:47

När jag idag undersökte underlagen för Stockholms nya spårvägsbolags trafikstatistik dök mycket oväntat upp en bok märkt Centralomnibuslinien. Tydligen var SNS personal ute och räknade passagerarna på konkurrenten som drev busstrafik på Drottninggatan. Anteckningsboken innehåller bara statistik för tre dagar, 17/5, 18/5 och 25/10, närmare bestämt antal passagerare per busstur.

Av dessa går att utläsa att 8 omnibussar sattes ut på våren om inalles 141 varv, medan endast 7 omnibussar sattes ut på hösten om inalles 122 varv.
Totalantalet passagerare var 708, 886 respektive 898 från Wasastaden och 888, 1150 respektive 1027 från Riddarhustorget.
För 17/5 (sämsta dagen) gör det drygt 5 passagerare per tur nedför Kungsbacken och drygt 6 1/4 passagerare uppför samma backe i genomsnitt.

Exakt hur undersökningen gjordes och huruvida den utfördes med omnibusbologets gillande framgår dessvärre inte. Det troliga är väl att SNS resanderäknare helt enkelt stod och antecknade antalet passagerare i passerande omnibussar någonstans utmed linjen.

Det är tänkbart, till och med troligt, att bussarna sattes ut i nummerordning och att nr 1-8 var ordinarie med 9-10 som utbytesvagnar. 10 var ute alla tre dagarna; den 18/5 tycks den ha ersatt nr 6 en del av dagen och sedan ersatt nr 3 (eller tvärtom). Nr 9 är ute första och sista dagen.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav bark » fre 20 jan, 2017 11:12

Spännande. Vilket år var det här?
Användarvisningsbild
bark
 
Inlägg: 1637
Blev medlem: tis 02 maj, 2006 10:22
Ort: Linköping

Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav Stefan Isaksson » fre 20 jan, 2017 12:52

Ajdå, jag glömde sätta ut året. Det var 1888

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav Mr G » lör 21 jan, 2017 21:18

Detta måste vad jag förstår röra sig om Stockholms Central-Omnibusslinje, sedermera Stockholms Allmänna Omnibussaktiebolag som bedrev trafik 7/6 1887-någon gång 1898 med en hästomnibusslinje mellan Vasastaden och Riddarhustorget via Drottninggatan. Hette det verkligen Stockholms Central-Omnibusslinje eller kan det ha funnits med ett a som har tappats bort?
Mr G
 
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 15 jan, 2003 20:06
Ort: Biblioteksgatan 8

Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav Stefan Isaksson » lör 21 jan, 2017 21:50

Anteckningsboken är märkt Centralomnibuslinien (med reservation för felläsning). Det behöver givetvis inte vara bolagets korrekta namn; däremot kan man väl tänka sig att det är vad bolaget kallades i dagligt tal.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav Harald » lör 21 jan, 2017 22:01

Enligt boken "I lokaltrafikens gryning" var företagets namn "Stockholms Central Omnibus-Linie". Skrivningen "Omnibuslinie" förekommer också och i en tidningstext omnämns den som "Centralomnibuslinien".
Harald
 
Inlägg: 7786
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Trafikstatistik Central(häst)omnibuslinien

Inläggav Stefan B » ons 01 feb, 2017 12:13

Hej! Ett par kommentarer

"Stockholms Central Omnibus Linie" var beteckningen på den trafiklinje Riddarhustorget-Observatoriegatan som Leopold Meyer bedrev i eget namn från 15 april 1888. Från början med sex täckta vagnar i tiominuterstrafik. Första dagen reste 2781 personer med hästbussarna. Polisen förbjöd trafik 21-24 april pga blötsnö i Kungsbacken, men efter det körde man med 8 vagnar i sexminuterstrafik. 9 augusti sattes den första öppna vagnen i trafik på linjen. Meyer försökte bilda ett bolag "Stockholms Central-Omnibus-Aktiebolag" hösten 1888 och förberedde flera nya linjer. Pga för litet intresse för bolaget blev det inget av det eller de nya linjerna. Meyer satte dock in täckta slädvagnar på linjen vid snöföre i början av 1889 och anskaffade ytterligare öppna vagnar, så att man enbart använde öppna vagnar under sommaren 1890. Efter att ha förlorat en tvist om hästhyror hösten 1887 som avgjordes i december 1889 hamnade Meyer i stora ekonomiska problem och gick i personlig konkurs och fick lämna rörelsen till konkursförvaltare, som dock fortsatte trafiken under 1890. Ett nytt bolag, Allmänna Omnibus-Aktiebolaget i Stockholm, bildades med nya intressenter och tog över trafiken från 26 september, med kapten G E Westermark som föreståndare. Linjen trafikerades av detta bolag till 28 december 1898.

Det går att läsa mer om trafiken i min och Jimmy Bergmans bok "I Lokaltrafikens Gryning". På sidan 243 finns t.ex. en graf över antal betalande passagerare på linjen per månad 1891-98.

Hälsningar
Stefan B
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen


Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster